Snart kan staten se din internettrafik

Permalänk

ok tack thomas
Men det var inget i mailet som var fel, eller nått som hon helt hade missat?

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd

ja dom kan ju granska FRA först sen kan dom ju granska politikerna också dom har nog mer att dölja än vi vanliga arbetare/studerande

dom kan ju ha flera jobb samtidigt ,äga flera hus/lägenheter ändå finns det uteliggare.

rensa upp bland politikerna istället och sänk deras löner med minst 80%.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KitCloudkicker
Hej
Hur missvisande är detta mail? och hur borde jag svara för att övertyga henne om ett nej! (seriöst)

http://www.diskett.org/FRA/FRA.txt

Snabbt svar är uppskattat .

Du tänker alltså inte ens tanken på hur detta öppnar upp för missbruk? (ja det är ett reellt hot och som vi alla vet har FRA redan missbrukat sina befogenheter)
Vilken egentlig nytta förslaget har?

1) Vad spelar det för roll att det inte är massinhämtning?
Det selektiva urvalet kommer från *allt* varför *alla* blir behandlade, oavsett syfte, avsikt eller orsak. Det du nämner är en omöjlighet. Det går inte att avgöra hurvida ett mail från valfri svensk internetleverantör till ett gmail/hotmail/yahoo-konto är menat att stanna inom sveriges gränser eller ej. För det krävs det att du spårar varifrån detta mail sedan hämtas och det är en praktisk omöjlighet och det behöver inte vara dessa stora webbaserade tjänster utan kan vara i princip vad som helst. Företag flyttar sina servrar ut ur landet för sina kunders skull vilket ytterligare sätter större fokus på jusst den vanlige svensken...
Så om FRA hanterar mailen men sen inte får göra något med den så är det OK? Anser du att integriteten är bevarad sålänge den som läser dina brev inte får göra något med den? Utöver det, har du någon anledning att inte tro att det kommer missbrukas om något intressant råkar påträffas?

2) Det spelar ingen roll om de är de bästa kryptoknäckarna i världen för det finns ingen matematiker på denna planet som klarar av att knäcka de krypteringsalgoritmer som används i dagsläget. Det är jusst därför de används, det är samma krypteringsalgoritmer som banker använder och som vem som helst kan använda. Dom är beprövade, enkla att förstå och vem som helst kan sätta sig in i exakt hur dem fungerar. Trotts det är det ingen som knäckt dem (och här har det lagts enorma resurser). Det är löjligt lätt att använda sig utav dem också.

4) Det är därför som förslaget får sådan massiv kritik från absolut alla håll?
Det är uppenbart att folket inte anser att detta är behandlat nog, men förslaget måste bara röstas igenom för att? Skydda oss mot terrorister? "Ok"

Du går alltså i god för FRAs seriösitet och integritet hos FRA:s medarbetare, hur ser du att avlyssningsmissbruk passar in där? Är inte det katastrofalt vill jag inte veta vad som kommer hända när befogenheterna utökar. Det är bara se på exempel i omvärlden hur system som detta missbrukas, finns det några belägg som inte pekar på att det kommer ske nu?

Ni verkar inte insatt i tekniken bakom förlsaget, vidare verkar Ni inte ha insett över konsekvenserna med den. Det är med stor sorg som jag ser onsdagen den 18e juni närma sig.

_______________

Vet inte varför jag skrev det där, svarade på det som om det vore ett foruminlägg i princip så det är väl inte så genomtänkt som det bör plus att jag är trött. Jag har mer eller mindre gett upp hoppet, bara vänta och se.

EDIT:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1373149.svd

"Men enligt Rapports källor handlar det om en generell massinhämtning av trafikdata från både utländska och svenska medborgare"

Motsäger henne ordagrannt - och det redan idag, innan lagen tagits i kraft

Permalänk
Medlem

Strider inte det här emot nån lag för männskliga rättigheter eller nånting likande?

Usch är skrämmade vart sverige är på väg tycker jag för även om jag har "rent mjöl i påsen" vill ju jag ha det för mig själv.

Permalänk
Medlem

Om det nu röstas igenom sitt då för fan inte och gnäll på fika rasten (som svenskar är bäst på)

UT OCH RÖJ FÖR I HELVETE, ELDA STATLIGA FÖREMÅL O LEV SATAN!!!

Folket ska inte vara rädd för sin regering, det är regeringen som ska vara rädd för sitt Folk.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jöggas
Om det nu röstas igenom sitt då för fan inte och gnäll på fika rasten (som svenskar är bäst på)

UT OCH RÖJ FÖR I HELVETE, ELDA STATLIGA FÖREMÅL O LEV SATAN!!!

Folket ska inte vara rädd för sin regering, det är regeringen som ska vara rädd för sitt Folk.

Varför i helvete kommer alla med våldsförslag? Bomba riksdagen, slå ner ledamöter, osv osv... Finns det NÅGOT bättre sätt att säga "den här lagen behövs" till dem?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Varför i helvete kommer alla med våldsförslag?

Allt andra förslag verkar inte fungera?

Permalänk
Medlem

Där godkändes lagen.
Najs att man kan lita på FRA som backup till sina mail i alla fall

Permalänk
Avstängd

Ojj,dags att slå på kryptering igen alltså,men skämt åsido vem gör inte det:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Det tragiska är..

Ja det tragiska är ju att de som verkligen gör något olagligt kommer nu få tag i underbara verktyg för att undvika denna spaning och annan liknande.

För det kommer ju börja proggas allt möjligt runt i svenska stugorna nu.

Sen till den viktiga frågan som gör att hela iden med denna lag är ett skämt.

Vad är hotet?, krypterar inte hotet redan?

Så vi kommer alltså betala rejält med skatte pengar för att något helt menlöst ska få dras igång bara för att försvaret måste hitta nån användning för deras nya "superdator"? antagligen för att ingen ska få sparken för de gjort en korkad investering..

Pengarna de fick över gav de vill till lobbyister som fick igenom detta förslag..

Sist..får vi alla halverad bandbredd nu? för inte lär de gräva ner nya fiber..

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Avstängd

Oj nu får jag kopiera lite så att alla FRA anställda verkligen ser mig:))
Nu ska jag skicka ett mail till min polare om en BOMBsäker investering som TOTALKVADDAR hans egen IDIOTsäkra VAPENinvestering:-)
Men jag får nog multiplicera mailet och loopa det 1000 gånger också,jag hoppas att han skall ta mitt råd på fullaste allvar()))))))))

BTW? Ska jag ta med lite AL-QUAIDA också eller???

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jack Slater
nä det är ju faktisk lite sorgligt. bryr vi oss så lite om vårt eget land att vi bara låter allt passera? tar vi bara allt förgivet.

dock i detta fall är det ju märkligt att alla medier varit knäpptysta vilket resulterar i att väldigt få vet om vad som håller på att hända.

Se hur iran, iraq ser ut folket bryr sig inte om sitt land, Amerikanerna kommer få va kvar där till folk börja bry sig om sitt land och försöker förbättra det vilket dom inte gör. Det blir bara värre och värre!! de kommer bara bli värre o värre i sverige också...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jöggas
Om det nu röstas igenom sitt då för fan inte och gnäll på fika rasten (som svenskar är bäst på)

UT OCH RÖJ FÖR I HELVETE, ELDA STATLIGA FÖREMÅL O LEV SATAN!!!

Folket ska inte vara rädd för sin regering, det är regeringen som ska vara rädd för sitt Folk.

precis revolition för fan slakta reinfeldt (han liknar ju en gris)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jöggas
Om det nu röstas igenom sitt då för fan inte och gnäll på fika rasten (som svenskar är bäst på)

UT OCH RÖJ FÖR I HELVETE, ELDA STATLIGA FÖREMÅL O LEV SATAN!!!

Folket ska inte vara rädd för sin regering, det är regeringen som ska vara rädd för sitt Folk.

iofs är de kanske därför de vill ha lagen, för att de är rädda? det skulle inte förvåna mig iaf

Permalänk
Avstängd

Hitta på ett eget språk då så kan dom stå där och riva sig i skallen och inte fatta ett skit :D. Det finns ju kryptering även om det kanske inte är så många som använder det

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Hitta på ett eget språk då så kan dom stå där och riva sig i skallen och inte fatta ett skit :D. Det finns ju kryptering även om det kanske inte är så många som använder det

egli ruglo böglo ugglo kokko mungo bongo kokko griso

Permalänk
Medlem

Taget från första sidan på http://www.fra.se/

"– Det är glädjande att riksdagen nu har fattat beslut om signalspaningslagen. Den ger oss ett bra lagstöd som gör det möjligt att fullgöra det som regering och riksdag vill att vi ska göra – nu och i framtiden. Signalspaningslagen ställer höga krav på oss när det gäller integritet, rättssäkerhet och kontrollmekanismer. Det är bra och nödvändigt.

Ingvar Åkesson, generaldirektör"

"FRA är en civil underrättelsemyndighet med civila medarbetare."

Vilket talar om i klar text.. Informationen som kommer att tas om hand om FRA kommer inte vara säker över huvudtaget. vänta bara tills någon av deras medarbetare får för sig att tjäna lite svarta pengar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quinidar
Taget från första sidan på http://www.fra.se/

"– Det är glädjande att riksdagen nu har fattat beslut om signalspaningslagen. Den ger oss ett bra lagstöd som gör det möjligt att fullgöra det som regering och riksdag vill att vi ska göra – nu och i framtiden. Signalspaningslagen ställer höga krav på oss när det gäller integritet, rättssäkerhet och kontrollmekanismer. Det är bra och nödvändigt.

Ingvar Åkesson, generaldirektör"

"FRA är en civil underrättelsemyndighet med civila medarbetare."

Vilket talar om i klar text.. Informationen som kommer att tas om hand om FRA kommer inte vara säker över huvudtaget. vänta bara tills någon av deras medarbetare får för sig att tjäna lite svarta pengar.

Ja försöker en civil anställd pressa ett stort företag på pengar så får han problem! eller sälja till andra företag! spionage kallas sånt!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=811970&rss=22...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=812157

Vad händer nu? (m) verkar lite veliga minst sagt.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag har en idé. Från och med nu tycker jag att alla ska sätta in en radda med ord i sin signatur över allt, i mail som här på forumet. Terrorist, bomb, Al quida, Afghanistan, Usama Bin Laden, döda Bush, Guantanamo... m.m.

Så har dem en massa härliga ledtrådar att gå på!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag har en idé. Från och med nu tycker jag att alla ska sätta in en radda med ord i sin signatur över allt, i mail som här på forumet. Terrorist, bomb, Al quida, Afghanistan, Usama Bin Laden, döda Bush, Guantanamo... m.m.

Så har dem en massa härliga ledtrådar att gå på!

Problemet med detta är ju att det bara hade fungerat om dom valde mål att övervaka övervakar dom allt och all skulle ju detta inte skydda någon.

Permalänk
Medlem

Bumpa en 5 år gammal tråd... måste vara rekordet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Bumpa en 5 år gammal tråd... måste vara rekordet!

Detta kanske är lite väl off topic men rekord är det inte: http://xea.se/0bm0j

ont:
Riktigt interesant att läsa detta, även om det är 5 år gammalt(var inte medlem då) Varför har sweclockers slutat med krönikor?

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Medlem

En utveckling i vår värld sker ständigt och det är något vi aldrig kan greppa i.
Att folk ska se vad vi gör över nätet är en klar framtid som skrivet kommer leda till det "Tredje Världskriget".
Detta är tyvärr inget vi kan råda över. Saken är skriven. Och snart är denna informationen nådd människan.

"DU ÄR BLIND, ATT DU INTE KAN SE"

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz | Mobo: Asus ROG Strix Z370E Gaming ATX | Minne: G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3200MHz 2x8GB C14 | GPU: Asus GeForce GTX 1080ti Strix Gaming 11GB | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | HDD: 3TB Seagate Barracuda | Nätagg: Corsair HX750i 750W 80 Plus Platinum | CPU-kylare: NZXT Kraken X62 v2 | Chassi: Fractal Design Define C Temp G | Chassi-fläktar: 2st 120mm fläktar