Asus täpper till säkerhetshål i routrar

Permalänk
Melding Plague

Asus täpper till säkerhetshål i routrar

Avslöjandet om att Asus senaste routrar innehåller allvarliga sårbarheter orsakar uppståndelse. Nu agerar tillverkaren och lovar att täppa till hålen i nya versioner av firmware.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den auto-magiska uppdateringen är värdelös, skärpning Asus! Kanske kan vara dags att fixa den biten med när dom iaf måste börja baka nya firmwares.

Permalänk

Finns den kodexempel på att hacken är genomförbara eller är det teori?

Permalänk
Skäggig legend

Då ska jag lägga in det i föräldrarnas RT-N56U när jag är är på besök någon gång!

Jag tog mig faktiskt i kragen och installerade Tomato på min RT-N66U igår. Gud vad jag är nöjd! Fick rappare Wifi på 2.4 bandet till min laptop, från 34mbit till 70!!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

snabbt ut och fixar iaf, alltid något

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Min RT-N66U verkar fungera även efter uppdateringen inte för att jag anv aircloud men iaf

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

vad är det som gör att det automatiska uppdateringsverktyget släpar efter? lägger inte Asus upp den mjukvaran för sin egenproducerade programvara?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Installerade denna nu, tack SweC! Såg även att det fanns en uppdaterad firmware för EA-N66 adaptern vilket jag drog hem den med.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Bara jag som tyckte det var lite roligt att bilden som tillhörde artikeln visade ett par hål?

Permalänk
Inaktiv

Bra Asus! Nu uppdatera gränssnittet till ett mer rent och professionellt och framför allt gör det snabbare när man ändrar inställningar istället för att modemet ska boota/spara i flera minuter för den minsta inställning.

Permalänk
Medlem

Snyggt skött av Asus.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Snabbt åtgärdat, sådant ser man inte ofta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det var ju varken snabbt åtgärdat eller snyggt skött. Enligt nyheten så har Asus vetat om detta men inte åtgärdat problemet. Det var först när det kom till allmänhetens kännedom som någonting började hända.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Denna uppdateringen släpptes förra fredagen 12/7 för RT-AC66U Den första nyheten kom efter den firmwaren. Och nu står det att de laddades upp under Tisdagskvällen? http://www.asus.com/Networking/RTAC66U#support_Download_30 Senaste uppdateringen laddades upp 12/7 och hade löst AiCloud problemet så jag förstår inte hur det kan bli så mycket fel i artikeln?

Permalänk
Medlem

När jag installerade den senaste firmwaren på min RT-N660U så ville det krångla ordentligt. Tappade all kontakt med routern och fick sätta routern i recovery mode via att hålla nere Reset-knappen medans man tog ut strömsladden och satte i den igen.
Väl där så kunde man resetta NVRAM och det löste det hela. Verkar som nya firmwaren är igång också för nu står det att jag har version: 3.0.0.4.372_1363-g8a09f11

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Asus tog åt sig av kritiken och åtgärdade problemet det finns många bolag som hade struntat i detta även om de vet om det och fått kritik.
Jag läste igår när nyheten kom ut på sweclockers och direkt kom alla fanboys som sitter med annan hårdvara och totalsågade alla Asus produkter och sa att just deras routrar var de bästa och hade inga problem, jag tycker att dessa "fanboys" inte tar säkerhet på speciellt stort allvar och att säga att en D-link eller en Netgear saknar problem är ju att blunda eller förneka.
Jag själv har alltid haft D-link produkter tills nyligen när jag köpte en RT-N66U och den har funkat kanon i många månader nu har inget att klaga på men alla märken har sina problem och att säga annat är att ljuga, så håll er till sanningen och ta säkerhet på allvar så blir nog allt bra.
Tänk på att hackers ger sig på populära produkter först för det finns mest att tjäna på det.

Permalänk
Avstängd

Dumma AIcloud.
Vore coolare om man kunde plugga in ett USB minne och köra med OwnCloud istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OgZer:

Denna uppdateringen släpptes förra fredagen 12/7 för RT-AC66U Den första nyheten kom efter den firmwaren. Och nu står det att de laddades upp under Tisdagskvällen? http://www.asus.com/Networking/RTAC66U#support_Download_30 Senaste uppdateringen laddades upp 12/7 och hade löst AiCloud problemet så jag förstår inte hur det kan bli så mycket fel i artikeln?

Jag har en AC66U och uppdateringen fanns inte där igår när jag kollade. Datumet är kanske när firmware kompilerades.

Permalänk
Medlem

Underbart, har en RT-N56U liggandes på posten. Kommer iofs att dra in Tomato det första jag gör.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

nån mer än jag som kör custom FW på min RT-N56U?
http://code.google.com/p/rt-n56u/

Ser inget om Aicloud i denna, så jag gissar på att jag e säker?

Visa signatur

Stationära:Chassi:Cooler Master ATCS 840|Moderkort:ASUS P6X58D Premium|CPU:Intel Core i7 920@4.0 GHz|Kylning:Corsair H80+2xNoctua NF-S12B FLX 120mm|Ram:Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 3x2GB+3x4GB@9-9-9-24|SSD: Crucial MX100@512GB|Grafikkort:Asus Radeon R9 280X DCII_TOP/3GB|Nätagg: Corsair HX 850W PSU|Tillbehör: Corsair VengeanceK70MX Brown |Skärm: LG 24"+ViewSonic 19"|Laptop:UX32VD-R4002H|Telefon:SonyZ3c

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas_jj:

Jag har en AC66U och uppdateringen fanns inte där igår när jag kollade. Datumet är kanske när firmware kompilerades.

Jag installerade den i lördags så det datumet lär stämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Den auto-magiska uppdateringen är värdelös, skärpning Asus! Kanske kan vara dags att fixa den biten med när dom iaf måste börja baka nya firmwares.

Aldrig varit så enig i mitt liv!

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är med Asus enga men den nya updaten har aktiverad HW acc, den gav mig typ 0.2-0.3Mbit extra ner men kostade 10-20Mbit upp på min 100/100, slog av HW acc och nu får jag ut mina vanliga 95/90. Använder Merlin versionen av nya firmware 3.0.0.4.372 (det var samma problem med Asus egna 3.0.0.4.372)

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Kr:

När jag installerade den senaste firmwaren på min RT-N660U så ville det krångla ordentligt. Tappade all kontakt med routern och fick sätta routern i recovery mode via att hålla nere Reset-knappen medans man tog ut strömsladden och satte i den igen.
Väl där så kunde man resetta NVRAM och det löste det hela. Verkar som nya firmwaren är igång också för nu står det att jag har version: 3.0.0.4.372_1363-g8a09f11

+1 på den.

-Efter första uppgraderingen till .4372 så gick han i typ 0.1mbit/s (har 100 fiber).
-Gjorde om uppdateringen igen, tappade alla settings.
-Nåväl, påt igen. Denna gång hittade han inget på wanporten via "snabb internet wizard" blabla... - så där satt man halva dagen och trodde att wanporten var stekt.
-Gjorde nergradering till .4370 utan resutlat, inget wan då heller.
-Resetade nvram och la in 4372.

Då gick han igång med bra fart och fungerande wan.

Mycket märkligt.

Visa signatur

//Lorryquai

Permalänk
Medlem

Efter jag drog in nya updaten från Asus så var wifi inte speciellt stabilt, wifi hoppade ur på telefonen och jag fick autentiseringsproblem så jag testade med en äldre .70 jösses vilken dålig fart med det då hade samma fel så så drog jag in en merlin version av mjukvaran och den verkar fungera bra.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Avstängd

Asus borde ha hyrt in fler skäggiga gubbar med glasögon och vita rockar och färre modébögar till produktutvecklingsteamet.

Så kanske dom fått fram en solid router istället för något som ser trendigt och snyggt ut. Det är nätverksutrustning inte en handväska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Asus borde ha hyrt in fler skäggiga gubbar med glasögon och vita rockar och färre modébögar till produktutvecklingsteamet.

Så kanske dom fått fram en solid router istället för något som ser trendigt och snyggt ut. Det är nätverksutrustning inte en handväska.

Mjo men de är fortfarande en BRA router, klasser över tex min gamla d-link och netgear skiten ska vi inte tala om.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Några fler som har problem med att ändra Wireless Mode till Auto under 2,4GHz bandet?
Den står på Legacy hela tiden och kör i 54Mbps.

Bild: http://postimg.org/image/6ruxhr5zv/

Har återställt routern och gjort om alla inställningar utan resultat.

Permalänk

Så säkerhetshålet gäller endast Asus AiCloud, om man inte använder denna funktion/tjänst så är det ingen fara?