När kommer GTX 780 sjunka i pris?

Permalänk
Medlem

När kommer GTX 780 sjunka i pris?

Hallå,

Planerar på att inkassera ett GTX 780 men det kostar just nu runt 6 tusen vilket är en bit över min budget.
Jag ska spela BF4 när det kommer ut vilket är om ca 4 månader och min fråga är när, och med hur mycket detta kort kommer kosta om ca 4 månader.
Jag har inte direkt följt nya kort förut så vet inte hur priserna går med grafikkort. Vill spendera runt 5 tusen som max.
Berätta era erfarenheter och vad ni tror kommer hända med prisen på detta graciösa kort!

Visa signatur

MODERKORT: MSI-Z87-G45 | CPU: i5 4670k | CPU KYLARE: Noctua U9B-SE2 | RAM: Corsair 8GB 1600Mhz | GPU: Asus GTX 770 DirectCU II | PSU: Corsair CX 750M | Chassi: Corsair Carbide 500R

Permalänk
Medlem

Svårt att säga. Du kan kanske räkna med att ger går ner 500-1000 kronor på den perioden.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Margel:

Hallå,

Planerar på att inkassera ett GTX 780 men det kostar just nu runt 6 tusen vilket är en bit över min budget.
Jag ska spela BF4 när det kommer ut vilket är om ca 4 månader och min fråga är när, och med hur mycket detta kort kommer kosta om ca 4 månader.
Jag har inte direkt följt nya kort förut så vet inte hur priserna går med grafikkort. Vill spendera runt 5 tusen som max.
Berätta era erfarenheter och vad ni tror kommer hända med prisen på detta graciösa kort!

den kommer aldrig att sjunka I pris förutom reor. När AMD släpper kort som presterar lika bra som 780 och priset på dem är billigare så kommer priset på 780 sänkas.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av norowner:

den kommer aldrig att sjunka I pris förutom reor. När AMD släpper kort som presterar lika bra som 780 och priset på dem är billigare så kommer priset på 780 sänkas.

Detta, 6000kr är redan ett bra pris för prestandan om du frågar mig, förväntade mig 7000kr först.

Själv så fick jag tag på mitt för 5200kr på en CDON-REA och jag har sett kortet för 5400kr någon annanstans så det är bara att hålla utkik!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Margel:

Hallå,

Planerar på att inkassera ett GTX 780 men det kostar just nu runt 6 tusen vilket är en bit över min budget.
Jag ska spela BF4 när det kommer ut vilket är om ca 4 månader och min fråga är när, och med hur mycket detta kort kommer kosta om ca 4 månader.
Jag har inte direkt följt nya kort förut så vet inte hur priserna går med grafikkort. Vill spendera runt 5 tusen som max.
Berätta era erfarenheter och vad ni tror kommer hända med prisen på detta graciösa kort!

Förmodligen har det ju kommit nya grafikkort om 4 månader så 780 ligger i bottenskiktet... = billigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

den kommer aldrig att sjunka I pris förutom reor. När AMD släpper kort som presterar lika bra som 780 och priset på dem är billigare så kommer priset på 780 sänkas.

AMD kommer ju att släppa vad som verkar bli ett billigare och minst lika bra kort som 780 till BF4, nämligen 8970. Men allvarligt med ett 560 Ti kommer du högst troligt kunna spela BF4 så gör som jag och vänta på 800-serien.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zacke68:

Förmodligen har det ju kommit nya grafikkort om 4 månader så 780 ligger i bottenskiktet... = billigt

Har väldigt svårt att se att AMD's nya serie skulle vara såpass mycket bättre att hela serien skulle springa förbi 780, jag är nog till å med tveksam till att top kortet kommer vara mycket bättre än titan, skulle tippa på att top-kortet kommer ligga strax över 780 med en bättre prislapp (kanske 30% snabbare än 7970).

Som sagt tidigare räkna högst att det sänks med någon hundrapp tills AMD kommer med nya kort.

Permalänk
Medlem

aldrig , det är nvidia och dem har ganska stor mån om att tjäna pengar

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

AMD kommer ju att släppa vad som verkar bli ett billigare och minst lika bra kort som 780 till BF4, nämligen 8970. Men allvarligt med ett 560 Ti kommer du högst troligt kunna spela BF4 så gör som jag och vänta på 800-serien.

jag hade 2x560ti och aldrig mer Nvidia, det var rent helvete med drivrutinerna, så det är enbart AMD för mig, och ifall AMD failar med 8000serien så inväntar jag 9000 serien, mina kort funkar fint fint ännu:)

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Avstängd

När efterfrågan sjunker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

aldrig , det är nvidia och dem har ganska stor mån om att tjäna pengar

De har, inte dem har!

Permalänk
Medlem

Köp och tänk sen, funkar i längden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

De har, inte dem har!

Förlåt mig du gode Mattias

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Detta, 6000kr är redan ett bra pris för prestandan om du frågar mig, förväntade mig 7000kr först.

Själv så fick jag tag på mitt för 5200kr på en CDON-REA och jag har sett kortet för 5400kr någon annanstans så det är bara att hålla utkik!

Exakt ett EVGA GeForce GTX 780 SC ACX är ju till och med snabbare än titian i vanliga upplösningar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matnojje:

Exakt ett EVGA GeForce GTX 780 SC ACX är ju till och med snabbare än titian i vanliga upplösningar

...förutsatt att man inte överklockar sitt Titan till samma eller högre turbofrekvens. Och det gör man
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk

Sedan kan man ju fundera på om AMD:s kort i den prisklassen kommer att funka bättre i BF4 iom deras tajta samarbete med utvecklaren. Men hur som helst så lär det inte sjunka nämnvärt i pris innan nuvarande kort justeras i pris eller att AMD släpper sina nya. Spontana reor som tex CDON 15% är väl det man får hålla koll på fram tills dess.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andy Mcdee:

Sedan kan man ju fundera på om AMD:s kort i den prisklassen kommer att funka bättre i BF4 iom deras tajta samarbete med utvecklaren. Men hur som helst så lär det inte sjunka nämnvärt i pris innan nuvarande kort justeras i pris eller att AMD släpper sina nya. Spontana reor som tex CDON 15% är väl det man får hålla koll på fram tills dess.

Nvidia har 70% av grafikkortsmarknaden. Det kommer funka fint även med deras kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zacke68:

Förmodligen har det ju kommit nya grafikkort om 4 månader så 780 ligger i bottenskiktet... = billigt

Med den logiken så borde han ju köpra GTX 680 nu? Det är ett väldigt bra kort. Det kommer alltid nya kort. Man bör bestämma sig för hur mycket man är villig att betala för ett grafikkort alternativt hur hög prestanda man vill ha per krona och sedan leta kort, inte tvärt om. Det finns alltid bättre kort att köpa, så länge man inte har några sånna extrema ASUS MARS kort eller liknande...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zacke68:

Förmodligen har det ju kommit nya grafikkort om 4 månader så 780 ligger i bottenskiktet... = billigt

20nm noden kommer tidigast om 6-7 månader pga att kapaciteten över för annat än apples nya processor är inte vad den måste vara för garfikkort.
Rykte säger prestanda runt +/- GTX780 till något högre pris än GTX780.
Något större hopp blir det ju inte då det fortfarande bygger på 28nm noden och även om det blir volcanic Island med hawaii i spetsen så blir det inte något jättehopp som äter upp vad AMD tappat under åren till titan. Blir samma resultat oavsett om kortet döps till 8970 eller 9970.
Detta gör på inget sätt att 780 blir i bottenskiktet, inte ens när maxwell nästa år dyker upp blir den bottenskiktet för inte ens 580 är idag i bottenskiktet och det kortet är pensionär idag.
Nvidia anser det inte ens värt att ersätta GTX690 med överklockat GTX690 och döpa det till GTX790(enda realistiska möjligheten att få ett hyfast 790 när dubbla GK110 inte ligger rätt pris eller prestandamässigt med den massiva nerklockningen och effektförbrukningen det medför).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Margel:

Hallå,

Planerar på att inkassera ett GTX 780 men det kostar just nu runt 6 tusen vilket är en bit över min budget.
Jag ska spela BF4 när det kommer ut vilket är om ca 4 månader och min fråga är när, och med hur mycket detta kort kommer kosta om ca 4 månader.
Jag har inte direkt följt nya kort förut så vet inte hur priserna går med grafikkort. Vill spendera runt 5 tusen som max.
Berätta era erfarenheter och vad ni tror kommer hända med prisen på detta graciösa kort!

antagligen om AMD kontrar med något ännu bättre till en lägre prislapp, annars sänker knappast nvidia priserna

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Vänta och se, troligen kommer det sjunka nån hundring eller kommer någon rea. Ev, får du Bf4 med på köpet av nytt gfx vid release.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

...förutsatt att man inte överklockar sitt Titan till samma eller högre turbofrekvens. Och det gör man
Skickades från m.sweclockers.com

Jo så är det ju så klart. Men om man inte vill klocka är det bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matnojje:

Jo så är det ju så klart. Men om man inte vill klocka är det bra.

Köper man ett Titan och inte klockar det är man...unik.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

Tror inte att du kan vänta dig någon betydande prissänkning tills dess.

Skrivet av Zacke68:

Förmodligen har det ju kommit nya grafikkort om 4 månader så 780 ligger i bottenskiktet... = billigt

Riktigt så fort går det inte....

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Exakt ett EVGA GeForce GTX 780 SC ACX är ju till och med snabbare än titian i vanliga upplösningar

Om man köper titan SC då?

Det är rätt jäkla ointressant imo att ett kort är snabbare än ett annat ur lådan. Det är den potentiella prestandan som är intressant.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zacke68:

Förmodligen har det ju kommit nya grafikkort om 4 månader så 780 ligger i bottenskiktet... = billigt

Fast på 4 månader så kommer ju inte 780 ligga i bottenskiktet, kolla på ett skapligt 680 med fabriksöverklockning osv , det presterar ju fortfarande skapligt och klarar nästan alla spel på högsta grafik i 1920x1080 och det är över ett år gammalt nu och ligger ändå inte i vad du kallar "bottenskiktet" , utveckla gärna vad du menar med bottenskiktet för vad jag vet så ligger inte ens 500 serien i bottenskiktet än när man snackar om grafikkort generellt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zacke68:

Förmodligen har det ju kommit nya grafikkort om 4 månader så 780 ligger i bottenskiktet... = billigt

Kommer nog dröja längre tid än så. Räknar inte med att AMD kommer med ett kort som slår 780 på fingrarna. Kanske ett med likvärdig prestanda.

Sen utöver 780 finns titan som man kan klocka 15-20% lätt utan att röra volten ens. Mer på vatten. Mitt kort går tex i 1250 mhz+ på luft om jag vill

Nästa gång nån slår gk110 är när nvidia själva släpper ett nytt kort

Vi får se om jag eller du har rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Om man köper titan SC då?

Det är rätt jäkla ointressant imo att ett kort är snabbare än ett annat ur lådan. Det är den potentiella prestandan som är intressant.

Helt korrekt, titan klockar minst lika bra som ett 780 wtf ed. när man byter BIOS på det så man slipper GPUBoost 2 vilket är ett hinder på titan.
Att resonera som att 780 skulle vara bättre är bara ett sätt att rationalisera bort fakta och ta ett klockat 780-kort mot ett titan-stock, men som sagt ingen med hjärnan kvar kör titan i stock. Enda 780 är bättre på är bang for the buck, men är som alltid i denna klassen orelevant och köper man titan är det för man utnyttjar dess vram.

Permalänk
Inaktiv

Kolla prisutvecklingen på liknande produkter på prisjakt så kan du få en uppfattning om hur mycket priset kommer ändras, relativt. Det är ungefär samma för alla grafikkort

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1683724

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1109395

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Kolla prisutvecklingen på liknande produkter på prisjakt så kan du få en uppfattning om hur mycket priset kommer ändras, relativt. Det är ungefär samma för alla grafikkort

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1683724

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1109395

För Titan är det 8800Ultra man skall jämföra med, 7970 i alla versioner är ju ett standardkort i jämförelse mera likt 580/680/780 medans Titan är dagens 8800Ultra och bara kan jämföras med det vad gäller prisutvecklingen.

Sen är det inte alls garanterat att AMD lyckas pressa sig in mellan 780 och Titan med sitt "Hawaii" som det spås göra till lite högre pris än 780 vilket inte påverkar prisbilden åt något håll.