Permalänk
Medlem

[QUOTE="cozexdz;13686361"]

Skrivet av jnsson:

Dem har inget sånt abbonemang längre som gör att man kan surfa så mycket utan att hastigheten sänks alternativt stängs av

Hur kommer det sig då att jag har en sånt abbonemang?
Betalar 700kr i månaden och har totalt fri tillgång till allt.

Telenor iz king.

För att du har ett gammalt abonnemang. Dem ändrar inte på nuvarande abbonemang

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kontantkort är för det mesta gratis att skaffa för att testa. Du bör även tänka på om det är värt att investera i antenn för användning i stugan. Det beror ju helt på förutsättningarna och vilket behov du har av data i stugan.

Antenn känns trots allt lite overkill för mig som nöjer mig att kunna läsa facebook, tidningar och så när jag är på semester. Visserligen har jag kassa förutsättningar med tex telia i stugan då ett berg slukar upp all 3G/4G täckning i själva stugan. Men telenor har iaf lite 3g täckning i halva stugan. Men det är inte tillräckligt för att avgöra!

Permalänk

Har tidigare haft Telia men har nu tele2. Nu bor jag visserligen på västkusten men så fort min bindningstid är över så går jag tillbaka till Telias nät.

Tele2 har helt tragisk täckning på denna sidan av landet. Fungerar i städer, men så fort jag kommer ut på landsbygden så är det edge eller ingen täckning alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmonger:

Har tidigare haft Telia men har nu tele2. Nu bor jag visserligen på västkusten men så fort min bindningstid är över så går jag tillbaka till Telias nät.

Tele2 har helt tragisk täckning på denna sidan av landet. Fungerar i städer, men så fort jag kommer ut på landsbygden så är det edge eller ingen täckning alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Du vet att Telia och Tele2 delar 3G mastar?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Här är en karta jag gjort för att visa vilka operatörer som faktisk använder varandras nät:

http://fuskbugg.se/file/FXFyAX/262474_10201057985117521_19265...

Skrivet av cjal:

Dock ska Telenor ligga på samma GSM nät som Telia och har bättre 3G täckning.

Tror mer på bilden än det du säger.

Permalänk

Orkar inte läsa hela tråden så denna operatör kan redan vara nämnd...
Hallon! Dotterbolag till 3 och kör därmed genom 3:s nät. Inriktar sig på fastpris och erbjuder bättre fastpris än Tele2. Körded med Comviq:s (Tele2) fastpris först men blev förbannad och bytte för att det sög dase.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Tror mer på bilden än det du säger.

Telenor och Tele2 håller på och bygger ihop deras nät, i något som enligt nätid kallas 24 Sweden eller 24024 däremot – för 2G/GSM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Antenn känns trots allt lite overkill för mig som nöjer mig att kunna läsa facebook, tidningar och så när jag är på semester. Visserligen har jag kassa förutsättningar med tex telia i stugan då ett berg slukar upp all 3G/4G täckning i själva stugan. Men telenor har iaf lite 3g täckning i halva stugan. Men det är inte tillräckligt för att avgöra!

Ingen direkt täckning med någon operatör i min stuga, Tele2 4G gav ~3Mbit ute på gården.

Med riktantennspaket från Dustin för 990kr fick jag 22 - 40 Mbit.
Antenn gör skillnad

QoS i LTE nätet drar ner testet till ca 17-18, men det går högre när det behövs.
Exempelvis så buffrar Netfliix i över 30Mbit.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Avstängd

Jag har Universal. Nackdelen är väl att den inte har lika bra täckning på alla ställen i landsbygden.
Men för övrigt är jag nöjd:
http://www.universal.se/mobiltelefoni/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du vet att Telia och Tele2 delar 3G mastar?

Det betyder inte att båda har samma hastigheter för det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det betyder inte att båda har samma hastigheter för det.

Nej. Men han klagade på att Tele2 inte hade någon 3G täckning där han var.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej. Men han klagade på att Tele2 inte hade någon 3G täckning där han var.

Ja det såg jag. Men du tror att han sitter och hittar på för att smutskasta tele 2 eller? Tele 2 har antagligen för kass kapacitet för att orka med antalet kunder där han rör sig.
I min lägenhet har jag testat både Comviq(som typ är tele 2?) och Telia som mobilt bredband (under ett halvår), det var rätt stor skillnad på dom både i fart och stabilitet. Comviq låg några Mbit över Telia men kopplades nerrätt ofta på kvällarna, Telia kopplades ifrån mindre ofta. Detta trots att dom ska ha samma master. Men vad innebär "samma mast"? Att deras sändare delas eller att dom sätter upp sina egna sändare på samma torn?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Vad gäller täckningen: Glöm inte bort att telefoner gör en enorm skillnad här.

Exempel som jag testat själv:
iPhone 4 och 5 centrala Sthlm med Telia - Halvdålig Edge, sällan 3G
Samsung Galaxy S3 med samma SIM - något bättre Edge, sällan 3G
Sony Ericsson C702 med samma SIM - full 3G täckning i princip överallt
Sony Ericsson K810i med samma SIM - full 3G täckning i princip överallt

Ska du ut i skärgården mycket, skaffa en mobil med så lite extra funktionalitet som möjligt, helst ingen smartphone så ska du se att det inte spelar allt för stor roll vilken operatör du väljer.

Permalänk
Medlem

Att de delar nät betyder att samma bolag satt upp nätet och att de delar basstation, antenn osv. De delar på nätid och det finns bara ett fysiskt nät i etern. Det som de inte delar är sedan allt bakom NodeB/RNC. Det är bara samma RAN. Bland annat sitter du på andra APN och där kan det vara skillnad mellan telias eller comviqs, eller tele2, eller halebop. Eftersom det är din kopplingspunkt mot internet. Du kan med andra ord köra samma utrustning med olika sims/operatör och ha data för ena och inte för den andra trotts samma nät och mottagningsförhållande, men telefoni bör fungera i båda då det sköts på olika ställen. Dessutom blir det svårt att jämföra mobilt bredband då du förmodligen körde olika modem och olika abonnemangsformer begränsar data. Det är inte radionätet som hånar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja det såg jag. Men du tror att han sitter och hittar på för att smutskasta tele 2 eller? Tele 2 har antagligen för kass kapacitet för att orka med antalet kunder där han rör sig.
I min lägenhet har jag testat både Comviq(som typ är tele 2?) och Telia som mobilt bredband (under ett halvår), det var rätt stor skillnad på dom både i fart och stabilitet. Comviq låg några Mbit över Telia men kopplades nerrätt ofta på kvällarna, Telia kopplades ifrån mindre ofta. Detta trots att dom ska ha samma master. Men vad innebär "samma mast"? Att deras sändare delas eller att dom sätter upp sina egna sändare på samma torn?

Jag har haft Comviq i 9 år snart (har bara haft comviq) och sedan jag skaffade en smartphone (vilket är 2 år sedan nu) så har jag inte haft något problem med instabilt nät hos Comviq. Snarare att jag har fått bättre hastighet i Stockholm. Kan få 5 mbit i närheten av Stockholm City under en vanlig dag när jag är i skolan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Att de delar nät betyder att samma bolag satt upp nätet och att de delar basstation, antenn osv. De delar på nätid och det finns bara ett fysiskt nät i etern. Det som de inte delar är sedan allt bakom NodeB/RNC. Det är bara samma RAN. Bland annat sitter du på andra APN och där kan det vara skillnad mellan telias eller comviqs, eller tele2, eller halebop. Eftersom det är din kopplingspunkt mot internet. Du kan med andra ord köra samma utrustning med olika sims/operatör och ha data för ena och inte för den andra trotts samma nät och mottagningsförhållande, men telefoni bör fungera i båda då det sköts på olika ställen. Dessutom blir det svårt att jämföra mobilt bredband då du förmodligen körde olika modem och olika abonnemangsformer begränsar data. Det är inte radionätet som hånar dig.

Körde med en massa olika modem blev aldrig egentligen nöjd, men till sist hamnade jag med ett olåst huawei e398 som jag körde båda på parallellt (bytte när datan tog slut på ena). Sen vet jag inte om det med stabiliteten var tillfälligt eller om det fortfarande är så har inte kört mobilt bredband sen i våras.
Men tack för infon där angående vad som delas.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Du vet att Telia och Tele2 delar 3G mastar?

Via sweden3g om jag inte minns fel. Möjligt att jag på dessa platser hade haft dålig 3g med Telia också, men då hade jag åtminstone haft GSM/edge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmonger:

Via sweden3g om jag inte minns fel. Möjligt att jag på dessa platser hade haft dålig 3g med Telia också, men då hade jag åtminstone haft GSM/edge.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt rätt angående Sweden 3G. Tele2 har också ett GSM/Edge nätverk. På mitt kollo så finns det ingen 3G för mig men däremot full Edge

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmonger:

Via sweden3g om jag inte minns fel. Möjligt att jag på dessa platser hade haft dålig 3g med Telia också, men då hade jag åtminstone haft GSM/edge.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej de delar via Nätbolaget, som broadcastar sitt 3G nät som "Sweden 3G"

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra på Hallon, inga bindningstider, väldigt billigt mm.

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Nej de delar via Nätbolaget, som broadcastar sitt 3G nät som "Sweden 3G"

http://fuskbugg.se/file/FXFyAX/262474_10201057985117521_19265...

Du får nog ta och köra citattecken runt Nätbolaget också, då de formellt heter Svenska UMTS-Nät AB som tidigare ibland förkortats och kallats både SUNAB och licensen låg i SULAB från början som överfördes till Svenska UMTS-Nät. För de som inte uppmärksammat det så fick inte Telia någon 3G-licens utan Tele2 överförde sin till ett gemensamt bolag. Hos konkurrenterna körs det via 3GIS hos de flesta men båda har ju faktiskt egna nät i vissa större städer/områden med separat MNC och båda har licenser. Var de har egna nät är inte så lätt att gissa ut, det beror ju på vilka stadsdelar du befinner dig i.

Sen beror det ju på användarnas SIM vad som faktiskt dyker upp för namn i telefonen. Har du ett äldre SIM kommer du t ex på Tele2 / Comviq varken se Tele2 på 3G eller 2G, eller 4G numera om du råkar befinna dig i en ort där de slagit ihop 2G-nätet t ex.

Tele2 har inget Edgenät, men det gemensamma under 24024-id:t eller N4M har, inte för att jag lyckats få mycket till data att fungera över det. Bör vara uppenbart att data är beroende av mer än radionätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du får nog ta och köra citattecken runt Nätbolaget också, då de formellt heter Svenska UMTS-Nät AB som tidigare ibland förkortats och kallats både SUNAB och licensen låg i SULAB från början som överfördes till Svenska UMTS-Nät. För de som inte uppmärksammat det så fick inte Telia någon 3G-licens utan Tele2 överförde sin till ett gemensamt bolag. Hos konkurrenterna körs det via 3GIS hos de flesta men båda har ju faktiskt egna nät i vissa större städer/områden med separat MNC och båda har licenser. Var de har egna nät är inte så lätt att gissa ut, det beror ju på vilka stadsdelar du befinner dig i.

Sen beror det ju på användarnas SIM vad som faktiskt dyker upp för namn i telefonen. Har du ett äldre SIM kommer du t ex på Tele2 / Comviq varken se Tele2 på 3G eller 2G, eller 4G numera om du råkar befinna dig i en ort där de slagit ihop 2G-nätet t ex.

Tele2 har inget Edgenät, men det gemensamma under 24024-id:t eller N4M har, inte för att jag lyckats få mycket till data att fungera över det. Bör vara uppenbart att data är beroende av mer än radionätet.

Dem hade ett eget då, innan ihop slagningen med Telenor. Och Edge är det som räddar mig ute på kollot. Fungerar faktiskt förvånansvärt bra

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Dem hade ett eget då, innan ihop slagningen med Telenor. Och Edge är det som räddar mig ute på kollot. Fungerar faktiskt förvånansvärt bra

Innan N4M och sammanbyggningen körde de ju nästan bara GPRS. Sen förra året finns det Edge i princip överallt genom N4M, och tidigare i år blev de klara med sammanslagningen. Edge på N4M har tidvis varit helt oanvändbart däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Innan N4M och sammanbyggningen körde de ju nästan bara GPRS. Sen förra året finns det Edge i princip överallt genom N4M, och tidigare i år blev de klara med sammanslagningen. Edge på N4M har tidvis varit helt oanvändbart däremot.

EDGE över Net4Mobile fungerar jättebra hos mig i alla fall.
Har Telenor på telefonen och Tele2 på 4G-stickan.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Jag och alla mina arbetskompisar + några familjemedlemmar använder HALEBOP-Rubbet. Finns 2 olika storlekar och det är verkligen ett abonnemang jag kan rekommendera.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Innan N4M och sammanbyggningen körde de ju nästan bara GPRS. Sen förra året finns det Edge i princip överallt genom N4M, och tidigare i år blev de klara med sammanslagningen. Edge på N4M har tidvis varit helt oanvändbart däremot.

Skrivet av Josasp:

EDGE över Net4Mobile fungerar jättebra hos mig i alla fall.
Har Telenor på telefonen och Tele2 på 4G-stickan.

Edge fungerar perfekt för mig på kollot också. Det är det som gör så att jag får internet på mitt kollo

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Telia, Men sen är jag en inbiten sur skogshuggare som inte vet bättre. ( Haft telia på både privat och jobb mobilen utan problem men aldrig provat annat då jag fick bra pris från telia sist jag köpte mobilen, så ta med en näve salt )

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Edge fungerar perfekt för mig på kollot också. Det är det som gör så att jag får internet på mitt kollo

När N4M börja komma igång fungerade det ofta slöare än GPRS i Tele2s nät. Talar vi om 2010 eller tidigare har det ingenting med N4M GSM-nät att göra dessutom. Du verkar ju inte riktigt vara medveten vad du kör. Edge fungerade däremot sist jag prövade.

Permalänk
Medlem

Beror på var man bor ngnstans. I skåne är det klart fördelaktigaste med 3 för abbet gäller även i danmark så inga extra kostnader när man använder data mm i danmark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Beror på var man bor ngnstans. I skåne är det klart fördelaktigaste med 3 för abbet gäller även i danmark så inga extra kostnader när man använder data mm i danmark.

3GIS är som sagt inte välutbyggt i Umeå, Tre har stängt av all roaming där vilket kunder märkte för ett par år sedan. Tre har dessutom inte byggt 4G/LTE över Gävle. Runt hans trakter har du förmodligen bättre täckning för LTE-nät hos N4M/Telenor/Tele2 än 3G från Tre/3GIS. Men det beror såklart på lokala förhållanden och utrustningen. Ingen risk för trådskaparen att hamna i Danmarks nät.