HD 7870 vill inte lira med bioshock

Permalänk
Medlem

HD 7870 vill inte lira med bioshock

Hej alla Swecare!

Köpte en ny dator i våras med Powercolor HD 7870 (http://www.powercolor.com/Global/products_features.asp?id=466). Nu när Bioshock infinite var nedsatt på steamrean köpte jag det, men här uppstår det problem. Kortet är fabriksöverklockat och jag vill ju helst då inte prova att sänka frekvenserna, dock kan det ju vara en lösning. Ska prova det imorgon.

Efter ett tags spelande, det kan variera från 5 min till en timme, så blir skärmen helt svart och ljudet loopar enda utvägen är att stänga av datorn genom att hålla inne på-knappen. Jag har provat med alla uppenbara saker, dvs installera om drivrutiner, spelet, kollat temperaturen osv.

Har även loopat 3dmark i extremeläget hela eftermiddagen utan problem. Jag har också provat att installera de senaste beta-drivrutinerna. Jag hade de senaste icke-beta-drivrutinerna innan. I loggboken finns inte heller någon information.

Såklart har jag försökt att googla fram en lösning, men inte hittat något specifikt för Powercolors kort (har läst att sapphire har haft en del liknande problem) eller för Bioshock infinite. Finns det någon kunning swecare som kan hjälpa till att reda ut detta problem som jag har?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av iTaidO:

Hej alla Swecare!

Köpte en ny dator i våras med Powercolor HD 7870 (http://www.powercolor.com/Global/products_features.asp?id=466). Nu när Bioshock infinite var nedsatt på steamrean köpte jag det, men här uppstår det problem. Kortet är fabriksöverklockat och jag vill ju helst då inte prova att sänka frekvenserna, dock kan det ju vara en lösning. Ska prova det imorgon.

Efter ett tags spelande, det kan variera från 5 min till en timme, så blir skärmen helt svart och ljudet loopar enda utvägen är att stänga av datorn genom att hålla inne på-knappen. Jag har provat med alla uppenbara saker, dvs installera om drivrutiner, spelet, kollat temperaturen osv.

Har även loopat 3dmark i extremeläget hela eftermiddagen utan problem. Jag har också provat att installera de senaste beta-drivrutinerna. Jag hade de senaste icke-beta-drivrutinerna innan. I loggboken finns inte heller någon information.

Såklart har jag försökt att googla fram en lösning, men inte hittat något specifikt för Powercolors kort (har läst att sapphire har haft en del liknande problem) eller för Bioshock infinite. Finns det någon kunning swecare som kan hjälpa till att reda ut detta problem som jag har?

Testa det du sa, kör standard klock.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Har du senaste drivisarna?

Permalänk
Medlem

testa en äldre catalyst ://

Visa signatur

i5 4670k 4.0 GHz | noctua dh-u9b | MSI GTX 1060 3gb gaming x | Msi z87-G45 | 16 gb A-data inet edition | Be quiet power zone 650W | R.A.T. 7 white editon | razer goliathus speed edition xl | Corsair Vengeance K70 | Windows 10 |

Permalänk
Medlem

Testat nu att dra ner frekvenserna samt att prova med en äldre catalyst. Samma problem...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att vidga felsökandet lite, det behöver inte vara grafikkortet som krånglar.

Att göra ett stabilitetstest av CPU med linpack är en bra ide tex OCCT i linpack läge, undvik prime95.
Samt att testa RAM minnet så det är fritt från errors, med memtest86+

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

kolla om systemet blir överhettat (ram/nätagri/moderkortet/cpu osv)

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Hedersmedlem

+ info om vad du mer har i ditt system.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Komponenter i datorn:

CPU:AMD FX-9350

Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3

RAM: Corsair vegence LP 8gb

Nätagg: Fractal design Tesla 650W

Cpu-kylare: Cooler master hyper 212

Har kollat temperaturerna snabbt under maxbelastning av både processorn (OCCT) och grafikkortet (Furmark) och det är inget det är normala temperaturer. Ligger på 65 grader på grafikkortet efter 10 minuter i Furmark, processorn kommer jag inte ihåg, men det var inte så mycket

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Är det endast med Bioshock som problemet uppstår? Har du senaste bios/UEFI på mobot?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

antagligen klockat med Gigabyte OC guru?
inaktivera överklockningsprogrammet och gå över till MSI Afterburner om du måste klocka

Guru & Guru II har kända kompabilitetsproblem med många spel

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Är det endast med Bioshock som problemet uppstår? Har du senaste bios/UEFI på mobot?

Har haft problemet någon enstaka gång väldigt sällan. Men det händer i bioshock varje gång jag spelar

Använde afterburner för att klocka ner kortet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iTaidO:

Har haft problemet någon enstaka gång väldigt sällan. Men det händer i bioshock varje gång jag spelar

Använde afterburner för att klocka ner kortet

Skickades från m.sweclockers.com

Min andra fråga då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Min andra fråga då?

Satt på jobbet när jag skrev! Ska kolla det och/eller uppdatera det om en stund!

Tack för alla svar hittils! Gäller allihopa! Känns skönt att det finns människor som vill och kan hjälpa en här <3

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av iTaidO:

Satt på jobbet när jag skrev! Ska kolla det och/eller uppdatera det om en stund!

Tack för alla svar hittils! Gäller allihopa! Känns skönt att det finns människor som vill och kan hjälpa en här <3

AMD FX-9350
^CPU-Z validering

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MyZk0:

AMD FX-9350
^CPU-Z validering

känns som han skrivit fel vet inte ens om fx9 serien har släpts ännu

edit: nej den finns inte måste va fx8350 han syftar på

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Avstängd

Ditt kort håller antaglien på att dö. Kommer ihåg att mitt 6770 gjorde detsamma innan det dansade sin sista vals.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i5 3470 |GPU: MSI GTX-770|Mobo: MSI B75MA-P45|
|Case: lol dunno ._.|Ram: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB|HDD: 3x Seagate 250 GB |PSU: 630W |