Permalänk
Medlem

Spotify i bilen!

Hej!
Jag undrar vilket det bästa sättet e att lyssna på spotify via bilradion?
radion är integrerad och alltså inte en sån som man kan byta ut, den har inte heller aux eller bluetooth.
Så vad e det bästa sättet för mig att kunna lyssna på min iphones spotify spel lista när man kör bilen?
Mvh

Visa signatur

Chassi: Bitfenix Prodigy M Mobo: Gigabyte Z97mx Gaming 5 PSU: 600w Be Quiet! CPU: Intel Core i7 4790k @ 4.4ghz RAM: 16gb Corsair vengeance 1600mhz GPU: Asus Radeon R9 290x 4gb SSD: Samsung 840 Basic 250gb HDD: Western Digital Caviar Red 2TB Speakers: Audioengine A5+ Headphones: Audio Technica ATH-M50 Tablet: iPad 4 32gb DigitalTablet: Wacom Intuos Pen And Touch Medium

Permalänk

fm-sändare, finns med varierad kvalitet och funkar olika bra till olika bilar

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Z0lid1ce:

Hej!
Jag undrar vilket det bästa sättet e att lyssna på spotify via bilradion?
radion är integrerad och alltså inte en sån som man kan byta ut, den har inte heller aux eller bluetooth.
Så vad e det bästa sättet för mig att kunna lyssna på min iphones spotify spel lista när man kör bilen?
Mvh

FM sändare som stoppas i 12V DC-Jacket i bilen. Sedan AUX eller Blåtand till mobilen. Aux drar mindre ström men är inte lika smidigt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Blir tyvärr ofta dålig kvalitet när man använder fm sändare.
Finns flera olika företag som erbjuder ett kit där man får aux ingång till integrerad stereo.
Tex.
http://www.saabaux.se/
http://www.auxadapter.se/
http://www.brc.se/ljud-bild-i-bilen/kringutrustning/aux-adapt...

Permalänk

Vad är det för bil? Finns kit till vissa bilar t.ex. min saab 9-5 -99 där man kan installera en auxport emulerad genom cd-växlarporten. Kör så tillsammans med bärbar dator+creative x-fi hd extern ljudkort, blir riktigt bra enda problemet är att det inte sitter fast och flyger om man får bromsa hårt. Att fixa någon sorts hållare får nog bli mitt sommarprojekt

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

fm-sändare... dock så blir det jävligt brusigt och basen eller ljudkvaliten är inte speciellt bra...

köpte min på K&C för ~150 kr men dyrare modeller är säkert bättre

Permalänk
Medlem

Bilen är en audi a6

Visa signatur

Chassi: Bitfenix Prodigy M Mobo: Gigabyte Z97mx Gaming 5 PSU: 600w Be Quiet! CPU: Intel Core i7 4790k @ 4.4ghz RAM: 16gb Corsair vengeance 1600mhz GPU: Asus Radeon R9 290x 4gb SSD: Samsung 840 Basic 250gb HDD: Western Digital Caviar Red 2TB Speakers: Audioengine A5+ Headphones: Audio Technica ATH-M50 Tablet: iPad 4 32gb DigitalTablet: Wacom Intuos Pen And Touch Medium

Permalänk
Medlem

Byt hela stereon!

Permalänk
Medlem

Kör på ett kitt som går via cdväxlare på min bmw 523 från 97, fungerar perfekt. Annars är det smidigaste en ny radio tror jag

Permalänk
Avstängd

Har en SAAB 9-5 med originalstereon (Den stora).
Använder Mobilen som vanligt för att lyssna på Spotify. Från mobilen skickas ljudet till en Samsung HB3000 Bluetooth stereo headset som kopplas i en Kassett-3,5mm adapter som naturligtvis kopplas i bilstereons kassettdäck.

Visserligen är det alla kopplingar och kassettdäcket som avgör finljudet men i mina öron är det ett fint ljud.
Är ingen Audiofil men ganska kräsen på både musiksmak och uppspelningskvalitet.

Två bonusar får man automatisk:
1. Det går att navigera med Google Maps och Navigator, medan man styr Spotify med BT-Stereo headsetets knappar (Fast Google Navigator rösten avbryter musiken).
2. Alla telefonsamtal går via BT-stereo Headsetets mikrofon och Bilstereons högtalare (blir ju en negativ sak, om man inte vill att medpassagerare ska höra samtalet).

Kräver dock ett Old... Old school kassettdäck för att funka, dessutom är Kassett-3,5mm adaptrarna oftast skräp, slits ut snabbt och kanske inte ens funkar bra från första början.

Till Saab finns fortfarande både ersättningsstereo apparater (Inklusive tillbehör för att kunna styra stereon från knapparna på ratten) och speciella satser för att montera en AUX-ingång på originalstereon.

Visa signatur