frågor/hjälp med vattenkylning till uppgradering

Permalänk
Medlem

frågor/hjälp med vattenkylning till uppgradering

Hejsan alla Swecare!
Har nu tänkt göra en uppgradering av min lilla burk då jag anser mig få alldeles för få fps i diverse spel.
och har nu länge varit intresserad av att vattenkyla systemet då jag vill ha bästa möjliga temperaturer för att kunna köra så hög 24/7 klock som möjligt av grejerna (nu snackar vi ingen skräpig slutet system utan vill köra ett riktigt custom set istället.

chassit som jag tänkt bygga i blir ett Corsair Obsidian 900D så finns gott om plats för allt.
cpu 4770K
motherboard: ASUS ROG Maximus Formula (väntar bara på att det ska släppas, snackas om någon gång i juli) annars går jag nog på extreme versionen
och gpun blir antingen GTX 780 eller Titan (inte bestämt mig än)

läst en massa om vattenkylning för att få så mycket kött på benen som möjligt men har ändå en del funderingar som kvarstår och vore väldigt tacksam om ni erfarna Swecare ville hjälpa till.

1: hur bra/nödvändigt är det att köra dubbla pumpar i ett system? (tänkte mest som seriekoppling så ifall en dör så tvärstannar inte hela loopen, men vet inte hur vanligt det är att pumparna slutar fungera)

2: finns en massa märken på radiatorer och dylikt, men ingen aning om vad som är bra grejer, EK verkar vara ganska stora, läst flera på forumet som pratar varmt om DD också men det märket har jag inte sett av på diverse sidor

3: både vattenblock och radiatorer har olika motstånd men tycker köp sidorna verkar ha dålig info om detta samt hur "täta" radiatorerna är så man vet vilka fläktar som har tillräckligt flöde för att kyla radiatorn tillräckligt (hoppas ni förstår vad jag menar)

4: vilka fläktar rekommenderas överlag? självklart så högt luftflöde som möjligt med så låg ljudnivå som möjligt (dock prioriterar jag kylförmågan mer än ljudnivå, typ 70/30 ratio)

5: vilka sidor rekommenderas (har bara kollat coolingstuff och coolerkit, dock inte sett det där DD märket på någon av dom) att handla från?

6: finns det någon fördel alls med att ha större radiator/radiatorer i systemet än minimala möjliga? eller är det bara helt bortkastat helt enkelt?

7: sån där silvercoil, hur bra/dåliga/nödvändiga är dom?

8: fattat det som att man ska undvika blanda olika metaller i loopen så tänkt köra 100% koppar om det går.

9: tänkte även att man borde nog ha någon form av sensor i systemet kopplat så att om flödet stannar i loopen så klipper den strömmen så att man inte riskerar att sakerna brinner upp men vart finner man sånt?

10: behöver man kanske ha någon form av övervakningsutrustning (typ någon digital kontroller i 5.25" slot) för fläktstyrning, temps, och sådant och i så fall, vilka rekommenderas?

11: någon som har lust hjälpa mig lite att plocka ihop bästa tänkbara delarna för så effektiv kylning som möjligt?

det som ska kylas är 4770k, moderkort (då formula har hål för vattenkylning av det inbyggt) + grafikkort (även dimensionera systemet så det klarar av att kyla ett till 780/titan i framtida uppgradering.

tänkte köra med kompressions nipplar då det är snyggast.
blir destillerat vatten + tillsatser och färgade slangar då jag läst att färdigblandade saker skapar sörja i systemet.
röda slangar för att matcha moderkortet
budget, vill absolut ha bra grejer i systemet så förstår att det kostar en del, hade väl tänkt ett tak på 8000:- men kan sträcka mig upp till 10000:- (kontroller enheten räknat utanför denna budget då dessa kostar en hel del vad jag vet) om det ger klart bättre prylar.

säkert en massa andra frågor jag inte kommer på just nu men men

hoppas på massa hjälpsamma svar och ser fram emot att ge mig in i vatten världen

Permalänk
Medlem

1. Dubbla pumpar är bra som du säger om den ena stannar, och om man har många radiatorer och block i en loop. (Ökad tryckhöjd med serie koppling)

2. Jag gillar phobyas radiatorer, de har stort utbud. Ek verkar bra med.

3.

4. Har bra erfarenhet av Cougar Vortex och Scythe Gentle Typhoon
Kommer dock att byta mina cougar mot Phobya led när jag bygger om.

5. Coolingstuff, coolerkit, aquatuning, inet kommer man långt med.

6. Med flera radiatorer blir tempen lägre i systemet, kyler ner snabbare. Tempen på ex gpu, cpu påverkas också. Men inte lika mkt som tempen på systemet.

Jag kör nu med 2x420 + 1x480 skillnaden mellan 2x420 och en extra 480 gjorde några grader (2-3) på cpu, gpu. Men 6-7 grader på loopen.

7. Bara hört bra saker om silercoil, verkar vara ett bra alternativ till tillsatser mot alger. Jag har kört med Feser One tidigare, numera kör jag destillerat vatten och 5% glykol.

8. Håll dig till koppar och nickel

9. http://www.coolingstuff.se/p/736/flow-sensor-usb-g1-4
Typ en sådan, har för mig att denna har den funktionen du söker. Kolla med Artur på cooling stuff

10. Jag kör med två sådana:
http://www.coolingstuff.se/p/203/phobya-temperatur-sensor-inn...

En för tempen efter sista blocket och en för tempen efter sista radiatorn. Plus att jag har en fancontroller till fläktarna.
Men det finns ju mycket att välja på efter tycke och smak...

11. I ett 900D skulle jag köra med 2x480 + 1x360 Och nej det behöver inte vara så mycket kylare för en cpu och en eller två gpu. Men köper man ett stort chassi för vatten kylning, så tycker jag att man använder platsen som finns eller väljer ett mindre chassi

Lycka till med ditt bygge

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Medlem

1: Jag kör enbart med en pump. Om du inte kör med t.ex 4 grafikkort, dubbla CPUer och 4 stora radiatorer skulle jag spontat säga att det inte behövs.
En gammal pump för mig har dött, men inte under drift utan efter att jag har plockat ut den ur systemet. Tänkte använda den för att rengöra en sak och då fungerade den inte längre. Mycket märkligt.

2: EK fungerar bra för mig, phobya har en fördel då dom har 4 anslutningar till varje radiator istället för 2 som EK kör med

3: Finns att läsa bland annat på Xtremesystems eller martins liquidlab.

4: Finns dom som är bättre till vatten än andra, märken som kommer upp direkt i huvudet är yate loon, någon av corsars 120mm fläktar. Kommer ej på namnet just nu.

5: highflow.nl och specialtech.co.uk för lite större utbud.

6: Ja, du kan köra med mer fläktar på lägre varv vilket gör att det låter mindre.

7: Jag kör med tillsats istället, enbart för att döda bakterier/alger.

8: Du skall inte blanda koppar och aluminium, det som är de viktiga.
EK kör endel med nickel i sina och det fungerar tillsammans med koppar.

9: se butiker jag rekomenderade tidigare.

10: Aquero har jag läst endel om

11: sätt ihop något så får du hjälp efteråt.
lättare att lära sig den vägen.

Lycka till!

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

1: Prestanda ökar väl som sagt inte direkt av att ha dubbla pumpar, såvida man inte har ett jättekomplext system med två eller fler loopar då det blir nödvändigt. För ett normalt system har man väl två mest för redundans. Man jag ser inte det som nödvändigt om man köper en kvalitativ pump som t.ex en D5.

2 & 3: När jag byggde min vattenkylning nyligen så var vad jag kunde se Alphacools radiatorer bäst på de flesta punkter; Temps, vattenflöde, luftflöde, etc. Jag valde deras NexXxos UT60 serie.

4: För min del stannade valet på Noctua NF-F12 PWM, då dessa har bra ljudnivå, statiskt tryck och överlägsen MTBF. Man får betala därefter dock.

5: Coolingstuff, Aquatuning, coolerkit, Inet.

8: Även legeringar innehållande koppar borde inte vara något problem, som t.ex mässing. Även nickel ska gå bra. De flesta vanliga fittings är ju gjorda i nickelpläterat stål t.ex, och många vattenblock är förnicklade. Aluminium verkar det som man bör undvika å andra sidan.

10: Jag kör med speedfan och låter det styra fläktarna efter temperatur. Många gnäller på det, men det beror mest på okunskap upplever jag det som.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Pump:
http://www.highflow.nl/pompen/laing-swiftech/pompen-nl/alphac...
Top:
http://www.highflow.nl/pompen/laing-swiftech/tops/d5-tops/ek-...

Top är det som man monterar på pumpen, dvs det följer inte alltid med en top med rätt anslutningar. Därför är det bättre att köpa en utan top och köpa en separat top.

Ser förövrigt ganska bra ut, 1850rpm på fläktarna, jag har 1200rpm på mina, behövs inte alls mycket.
Räcker troligtvis med 1x480 radiator eller 2x360.
Tänk också på att radiatorerna du har valt blir 8cm tjocka med fläktar på.

2x av denna räcker mer än väl, även för SLI och flera CPUer.
http://highflow.nl/radiatoren/3-x-120mm-360/ek-coolstream-rad...

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

ja bättre köra med toppen du visade, orsaken till 480 är att det ser väl snyggare ut i ett 900d med 480 rads än med 360 (tänkte ha 1 i toppen och en i botten)
+ att av vad jag läst så har den där xpsc raden fått fina reviews.

angående fläktarna? spelar det roll? när man har fläkt kontroller kan man bara sänka dom till 1200rpm om man känner för det
också, enligt reviews jag läst har man ca 110mm spelyta där radsen sitter så man får plats med en 60mm i push/pull setup

funderar också på loop ordningen, vad tror ni om, res > pump > cpu block > top rad > gpu block > botten rad > res

låter det bra?

edit: just ja, hur är det med såna där shrouds mellan radiator och fläktarna? ska man ta såna också kanske?

Permalänk
Medlem

Tror det ser bättre ut med:

res < pump < gpu < cpu < top rad < botten rad < res

Blir inte så mkt slang kors och tvärs. Top radden sätter du så att du får kortast vägen från cpu´n

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Medlem
Skrivet av s029dg:

Tror det ser bättre ut med:

res < pump < gpu < cpu < top rad < botten rad < res

Blir inte så mkt slang kors och tvärs. Top radden sätter du så att du får kortast vägen från cpu´n

men drar man inte med sig gpu värmen i vattnet till cpun med den loopen? därför jag antog man skulle ha en rad del mellan cpu och gpu så vattnet kyls av lite innan nästa värmekälla för så effektiv kylning som möjligt.

likaså låter inte som det blir snyggt att ha en slang tvärs över hela chassit mellan top och botten rad

kanske för du trodde res var tänkt sitta i botten men man har ju ganska mycket fri yta till höger om moderkortet i den här låten så tänkte ha res där

Permalänk
Medlem
Skrivet av s029dg:

Tror det ser bättre ut med:

res < pump < gpu < cpu < top rad < botten rad < res

Blir inte så mkt slang kors och tvärs. Top radden sätter du så att du får kortast vägen från cpu´n

Du måste mena åt andra hållet, du vill inte att en pump skall suga vattnet genom loopen.

Pumpen är byggd för att pumpa vatten, inte suga vatten.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

ja, men förstod ju vad han menade han råkade bara vända pilarna åt fel håll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

ja, men förstod ju vad han menade han råkade bara vända pilarna åt fel håll

Aha ja så tokigt det kan bli, tänkte aldrig att det var pilar mellan blocken. Har du inte hål till vänster i chassit ?

Drar du slangen där lär den inte synas, alltså ett hål mellan botten och mellan delen

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Medlem

Självklart ska du ha en radiator mellan cpu och gpu. Annars blir den andra radden hyffsat överflödig då temperaturen lär sjunka rejält då den passerar genom en radiator av den storleken.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Självklart ska du ha en radiator mellan cpu och gpu. Annars blir den andra radden hyffsat överflödig då temperaturen lär sjunka rejält då den passerar genom en radiator av den storleken.

Ordningen på alla delar spelar faktiskt ingen roll, det kan skilja ca 1 grad, inte mer.
Många gör misstaget och tror att det faktiskt spelar roll, men de har inte läst på tillräckligt.
Vattnet cirkulerar så snabbt att det blir en jämt temperatur oavsett vilken ordning du har placerat allt.