Sämre prestanda klonad skärm?

Permalänk

Sämre prestanda klonad skärm?

Tjabba!

Tänkte bara höra om det är någon som har koll på hur en klonad skärm påverkar prestandan på en dator?

Jag har en BenQ XL2420T samt en Samsung lcd 46" tv som jag brukar använda ibland för att kolla på film och surfa ibland, brukar sällan spela på tv skärmen.

Min fråga: försämras prestandan något när jag spelar spel via min benQ skärm? samsung tvn är hela tiden klonad i nvidias kontrollpanel. Blir det någon skillnad om jag tex stänger av min tv när jag vill spela? eller skickar grafikkortet signaler till samsung skärmen ändå? måste jag alltså gå in i nvidias kontrollpanel varje gång jag ska spela och avaktivera kloningen för att få ut maximalt av graffe kortet?

kör HDMI från grafikkortet Nvidia "GeForce GTX 550 Ti" till både tvn och datorskärmen

Tacksam för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrzoony:

Tjabba!

Tänkte bara höra om det är någon som har koll på hur en klonad skärm påverkar prestandan på en dator?

Jag har en BenQ XL2420T samt en Samsung lcd 46" tv som jag brukar använda ibland för att kolla på film och surfa ibland, brukar sällan spela på tv skärmen.

Min fråga: försämras prestandan något när jag spelar spel via min benQ skärm? samsung tvn är hela tiden klonad i nvidias kontrollpanel. Blir det någon skillnad om jag tex stänger av min tv när jag vill spela? eller skickar grafikkortet signaler till samsung skärmen ändå? måste jag alltså gå in i nvidias kontrollpanel varje gång jag ska spela och avaktivera kloningen för att få ut maximalt av graffe kortet?

kör HDMI från grafikkortet Nvidia "GeForce GTX 550 Ti" till både tvn och datorskärmen

Tacksam för svar!

Om det påverkas så är det minimalt.
Sen är det väl inte särskilt svårt att enkelt ta reda på det själv; är ju bara kolla vad du får för FPS i ett spel med endast en skärm och jämföra med när du kör klonat.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trolliban:

Om det påverkas så är det minimalt.
Sen är det väl inte särskilt svårt att enkelt ta reda på det själv; är ju bara kolla vad du får för FPS i ett spel med endast en skärm och jämföra med när du kör klonat.

Jag har testat detta

På mitt 6950 kunde jag inte märka av någon skillnad i Battlefield 3 eller LoL (Där jag mätte). Jag upplever inte heller någon skillnad i andra applikationer.

Permalänk
Antielefant

Maj, du tappar tekniskt bara några procent prestanda, MEN eftersom du kör din 120 Hz-skärm klonad med en 60 Hz-TV (och det är det, HDMI klarar bara 60) så kör din 120 Hz-skärm bara i 60 Hz.

Den snabbare skärmen körs alltid i samma inställning som den svagare om man klenar dem.

Skrivet av Gurrzoony:

Tjabba!

Tänkte bara höra om det är någon som har koll på hur en klonad skärm påverkar prestandan på en dator?

Jag har en BenQ XL2420T samt en Samsung lcd 46" tv som jag brukar använda ibland för att kolla på film och surfa ibland, brukar sällan spela på tv skärmen.

Min fråga: försämras prestandan något när jag spelar spel via min benQ skärm? samsung tvn är hela tiden klonad i nvidias kontrollpanel. Blir det någon skillnad om jag tex stänger av min tv när jag vill spela? eller skickar grafikkortet signaler till samsung skärmen ändå? måste jag alltså gå in i nvidias kontrollpanel varje gång jag ska spela och avaktivera kloningen för att få ut maximalt av graffe kortet?

kör HDMI från grafikkortet Nvidia "GeForce GTX 550 Ti" till både tvn och datorskärmen

Tacksam för svar!

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Antielefant

...och det räcker inte med att stänga av TVn heller, du måste stänga av kloningen specifikt, även om det går fort med Win+P.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Tack för snabba svar!
Har testat lite nu och det verkar inte vara någon större skillnad med FPS när man kör två skärmar. kör jag på ultra grafik på BF3 så ligger jag på ca 30 fps om jag istället kör High så är de 40 fps och medium verkar flyta på bäst ca 50 fps.

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

...och det räcker inte med att stänga av TVn heller, du måste stänga av kloningen specifikt, även om det går fort med Win+P.

Ok! de var intressant att höra! så om jag stänger av kloningen så bör jag kunna köra i 120Hz uppdateras skärmen oftar då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrzoony:

Ok! de var intressant att höra! så om jag stänger av kloningen så bör jag kunna köra i 120Hz uppdateras skärmen oftar då eller?

den visar mer fps men du får inte 120 fps direkt i bf3 så det spelar nog inte så stor roll där specifikt för de spelen där du ligger runt 60 fps...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

den visar mer fps men du får inte 120 fps direkt i bf3 så det spelar nog inte så stor roll där specifikt för de spelen där du ligger runt 60 fps...

120fps? är Hertz samma sak som fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrzoony:

120fps? är Hertz samma sak som fps?

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrzoony:

120fps? är Hertz samma sak som fps?

Nej, Fps är antalet bilder i sekunden som spelet exempelvis hinner med att leverera.
Om skärmen uppdaterar i 120hz så uppdaterar den 120 gånger i sekunden oavsett bilken fps som fås från datorn.

Om du spelar ett spel i 120fps men har en skärm som uppdaterar 60 gånger i sekunden, så är det som att spela spelet i 60 fps.
Om du å andra sidan spelar ett spel i 60fps men har en skräm som uppdaterar 120 gånger, så är det som att spela i 60 fps.
Det den stora skillnaden ligger i är hur mycket bättre responsen och flytkänslan är i 120hz jämför med 60hz och därför stänger jag alltid av min clon.
Sen om du har spel som kommer över 60fps så är det alltid skönt att ha 120hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Intressant teori. Hur förklarar du den?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Använd windowsknapp+p som någon annan skrev. Jag har själv 120hz datorskärm och 60hz TV och märker en del mysko när det är klonat. Även windows aero eller liknande verkar ställa till det så att TV-bilden blir seg som tusan.

Visa signatur

2600x | Asus b450-e | 16GB Ram | 3060ti | 660p 1tb | CM 690 chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Intressant teori. Hur förklarar du den?

I det här fallet så är det det.

Permalänk
Skrivet av zypronix:

Nej, Fps är antalet bilder i sekunden som spelet exempelvis hinner med att leverera.
Om skärmen uppdaterar i 120hz så uppdaterar den 120 gånger i sekunden oavsett bilken fps som fås från datorn.

Om du spelar ett spel i 120fps men har en skärm som uppdaterar 60 gånger i sekunden, så är det som att spela spelet i 60 fps.
Om du å andra sidan spelar ett spel i 60fps men har en skräm som uppdaterar 120 gånger, så är det som att spela i 60 fps.
Det den stora skillnaden ligger i är hur mycket bättre responsen och flytkänslan är i 120hz jämför med 60hz och därför stänger jag alltid av min clon.
Sen om du har spel som kommer över 60fps så är det alltid skönt att ha 120hz.

Ok!
Tror jag förstår nu.. alltså om jag kör 120Hz i nvidias kontrollpanel så flyter det alltså på bättre om jag spelar något spel som grafikkortet och spelet tex. orkar av att leverera i 120fps?

När jag nu har min tv inkopplad också så kan jag bara köra i 60Hz eftersom den begränsar.

Skrivet av fragglarna:

Använd windowsknapp+p som någon annan skrev. Jag har själv 120hz datorskärm och 60hz TV och märker en del mysko när det är klonat. Även windows aero eller liknande verkar ställa till det så att TV-bilden blir seg som tusan.

Jo.. jag har märkt när jag spelar tex Battle Field 3 så kan skärmen ibland rycka till lite konstigt.. blir som att den delar sig liksom (väldigt snabbt dock).. svårt att förklara men ingenting jag stör mig jätte mycket på. Kan kanske ha något med uppdateringsfrekvensen att göra? med tanke på att min skärm är klonad med en som har sämre uppdateringshastighet..

Vad gör windowsknapp+p?

EDIT: nu vet jag vad windowsknappen+p gör! smidigt att kunna växla så! En annan sak! kan man inte köra 120Hz i windows? bara vissa spel eller? jag har stängt av klonade skärmen och försöker ställa in 120Hz men de går inte?

Permalänk
Skrivet av Gurrzoony:

Ok!
Tror jag förstår nu.. alltså om jag kör 120Hz i nvidias kontrollpanel så flyter det alltså på bättre om jag spelar något spel som grafikkortet och spelet tex. orkar av att leverera i 120fps?

När jag nu har min tv inkopplad också så kan jag bara köra i 60Hz eftersom den begränsar.

Helt riktigt!

Skrivet av Gurrzoony:

Jo.. jag har märkt när jag spelar tex Battle Field 3 så kan skärmen ibland rycka till lite konstigt.. blir som att den delar sig liksom (väldigt snabbt dock).. svårt att förklara men ingenting jag stör mig jätte mycket på. Kan kanske ha något med uppdateringsfrekvensen att göra? med tanke på att min skärm är klonad med en som har sämre uppdateringshastighet..

Det där låter nästan mer som tearing som kommer sig av att bildskärmen inte nödvändigtvis uppdateras samtidigt som grafikkortet trycker ut en ny frame.
Du kan testa att aktivera vertical sync i spelet och se om det hjälper.

Du kan läsa mer om detta här: http://en.wikipedia.org/wiki/Screen_tearing

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

I det här fallet så är det det.

nej, läs på

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Gurrzoony:

EDIT: nu vet jag vad windowsknappen+p gör! smidigt att kunna växla så! En annan sak! kan man inte köra 120Hz i windows? bara vissa spel eller? jag har stängt av klonade skärmen och försöker ställa in 120Hz men de går inte?

Jodå, men viktigt är att du måste använda dual linkkabel till skärmen för att få 120 Hz, och det bör ha följt med en sådan med skärmen.

HDMI och "vanlig" single-link DVI klarar bara 60 Hz.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av warmonger:

Det där låter nästan mer som tearing som kommer sig av att bildskärmen inte nödvändigtvis uppdateras samtidigt som grafikkortet trycker ut en ny frame.
Du kan testa att aktivera vertical sync i spelet och se om det hjälper.

Du kan läsa mer om detta här: http://en.wikipedia.org/wiki/Screen_tearing

Ja exakt så! de ska jag prova, tack!

Skrivet av Zcenicx:

Jodå, men viktigt är att du måste använda dual linkkabel till skärmen för att få 120 Hz, och det bör ha följt med en sådan med skärmen.

HDMI och "vanlig" single-link DVI klarar bara 60 Hz.

http://forums.lenovo.com/t5/image/serverpage/image-id/13611i8...

ah de kan förklara det hela..

Permalänk
Antielefant

...med rätt kabel (och i ditt fall utan kloning) ska det se ut (UNGEFÄR) så här;

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync