Permalänk

H100i vs fläkt till processorn

Titeln säger allt, vad ska jag skaffa?

Mitt bygge än så länge, om det spelar nån roll
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3519825/vilkenflakt

Permalänk
Medlem

jag hadde nog kört på luft ...det finns en tråd här nånstans på forummet där folk inte är glada alls på sina h100.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZOiDVOiD:

jag hadde nog kört på luft ...det finns en tråd här nånstans på forummet där folk inte är glada alls på sina h100.

Jag är jättenöjd med min h100i, kyler riktigt bra och låter inte mycket (med tystare fläktar än original).
Det enda skulle väl vara att det är lätt att dra sönder gängorna, eftersom det är tunn aluminium.

Det är också smidigt att justera fläktkurvorna i CorsairLink.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk

Varför är folk missnöjda?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szphearer:

Varför är folk missnöjda?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag har hört är det en del med H100 som har haft problem med missljud från pumpen och högljudda fläktar. H100i verkar ha mycket mindre oväsen för sig, men fortfarande rätt högljudda fläktar, dessa går ju att byta ut dock.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Enligt tester så presterar en kylare i klass med Thermalright Silver Arrow i princip likvärdigt med H100. Så det borde inte spela någon större roll. Mindre strul med luft dock.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk

Fläktarna som följer med låter en hel del. Själv bytte jag till ett par be quiet pwm, nu är den knäpptyst. Aldrig haft problem med missljud från pump. Kyler riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szphearer:

Titeln säger allt, vad ska jag skaffa?

Mitt bygge än så länge, om det spelar nån roll
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3519825/vilkenflakt

Har du plats för en bra tornkylare är det mindre krångel med en sådan. Har själv en H100i och är inte helt 100 nöjd då jag har haft vissa problem, lyckligt vis har de fixat sig.

Skrivet av Nilzzone:

Fläktarna som följer med låter en hel del. Själv bytte jag till ett par be quiet pwm, nu är den knäpptyst. Aldrig haft problem med missljud från pump. Kyler riktigt bra.

Ja herregud vad fläktarna låter, jag trodde corsair skulle skicka med något bättre tur att jag hade två fläktar liggandes så jag slapp lyssna på oljudet. däremot kyler den väldigt bra ja tror inte min vattentemp har gått över 45 grader även med ytterst lågt varvtal (kanske även bra fläktar? )

Permalänk
Medlem

Själv är jag hur nöjd som helst med min H100i, hade tidigare H100 och som tidigare sagt så hade många problem med missljud från pumpen. Jag fick byta ut min H100 2 gånger innan jag senare fick byta till en H100i och de blev riktigt bra efter de, mycket snyggare pump om man nu räknar in sånt men även lite bättre kylförmåga. Själv har jag bytt ut stock fläktarna mot Cougar Vortex pwm.

Men jag valde sluten vattenkylning bland annat för att jag inte vill ha en stor luft kylare i rutan på mitt chassi !
Men det är helt enkelt en smaksak och budget fråga.

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snigeln Bert:

Har du plats för en bra tornkylare är det mindre krångel med en sådan. Har själv en H100i och är inte helt 100 nöjd då jag har haft vissa problem, lyckligt vis har de fixat sig.

Ja herregud vad fläktarna låter, jag trodde corsair skulle skicka med något bättre tur att jag hade två fläktar liggandes så jag slapp lyssna på oljudet. däremot kyler den väldigt bra ja tror inte min vattentemp har gått över 55 grader även med ytterst lågt varvtal (kanske även bra fläktar? )

55? min vattentemp går aldrig över 35.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

Jag ser inte riktigt någon anledning till att köpa en sådan om man har plats för en kylfläns.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Ligger en fläkt i samma klass som H100i i samma prisklass?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Szphearer:

Ligger en fläkt i samma klass som H100i i samma prisklass?

Nvm, buggade så att jag inte såg särskilt många kommentarer. Lutar väl åt fläkt då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"fläkt" säger inte mycket så du får nog utveckla det där...

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trolliban:

55? min vattentemp går aldrig över 35.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Missade att det var vattentemp.

TS: Kör på luftkylare. En H100i är rätt effektiv men blir väldig dyr om man ska hålla på att byta fläktar osv. Köper man en högkvalitativ luftkylare får man bra fläktar, låg ljudnivå och kanske ett par grader högre temperatur (vem f*n bryr sig?). Man slipper risken får läckage, dålig pump och ljudnivån blir som sagt bättre. Anledningen till den lägre ljudnivån är att det finns ingen pump som stör, luftkylaren placeras "inne" i datorn och låter därför mindre plus fläktarna ska inte pressa luften igenom en tät radiator vilket ger extra oljud.
Nackdelen med luftkylare är högre belastning på moderkortet men det spelar oftast ingen roll. Du har ju köpt ett ganska stort chassi så jag antar att den inte kommer transporteras runt till kompisar och likn.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av matte56:

"fläkt" säger inte mycket så du får nog utveckla det där...

Luftkylare till processorn*

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szphearer:

Nvm, buggade så att jag inte såg särskilt många kommentarer. Lutar väl åt fläkt då?

Skickades från m.sweclockers.com

Sluta säg fläkt. Både luftkylare och vattenkylda lösningar har fläktar. För övrigt så kostar världens bästa luftkylare mindre än en h100 och presterar ganska likvärdigt.

Skrivet av screamin-daemon:

35c låter helt orealistiskt. Säkert fel på nån givare, sjukt kallt i rummet eller då är det idle-temp. Vad har du för cpu?

Det var ju vattentemp och inte temp på kärnorna.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szphearer:

Luftkylare till processorn*

Skickades från m.sweclockers.com

Kör på någon high end-kylare så som NH-D14, Dark Rock PRO 2 om du hade tänkt att överklocka rätt friskt. Eller Hyper 212 EVO om du inte hade tänkt att klocka eller endast en mild klock. "Färdiga" vattenkylningslösningar känns inte speciellt värt enligt mig.

EDIT: Länkar:

http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14
http://www.inet.se/produkt/6308768/be-quiet-cpu-cooler-dark-r...
http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...
http://www.inet.se/sok/ph-tc14pe

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

55? min vattentemp går aldrig över 35.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, menade 45! Min cpu gillar att bli varm (Phenom 2 1090T i 4 GHz, något hög volt också )

Permalänk
Skrivet av deadich:

Sluta säg fläkt. Både luftkylare och vattenkylda lösningar har fläktar. För övrigt så kostar världens bästa luftkylare mindre än en h100 och presterar ganska likvärdigt.

Det var ju vattentemp och inte temp på kärnorna.

Ok ok, har redan blivit tillsagd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deadich:

Det var ju vattentemp och inte temp på kärnorna.

Vet ifan hur jag missade det

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Entusiast

Den stora fördelen med vattenkylningen är att man kan låta luften gå ur lådan direkt. Har man ett chassi med lite sämre luftflöde så är det guld värt. Annars kan det väl kvitta.

Vad det gäller missljud så var det den vanliga H100an som led av det, vilket det också finns en lösning på.

Dock måste du byta ut fläktarna, vilket du inte behöver göra på de stora luftkylarna.

Permalänk
Medlem

Personligen föredrog jag att skaffa Silverarrow SB-E med 2st corsair 120SP fläktar efter att ha läst runt lite på nätet och tänkt över vad som kan gå fel. Fann fler saker som kunde gå snett med h100 (pumpfel,läckage) medan towerkylare kan ja finns inte mycket som kan gå snett där. Kylprestandan på silverarrow är nästan snarlik så blev rätt så lätt efter det.

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Skrivet av Kent:

Du har ju köpt ett ganska stort chassi så jag antar att den inte kommer transporteras runt till kompisar och likn.

Allt går att bära runt på om man är stark...
...så det kommer nog inte bäras runt på så mkt ^^

Permalänk
Medlem

Kör luft och bespara dig möjliga problem som höga pumpljud osv.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

En rejäl luftkylare för runt 700kr är det absolut bästa köpet, du får en kylare som garanterat kommer att hålla längre än H100i, vara tyst redan från start eftersom att kylarna kommer med några av de bästa fläktarna respektive tillverkare har, prestandan finns där, garantin ligger på runt 5år och köper du från Noctua kommer du säkert kunna använda kylaren i tio år efter som att de skickar nya fästen om kylaren inte passar när du byter moderkort.

Nuctua NH-D14, Phanteks PH-TC14PE, Be Quiet Dark Rock PRO 2 och Thermalright Silver Arrow är klockrena köp och du ska inte ens fundera på något i stil med H100i.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Blir förmodligen Be Quiet Dark Rock PRO 2

Blir luft iaf