Får stötar av diverse olika anledningar

Permalänk

Får stötar av diverse olika anledningar

Hej

Byggde en ny dator i januari iår, men nu börjar jag känna att jag får stötar när jag gör diverse saker.

Skulle koppla i 2st dvi kablar i datorn, när jag höll på datorn samtidigt som jag höll i dvikabeln längst ut så fick jag en stöt.

När jag skulle koppla min hdmi kabel från tvn till datorn, samtidigt som jag höll i datorn så fick jag en stöt.

Vad bör jag göra för att detta ska lösa sig?

Fick aldrig något stöt när jag byggde datorn, men verkar som att jag får stötar mest när jag håller längst ut på kablarna när jag ska sätta in dessa i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanboyboy:

Hej

Byggde en ny dator i januari iår, men nu börjar jag känna att jag får stötar när jag gör diverse saker.

Skulle koppla i 2st dvi kablar i datorn, när jag höll på datorn samtidigt som jag höll i dvikabeln längst ut så fick jag en stöt.

När jag skulle koppla min hdmi kabel från tvn till datorn, samtidigt som jag höll i datorn så fick jag en stöt.

Vad bör jag göra för att detta ska lösa sig?

Fick aldrig något stöt när jag byggde datorn, men verkar som att jag får stötar mest när jag håller längst ut på kablarna när jag ska sätta in dessa i datorn.

Är datorn på eller av?

Oavsett så låter det som datorn är ojordad. Får själv lite läskiga stötar från chassit om jag inte jordar det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Är datorn kopplad till ett jordat eluttag? Hur kraftiga är stötarna?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Det är nog inte självaste datorn som ger dig stötar. Däremot låter det som att kontakten kommer åt ytan på ditt chassi och leder ström igenom, medans du står och håller i chassit.

*Eventuellt så kan det vara för att din dator kanske är ojordad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanboyboy:

Hej

Byggde en ny dator i januari iår, men nu börjar jag känna att jag får stötar när jag gör diverse saker.

Skulle koppla i 2st dvi kablar i datorn, när jag höll på datorn samtidigt som jag höll i dvikabeln längst ut så fick jag en stöt.

När jag skulle koppla min hdmi kabel från tvn till datorn, samtidigt som jag höll i datorn så fick jag en stöt.

Vad bör jag göra för att detta ska lösa sig?

Fick aldrig något stöt när jag byggde datorn, men verkar som att jag får stötar mest när jag håller längst ut på kablarna när jag ska sätta in dessa i datorn.

Det beror oftast på att Datorn och TVn är kopplade till olika EL-uttag. Prova att koppla dem till samma EL-uttag och se om det hjälper. EL-uttagen kan vara kopplade på olika faser och det i sin tur kan göra så att det blir olika jordpotential som gör att Datorn och TVn får en spänningsskillnad i jord (chassiet) och därav stötarna när man håller i dem samtidigt.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Är datorn kopplat till ett jordat vägguttag?

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

jag fick också stöt från min samsung TV Precis när man närmar sig grafikkortet med HDMI sladden så känner man hur de börjar kittla i fingrarna sen precis innan TUCH DOWN ögonblicket i porten så hoppar de en liten stöt mellan HDMI:n och grafikkortsbakplåten

Allt funkar som det ska just nu i alla fall men antar att det är något jords problem med tv:n

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Är datorn på eller av?

Oavsett så låter det som datorn är ojordad. Får själv lite läskiga stötar från chassit om jag inte jordar det.

På.

Skrivet av aniron:

Är datorn kopplad till ett jordat eluttag? Hur kraftiga är stötarna?

Nej det är den inte. Det är inga kraftiga stötar, men det är klart att man känner att "det där vill jag inte känna igen".

Är det något mer man kan göra än att koppla datorn till ett jordat uttag?

Permalänk
Skrivet av 93Clocker:

jag fick också stöt från min samsung TV Precis när man närmar sig grafikkortet med HDMI sladden så känner man hur de börjar kittla i fingrarna sen precis innan TUCH DOWN ögonblicket i porten så hoppar de en liten stöt mellan HDMI:n och grafikkortsbakplåten

Allt funkar som det ska just nu i alla fall men antar att det är något jords problem med tv:n

Precis detta som hänt mig. Tvn ska vara kopplad till ett jordat grenuttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanboyboy:

Precis detta som hänt mig. Tvn ska vara kopplad till ett jordat grenuttag.

Um fast Tv sladden är bara "extra isolerad" inte jordad. Så då kvittar de väll om det sitter i ett ojordat ?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 93Clocker:

jag fick också stöt från min samsung TV Precis när man närmar sig grafikkortet med HDMI sladden så känner man hur de börjar kittla i fingrarna sen precis innan TUCH DOWN ögonblicket i porten så hoppar de en liten stöt mellan HDMI:n och grafikkortsbakplåten

Allt funkar som det ska just nu i alla fall men antar att det är något jords problem med tv:n

Eller så har du haft intima stunder med något syntetisk precis innan, aka statisk elektricitet. T.ex. om du har en matta eller så.

Permalänk

Själv får jag stötar till och från om jag lutar benet mot baksidan av chassit.

Permalänk
Medlem

kanske lite off topic, men det fanns en period jag "led" av statisk elektricitet. Vad jag än tog i fick jag en stöt, allt ifrån att stänga bil dörren till att ... you name it! Det var inte så att det skedde ibland, utan under en veckas period hela J... tiden. Fick tips om att byta sköljmedel, skrattade lite åt idén men testade likväl. Kanske var det, DET som hjälpte eller något annat jag gjorde, men det gick över efter det iallafall (bytte matta också).

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Johanboyboy:

Är det något mer man kan göra än att koppla datorn till ett jordat uttag?

Läs manualerna! Där står att kablar skall anslutas endast med avstäng utrustning - fast de flesta gör det inte.

Det är de switchade nätagreggaten och dess avkopplingskretsar som gör att det blir små jordströmmar - som märks mest om utrustningen är ansluten på olika faser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanboyboy:

På.

Nej det är den inte. Det är inga kraftiga stötar, men det är klart att man känner att "det där vill jag inte känna igen".

Är det något mer man kan göra än att koppla datorn till ett jordat uttag?

Nej tyvärr. Antingen dra kabel till jordad kontakt eller leva med det. Försök inte gjorda i något annat (står dig dyrt om något händer).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nätfiltrets utformning som ger en spänningsdelning mot jorden, om man saknar en riktig jord så blir det halva nätspänningen i lådan men inga stora strömmar.
En tv är jordansluten via antennen och den jordpotentialen är troligen annorlunda än datorns.
Och det här med olika jordpotentialer skapar också ljudstörningar när man ansluter en dator som inte är galvaniskt isolerad från ljudsystemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har nu jordat datorn.

Jag kände ändå el ifrån nätverksuttaget i datorn, ska det vara så?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johanboyboy:

Har nu jordat datorn.

Jag kände ändå el ifrån nätverksuttaget i datorn, ska det vara så?

Helst inte, men hur har du jordat och hur är nätverksdelarna kopplade och har du mätt nått på det elelr har du bara kännt ström?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Helst inte, men hur har du jordat och hur är nätverksdelarna kopplade och har du mätt nått på det elelr har du bara kännt ström?

Har egentligen bara ordnat ett grenuttag. Jag har inte mätt, jag kände det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johanboyboy:

Har egentligen bara ordnat ett grenuttag. Jag har inte mätt, jag kände det.

Men ett grenuttag ger dig inte en skyddsjordad dator. Har du tidigare haft nån fulkoppling eller hur menar du att en förgrenning skulle kunna påverka om du har skyddsjord eller inte ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men ett grenuttag ger dig inte en skyddsjordad dator. Har du tidigare haft nån fulkoppling eller hur menar du att en förgrenning skulle kunna påverka om du har skyddsjord eller inte ?

Jag trodde att grenuttag var jordade, jag kanske har fel?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johanboyboy:

Jag trodde att grenuttag var jordade, jag kanske har fel?

Du måste ju ansluta det i ett jordat vägguttag för att det ska bli jordat, grenuttaget i sig skapar inte jord.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du måste ju ansluta det i ett jordat vägguttag för att det ska bli jordat, grenuttaget i sig skapar inte jord.

Finns inget jordat uttag i vardagsrummet, vet inte ens om det finns i lägenheten.

Permalänk
Rekordmedlem

Då har du inte jordat datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanboyboy:

Finns inget jordat uttag i vardagsrummet, vet inte ens om det finns i lägenheten.

Köket har nästan garanterat något jordat uttag.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FX9:

Köket har nästan garanterat något jordat uttag.

För att testa kan man ju använda det, eller om man vill ha datorn i köket. Man får dock aldrig dra en förlängningssladd från ett rum till ett annat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

För att testa kan man ju använda det, eller om man vill ha datorn i köket. Man får dock aldrig dra en förlängningssladd från ett rum till ett annat.

Tack för förtydligandet. Jag menade självklart att han skulle använda det för testandets skull.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

För att testa kan man ju använda det, eller om man vill ha datorn i köket. Man får dock aldrig dra en förlängningssladd från ett rum till ett annat.

Host host... Vad menar du nu? Det är ju smidigare än att jorda uttag vardagsrummet.

(i för sig kan du ha rätt, men där jag bor nu är det värdens ansvar att fixa jordade uttag och jag tänker inte bekosta sådant)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Host host... Vad menar du nu? Det är ju smidigare än att jorda uttag vardagsrummet.

(i för sig kan du ha rätt, men där jag bor nu är det värdens ansvar att fixa jordade uttag och jag tänker inte bekosta sådant)

Det är livsfarligt att blanda jordade och ojordade uttag! Gör inte det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av akkaniclas:

Det är livsfarligt att blanda jordade och ojordade uttag! Gör inte det!

Möjligt. Men har alltså ingen fast anslutning och jag själv kör saker som verkligen behöver jord (datorer behöver det t.ex). Jag har inte blandat ihop det utan har full koll (förstår så klart att det inte är lämpligt).

Men inget jag kan göra, när dom inte fixar vettiga strömuttag i väggarna.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar