Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Betyder det att det måste finnas de funktionerna?

Då kan man alltså inte få win 8.1 på hårddiskar eller datorer utan 802.11ac eller utan fingerscanner ?
Om det var nya krav så förstår jag det inte riktigt, men är det "stöd för" så är det ju bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Betyder det att det måste finnas de funktionerna?
http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2013/07/newcert...

Då kan man alltså inte få win 8.1 på hårddiskar eller datorer utan 802.11ac eller utan fingerscanner ?
Om det var nya krav så förstår jag det inte riktigt, men är det "stöd för" så är det ju bra.

Det betyder väl som vanligt att enheterna måste innehålla funktionerna för att förtjäna "Windows 8.1 certified"-loggor, vilket ingen tillverkare vill vara utan.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Bara lite intresserad;
Jobbar du för Microsoft eller är du bara väldigt fanatisk vad gäller Windows 8?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanTeoX:

Bara lite intresserad;
Jobbar du för Microsoft eller är du bara väldigt fanatisk vad gäller Windows 8?

Kul att du frågar. Nej jag jobbar inte på Microsoft. Ja jag är ganska fanatisk när det gäller Windows 8

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Det betyder väl som vanligt att enheterna måste innehålla funktionerna för att förtjäna "Windows 8.1 certified"-loggor, vilket ingen tillverkare vill vara utan.

Jo tanken är nog bra när det gäller att pusha teknikkraven, men att ändra på kraven för hårdvaran på det sättet 1 månad innan tillverkarna ska börja produktionen verkar väldigt dumt såvida MS inte vill reta upp dem och fördröja/fördyra lanseringen, det verkar mycket ogenomtänkt att göra det med så sent.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jo tanken är nog bra när det gäller att pusha teknikkraven, men att ändra på kraven för hårdvaran på det sättet 1 månad innan tillverkarna ska börja produktionen verkar väldigt dumt såvida MS inte vill reta upp dem och fördröja/fördyra lanseringen, det verkar mycket ogenomtänkt att göra det med så sent.

Det är inte ovanligt att de första modellerna som släpps med det senaste operativsystemet levereras utan Windows-certifiering. Efter några månader har tillverkarna hunnit ikapp och levererar bara certifierade maskiner.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Hur får man uppdateringarna? via windows update?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är inte ovanligt att de första modellerna som släpps med det senaste operativsystemet levereras utan Windows-certifiering. Efter några månader har tillverkarna hunnit ikapp och levererar bara certifierade maskiner.

Betyder med andra ord att vi väldigt snart kommer få se bärbara datorenheter med 802.11ac !!?? Mumma i så fall....

Dock så är ju den standarden väldigt ny. Har tom läst att det kan hända att den kan ändras och inte är slutgiltig än...!!??

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aj123:

Hur får man uppdateringarna? via windows update?

Till 8.1 menar du? När den släpps kommer det en notifiering som ser ut så här, sen hämtas den via Windows Store.

Skrivet av shogun-r:

Betyder med andra ord att vi väldigt snart kommer få se bärbara datorenheter med 802.11ac !!?? Mumma i så fall....

Dock så är ju den standarden väldigt ny. Har tom läst att det kan hända att den kan ändras och inte är slutgiltig än...!!??

"These new certification must-haves are set for 2014 and 2015 devices though, so we likely won't see them for a while yet."

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Till 8.1 menar du? När den släpps kommer det en notifiering som ser ut så här, sen hämtas den via Windows Store.

http://i1-news.softpedia-static.com/images/news-700/This-Is-t...

"These new certification must-haves are set for 2014 and 2015 devices though, so we likely won't see them for a while yet."

Varför släpps den inte via Windows update?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shogun-r:

Betyder med andra ord att vi väldigt snart kommer få se bärbara datorenheter med 802.11ac !!?? Mumma i så fall....

Dock så är ju den standarden väldigt ny. Har tom läst att det kan hända att den kan ändras och inte är slutgiltig än...!!??

802.11ad är på gång och borde komma ut kommersiellt tidigt under 2014 och det är antagligen därför inte så många tillverkare satsar på 802.11ac, det är ju den sista versionen av wifi innan det "läggs ner"
802.11ad är nått helt annat på många sätt och även om det är bakåtkompatibelt så byter det namn till wigig och hoppar upp till 60GHz och 7Gbit, troligen är det det folk kommer att fråga efter när väl 8.1 har kommit ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Varför släpps den inte via Windows update?

Med Windows 8.1 Preview var det så att det först kom en uppdatering via Windows Update, sen gick man in i Windows Store och hämtade 8.1 Preview. Gissar att det ser likadant ut för Windows 8.1

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Ok bra förlåt om jag är lite dum men när släpps nästa uppdatering?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aj123:

Ok bra förlåt om jag är lite dum men när släpps nästa uppdatering?

Windows 8.1 ska bli färdigt i slutet av augusti. Det ryktas att det kommer släppas till allmänheten samtidigt eller strax därefter.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Windows 8.1 ska bli färdigt i slutet av augusti. Det ryktas att det kommer släppas till allmänheten samtidigt eller strax därefter.

Ok, bra initiativ att göra en sån här tråd

Permalänk
Avstängd

jag har fått en watermark det hade jag inte innan fast jag hade windows 8.1 då. Det står: "Windows 8.1 Preview Utvärderingsversion. Build 9431" hur får jag bort den?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aj123:

jag har fått en watermark det hade jag inte innan fast jag hade windows 8.1 då. Det står: "Windows 8.1 Preview Utvärderingsversion. Build 9431" hur får jag bort den?

Den kommer försvinna när du uppdaterar till den färdiga, aktiverade, versionen av Windows 8.1.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Den kommer försvinna när du uppdaterar till den färdiga, aktiverade, versionen av Windows 8.1.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok men jag hade den ju inte innan fast jag hade 8.1 då också? den kom bara helt plöstligt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aj123:

Ok men jag hade den ju inte innan fast jag hade 8.1 då också? den kom bara helt plöstligt

Skumt. Ingen aning, det ska i alla fall se ut så.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

802.11ad är på gång och borde komma ut kommersiellt tidigt under 2014 och det är antagligen därför inte så många tillverkare satsar på 802.11ac, det är ju den sista versionen av wifi innan det "läggs ner"
802.11ad är nått helt annat på många sätt och även om det är bakåtkompatibelt så byter det namn till wigig och hoppar upp till 60GHz och 7Gbit, troligen är det det folk kommer att fråga efter när väl 8.1 har kommit ut.

Men vad jag förstått så är räckvidden kraftigt begränsad i ad, så den kan max användas i ett rum. Användningsområdet skall vara områden som kräver väldigt hög hastighet. Som jag tolkar det så kommer ac behöver fortfarande som grund.

Men du kanske har annan info?

Här står vad jag menar http://www.sweclockers.com/nyhet/15968-tradlost-natverk-80211...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Rekordmedlem

Nä det är rätt, fördelen med ad är att det kommer att ha svårt att passera väggar och det gör att det troligen kommer att fungera snabbt även i verkligheten, 2,4 GHz har alldeles för lång räckvidd i de flesta falla och skapar en massa problem, 5GHz är bättre där och 60GHz bör bli ännu bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kommer den inbyggda appen för mail få någon kärlek i 8.1? (Såg att musikappen nämdes)

Som det är nu försökte jag använda mailappen ett tag, men den var helt enkelt hopplöst efter windows live mail i desktopläget. Man kan tycka att ett nyare program ska vara bättre, men med anpassning till touch verkar microsoft även ta bort så mycket funktioner som möjligt...

Har sett att alarm ska komma vilket jag tycker passar perfekt i metro. Så länge den blir någorlunda bra.

Windows 8.1 verkar bra annars. Mitt användande med 8an har mest gått ut på att efterlikna windows 7 så mycket som möjligt. Nu får de en ny chans att göra sin vision användarvänlig

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mackan3379:

Kommer den inbyggda appen för mail få någon kärlek i 8.1? (Såg att musikappen nämdes)

Som det är nu försökte jag använda mailappen ett tag, men den var helt enkelt hopplöst efter windows live mail i desktopläget. Man kan tycka att ett nyare program ska vara bättre, men med anpassning till touch verkar microsoft även ta bort så mycket funktioner som möjligt...

Har sett att alarm ska komma vilket jag tycker passar perfekt i metro. Så länge den blir någorlunda bra.

Windows 8.1 verkar bra annars. Mitt användande med 8an har mest gått ut på att efterlikna windows 7 så mycket som möjligt. Nu får de en ny chans att göra sin vision användarvänlig

Ja det ska den, de visade upp den nya mailappen på WPC.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan3379:

Man kan tycka att ett nyare program ska vara bättre, men med anpassning till touch verkar microsoft även ta bort så mycket funktioner som möjligt...

MS mål är att göra Win8 så den ser ut som WP8 och att vi därmed skall köpa fler av deras telefoner. Deras vinstintresse har alltså gett oss lite mer hard-core datoranvändare ett OS anpassat för mobiltelefoner och, i jämförelse med 7:an, ganska värdelöst.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

MS mål är att göra Win8 så den ser ut som WP8 och att vi därmed skall köpa fler av deras telefoner. Deras vinstintresse har alltså gett oss lite mer hard-core datoranvändare ett OS anpassat för mobiltelefoner och, i jämförelse med 7:an, ganska värdelöst.

.

Ja du har helt rätt i att de jobbar på att få utseendet på telefon, platta, konsol, webbtjänster och dator så lika varandra som möjligt (inte bara utseendemässigt, även funktionsmässigt) vilket förstås ger fördelar för alla Microsofts kunder i det långa loppet eftersom att det blir enklare att hantera systemen om de ser ut och fungerar likadant. Det är också korrekt att Microsoft har ett vinstintresse och att de vill att så många konsumenter som möjligt ska köpa så många produkter som möjligt av dem. Inte helt olikt hur alla andra företag i världen jobbar.

Att Microsoft har gett oss hard-core datoranvändare ett OS anpassat för mobiltelefoner stämmer på sätt och vis också. Med andra ord ett OS som är snabbare, energisnålt och klarar av att jobba mobilt. Det i sin tur gangnar förstås hard-core-användare som får ett OS som använder mindre energi och är snabbt m.m.

Allt det som vi har räknat upp nu är alltså positiva saker. Eller vad ser du som är negativt?

Att 8:an och 8.1 är värdelöst i jämförelse med 7:an håller jag dock inte med om, där tycker jag att du har fel Det finns framför allt många tekniska fördelar med de senaste operativsystemen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem

Men MS har samtidigt offrat funktionaliteten för datorer och desktop har blivit mycket sämre eftersom varken interfacet eller designen av 8an är särskilt trevlig på desktop, 8.1 är lite bättre men når ändå inte till 7ans nivå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Men MS har samtidigt offrat funktionaliteten för datorer och desktop har blivit mycket sämre eftersom varken interfacet eller designen av 8an är särskilt trevlig på desktop, 8.1 är lite bättre men når ändå inte till 7ans nivå.

Tror du inte att du hade tyckt tvärt om ifall man hade kört med metrogränssnittet redan från Windows 95? Att det handlar mycket om vana?

Att människor tycker olika är inget konstigt och jag tycker att 8.1 fungerar mycket bra som operativsystem för min stationära dator, bättre än Windows 7.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Tror du inte att du hade tyckt tvärt om ifall man hade kört med metrogränssnittet redan från Windows 95? Att det handlar mycket om vana?

Att människor tycker olika är inget konstigt och jag tycker att 8.1 fungerar mycket bra som operativsystem för min stationära dator, bättre än Windows 7.

Eftersom det är färre tryck, klick och kortare musförflyttingar i 7an så hade det funnits utrymme för förbättringar om man varit van vid 8ans interface och då hade ett effektivare interface varit en förbättring och inte bara en förändring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderat*

Ett inlägg som påstod att en medlem var köpt borttaget.