Datorn startar om sig själv ''1'' gång.

Permalänk

Datorn startar om sig själv ''1'' gång.

Det är svårt att förklara det här men min datorn typ startar om sig själv 1 gång för varje gång jag startar den.
T.ex jag startar datorn och använder den till att (spela, surfa..allt möjligt) och det kan dröja allt från 20 minuter till flera timmar innan den startar om men efter ''omstarten'' kan jag använda datorn hur länge som helst utan att problemet upprepar sig, så länge jag har den på och inte stänger av datorn förstås. Men så fort jag stänger av datorn så inträffar detta nästa gång jag startar den igen. Självklart skulle jag kunna ha datorn på viloläge/strömspararläge men problemet med det är att fram LED:n på datorn blinkar så starkt vilket stör mig när jag sover.
Tack på förhand!

P.s jag har provat att ominstallera datorn men det gör tyvärr ingen skillnad

Permalänk

Jag hade tänkt att bygga en ny dator och det är därför jag frågar detta bara så att den nya datorn inte ska få samma problem

Permalänk
Medlem

Vi behöver veta mer innan vi kan säga något.

Vad är det för datorn?
Vem har byggt den?
Hur gamla är delarna?
EXAKT vad är det för nätagg, hur gammal är den och vilket grafikkort används med den?

Har du haft felet sen datorn byggdes eller hände det plötsligt en dag?

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Vi behöver veta mer innan vi kan säga något.

Vad är det för datorn?
Vem har byggt den?
Hur gamla är delarna?
EXAKT vad är det för nätagg, hur gammal är den och vilket grafikkort används med den?

Har du haft felet sen datorn byggdes eller hände det plötsligt en dag?

Datorn var köpt från Komplett den 13 mars 2010, har haft detta problem sen dagen jag fick den. Jag skickade in datorn för att låta de kolla upp problemet men enligt Komplett hade datorn genomgått olika tester i över 70 timmar utan några som helst problem. Men trots det så får jag samma problem när jag fick tillbaka datorn...

Grafikkort: XFX Radeon HD 5770 1gb
Nättagg: Chieftec Super Series 750w
Minne: Kingston ValueR. DDR3 1333Mhz 4gb
Processor: Phenom II X4 955 Black Edition
Moderkort: ASUS M4A78T-E

Permalänk
Medlem

Skumt att den funkade hos komplett.

Testa att ta bort och byta ut de du inte skickade till komplett som tex tangentbord, mus, kringutrustning, USB kablar mm. Såna struntsaker eller porten de kopplades till kan orsaka konstiga fel.

Känner du nån som du kan ta datorn, kringutrustning mm till och se om det händer samma sak hos dom?

Om du i framtiden tänker byta grafikkort så skulle jag vara extra misstänksam mot nätagget. Super Serien från Chieftec har omdömet undvik enligt länk i en klistrad tråd i forumet.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Skumt att den funkade hos komplett.

Testa att ta bort och byta ut de du inte skickade till komplett som tex tangentbord, mus, kringutrustning, USB kablar mm. Såna struntsaker eller porten de kopplades till kan orsaka konstiga fel.

Känner du nån som du kan ta datorn, kringutrustning mm till och se om det händer samma sak hos dom?

Om du i framtiden tänker byta grafikkort så skulle jag vara extra misstänksam mot nätagget. Super Serien från Chieftec har omdömet undvik enligt länk i en klistrad tråd i forumet.

Kommer nog inte kunna prova datorn hos någon annan tyvärr... :/
Jag kan ingenting om datorer men kan det här på något sätt ha något med elen i vår lägenhet att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superpig96:

men kan det här på något sätt ha något med elen i vår lägenhet att göra?

Märker ni att TV:n eller något annat "spökar" samtidigt?
Annars är det högst osannolikt att det skulle vara er el som strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superpig96:

fram LED:n på datorn blinkar så starkt vilket stör mig när jag sover.
Tack på förhand!

Silvertejp?

Som sagt, börja med att byta ut de olika tillbehören om du kan. Kolla med kompisar om någon har ett tangentbord/mus de kan låna ut till dig. Det faktum att komplett inte hittat något fel betyder inte ett skvatt tyvär. Om du bara använder nya delar så borde den inte ha samma problem. Har väldigt svårt att se att det skulle bero på att det är något "fel på elen".

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Märker ni att TV:n eller något annat "spökar" samtidigt?
Annars är det högst osannolikt att det skulle vara er el som strular.

Nää faktiskt inte och nu när jag tänker efter så kanske det inte har något med elen att göra ändå för vi har 3 andra datorer hemma som fungerar utan problem, fast de är i för sig färdigbyggda datorer från olika märken som typ Fujitsu, HP...om det nu spelar någon roll :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superpig96:

Nää faktiskt inte och nu när jag tänker efter så kanske det inte har något med elen att göra ändå för vi har 3 andra datorer hemma som fungerar utan problem, fast de är i för sig färdigbyggda datorer från olika märken som typ Fujitsu, HP...om det nu spelar någon roll :/

Skickades från m.sweclockers.com

Den "huvudmisstänkte" är din nätdel/PSU...

Permalänk
Skrivet av wotanziu:

Silvertejp?

Som sagt, börja med att byta ut de olika tillbehören om du kan. Kolla med kompisar om någon har ett tangentbord/mus de kan låna ut till dig. Det faktum att komplett inte hittat något fel betyder inte ett skvatt tyvär. Om du bara använder nya delar så borde den inte ha samma problem. Har väldigt svårt att se att det skulle bero på att det är något "fel på elen".

Ska prova det där, återkommer om det inte löser sig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Den "huvudmisstänkte" är din nätdel/PSU...

Tror också det men det konstiga är att datorn bara startar om 1 gång, om det hade varit fel på nätagget bör det inte startas om upprepade gånger då??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superpig96:

Tror också det men det konstiga är att datorn bara startar om 1 gång, om det hade varit fel på nätagget bör det inte startas om upprepade gånger då??

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har haft skummare fel än så och det har varit nätdelen.
Det är just det beteendet du beskriver som gör att jag misstänker nätdelen...