Permalänk
Inaktiv

Corrupt BIOS on Maximus V Extreme

Hey guys, I need your help I think... I suspect the BIOS got corrupt somehow during the spring. I made a clean OS install again on Win 8, but things are not working right at all... Crossfire not finding second card sometimes, second card not activated at all to and fro... it takes long time also for the OS to "find" things at their right places. So started to suspect a bad BIOS. Now, it's not that I don't know how to flash it. My question is more about which way I should flash it - using the "ASUS EZ Flash Utility" or the "BIOS Flashback port" on the back panel.

Does a BIOS update fix a corrupt BIOS to factory standards, or does it only update it?

Should I go for "ASUS CrashFree BIOS 3" instead?

I'm not a very techy girl when it comes to BIOS and how it works, so I'm thankful for detailed help information.

Permalänk
Medlem

Förlåt men varför skriver du på engelska helt plötsligt?
Prövat att nollställa bios bara. (Ladda defaultvärdena) Personligen skulle jag tippa på att något annat är knas. Har du alla drivrutiner installerade till windows 8? Eller så har du något annat hårdvarufel.
Skulle de vara bios som spökar byter den ut vid en flash och den "uppdaterar" inte bara. Vilken av sätten du gör detta på tror jag inte spelar roll men kanske känns otryggt att göra de i Windows via Ai Suite om allt känns ostabilt. Det är annars sättet jag gör de på.
"EZ Flash Utility" eller "BIOS Flashback port" funkar också.

Ser att du överklockat en del. Hur beter sig datorn om du klockar ner den till default? Ser även att du vid tidigare tillfälle råkat ut för en kortslutning i datorn. Byttes delar ut då eller? Känns som detta också kan vara problemet då de inte är säkert att felen visar sig på en gång när något sådant har hänt. Minnena/grafikkort kan också fått sig en kyss. Såvida inte du bytt allt sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Förlåt men varför skriver du på engelska helt plötsligt?
Prövat att nollställa bios bara. (Ladda defaultvärdena) Personligen skulle jag tippa på att något annat är knas. Har du alla drivrutiner installerade till windows 8? Eller så har du något annat hårdvarufel.
Skulle de vara bios som spökar byter den ut vid en flash och den "uppdaterar" inte bara. Vilken av sätten du gör detta på tror jag inte spelar roll men kanske känns otryggt att göra de i Windows via Ai Suite om allt känns ostabilt. Det är annars sättet jag gör de på.
"EZ Flash Utility" eller "BIOS Flashback port" funkar också.

Ser att du överklockat en del. Hur beter sig datorn om du klockar ner den till default? Ser även att du vid tidigare tillfälle råkat ut för en kortslutning i datorn. Byttes delar ut då eller? Känns som detta också kan vara problemet då de inte är säkert att felen visar sig på en gång när något sådant har hänt. Minnen, CPU eller moderkortet kan fått sig en kyss. Såvida inte du bytt allt sedan dess.

För att folk från andra länder än enbart Sverige skulle kunna fixa sina problem med hjälp av denna tråden.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Förlåt men varför skriver du på engelska helt plötsligt?
Prövat att nollställa bios bara. (Ladda defaultvärdena) Personligen skulle jag tippa på att något annat är knas. Har du alla drivrutiner installerade till windows 8? Eller så har du något annat hårdvarufel.
Skulle de vara bios som spökar byter den ut vid en flash och den "uppdaterar" inte bara. Vilken av sätten du gör detta på tror jag inte spelar roll men kanske känns otryggt att göra de i Windows via Ai Suite om allt känns ostabilt. Det är annars sättet jag gör de på.
"EZ Flash Utility" eller "BIOS Flashback port" funkar också.

Ser att du överklockat en del. Hur beter sig datorn om du klockar ner den till default? Ser även att du vid tidigare tillfälle råkat ut för en kortslutning i datorn. Byttes delar ut då eller? Känns som detta också kan vara problemet då de inte är säkert att felen visar sig på en gång när något sådant har hänt. Minnena kan också fått sig en kyss. Såvida inte du bytt allt sedan dess.

Tror hon drog en Copy paste ifrån sin tråd på Asus rog forumet

Länk: Tråden på ROG forumet
EDIT: Länk.

Permalänk
Inaktiv

Ja, jag är i desperat behov av hjälp Orkade inte översätta

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WEBRUNNER:

Ser att du överklockat en del. Hur beter sig datorn om du klockar ner den till default? Ser även att du vid tidigare tillfälle råkat ut för en kortslutning i datorn. Byttes delar ut då eller? Känns som detta också kan vara problemet då de inte är säkert att felen visar sig på en gång när något sådant har hänt. Minnena/grafikkort kan också fått sig en kyss. Såvida inte du bytt allt sedan dess.

Klockade ner tillstandardinställningar, men problemen kvarstod. Jag upptäckte igår kväll att USB Flashback porten inte funkade längre, så det slutade med att jag öppnade datorn och tog en närmare titt på moderkortet. Upptäckte att två platser på kortet såg ut att ha tagit en del värme. Ingenting smält, inga delar i plast smälta alltså, men små metalldelar var lite mera askgråa. Ena platsen är vid BIOS leden, och den andra platsen är vid PCIx8 sloten. Moderkortet kanske fick sig en smäll när förra nätagget gick. Jag vet inte hur jag ska göra nu. Täcker garantin detta?

Konstigt dock att datorn går att starta upp, även fast att Crossfire har spökat för mig sen två månader bakåt (funkar inte längre, andra kortet alltid 0%), jag trodde att antingen funkar ett moderkort, eller så funkar det inte ens att starta ifall något är fel.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon154069:
Skrivet av anon154069:

Klockade ner tillstandardinställningar, men problemen kvarstod. Jag upptäckte igår kväll att USB Flashback porten inte funkade längre, så det slutade med att jag öppnade datorn och tog en närmare titt på moderkortet. Upptäckte att två platser på kortet såg ut att ha tagit en del värme. Ingenting smält, inga delar i plast smälta alltså, men små metalldelar var lite mera askgråa. Ena platsen är vid BIOS leden, och den andra platsen är vid PCIx8 sloten. Moderkortet kanske fick sig en smäll när förra nätagget gick. Jag vet inte hur jag ska göra nu. Täcker garantin detta?

Konstigt dock att datorn går att starta upp, även fast att Crossfire har spökat för mig sen två månader bakåt (funkar inte längre, andra kortet alltid 0%), jag trodde att antingen funkar ett moderkort, eller så funkar det inte ens att starta ifall något är fel.

När kollar du på GPU:erna?
AMD har ju sin Zero Core Technology som stänger av en kärna (läs en eller alla sekundära Grafikkort) i en crossfireX lösning om den inte behövs. T ex under filmtittande eller rakt av bara idle surfande.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon154069:

Klockade ner tillstandardinställningar, men problemen kvarstod. Jag upptäckte igår kväll att USB Flashback porten inte funkade längre, så det slutade med att jag öppnade datorn och tog en närmare titt på moderkortet. Upptäckte att två platser på kortet såg ut att ha tagit en del värme. Ingenting smält, inga delar i plast smälta alltså, men små metalldelar var lite mera askgråa. Ena platsen är vid BIOS leden, och den andra platsen är vid PCIx8 sloten. Moderkortet kanske fick sig en smäll när förra nätagget gick. Jag vet inte hur jag ska göra nu. Täcker garantin detta?

Konstigt dock att datorn går att starta upp, även fast att Crossfire har spökat för mig sen två månader bakåt (funkar inte längre, andra kortet alltid 0%), jag trodde att antingen funkar ett moderkort, eller så funkar det inte ens att starta ifall något är fel.

Jag kopte ett moderkort som hade ledningar pa baksidan avslitna. Det postade.
Moderkort fungerar även fast dem inte fungerar. Självklart har BIOS:en svårt att kommunicera och skickar korrupta styrdata som ställer till det när drivrutiner ska laddas in.

Mojligtvis är effekten for att lasa bios valdigt liten, och banorna som gar der er speccade for veldigt sma stromstyrkor vilket gjorde att BIOS blev korrupt och kanske svårläst p.g.a brända kretsar i närheten.

Det du kan gora är att prova ladda in en ny bios och se om det funkar.

Annars får du RMA:a kortet och berätta att du fick ett nätaggsfel så kanske ASUS-tekniker kan laga det åt dig. (Inget som täcks av nån garanti, utan får vara ärlig och berätta bara. Om foretaget du kopte det av har bra kontakt med ASUS kanske dom kan se det lite som ett "Funny projekt." hehe ;p

Lycka till!

//Kretsbrännaren

edit: får man fråga hur du brände agget?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk

När mitt BIOS blev korrupt så fixades det automatiskt av moderkortet själv när det höll på att posta (Gigabyte 990fxa-ud3). Maximus V Extreme lär väl ha någon sorts Dual BIOS, står det något i manualen hur det fungerar?

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!