Datorfrågor/köpråd för nyintagen arkitekturstudent

Permalänk
Hedersmedlem

Datorfrågor/köpråd för nyintagen arkitekturstudent

Hej! Jag har precis kommit in på arkitekturutbildnignen i Lund och har med det i åtanke letat bärbar dator under sommaren. Vad som vore fantastiskt vore om det fanns någon arkitekturstudent eller någon med koll som vet vad jag behöver. Jag antar att man kommer hålla på med CAD och 3D-modellering? I så fall, hur stark dator behöver man och hur gör de flesta studenterna? Jag har en stationär spel dator som är hyffsat kraftfull (gtx 570, i5 760 2,8 ghz) som jag antar klarar av allt det men är det bra att ha en laptop för det också? De alternativ jag altså kollar på just nu är altså:

1. Köpa en rätt kraftfull laptop utan att priset skenar iväg, i stil med http://www.dustinhome.se/product/5010675747/asus-n56vz-ci7-2-4-8gb-750-8gb-ssd-gt650m-fhd-15-6-w8-subwoofer/ (kostar 9100 kr med studentrabatt) eller http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=E4A14EA&opt=UUW&sel=PCNB& (6000 kr)

2. Köpa en ultrabook (begagnad eller ny) utan dedikerat grafikchip (har kollat en del på Samsung9-serien). Detta förutsätter antagligen (?) att jag inte kommer göra någon 3D-modelering eller liknande på laptopen då jag antar att de är för svaga?

3. Vänta till Haswell med Iris kommer. I så fall, kommer man kunna göra de mer prestanda/grafikkrävande aktiviteter som utbildningen kräver på bara processorn och dess inbyggda grafikdel?

Almäna krav jag har på datorn är att den ska vara 15", minst 1600x900 upplösning samt vara välbyggd (är trött på plastiga laptops med kass pekplatta) och hyfsat smidig, undviker därför gaminglaptops (har ju dessutom en stationär dator för gaming). Jag vill helst skippa touchscreen så länge det påverkar priset negativt men föredrar antingen en SSD eller hybriddisk för snabbhet. Budgeten ligger på 10.000 kr och och delvis därför (men också av andra anledningar) så är Mac inget alternativ.

Tack!

Visa signatur

CPU: i5 760, SilverStone Argon AR01 MOBO: MSI P55A-G55 GPU: Nvidia 770 RAM: CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP 1600MHZ SSD: Intel 120 GB Chassi: R4 PSU: Corsair TX 850W 80+ Mus: Qpad 5k Skärm: BenQ 24'

Permalänk
Medlem

Har utbildningen inte angett något krav så kommer du troligtvis inte behöva en dator annat än för anteckningar, och då är lättare bättre. I vilket fall så tjänar du på att vänta lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aenarian:

Har utbildningen inte angett något krav så kommer du troligtvis inte behöva en dator annat än för anteckningar, och då är lättare bättre. I vilket fall så tjänar du på att vänta lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är sant, jag blir bara så rastlös på sommaren. ^^

Visa signatur

CPU: i5 760, SilverStone Argon AR01 MOBO: MSI P55A-G55 GPU: Nvidia 770 RAM: CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP 1600MHZ SSD: Intel 120 GB Chassi: R4 PSU: Corsair TX 850W 80+ Mus: Qpad 5k Skärm: BenQ 24'