C: Disk full efter clean install av Win8

Permalänk
Medlem

C: Disk full efter clean install av Win8

Hej jag gjorde precis en helt clean install av Windows 8, men min C: Disk är full utan att ens ha hunnit dragit ner drivers och uppdateringar.
Disken är på 22GB och samtliga filerna på disken tar bara 12.2GB (hidden inkl.), vart har resterande 10GB tagit vägen?

Kom på att Windows kanske sparar storleken av allt RAM för att skriva över vid problem...

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Det är nog det virtuella minnet som äter upp resten av din hdd..
Gå till "avancerande systeminställningar" och välj "avancerat", där hittar du det virtuella minnet och kan välja att ställa om det själv / flytta på det.

Visa signatur

ASUS Z390-F Gaming | Intel i9900k @5Ghz | ASUS Strix RTX 2070 Super OC | Corsair Venegence CL16 3200 Mhz | Samsung 970 Evo M.2 1Tb | Corsair RM750x V2 | Noctua NH-D15 | Fractal Design S2 Blackout TG |

Permalänk
Medlem

Det var hibernate filen, 10GB Ram = 8GB reserverat utrymme på C: disken

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Hedersmedlem

Inkl. dolda filer? Windows bör ta mer än 22 GB i anspråk, så du ska vara glad att det ens gick att installera. Avaktivera systemåterställning och hibernation så kanske du får några GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Inkl. dolda filer? Windows bör ta mer än 22 GB i anspråk, så du ska vara glad att det ens gick att installera. Avaktivera systemåterställning och hibernation så kanske du får några GB.

avaktiverade hibernate filen då fick jag 8GB tillbaks

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

avaktiverade hibernate filen då fick jag 8GB tillbaks

Hur tänkte du egentligen.. vad ska du ha datorn till.. 8GB är ju noll och inget om det är allt ledigt utrymme som finns att installera nya program eller spel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Hur tänkte du egentligen.. vad ska du ha datorn till.. 8GB är ju noll och inget om det är allt ledigt utrymme som finns att installera nya program eller spel på.

Jo jag har en 250GB SSD för sådant

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Lycka till att få en stabil dator med det utrymmet. Du kommer att få rensa dagligen tills det blir knökat.
Det tillkommer utrymme som program inte kan ha på andra diskar än C:. Gör om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Lycka till att få en stabil dator med det utrymmet. Du kommer att få rensa dagligen tills det blir knökat.
Det tillkommer utrymme som program inte kan ha på andra diskar än C:. Gör om.

Jag vet inte vad du gör med utrymmet men jag klarar mig mer än fint på 8GB till sådant slafs som drivers, win update & övrigt som måste vara på C:

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

Jo jag har en 250GB SSD för sådant

okej så skulle inte jag gjort men men

gillar iden att ha en OS disk.. men vill helst ha allt installerat där eftersom windows registret ändå ställer till..
om microsoft skulle ha gjort som dom pratade om och tagit bort registret.. så man kunde slippa installera om program vid en ominstallation.
då skulle det nog vara en bra ide att separera program+spel på en egen disk.. men installerar du om windows så måste du väl ändå installera om allt ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

okej så skulle inte jag gjort men men

gillar iden att ha en OS disk.. men vill helst ha allt installerat där eftersom windows registret ändå ställer till..
om microsoft skulle ha gjort som dom pratade om och tagit bort registret.. så man kunde slippa installera om program vid en ominstallation.
då skulle det nog vara en bra ide att separera program+spel på en egen disk.. men installerar du om windows så måste du väl ändå installera om allt ??

Mjoo men installerar jag om windows så formaterar jag samtliga hårddiskar innan så det kvittar för mig.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Lyssna på dom som gjort misstaget tidigare , 22GB är väldigt lite , du kommer att få problem.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

Jag vet inte vad du gör med utrymmet men jag klarar mig mer än fint på 8GB till sådant slafs som drivers, win update & övrigt som måste vara på C:

Det kommer du inte att göra, tro mig.
Windows-katalogen växer, appdata växer, allt växer. Men om du tror att du klarar dig på det så får du väl göra det.
Jag vet att du inte kommer att göra det och höjer ett varningens finger för att du ska slippa installera om inom kort.
Men du gör som du vill, lycka till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HerrNilsson30:

Det kommer du inte att göra, tro mig.
Windows-katalogen växer, appdata växer, allt växer. Men om du tror att du klarar dig på det så får du väl göra det.
Jag vet att du inte kommer att göra det och höjer ett varningens finger för att du ska slippa installera om inom kort.
Men du gör som du vill, lycka till.

Iofs är det väl ganska enkelt att expandera partitionen om han får problem? Men jag håller med, jag skulle aldrig sätta systempartitionen på något annat än minst 50GB, oavsett om jag tänker spara filer där eller inte.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...