Permalänk

Gamingskärm, IPS eller TN? 2500 cirka.

Hej, ska försöka fatta mig kort. Jag har en 27" Benq skärm men den fyller inte riktigt kraven för mig, vill ha rikare färger och eventuellt högre upplösning. (1920x1080 just nu) Vad ska jag söka efter? IPS eller TN? är hög HZ verkligen mer värt att prioritera över färger? Glossy skärm (som hazro skärmar tex) ger det rikare färger och kan det vara att kolla efter? Är låg MS viktigt, eller märker man ingen skillnad på 8ms och 2ms tex?
Har kollat på overclockers.co.uk och dem verkar ha riktigt schysta deals på skärmar och det skulle vara möjligt att beställa därifrån.

Ge mig förslag, skrider det lite över budget så gör det inget men försök att hålla måttet skulle vara bra.
Mvh.

Permalänk
Avstängd

IPS och glossy skulle jag säga. Sikta in dig på 27" 2560x1440 cirka 4500 kr minst.

Finns många trådar med bra tips. Glossy och matta skärmar är mycket smaksak och mängd ljus i rummet bestämmer ju mycket också.

Glossy reflekterar ju solen t ex.

Ska du spela ska du söka efter en skärm med låg inputlag till att börja med. MS'en spelar inte så stor roll. Asus pb278q är en bra skärm om du vill spela.

EDIT nr 581: Kolla på korea-skärmar. Kan eventuellt falla in i din prisidé.

Permalänk
Medlem

Mjo, fick betala något under 3000 med frakt och skatt inkluderat för en koreaskärm, vilket förmodligen faller in i prisidén.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Skrivet av oouhdawg:

IPS och glossy skulle jag säga. Sikta in dig på 27" 2560x1440 cirka 4500 kr minst.

Finns många trådar med bra tips. Glossy och matta skärmar är mycket smaksak och mängd ljus i rummet bestämmer ju mycket också.

Glossy reflekterar ju solen t ex.

Ska du spela ska du söka efter en skärm med låg inputlag till att börja med. MS'en spelar inte så stor roll. Asus pb278q är en bra skärm om du vill spela.

EDIT nr 581: Kolla på korea-skärmar. Kan eventuellt falla in i din prisidé.

Koreaskärmarna verkar ju riktigt fina då jag kollade på ebay. Men det finns ju en jungel av dom med! Såg att det fanns dem med 100hz möjlighet och 2560x1440. Något jag helst vill ha är så jag kan vicka på skärmen, att kunna justera på höjden och rotera är inte så viktigt men det skadar väl inte.
Sen verkar glossy var rätt schyst också. Kan du hjälpa och fixa några som är bra? Hade varit oerhört tacksam!

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag korrekt färgåtergivning är det viktigaste på en skärm, speciellt om man gör annat än bara gaming. Men läggar man ut X antal kronor på ett grafikkort för att spelen ska se så bra ut som möjligt så är det ju dumt om man sedan sabbar all färg och kontrast med en dålig panel...

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Om färgerna spelar roll och upplösningen är för låg, så ska du sikta in dig på åtminstone 2560x1440 och något annat än TN. Hög uppdateringsfrekvens (t.ex. 120 Hz) spelar eventuellt roll om du är en hardcore fps-gamer, annars inte.

Glossy är mest en nackdel i praktiken enligt mig; reflektionerna kan vara oerhört irriterande, men det spelar förstås roll hur många fönster du har i rummet, var de är lokaliserade och hur du placerar skärmen. Men glöm inte reflektion från taklampa och eventuella andra lampor. Jag föredrar matta skärmar i 100 fall av 100.

Visa signatur

5950X, 3090