Permalänk
Medlem

Kommande skärmar 2013

Tjena, hittade ingen tråd om detta så startar därför en.

Går i funderingar över vad för skärmar som kan komma senare under året, ni kanske har gjort samma sak?
Själv pendlar jag mellan valet att vänta eller köpa redan nu.

Tänker framförallt på att många efterfrågar förutom hög upplösning IPS/PLS paneler med 120 hz eller högre för att få det bästa av två världar.

Nu när 4K är i antåg och tablets/mobiltelefoner har lika hög pixeltäthet som en bildskärm för stationära datorer,
TN-paneler används för högre frekvenser, IPS/PLS för bättre färgåtergivning (även om en del överklockar) så finns det framförallt delade meningar gällande vad som är bäst. Ni som är insatta känner säkert igen er.

Själv gissar jag på att upplösningarna kommer stiga i år hos bildskärmarna, även för de storlekar som är under 27" dock osäker gällande om en skärm kan kombinera styrkorna hos både IPS/PLS och TN-paneler. Ej hört några konkreta rykten än dock.

Vet ni något - dela gärna med er!

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem

Här har du en riktigt trevlig kommande skärm. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1962001

Undra hur fort den kommer sjunka i pris. Skulle behöva en om 1.5-2 år

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Avstängd
Skrivet av musarn:

Vet ni något - dela gärna med er!

Kommer inte hända särskilt mycket i år, så mycket vet vi i alla fall.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Kommer inte hända särskilt mycket i år, så mycket vet vi i alla fall.

Personligen tycker jag att det är en ganska stor händelse att skärmar med 4k skall börja rullas ut. Men du kanske ser det som en icke-händelse......

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shogun-r:

Personligen tycker jag att det är en ganska stor händelse att skärmar med 4k skall börja rullas ut. Men du kanske ser det som en icke-händelse......

Det är på inget sätt en nyhet? Det finns ju redan 4k-skärmar ute på marknaden, dock jävligt dyra.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Skrivet av musarn:

Tjena, hittade ingen tråd om detta så startar därför en.

Går i funderingar över vad för skärmar som kan komma senare under året, ni kanske har gjort samma sak?
Själv pendlar jag mellan valet att vänta eller köpa redan nu.

Tänker framförallt på att många efterfrågar förutom hög upplösning IPS/PLS paneler med 120 hz eller högre för att få det bästa av två världar.

Nu när 4K är i antåg och tablets/mobiltelefoner har lika hög pixeltäthet som en bildskärm för stationära datorer,
TN-paneler används för högre frekvenser, IPS/PLS för bättre färgåtergivning (även om en del överklockar) så finns det framförallt delade meningar gällande vad som är bäst. Ni som är insatta känner säkert igen er.

Själv gissar jag på att upplösningarna kommer stiga i år hos bildskärmarna, även för de storlekar som är under 27" dock osäker gällande om en skärm kan kombinera styrkorna hos både IPS/PLS och TN-paneler. Ej hört några konkreta rykten än dock.

Vet ni något - dela gärna med er!

Tror ju knappast att det kommer en 120Hz IPS-panel då IPS-tekniken har alldeles för långsamma pixelresponstider. Men det hade ju varit jättekul med 2560x1440 och högre uppdateringsfrekvens på en och samma skärm!

Visa signatur

Här ska det ju stå något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliviawilde:

Tror ju knappast att det kommer en 120Hz IPS-panel då IPS-tekniken har alldeles för långsamma pixelresponstider. Men det hade ju varit jättekul med 2560x1440 och högre uppdateringsfrekvens på en och samma skärm!

Jag hade blivit överlycklig av bara en 1080p IPS med 120hz.
Men lär aldrig hända ;/

Permalänk
Medlem

Funkar ju på korea skärmarna. Varför skulle det inte fungera med skärmar från andra tillverkare?

Visa signatur

,

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Det är på inget sätt en nyhet? Det finns ju redan 4k-skärmar ute på marknaden, dock jävligt dyra.

Vad vill du skall hända med skärmarna så du blir nöjd?

Skärmar som kan flyga? Skärmar som kan väcka dig på morgonen och servera frukost? Snälla berätta för mig för jag är nyfiken vad du väntar på

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Här har du en riktigt trevlig kommande skärm. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1962001

Undra hur fort den kommer sjunka i pris. Skulle behöva en om 1.5-2 år

Den är trevlig och skall släppas nästa vecka om datumt jag har stämmer och priset kommer sjunka då det nu endast är en leverantör som tar beställningar på den och inte är direkt kända att vara billigast, det kommer bli drösvis senare när den är släppt, med lite tur ner till 30-32lax.
Sent Q3 2013 alt. tidigt 2014 kommer ASUS 39" 4K http://news.softpedia.com/news/Computex-2013-39-Inch-ASUS-4K-...
Priset betydligt under sin 31.5" IGZO-kollega så valet blir inte lätt då det blir någon av dessa man byter till för högre upplösning är framtidens melodi framför refreshrate.

IPS kommer aldrig gå över 60Hz, däremot kan det fungera att överklocka dom till 75-80Hz, ligger själv på 77Hz vilket är max innan skärmen hoppar över frames men inte värt när 4k är så nära.
Har suttit fast på 1600p på tok för länge nu så högre upplösning är mycket välkommen utveckligt framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

IPS kommer aldrig gå över 60Hz, däremot kan det fungera att överklocka dom till 75-80Hz, ligger själv på 77Hz vilket är max innan skärmen hoppar över frames men inte värt när 4k är så nära.
Har suttit fast på 1600p på tok för länge nu så högre upplösning är mycket välkommen utveckligt framåt.

Vad är det som säger att IPS/PLS aldrig kommer gå över 60Hz ? Det finns ju uppenbarligen intresse och det finns ju skärmar som klarar av att klockas till 100+ Hz

Permalänk
Medlem

http://pcmonitors.info/articles/will-we-see-120hz-ips-panels
Sen att intresse finns innebär inte att seriöst intresse finns då varken du eller jag är beredda att betala vad det kostar och att få en medioker 27" för mer än vad en 30" kostar utan att det tillför nåt är ju inte rätt väg att gå.

Catleap Extreme overclock edition gör inte mer än 85-90hz i majoriteten av fallena med få guldkorn i undantag, resten av bildrutorna "kastas bort", att den säljs som 100+ och "överklockningsbar", "garanterad" osv gör ingen skillnad.
Numer säljs den inte längre då pcb:erna tog slut och ingen tillverkare med nån form av självrepekt tillverkar flera år Yamakasi då det innebär en fet stämmning som lök på laxen.

Lägg dörtill att dom är för sent ute när IPS i konsumetmonitorer ersätts av tex IGZO oc andra billigare varianter som kan ersätta den till skillnad från TN.