Den stora "Zombie Survival" tråden

Permalänk
Medlem

Den stora "Zombie Survival" tråden

Senariot är följande:
Jorden har blivit utsatt för zombies i walking dead style men med lite långsammare och dumma zombies.
Du har upp till 3 överlevande med dig (familj, vänner, djur mm)
Ytterst lite folk har överlevt.

Vad gör ni? Var "bosätter" ni er? Var letar nu förnödenheter?

Tänkte att detta kan bli tråden där vi diskuterar var man är säker, vad ni hade gjort mm vid en zombieinvation

Själv har jag spanat in borgen bohus vid gbg. Jag har bara sett det från vägen så vet inte hur det ser ut från baksidan. Men det är nära till staden och vatten samtidigt som det ligger högt och avskilt Vad tror ni?

Skriv gärna utförligt

Vet inte om titel och trådplacering lämpar sig.

Permalänk
Medlem

Skjuter heroin.

Permalänk
Medlem

Ta med så många kompisar som möjligt och sen svetsa plåtar över fönstren på bilen (med gluggar givetvis), plocka med allt i vapenskåpet och därefter kört till en vapenhandlare som jag vet har mycket ammo.
Sen skulle nog målet vara att rensa en finlandsfärja på zombies och försöka få ut den från hamnen, därefter borde man kunna leva rätt drägligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mfzombie:

Själv har jag spanat in borgen bohus vid gbg. Jag har bara sett det från vägen så vet inte hur det ser ut från baksidan. Men det är nära till staden och vatten samtidigt som det ligger högt och avskilt Vad tror ni?

Ta en titt på Älvsborgs fästning istället, den ligger på en ö i skärgården.

Dit hade jag dragit, med så mycket förnödenheter och vapen som möjligt.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Ta en titt på Älvsborgs fästning istället, den ligger på en ö i skärgården.

http://www.lokalagenten.se/lokalbilder/277/c2d73b44-20aa-4e87...

Dit hade jag dragit, med så mycket förnödenheter och vapen som möjligt.

Shit den va inte att leka med!

Ett annat alternativ kan ju vara att hitta någon form av stor verkstad men bra flyktmöjligheter där finns säkert en hel del bra saker som svets o generatorer.

Permalänk
Medlem

Ptja, rensa en ö som är stor nog för att odla och som har rinnande färskvatten på zombies. Sedan börja plugga lite farming skills och leva lycklig. Förstår inte varför folk inte kommer på den idén i filmer. Har väl varit någon som haft den planen men hamnen var överfull av zombies och ja...

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Ptja, rensa en ö som är stor nog för att odla och som har rinnande färskvatten på zombies. Sedan börja plugga lite farming skills och leva lycklig. Förstår inte varför folk inte kommer på den idén i filmer. Har väl varit någon som haft den planen men hamnen var överfull av zombies och ja...

Funkar tills zombies inser att de kan gå under vatten och hittar din ö...

Som första utpost skulle jag sikta på att hitta typ ett biltema ovanpå ett Ica maxi eller liknande. Dvs en plats med god tillgång på konserver och verktyg. Efter det troligen mindre populerade ställen med tillgång till vatten, någon form av mat eller matproduktion samt goda försvarsmöjligheter. En båt låter inte helt dumt men maten lär ta slut långt innan zombies tar slut. Sen är det nog bara börja samla överlevare, med prio på par, och börja återskapa mänskligheten.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Funkar tills zombies inser att de kan gå under vatten och hittar din ö...

Som första utpost skulle jag sikta på att hitta typ ett biltema ovanpå ett Ica maxi eller liknande. Dvs en plats med god tillgång på konserver och verktyg. Efter det troligen mindre populerade ställen med tillgång till vatten, någon form av mat eller matproduktion samt goda försvarsmöjligheter. En båt låter inte helt dumt men maten lär ta slut långt innan zombies tar slut. Sen är det nog bara börja samla överlevare, med prio på par, och börja återskapa mänskligheten.

Fisk?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Ptja, rensa en ö som är stor nog för att odla och som har rinnande färskvatten på zombies. Sedan börja plugga lite farming skills och leva lycklig. Förstår inte varför folk inte kommer på den idén i filmer. Har väl varit någon som haft den planen men hamnen var överfull av zombies och ja...

Mja med risk för "spoila" så

gör dom ju just så i WD s02 innan dom blir invaderade;) ända skillnaden mot din ide är ju att den inte va på en ö haha.

Dold text
spoilers
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mfzombie:

Mja med risk för "spoila" så

gör dom ju just så i WD s02 innan dom blir invaderade;) ända skillnaden mot din ide är ju att den inte va på en ö haha

Dold text

.

Är nog därifrån jag kommer ihåg det.
Använd gärna spoilertags!

De kom dock aldrig iväg väl?

Dold text
Skrivet av Willhelm:

Funkar tills zombies inser att de kan gå under vatten och hittar din ö...

Som första utpost skulle jag sikta på att hitta typ ett biltema ovanpå ett Ica maxi eller liknande. Dvs en plats med god tillgång på konserver och verktyg. Efter det troligen mindre populerade ställen med tillgång till vatten, någon form av mat eller matproduktion samt goda försvarsmöjligheter. En båt låter inte helt dumt men maten lär ta slut långt innan zombies tar slut. Sen är det nog bara börja samla överlevare, med prio på par, och börja återskapa mänskligheten.

Ja, eventuellt lär det väl dyka upp någon random båt med zombies på eller om de traskar under vattnet. De lär dock ha svårt att hitta någon random liten ö ute i ett hav. Som en nål i en höstack. Traskar de under vattnet så lär de iallafall inte kunna lukta sig till dig :).

Idén i Walking dead med

ett fängelse är rätt intressant. Då har de ju redan inhägnat område som lätt kan odlas upp. Förutsatt att inga ondsinta människor kommer och ska bråka med dig.

Dold text
Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Antec three hundred][MSI 970A-G45][AMD Phenom II X6 1100T 3.3GHz Black Edition][XFX Radeon HD6970 2GB][WD VelociRaptor][CORSAIR 750w PSU][Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE][Samsung T220]

Permalänk
Medlem

en båt = win
Om man läser zombie survival guide av Max Brooks så vill jag få en båt till störst chans för överlevnad.
Zombies ska tydligen inte kunna simma, de kan däremot gå på botten, men med en båt så har du störst chans.
Du kan även då välja när du vill gå iland för att fixa mer förnödenheter.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Norrland mothafukas. Tänk er, max fem zombies per km², renar som strosar runt på vägarna, isbjörnar som äter zombies, färskvatten varje mil, alltid god sikt över dal, slätt och berg samt en fulltankad skoter och en kvinna i nöd i varje förfallen by. Mad Max, fast med zombies och snö.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hjälpsam

HAHA, skrattade högt där.

Enda ställe som är garanterat Zombie-fritt är luften. I Zombie preparation borde man ta ett heli cert eller åtminstone köra ordentligt med riktig sim för de vanligare typerna av heli, tex Robin R22 och Bell Jetranger. R22an är trevlig då den går på vanlig bensin och finns på nästan alla flygfällt, men har knappt någon payload och är bara för två personer. Om man kan få tag på en Ghibli 260 så hade det varit kanon, 4sitsig helikopter som går på vanlig oblyad bensin

Med heli kan du lätt scouta områden och landa på ointagliga ställen, samt på taken till snabbköp etc.

Ett basic Zombie survival kit är mer eller mindre samma utrustning som du har på en 1v fjällvandring, bra tält, ett ombyte kläder, komprimerad näring, möjlighet till att göra eld med mera + hagelbössa + ammo.

Om man väl behöver börja skjuta så är man för nära, bössan skall mer eller mindre vara sista försvar för att ta sig upp/ombord eller var man skall.

Bästa sättet att överleva Zombies är att helt enkelt vara där de inte är.

När man väl kan förflytta sig på ett säkert sätt från A-B är det bara att sätta igång och scouta efter lämpliga bosättningar.
Många äldre slott, borgar och fort är byggt för att hålla fienden borta på ett efektivt sätt så Älvsborgs fästning är absolut ett fint alternativ och det finns många sådana exempel att gå igenom.

Problemet med turist-borgar är att det antagligen kommer vara toksvårt att stänga portar (om de ens finns kvar), att dra över till scottland däremot kan vara en god idé. Där finns en rad med gamla borgar som fortfarande brukas som bostäder och har bättre fungerande dörrar/säkerhet.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Hade sprungit till North West airfield och greifat, sen hade jag antagligen åkt söder och visat nykomlingar vem alfa hannen i Chernarus är.

Skämt och sido.

Permalänk
Medlem

Flytande oljeplattform i nordsjön

Kan ju dock vara lite svårt att skaffa nya förnödenheter när det börjar ta slut

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Skrivet av Oetzi:

Flytande oljeplattform i nordsjön

Kan ju dock vara lite svårt att skaffa nya förnödenheter när det börjar ta slut

Bara att skjuta en förbi simmande val lite då och då, vatten är ju lätt att fixa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Skulle nog dra till jaktstugan uppe i norr, där kan man vara självförsörjande med jakt/fällfångst, fiske, vatten, skog osv. En stor säck med frön för att ev kunna odla morötter osv. Packa ner alla kläder man kan få med, alla bössor och hunden (utan hund dåliga jaktodds) och laddutrustning med krut/kulor, skidor/snöskor, yxa, såg, verktyg, fiskeutrustning, hygienartiklar osv. Men det är skillnad att leva där ett par veckor sommartid som året runt, det kräver mkt arbete med ved, isolera stugan, samla mat hela året för att klara vintern någorlunda, kött och fisk skulle förmodligen vara det minsta problemet. Men man skulle nog utsätta sig för stora risker vintertid på sjöar och fiska under våren. Hygien skulle vara lite kämpigt men jäkligt viktigt, ett skavsår kan sätta stopp för den mest härdade och orsaka stora problem om det inträffar. Man vet ju hur det är bara man är där en vecka och jagar konstant fuktiga/blöta kläder och att leva så året runt är ingen bagatell. Frågan är vad som händer om man bara lever mest på protein under vintern om man inte kunnat farma svamp, bär, osv som man torkat för förvaring. Det är ett mkt intressant scenario, men jag tror man skulle kunna klara sig rätt bra handlar om att anpassa sig efter vad man har att tillgå. De i städerna skulle förmodligen hamna i ett levande helvete.

Den som inte kan fiska, jaga, plocka ätbart i skogen måste förmodligen bli parasit själv för att överleva dvs försöka sno mat från andra, dvs de flesta i storstäderna skulle förmodligen få lov att lämna städerna och när hungern faller på så tror jag ingen drar sig för att sno från någon bonde/kanske t om döda för att få mat ursinningslöst och förbruka all mat på gårdar utan att tänka på att de kan odla själv och det blir inte lätt på moderna gårdar utan gamla redskap eller kunnandet. När maten är slut så går de vidare till nästa gård, under tiden de är där får de förmodligen slåss mot andra likasinnade. Jag tror att jag skulle ha mer förtroende för en zombie än en annan okänd människa.

Sen är frågan, en zombie är ju död/kall alltså borde de frysa ihop på vintern och vintern blir en lugn period från zombies, så man kan sitta och pirka i lugn och ro på sin tjärn

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Bara att skjuta en förbi simmande val lite då och då, vatten är ju lätt att fixa.

Water water everywhere so let's take a sip.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Water water everywhere so let's take a sip.

Fast plattformar lär ju ha ett avsaltningssystem installerat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem

Haha, började titta på Walking Dead häromveckan och tänkte skapa just en sån här tråd men glömde änna bort det.

Förutom självklara nödvändigheter skulle jag försöka plocka på mig batterier och radioutrustning. Även laptopen. Tänk två år efter zombie-invasionen, när civilisationen inte finns längre, kunna använda en dator och visa för sina överlevar-vänner. Se till att kunskapen inte glöms liksom.

Och radioutrustningen är ju förstås för att försöka få kontakt med andra människor.

Skulle nog försöka söka mig till någon ö, norra Bohuslän, men om det vore möjligt skulle det nog vara bättre att ta sig till Norrland. Ang. Bohus fästning, så borde det ju vara lite för nära Gbg. Om det är någon form av zombie-smitta, så lär det ju vara väldigt många infekterade i närheten.

Hade varit intressant att försöka bygga upp någon form av infrastruktur i en post-apokalyptisk värld. Radio borde ju vara det självklara valet för kommunikation, men vi har ju faktiskt lyckats dra koppartrådar till varenda jävla hushåll. Hade varit fett om man kunde styra upp televäxlar att ringa upp varenda linje som finns inkopplad. Någon kanske råkar vara i ett hus i närheten med en telefon inkopplad.
Annars borde man ju försöka få igång GSM-masterna, fast de flesta skulle nog ge upp sin mobil snabbt. Man lär ju inte kolla varje dag om man får någon täckning ett år efter civilisationens fall.

Nä, nu ska jag nog se färdigt Walking Dead S03.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

1. Raida vapen-cache, se till att få med ljuddämpare och om ingen finns, bygg en.
2. Säkra minst en veckas mat, raida matbutik.
3. Transport, sno någonting hållbart, relativt tungt och med gott om utrymmen.
4. färdas till och säkra upp en av försvarets bunkrar, gärna en nära vatten.
5. Fortsätt raida, förstärka och förbättra. Framförallt: Tillåt inga dumheter och "ska bara"-undantag från säkerhetstänket.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Oljeplattformen är ingen dum idé. Kan bli tråkigt med vitaminer, men om den är stor nog så borde man kunna bygga odlingsplättar. Så att stjäla en supertanker och försöka ta sig ut till en oljeplattform med tankern full med jord och frön hade nog varit smart. Fisket är ju inget problem och om man ser till att göra räder till land i sin feta supertanker så kan man ju få tag på kött och annat längs kusterna. Helt enkelt bli pirat!

Alternativt skulle det nog sluta i en stuga på landet eller att röra sig från småsamhälle till småsamhälle och raida matbutikerna.

Permalänk
Medlem

Åkt till Island. Begränsat antal zombies per m2, osannolikt att fler kommer. Det har mer konserver och förnödenheter än vad jag och tre pers till kommer att behöva. Jag väljer bara killar (man kan hitta tjejer senare ). Skulle vara där ett tag och läsa på om navigering och sånt som har med sjöfart att göra. Preparera en fet båt i ett år eller två, och sedan cruisa runt Irland och se om jag hittar överlevare som kan joina. I båten skulle vi ha två husbilar packade med bra skit. Kör iland i nord och blastar zombies och letar folk. Hittar vi en och annan kanske det på sikt är möjligt att ta över hela ön. Därefter kan man planera vad som ska ske, kanske jobba sig vidare mot England eller bara leva glada och nöjda på Irland. Jag blir ärkebiskop

Permalänk
Medlem

Pyramiden

Kol, stora lokaler, öppna ytor och isbjörnar. Där kan en nog överleva rätt länge även i en större grupp oavsett katastrof.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Jag hade då flytt stulit en militär-transportfordon i still med den här och flytt längre norrut och bosatt mig nära en liten stad med tillgång till bränsle och på ett bra avstånd till en medelstor stad med större köpcentra.. och så skulle jag vilja ha ryggen mot havet för att kunna fly till sjös... Sen så skulle jag försöka å utnyttja terrängen så mycket det bara går, bygga upp ett förråd av konserver och ett vattenförråd.. fixa en båt och el-generatorer samt motorsåg för att kunna fixa ved... och massor med ammunition... sen så skulle jag lägga ut minor för att kunna höra om några zombisar närmar sig mig....

EDIT:
Då det första gömställe blir klar så kommer jag bygga fler ställe dit jag kan fly, helst en ö eller så... relativt nära landet men utom synhåll

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X