Bredbandsbolaget TV & Internet - Koppla in allt på en vanlig router?

Permalänk

Bredbandsbolaget TV & Internet - Koppla in allt på en vanlig router?

Hej!

Har en polare som kör BBB TV + Internet och som jag förstått det så behöver TV-boxarna kopplas rakt in i deras egna router och de får externa IP-adresser.
Deras "router" är en brygga så den vidarebefodrar inte egna IP-adresser till enheter utan alla enheter till den (trådlös + lan) får externa IP-adresser.

Det jag undrar då är att om man via någon router antingen via deras egna gränssnitt eller genom t.ex. Netgear WNR-3500L som kan flashas med DD-WRT att man kan ställa in att specifika portar t.ex. 1-2 får externa IP-adresser medans de andra portarna 3-4 får IP genom DHCP samt alla WLAN-klienter får genom DHCP?

Annars antar jag man måsta köra:
Nätverksuttag->Switch->2x TV inkopplat i switch->1x Switch till WAN på vanlig router->Vanlig router där WLAN och LAN kan få IP-adresser genom DHCP?

Tacksam för hjälp / TheSwede86

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwede86:

Annars antar jag man måsta köra:
Nätverksuttag->Switch->2x TV inkopplat i switch->1x Switch till WAN på vanlig router->Vanlig router där WLAN och LAN kan få IP-adresser genom DHCP?

Kan bekräfta att detta fungerar, försökte själv finna en lösning till min router innan jag gav upp och införskaffade en switch som jag kunde koppla TV:n genom.

Permalänk
Skrivet av Joshin:

Kan bekräfta att detta fungerar, försökte själv finna en lösning till min router innan jag gav upp och införskaffade en switch som jag kunde koppla TV:n genom.

Okej, fan!
Tack för ditt svar men skulle verkligen vilja styra att t.ex. port 1-2 på routern går via extern IP medans 2-3 samt WLAN kör via DHCP från routern, att slippa blanda in en switch. Du råkar inte ha testat med DD-WRT eller liknande lösningar på routrar?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwede86:

Okej, fan!
Tack för ditt svar men skulle verkligen vilja styra att t.ex. port 1-2 på routern går via extern IP medans 2-3 samt WLAN kör via DHCP från routern, att slippa blanda in en switch. Du råkar inte ha testat med DD-WRT eller liknande lösningar på routrar?

Tyvärr är det inget jag testat då det inte fanns någon DD-WRT firmware till min router när jag skaffade TV boxen.

Permalänk
Hedersmedlem

Det går att göra detta med DD-WRT, men jag är inte säker på att det funkar med alla routers eftersom lösningen använder VLAN vilket bara vissa routers stödjer.
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/VLAN_Bridging_WAN_and_a_...

I och med att du frågade specifikt om DD-WRT så undrar jag varför du inte googlade detta själv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Man brukar använda vlan för tv så det handlar om en vlan kapabel switch snarare än ett routingproblem, principerna är desamma som i telia trådarna, men vlanen kan nog skilja, men någon kanske vet vilka de använder.
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Det går att göra detta med DD-WRT, men jag är inte säker på att det funkar med alla routers eftersom lösningen använder VLAN vilket bara vissa routers stödjer.
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/VLAN_Bridging_WAN_and_a_...

I och med att du frågade specifikt om DD-WRT så undrar jag varför du inte googlade detta själv.

Han har två TV-apparater så två boxar så även om jag gör en LAN-port till WAN behövs det en till.
Sen förstod jag inte exakt vad jag skulle Googla ärligt talat :/

Skrivet av mrqaffe:

Man brukar använda vlan för tv så det handlar om en vlan kapabel switch snarare än ett routingproblem, principerna är desamma som i telia trådarna, men vlanen kan nog skilja, men någon kanske vet vilka de använder.
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Om jag förstår detta rätt verkar det inte fungera utan får köra med ovan nämnda lösning med switch och vanlig router:
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Rekordmedlem

Vlan är en switchfunktion, sedan kan ju alla funktioner finnas i samma fysiska låda men det beror ju på modellen, det skiljer även hur man ställer in och vad som ska ställas in, jag förmodar att operatörerna inte har samma vlan men jag har inte kollat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Den här tråden är rätt gammal, så jag misstänker att den ursprungliga frågeställaren hittat någon form av lösning/workaround som hen är nöjd med. Om någon annan likt jag hittar hit genom en googling på samma problem är det dock bra om jag delar med mig av mina erfarenheter.

Jag har fått boxen att fungera halvt inkopplad i min router. Den enda ändring som finns på routern nu jämfört med innan är att jag har installerat dd-wrt och valt att inte ha "Filter Multicast" (Security->Firewall->Block WAN Requests).

Det som fungerar för mig är att jag kan se bild från samtliga av mina kanaler. Det som inte fungerar är typ resten... Både Guide och Menu ger mig en fin svart skärm i några sekunder för att sedan gå tillbaka till TV. Det har förmodligen samma anlednign som att det varje gång jag slår på boxen står "Tjänsten du försöker komma åt är tillfälligt ur funktion. Du kommer automatiskt att komma tillbaka till dina TV-kanaler.". Är det någon som har någon idé om hur man kan lösa detta?

Jag har svårt att tro att "Filter Multicast" var det enda som behövdes och det är mycket möjligt att det jag gjort innan påverkat mitt resultat, så här är en kort beskrivning av vad jag gjorde innan:

  1. Kopplade in boxen direkt i nätverksuttaget och gjorde all "initial setup", sedan kopplade jag in den på routern

  2. Installerade dd-wrt på routern

  3. Gjorde om port 4 (som jag hade boxen inkopplad på) till WAN mha http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/VLAN_Bridging_WAN_and_a_....
    Mer exakt var de kommandon jag körde:

    nvram set vlan0ports="1 2 3 5*" nvram set vlan1ports="0 4 5" nvram commit reboot

  4. Avaktiverade Filter Multicast. Nu började kanalerna fungera.

  5. Allt möjligt i- och urkopplande av sladdar, kanalerna fungerar fortfarande.

  6. Ångrade min ändring till WAN, dvs:

    nvram set vlan0ports="1 2 3 4 5*" nvram set vlan1ports="0 5" nvram commit reboot

    Funkar fortfarande...

Router jag använder: D-LINK DIR-615