Permalänk
Medlem

SSD byte i Retina 13''

Hej! Nu har jag fatt nog av letandet.
Vad jag funnit ut sa verkar det bara vara mojligt att byta till SSD av market OWC, ar det nagon annan som vet nagot om det? Vad heter den typen av SSD? Att den ar 1,8'' har jag sett men gar det att byta till valfri 1,8'' eller ar det nagot speciellt med OWC?

MVH Timmy

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

Hej! Nu har jag fatt nog av letandet.
Vad jag funnit ut sa verkar det bara vara mojligt att byta till SSD av market OWC, ar det nagon annan som vet nagot om det? Vad heter den typen av SSD? Att den ar 1,8'' har jag sett men gar det att byta till valfri 1,8'' eller ar det nagot speciellt med OWC?

MVH Timmy

Tror Apple har ett eget gränssnitt för SSD:n därför lär man behöva en slags adapter.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

är det inte så att det är fastlödat på alla retina så det blir lite svårt att byta dem. Typ som på andra ultrabooks med intel system?

Visa signatur

Vad vore världen utan silvertejp?

Permalänk
Skrivet av krutovs:

Hej! Nu har jag fatt nog av letandet.
Vad jag funnit ut sa verkar det bara vara mojligt att byta till SSD av market OWC, ar det nagon annan som vet nagot om det? Vad heter den typen av SSD? Att den ar 1,8'' har jag sett men gar det att byta till valfri 1,8'' eller ar det nagot speciellt med OWC?

MVH Timmy

De har typ som msata. Den är inte fast löd men det är jätte jobbigt att hitta en som passar. Det är TYP en msata den ser ut som en msata men är lite längre och mindre "chip"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem

iFixit säger att det går med en disk från OWC, här får du instruktionerna också:

http://www.ifixit.com/Guide/Installing+MacBook+Pro+13-Inch+Re...

Permalänk
Medlem

OWC är vad jag vet de enda som gör SSD-diskar som passar Appledatorer med specialkontakt. Tror inte att kontakten eller formfaktorn har något namn, utan det bör stå att den är kompatibel med din modell samt årsmodell för att passa.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

OWC är vad jag vet de enda som gör SSD-diskar som passar Appledatorer med specialkontakt. Tror inte att kontakten eller formfaktorn har något namn, utan det bör stå att den är kompatibel med din modell samt årsmodell för att passa.

Skrivet av Kalasis:

iFixit säger att det går med en disk från OWC, här får du instruktionerna också:

http://www.ifixit.com/Guide/Installing+MacBook+Pro+13-Inch+Re...

Skrivet av jakob.ee.:

De har typ som msata. Den är inte fast löd men det är jätte jobbigt att hitta en som passar. Det är TYP en msata den ser ut som en msata men är lite längre och mindre "chip"

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Talarion:

är det inte så att det är fastlödat på alla retina så det blir lite svårt att byta dem. Typ som på andra ultrabooks med intel system?

Skrivet av m1ntos:

Tror Apple har ett eget gränssnitt för SSD:n därför lär man behöva en slags adapter.

Tack för svar allihop! Men är det alltså mSata fast längre på längden bara? Innebär det att man KAN välja vilken mSata som helst som är 1,8'' eller är måttet som är i tum på hela hårddisken, som på skärmar. Alltså snett över(?) Så att vanliga 1,8'' är bredare än den i retina-datorn.

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem

Du kan inte slänga i en 1,8" mSata i den datorn. Kolla på bilderna så det du ju hur den ser ut.

Varför ska du byta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

Tack för svar allihop! Men är det alltså mSata fast längre på längden bara? Innebär det att man KAN välja vilken mSata som helst som är 1,8'' eller är måttet som är i tum på hela hårddisken, som på skärmar. Alltså snett över(?) Så att vanliga 1,8'' är bredare än den i retina-datorn.

Njaeee, i och med att Apple är som Apple är så kör de med speciella kontakter så krävs det en OWC då dessa är gjorda under licens jada jada.
Dessvärre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Du kan inte slänga i en 1,8" mSata i den datorn. Kolla på bilderna så det du ju hur den ser ut.

Varför ska du byta?

För mer plats direkt i datorn givetvis Har en extern hårddisk med 500GB och 3.0 men av någon anledning så glappar den när man ska föra över större filer och kolla på filmer direkt via den så av den anledningen har jag börjat avsky externa hårddiskar. Bor även i chania på kreta så finns inte några vettiga datorbutiker heller.

Skrivet av Kalasis:

Njaeee, i och med att Apple är som Apple är så kör de med speciella kontakter så krävs det en OWC då dessa är gjorda under licens jada jada.
Dessvärre.

Okej, har OWC licens på typen eller kommer det komma fler märken som tillverkar typen tror du?

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

Okej, har OWC licens på typen eller kommer det komma fler märken som tillverkar typen tror du?

Det är möjligt men ändå ingen hög oddsare.
Beror på om nya rMBP kommer få samma kontakt och SSD som AIR har nu. Då kommer kanske andra se det som en bra marknad att slå sig in på för att kunna sälja SSD till både folks om har AIR och MBP.

Men din äldre disk kommer nog inte komma från fler.
Kolla så du väljer till rätt modell.
För SSD disken ändrar sig vid något visst datum.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Är du osäker vilken disk du ska ha så maila owc (www.macsales.com om du inte hittat det redan) och snacka med dem. Väldigt bra service tycker jag iaf.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Talarion:

är det inte så att det är fastlödat på alla retina så det blir lite svårt att byta dem. Typ som på andra ultrabooks med intel system?

Tror inte att det är så på alla Ultrabooks. Min Asus UX32VD har en helt vanlig disk som är utbytt till en helt vanlig Samsung 840.

När man läser såna här trådar blir man extra glad att man har en PC och en Android-lur.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av krutovs:

Tack för svar allihop! Men är det alltså mSata fast längre på längden bara? Innebär det att man KAN välja vilken mSata som helst som är 1,8'' eller är måttet som är i tum på hela hårddisken, som på skärmar. Alltså snett över(?) Så att vanliga 1,8'' är bredare än den i retina-datorn.

länge sedan jag fixade den mac datorn med har för mig att det va så att om du kollar denna bilden
http://www.ladda-upp.se/bilder/veieirajrvaohm/
så är de rödasträcken där den är. de gröna omkretsen och det är den blåa där den sitter fast.. och där man sätterfast den är för bred eller för smal för vanlig Msata.. Asså.. apple ska bara komma med massa egna ideer...

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.