Internet fungerar, men inte på min dator!

Permalänk
Medlem

Internet fungerar, men inte på min dator!

Hejsan!

Jo det är så att det började åska för ett par timmar sedan och eftersom vi bor på landet, så brukar vi alltid dra ut alla kontakter och koppla ur modemet.

Men saken är den att efter det slutat åska och vi satte tillbaka alla kontakter och kopplade i modemet igen, så fungerade inte internet på min dator (stationär). Internet sladden till datorn är kopplad till en router och det är samma sak för min lillebror. Routern kopplade vi också ut när det började åska. Fast som sagt så är det bara MIN dator som internet inte fungerar på. Min lillebror har internet och alla trådlösa enheter har också internet.

Ingen port på routern eller modemet börjar lysa när jag sätter i internet sladden från min dator, men när jag testar att koppla in den i macen från modemet, så lyser den. Inget borde ju ha hänt med datorn, då jag drog ur alla kontakter som har med datorn att göra. Som sagt så är det ett par enheter som är kopplade till routern, så om det skulle hänt något med routern, så borde ju ingen enhet fungera.

Permalänk
Medlem

Om jag förstår dig rätt så händer inget när du kopplar in nätverkskabeln till din dator och till routern. Vad säger datorn då om ditt nätverkskort?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus VIII Hero/Alpha | CPU: Intel i7 6700k 4 GHz | Minne: Kingston HyperX 8GB DDR4 2133MHz x4| Systemdisk: Samsung pro 950 256GB | Lagring: WD Purple 3TB x2 | GPU: Asus Strix GTX 970 DirectCU II | Ljudkort: Asus Essence STXII | Display: Samsung S24A650D x2 | Tangentbord: Qpad MK-85 | Mus: Razer Mamba 4G

Permalänk
Medlem

Hmm. Det verkar som att jag inte får någon koppling alls mellan modemet och datorn. För det "Inga nätverk tillgängliga" där nere vid klockan och ett rött kryss över. Det finns dessutom bara ett nätverk i Nätverksanslutningar och det är trådlöst. Om jag aktiverar det, så funkar det ändå inte. Och som sagt så är det det enda nätverk jag hittar.

Permalänk
Medlem

Datorn känner inte igen modemet!

Hej hej!

Som sagt så är det som om datorn inte känner igen modemet eller routern. Jag kopplar internetsladden till modemet och routern, men ingen lampa lyser. Alla andra enheter, trådlösa och med sladd, fungerar. När jag kollar i enhetshanteraren för nätverkskortet så finns det bara trådlöst nätverk. Internet lampan på datorn lyser inte heller. Det är två datorer som är uppkopplade till routern, min och min lillebrors, och min lillebror har internet.

Jag har prövat byta port i routern, starta om modemet och starta om datorn.

Permalänk
Inaktiv

Har du kontrollerat så att sladden verkligen är hel?

Permalänk
Medlem

Det heter nätverkskabel.

Antar att du har kopplat en nätverkskabel mellan en dator och routern, där även andra datorer är inkopplade och fungerar.

Ingen lampa lyser vid kontakten på datorns nätverksport ?

Om du inte ser drivrutiner för datorns inbyggda nätverkskort borde du börja med att installera det.

Testa även med en annan kabel som tidigare skribent antyder, en kabel som fungerar med en annan dator.

Testa andra portar på routern.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Testat annan kabel ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag testade att koppla nätverkskabeln från modemet till macen och då lyste det. Det lyser inget vid kontakten på datorns nätverksport. Internet fungerade igår så jag förstår inte varför jag måste installera drivrutiner. Men om det är så att jag måste det, hur installerar jag dom?

Permalänk
Medlem

Ser du ditt nätverkskort i enhetshanteraren då ?

Om inte så kan du börja med att ladda ner drivrutinerna och testa att installera.

Kan även vara så att ditt nätverkskort lämnat in och är sönder..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ser du ditt nätverkskort i enhetshanteraren då ?

Om inte så kan du börja med att ladda ner drivrutinerna och testa att installera.

Kan även vara så att ditt nätverkskort lämnat in och är sönder..

Jag ser det trådlösa nätverket i enhetshanteraren. Det var också så att det åskade och vi bor på landet, så vi drog ut alla kontakter och drog ut till modemet och routern. Men det kan vara så att någon glömde dra ut jacket. Det small till riktigt och blixten slog ner ganska nära. Kan det vara så att blixten slog ner i modemet och sedan vidare till routern och in i min dator via nätverkskabeln? För det känns ganska konstigt att det bara skulle ske på MIN dator och ingen annans i huset. För om blixten går ner i jacket och in i modemet och sedan in i routern, så borde väl internet inte fungera alls?

Permalänk

åska?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Hedersmedlem

*** trådar sammanfogade ***

Jag har sammanfogat två trådar eftersom det egentligen är samma ärende. Tänk på att korspostning inte är tillåten, se forumregler § 3.3. Problemet syns tydligt eftersom det t o m dyker upp en fråga om information som redan finns i den första tråden.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

Ja, det åskade. Men kan det verkligen vara så att det slog det i modemet? För som sagt, borde inte internet sluta fungera helt? Eller i alla fall försvinna för alla datorer som är kopplade till routern?

Permalänk
Medlem

Nu kan jag va ute på hal is, men jag gör ett försök iaf.

Det kan inte va så att du har satt din dator på statisk ip. Sen när ni startade om alltihop fick nån annan enhet din ip som du satt som fast och på så sätt kan inte din dator ansluta eftersom ip-adressen redan är upptagen?

Vet inte om det har nåt med nånting att göra men kan kanske va värt att kolla upp

Permalänk
Skrivet av wranzzon:

Nu kan jag va ute på hal is, men jag gör ett försök iaf.

Det kan inte va så att du har satt din dator på statisk ip. Sen när ni startade om alltihop fick nån annan enhet din ip som du satt som fast och på så sätt kan inte din dator ansluta eftersom ip-adressen redan är upptagen?

Vet inte om det har nåt med nånting att göra men kan kanske va värt att kolla upp

Om det var fallet skulle han fortforande ha kontakt med routern, men han skulle sakna internetuppkoppling.

Permalänk
Medlem

Jacket var i när blixten slog ner, så kan ju vara så att nätverkskortet fick ett överslag, men tycker som sagt det är konstigt att bara min dator blev utsatt för det, om nu blixten slog ner i jacket, där alla datorer och enheter är kopplade. Kan det vara så enkelt att nätverkskortet pajat? För varken port lampan på modemet eller routern lyser när jag kopplar in nätverksladden från datorn till modemet/routern. Och det lyser inte heller där nätverkssladden sitter i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Jacket var i när blixten slog ner, så kan ju vara så att nätverkskortet fick ett överslag, men tycker som sagt det är konstigt att bara min dator blev utsatt för det, om nu blixten slog ner i jacket, där alla datorer och enheter är kopplade. Kan det vara så enkelt att nätverkskortet pajat? För varken port lampan på modemet eller routern lyser när jag kopplar in nätverksladden från datorn till modemet/routern. Och det lyser inte heller där nätverkssladden sitter i datorn.

Ja det är nog så. Kan inte vara en tillfällighet att något i mjukvaran krånglar tex. Du kan i datorn tex prova att inaktivera och aktivera kortet igen om det skulle hängt sig. Du kan också prova att koppla ihop din dator med en annan dator. Hjälper inte det så är det trådade nätverkskortet trasigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ja det är nog så. Kan inte vara en tillfällighet att något i mjukvaran krånglar tex. Du kan i datorn tex prova att inaktivera och aktivera kortet igen om det skulle hängt sig. Du kan också prova att koppla ihop din dator med en annan dator. Hjälper inte det så är det trådade nätverkskortet trasigt

Okej. För det är underligt. Jag hittar inte ens nätverkskortet i enhetshanteraren eller inställningar för nätverkskortet. Det enda jag hittar är ett nätverkskort för det trådlösa nätverket, vilket inte heller funkar när jag aktiverar det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Diaxuzz:

Okej. För det är underligt. Jag hittar inte ens nätverkskortet i enhetshanteraren eller inställningar för nätverkskortet. Det enda jag hittar är ett nätverkskort för det trådlösa nätverket, vilket inte heller funkar när jag aktiverar det.

Då har det troligen gått sönder av åskan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Diaxuzz:

Ja, det åskade. Men kan det verkligen vara så att det slog det i modemet? För som sagt, borde inte internet sluta fungera helt? Eller i alla fall försvinna för alla datorer som är kopplade till routern?

jag tänkte mer på moderkortet, haft flera moderkort som fungerat helt felfritt fast nätverket pajat.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

jag tänkte mer på moderkortet, haft flera moderkort som fungerat helt felfritt fast nätverket pajat.

Har inte märkt att det är något annat som gått sönder, förutom nätverkskortet. Känns som det till 99% är nätverkskortet, då jag inget lyser eller ens visar på att det existerar bland nätverkskortens inställningar.

Permalänk
Rekordmedlem

Nätverkskorten är ofta den mest utsatta delen eftersom det är anslutet till 2 olika elsystem, dels datorns/husets 230V system men det har även kontakt med telenätet som kan ha avsevärt annan potential när det åskar, nätverket orkar helt enkelt isolera de olika elsystemen när det åskar eftersom det kan bli spännigsskillnader på tusentals kanske tom miljontals volt istället för det som det är designat för vid normal drift, slår åskan ner så induceras det mycket kraft i alla ledare i närheten och just modem och nätverkskort är de delar som är mest utsatta och får fungera som åskydd, och slår åskan ner när så räcker inte de till heller utan då skadas övriga kretsar också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Har inte märkt att det är något annat som gått sönder, förutom nätverkskortet. Känns som det till 99% är nätverkskortet, då jag inget lyser eller ens visar på att det existerar bland nätverkskortens inställningar.

Lustigt dock med det trådlösa. Antar att det är en laptop? Det är ett separat litet instickskort, men inget säger ju att strömmen inte skulle kunna krypa över dit med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Lustigt dock med det trådlösa. Antar att det är en laptop? Det är ett separat litet instickskort, men inget säger ju att strömmen inte skulle kunna krypa över dit med.

Det är en stationär dator. Jag hittar det trådlösa, men det fungerar inte på datorn. Tror aldrig det har gjort det heller.

Permalänk
Medlem

Skaffa nytt nätverkskort?

Hejsan på er!

Efter många frågor och svar har jag nu kommit fram till att nätverkskortet på min stationära dator är sönder. Nätverkskortet är intergrerat på moderkortet och skulle vilja ha hjälp med att skaffa ett nytt, då jag inte vet vart jag ska skaffa det eller vilket jag ska skaffa. Har kollat runt lite på nätet och har sett att man kan använda USB anslutna nätverkskort. Finns det bara trådlösa USB-anslutna nätverkskort?

Permalänk
Rekordmedlem

Nej det finns kablat också, men tänk i så fall på att usb 2 bara är 480Mbit och alltså krävs det usb 3 om man vill ha Gbit nätverk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Hejsan på er!

Efter många frågor och svar har jag nu kommit fram till att nätverkskortet på min stationära dator är sönder. Nätverkskortet är intergrerat på moderkortet och skulle vilja ha hjälp med att skaffa ett nytt, då jag inte vet vart jag ska skaffa det eller vilket jag ska skaffa. Har kollat runt lite på nätet och har sett att man kan använda USB anslutna nätverkskort. Finns det bara trådlösa USB-anslutna nätverkskort?

Det finns usb till ethernet ja. dock så skulle jag köra på pci eller pcie då jag inte riktigt litar på prerstandan på usbnätverkskoret, men ja det kommer förmodligen att fungera utan problem dock inte i gigabit och kanske inte konstant 100mbit.

PCI:
http://www.inet.se/kategori/225/pci

PCIe:
http://www.inet.se/kategori/301/pci-express

USB:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
http://www.inet.se/produkt/5401708/d-link-dub-e100-10-100mbit...

Jag skulle köpa ett PCIe nätverkskort från intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Hejsan på er!

Efter många frågor och svar har jag nu kommit fram till att nätverkskortet på min stationära dator är sönder. Nätverkskortet är intergrerat på moderkortet och skulle vilja ha hjälp med att skaffa ett nytt, då jag inte vet vart jag ska skaffa det eller vilket jag ska skaffa. Har kollat runt lite på nätet och har sett att man kan använda USB anslutna nätverkskort. Finns det bara trådlösa USB-anslutna nätverkskort?

Vad har du för nätverkskort inbyggt nu?
Mina från Realtek har inte strulat någonsin ...

Hm. Mina inbyggda intel nätverkskort på mina båda ASUS Crosshair IV Extreme kort strulade, så jag provade en sådan: http://www.inet.se/produkt/5401703/d-link-dge-528t-10-100-100....
Mycket nöjd...inte intel för mig

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle:

Det finns usb till ethernet ja. dock så skulle jag köra på pci eller pcie då jag inte riktigt litar på prerstandan på usbnätverkskoret, men ja det kommer förmodligen att fungera utan problem dock inte i gigabit och kanske inte konstant 100mbit.

PCI:
http://www.inet.se/kategori/225/pci

PCIe:
http://www.inet.se/kategori/301/pci-express

USB:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
http://www.inet.se/produkt/5401708/d-link-dub-e100-10-100mbit...

Jag skulle köpa ett PCIe nätverkskort från intel.

Jag bor på landet och har 6-8 Mbit/s . Jag vet inte riktigt hur man byter ett intergrerat nätverkskort, så känns som att ett USB-nätverkskort är smartare. Går det ens att byta ett intergrerat?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Diaxuzz:

Jag bor på landet och har 6-8 Mbit/s . Jag vet inte riktigt hur man byter ett intergrerat nätverkskort, så känns som att ett USB-nätverkskort är smartare. Går det ens att byta ett intergrerat?

Du byter inte det integrerade utan sätter in ett nytt i en expansionsport på på moderkortet, på samma sätt som grafikkort eller ljudkort, interna kort är billiga, från en 16kr nya och ännu billigare beg om det är för dyrt
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=385&o=produkt_pris_inkm...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.