Brus i hörlurar men inte när man använder usb hörlurar

Permalänk

Brus i hörlurar men inte när man använder usb hörlurar

Det har börjat brusa när jag kopplar in mina hörlurar i min dator. Har inte ändrat någon inställning eller något eller flyttat datorn sen dessa skedde. Testade med ett par USB hörlurar och då brusar det inget. Någon som vet hur man kan fixa det?

MVH

Permalänk
Medlem

är väl troligtvis ljudkortet i din dator som inte är okej, eftersom ett USB-headset har ett eget ljudkort.

skulle även kunna vara ett jordfel. har du datorn i jordat uttag?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Det är som åvan säger ljudkortet i datorn eller ditt analoga headset som det är fel på. Prova att koppla in headsetet till din mobil eller en annan dator så ser du om det brusar. Beroende på resultatet så vet du om det är dem eller kortet det är fel på.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Har testat hörlurarna i andra datorer etc och då funkar de. ska testa andra uttag då några av mina uttag ej är jordade. Den har suttit i samma uttag ett tag dock och började nyligen från ingenstans. Kan det fortfarande ha att göra med om det är jordat eller inte?

Permalänk
Medlem

Råkat uppdatera drivrutinerna till ljudkortet? (ibland kan man få det av winupdate)

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

vet inte säkert kanske råkat göra det. om det inte är det ska jag söka drivrutiner och testa att uppgradera?

Permalänk
Medlem

Om du har ett jordat grenuttag med flera saker inkopplade, och grenuttaget i sin tur är kopplat i ett ojordat uttag, så bildas en så kallad ground loop - de saker som sitter i grenuttaget har ju ingen jord, utan blir istället kopplade till varandra för att utjämna spänningen i jorden med varandra. Detta kan ge upphov till brus.
Lösningen är att koppla in den i ett jordat uttag, (eller att klippa bort/blockera jorden på datorns kontakt, om man absolut inte har något jordat uttag).

Permalänk

okej ska testa det tack så mycket!:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Om du har ett jordat grenuttag med flera saker inkopplade, och grenuttaget i sin tur är kopplat i ett ojordat uttag, så bildas en så kallad ground loop - de saker som sitter i grenuttaget har ju ingen jord, utan blir istället kopplade till varandra för att utjämna spänningen i jorden med varandra. Detta kan ge upphov till brus.
Lösningen är att koppla in den i ett jordat uttag, (eller att klippa bort/blockera jorden på datorns kontakt, om man absolut inte har något jordat uttag).

Nu är detta en jäkla gammal tråd! men jag sätter igång den igen, då jag inte fått svar på min egen som jag skapade ett tag sedan

För mig är det så att jag inte har några jordade uttag i mitt rum och alla kontakter (pc, skärm, mobilladdare, fläkt, lampa) sitter i en förlängskabel som har jordadeuttag, men somsagt i sin tur är kopplat till ett ojordat vägguttag. Hur löser man detta? Du nämner att koppla bort jorden från datorns kontakt, vad menar du då?

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av breakwin:

Nu är detta en jäkla gammal tråd! men jag sätter igång den igen, då jag inte fått svar på min egen som jag skapade ett tag sedan

För mig är det så att jag inte har några jordade uttag i mitt rum och alla kontakter (pc, skärm, mobilladdare, fläkt, lampa) sitter i en förlängskabel som har jordadeuttag, men somsagt i sin tur är kopplat till ett ojordat vägguttag. Hur löser man detta? Du nämner att koppla bort jorden från datorns kontakt, vad menar du då?

Du kan inte på nått lätt/säkert sätt koppla bort jorden eftersom problemet oftast uppstår i nätdelens nätfilter, det finns kondensatorer där som ger förbindelse mot skyddsjord och du bör inte koppla om nått i nätdelen eftersom det är farligt, låt nätdelen vara i fred !

Har du problem med brus i hörlurar (och inget annat) så bör du i stället kolla efter bättre ljudkort eller en dac/hörlursförstärkare.

Det går ju även att koppla om elen i huset på riktigt, dvs ta dit en elektriker och dra in jord, det är inte gratis men troligen inte heller jättedyrt och skyddsjorden kan ju vara bra att ha på andra sätt också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan inte på nått lätt/säkert sätt koppla bort jorden eftersom problemet oftast uppstår i nätdelens nätfilter, det finns kondensatorer där som ger förbindelse mot skyddsjord och du bör inte koppla om nått i nätdelen eftersom det är farligt, låt nätdelen vara i fred !

Har du problem med brus i hörlurar (och inget annat) så bör du i stället kolla efter bättre ljudkort eller en dac/hörlursförstärkare.

Det går ju även att koppla om elen i huset på riktigt, dvs ta dit en elektriker och dra in jord, det är inte gratis men troligen inte heller jättedyrt och skyddsjorden kan ju vara bra att ha på andra sätt också.

Jag e så himla dålig på ljud och grejer. Men just nu kör jag 3.5mm headset (en grön ut, rosa in). Kommer nog byta till USB gaming headset om nån månad. Just nu kör jag Creative soundblaster audigy SE. Jag har testar att ta ut ljudkortet och använd moderkortets interna.. fortfarande samma sak. Kan du rekommendera nått? Kan ett externt ljudkort fixa problemet?

Här är förresten en bild på hur allting är kopplat: (jag har testat att ta ur accesspunkten mellan router och förlängningskabel, men det gjorde ingen skillnad)

EDIT: infoga bild funkade tydligen inte här är direkt länk
http://gyazo.com/588d797592a4bc7a320741d981859d96

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Rekordmedlem

Ett bättre isolerat ljudkort hjälper oavsett om det är internt eller externt och usbheadset har generellt sämre ljudkort och mer problem med störningar, jag har inget konkret tips om spelljudkort eftersom jag mest pysslar med att spela upp musik och föredrar dyrare musikljudkort eller externa dacar men isolationen från datorn blir bättre både med större Creativekort och Asuskorten som har inbyggd hörlursförstärkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett bättre isolerat ljudkort hjälper oavsett om det är internt eller externt och usbheadset har generellt sämre ljudkort och mer problem med störningar, jag har inget konkret tips om spelljudkort eftersom jag mest pysslar med att spela upp musik och föredrar dyrare musikljudkort eller externa dacar men isolationen från datorn blir bättre både med större Creativekort och Asuskorten som har inbyggd hörlursförstärkare.

Kan en sånhär funka? http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtalare-...

Dock funderar jag på hur man ska koppla 3.5mm headset till det där

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av breakwin:

Kan en sånhär funka? http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtalare-...

Dock funderar jag på hur man ska koppla 3.5mm headset till det där

Nej det påverkar inte om du ansluter hörlurar, däremot om du kopplar ihop datorn med nått som har en egen nätdel kan de göra nytta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.