Permalänk
Medlem

Inköp av en andra skärm, men vilken?

Tjenare Swec:are! (svikare? nja.. fritolkning!)
Har för tillfället en sådan här skärm: http://www.dustinhome.se/product/5010367400/acer-p225hq-22-wi...
Inget superhäftigt, men tanken är att jag ska behålla den och köra dual screen jämsides en ny skärm. Frågan är bara vilken?

Mina användningsområden (ta helst hänsyn till detta i rekommendationen)
Har ett XFX RADEON HD6990 kort.
Är ingen hardcore gamer, hittills kör jag sällan BF3. Däremot blir det en del Shogun 2 (om detta är relevant)
Därför behövs nog ingen 120Hz skärm eller liknande overkill features.

Det jag sysslar med i större omfattning är saker som: grafisk design, programmering, musikredigering, videoredigering.
Allt det anser jag tar rätt mycket desktop utrymme, och ja, skärm helt enkelt.

Krav
- Priset ska ej överstiga 2500kr
- Skärmen ska vara i svart färg, helst blank - precis som min nuvarande skärm.
- Skärmstorleken får inte vara under 21.5" och helst inte över.
- Upplösningen får inte vara under 1920x1080

Tack i förhand!

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shirayukiie:

Tjenare Swec:are! (svikare? nja.. fritolkning!)
Det jag sysslar med i större omfattning är saker som: grafisk design, programmering, musikredigering, videoredigering.
Allt det anser jag tar rätt mycket desktop utrymme, och ja, skärm helt enkelt.

Krav
- Priset ska ej överstiga 2500kr

Tack i förhand!

Alla skärmar runt 2500kr är pest eller kolera. För 2500kr så kommer du inte få en skärm som funkar för grafisk design eller videoredigering.

Men bra bang for buck är:

http://www.inet.se/produkt/2206856/dell-ultrasharp-24-u2412m-...

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanso:

Alla skärmar runt 2500kr är pest eller kolera. För 2500kr så kommer du inte få en skärm som funkar för grafisk design eller videoredigering.

Men bra bang for buck är:

http://www.inet.se/produkt/2206856/dell-ultrasharp-24-u2412m-...

Finns det en anledning som du är villig att dela med dig av?
Svårt för mig som inte är insatt att bilda en uppfattning utifrån endast påståenden förstår du

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shirayukiie:

Finns det en anledning som du är villig att dela med dig av?
Svårt för mig som inte är insatt att bilda en uppfattning utifrån endast påståenden förstår du

TN-paneler med kass färgåtergivning och ännu sämre betraktningsvinklar. Finns säkert ett få undantag i den prisklassen som har eIPS-paneler, men då menar jag verkligen få.

Permalänk

: Upplev IPS-teknik med bred betraktningsvinkel och högkvalitativ färgåtergivning för en överlägsen bildupplevelse. 

Ips är populärt när man inte behöver 120hz för spel. Om vi lämnar ute koreaskärmar från diskussionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

TN-paneler med kass färgåtergivning och ännu sämre betraktningsvinklar. Finns säkert ett få undantag i den prisklassen som har eIPS-paneler, men då menar jag verkligen få.

Jaså är det så det ligger till? Vet någon var dessa "undantag" finns? Vill gärna veta vad som gör de sämre än IPS i högre prisklasser samt vad som är vettigt att lägga ut på en skärm om den inte ska klassas som "kass" som en del uttrycker sig

Skrivet av Widholm:

: Upplev IPS-teknik med bred betraktningsvinkel och högkvalitativ färgåtergivning för en överlägsen bildupplevelse. 

Ips är populärt när man inte behöver 120hz för spel. Om vi lämnar ute koreaskärmar från diskussionen.

Nu har jag gjort klart för mig att IPS är det som gäller så skicka gärna rekommendationer påIPs skärmar

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Skrivet av Shirayukiie:

Jaså är det så det ligger till? Vet någon var dessa "undantag" finns? Vill gärna veta vad som gör de sämre än IPS i högre prisklasser samt vad som är vettigt att lägga ut på en skärm om den inte ska klassas som "kass" som en del uttrycker sig

Nu har jag gjort klart för mig att IPS är det som gäller så skicka gärna rekommendationer påIPs skärmar

1. Www.prisjakt.nu
2. Filtrera på önskad storlek, pris och paneltyp.
3. Läs recensioner, omdömen och posta här för åsikter.

Själv vet jag inte riktigt vad man ska kolla på gällande kontrast, svärta och sånna saker. Läser bara om den är omtyckt eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

1. Www.prisjakt.nu
2. Filtrera på önskad storlek, pris och paneltyp.
3. Läs recensioner, omdömen och posta här för åsikter.

Själv vet jag inte riktigt vad man ska kolla på gällande kontrast, svärta och sånna saker. Läser bara om den är omtyckt eller inte.

Okej schysst. Får anta att såna egenskaper är lite av en preferens.

Har möjligheten att köpa en HP ZR2740W begagnad men lite över budget. Läste på prisjakt om den och det verkade som en hyffsad skärm. Vad tror ni?
Förutom det, finns det något man bör tänka på när man köper begagnade skärmar utöver eventuell garanti?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Skrivet av Shirayukiie:

Okej schysst. Får anta att såna egenskaper är lite av en preferens.

Har möjligheten att köpa en HP ZR2740W begagnad men lite över budget. Läste på prisjakt om den och det verkade som en hyffsad skärm. Vad tror ni?
Förutom det, finns det något man bör tänka på när man köper begagnade skärmar utöver eventuell garanti?

Kolla döda pixlar och om den ser bra ut

Permalänk
Medlem

Är nu inne lite mer på Dell u2711 ultrasharp 27" som är lite mer mainstream verkar det som.
Fanns många som sa att den var riktigt bra i alla viktiga aspekter hos en IPS skärm borde ha men en del klagade på anti-glare ytbehandlingen.

Finns det någon som kan reflektera om vad det rör sig om? Gå gärna in på detaljer gällande skärmen. Är den värd 3500kr (begagnad) ?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Skrivet av Shirayukiie:

Är nu inne lite mer på Dell u2711 ultrasharp 27" som är lite mer mainstream verkar det som.
Fanns många som sa att den var riktigt bra i alla viktiga aspekter hos en IPS skärm borde ha men en del klagade på anti-glare ytbehandlingen.

Finns det någon som kan reflektera om vad det rör sig om? Gå gärna in på detaljer gällande skärmen. Är den värd 3500kr (begagnad) ?

Nja, vet jag inte. Då ersöttande model U2713HM går på 3,9k.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shirayukiie:

Anti-glare är en kornig film över själva bildytan, som många (inkusive mig) tycker förstör bildkvalitén.

KOLLA: https://www.youtube.com/watch?v=6AbHAzrVKdo

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

Jag har Dell u2312hm och tycker de är kalasbra för priset - 23" 16:9 1920x1080 e-IPS. Skärmarna har dock tjock anti-glare vilket gör att skärmen ser lite dammig ut hela tiden. Jag kör 3 stycken hemma och speciellt med tanke på priset är jag helt otroligt nöjd.

Jag vet dock inte om det finns någon bra glossy skärm i lägre prisklasserna. Vi har massa Apple Cinema här på kontoret och de ser ju galanta ut, men de kostar ju också en hel del.

Permalänk
Medlem

Jag smiter in med några ord här! Har en BenQ xl2420t (www.inet.se/produkt/2304003/benq-24-xl2420t-120hz) som jag lirar endast bf3 på och videoredigerar en massa på. Spelandet flyter på riktigt bra och jag gillar 120HZ, blir ett fint flyt i bilden. MEN, anser att mitt videoredigerande blir lidande.

Nu har jag nosat upp en skärm som hittills verkar bra, har sneglat på den på siba bland annat och läst lite recensioner, plus att jag vet folk som köpt 3 stycken av dem för att ha för just gaming och primärt videoredigering..
http://www.inet.se/produkt/2204972/acer-23-h236hlbmjd-ips
Nu är jag nyfiken på vad Ni experter här tycker/anser om denna skärmen. Kommer bli en hel del bf3-bf4 med Nvidia Vision och en heeeel del videoredigering. Kan även vara ett tips till Dig Shirayukiie, som andraskärm. Älskar betraktningsvinkeln, men har helt enkelt inte testat skärmen ordentligt.

Visa signatur

"If it ain't broke, don't fix it"