Blanda olika AMD kort i ett och samma Crossfire??

Permalänk

Blanda olika AMD kort i ett och samma Crossfire??

Hej alla glada
jag undrar om det är möjligt att koppla ett 7950 och ett 7970 i ett crossfire?
Om Ja, finns det nackdelar med en sådan kombination?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Royal FOOL:

Hej alla glada
jag undrar om det är möjligt att koppla ett 7950 och ett 7970 i ett crossfire?
Om Ja, finns det nackdelar med en sådan kombination?

Funkar alldeles utmärkt, dock förlorar du prestanda på 7970. Då det klockar ner sig till ett 7950.

Permalänk
Hedersmedlem

Detta ska funka med lite sämre resultat än två 7970 eller om man så vill lite bättre än två 7950. Möjligtvis kan det bli mer MicroStutter med en sådan kombination? Annars är det väl bara att men/du har ett ordentligt nätagg som klarar av två sådana graffen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Anledningen till detta tanke är att jag har redan har ett 7950 och letar efter ett till. Hittar inga begagnade till utan enbart ett 7970.

Som jag förstått så är det inte lönsamt att investera i ett 7970 eftersom det kommer att klockas ned till samma nivå som 7950.

Tack för alla svar.

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Detta ska funka med lite sämre resultat än två 7970 eller om man så vill lite bättre än två 7950. Möjligtvis kan det bli mer MicroStutter med en sådan kombination? Annars är det väl bara att men/du har ett ordentligt nätagg som klarar av två sådana graffen.

När du säger det börjar jag undra ifall min Corsair 750HX (Guld) klarar av det?

Permalänk
Skrivet av Royal FOOL:

När du säger det börjar jag undra ifall min Corsair 750HX (Guld) klarar av det?

Det är grönt, hittat svaret på http://www.enermax.outervision.com/index.jsp

Permalänk
Skrivet av Royal FOOL:

På gränsfall.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Avstängd

Står inget om 7950CF där o de där är 1440p......

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShutteN:

Står inget om 7950CF där o de där är 1440p......

Skickades från m.sweclockers.com

Det lär även vara en mätning vid väggen, dvs själva systemet om det är ett 80+ brons så är den verkliga effekten som krävs ~82% av värdet där.

edit: det var guld agg så ~90%

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Som sagt. Det är från väggen.

Skrivet av ShutteN:

Står inget om 7950CF där o de där är 1440p......

Skickades från m.sweclockers.com

Lite överslagsräkning 735W från väggen med 2st 7970.
7970t kommer dra lite mer än ett 7950.
670W eller så är minimum för nätaggets effekt med andra ord. Fungerar prima med ett nätagg på 750W alltså med 2st 7970 eller 7950.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Som sagt. Det är från väggen.

Lite överslagsräkning 735W från väggen med 2st 7970.
7970t kommer dra lite mer än ett 7950.
670W eller så är minimum för nätaggets effekt med andra ord. Fungerar prima med ett nätagg på 750W alltså med 2st 7970 eller 7950.

Finns nog inte så mycket utrymme till överklockning då plus att agget säkert blir varm= låter mer

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Royal FOOL:

När du säger det börjar jag undra ifall min Corsair 750HX (Guld) klarar av det?

Jag bytte ut mitt HX 750W ("v1": 80+ Silver) mot ett Fractal Design Newton R3 1000W för att jag trodde att mitt system (2600K @ 4,2 GHz, 2x 7970 @ 1100 MHz) drog över 1000 W.

DET KAN VARA FEL PÅ MÄTAREN.

JAG KAN VARA KORKAD.

OSV.

Men jag skulle ändå rekommendera att iallafall undersöka närmare om det är värt att uppgradera nätagget.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Schackmannen:

Finns nog inte så mycket utrymme till överklockning då plus att agget säkert blir varm= låter mer

Det har jag aldrig heller hävdat. Säger bara att det går.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Det har jag aldrig heller hävdat. Säger bara att det går.

Jovisst, därför jag sa på gränsfall, kanske fel ord att använda men ändå

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Finns nog inte så mycket utrymme till överklockning då plus att agget säkert blir varm= låter mer

Det blir lika mycket värme oavsett effekten på PSU (det som gör mest skillnad är nog effektiviteten), ett PSU med högre effekt kan ha bättre kylning eller mer isolerade delar men det är ingen garanti att det låter mindre.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Detta ska funka med lite sämre resultat än två 7970 eller om man så vill lite bättre än två 7950. Möjligtvis kan det bli mer MicroStutter med en sådan kombination? Annars är det väl bara att men/du har ett ordentligt nätagg som klarar av två sådana graffen.

Här är dock något snett. AMD löser crossfire med två olika kort genom att klocka ner det bättre till det sämres nivå. Med andra ord sänker man prestandan på sitt 7970 för att det ska matcha 7950't. Det kommer alltså prestera som två 7950 inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

Här är dock något snett. AMD löser crossfire med två olika kort genom att klocka ner det bättre till det sämres nivå. Med andra ord sänker man prestandan på sitt 7970 för att det ska matcha 7950't. Det kommer alltså prestera som två 7950 inget annat.

Nja vet inte om det är hela sanningen, tror clocks blir samma, sedan 7970 har ju lite fler stream processorer m.m. så kan bero på hur det läggs upp där, om det fördelas 50/50 rakt av eller om det är någon form av "balancing".

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gublo:

Här är dock något snett. AMD löser crossfire med två olika kort genom att klocka ner det bättre till det sämres nivå. Med andra ord sänker man prestandan på sitt 7970 för att det ska matcha 7950't. Det kommer alltså prestera som två 7950 inget annat.

Nej, då det bättre kortet använder sina resurser utöver hastigheten på GPU och minne så blir det en lite skillnad där ändå, därför skrev jag så. Ingen stor skillnad men ändå.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Finns nog inte så mycket utrymme till överklockning då plus att agget säkert blir varm= låter mer

Överklockningsutrymmet är inkluderat,
då systemet SweClockers testar/mäter,
har en Intel Core i7-3960X @ 4,4 GHz

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”