Permalänk
Medlem

Kan inte ändra fläkthastigheten!

Hej Swec!

Jag köpte nyligen 2 st Cougar Vortex. Den som sitter mellan radiatorn och chassit låter ganska mycket (antagligen på grund av hur nära de andra sakerna sitter). Så jag vill kunna sänka hastigheten lite. Har testat olika lägen (Silent, Standard och Full Speed) i UEFI, testat speedfan där jag inte får ngt att hända med rpm:en när jag ändar % i programmet. Sen till slut hittade jag Asrocks (mitt moderkorts) egna software, A-Tuning. Men där har alla olika % hastigheter på fläkten nästan samma värde, skiljer sig bara några få rpm.

CPU-fläkten sitter såklart i CPU_FAN uttaget.
Hur gör jag för att ändra fläkthastigheten?

Permalänk
Medlem

Det är 3pin fläktar, Du måste ha 4pin (PWM) för att kunna styra via mjukvara.
Du får köpa en fläktkontroll för att styra dem.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Jag kan dock styra min andra exakt likadana fläkt från sys_fan platsen. Den sitter dock i en slplitter (3pin->2*3pin) tillsammans med en stock Prodigy fläkt. Testade precis att ändra rpm för dem i SpeedFan, och man både såg och hörde skillnaden.

Permalänk
Medlem

sitter den i cpu_fan ändras den troligen automatiskt och moderkortet vill inte att man ska pilla på hastigheten, testa att sätta den i en sys_fan och håll ett öga på cpu tempen

Visa signatur

FX-6100 ~ Gigabyte 990XA-UD3 ~ Corsair Vengeance 1600mhz 8GB ~ XFX 7970 Ghz

Corsair AX750 ~ WD Blue 500GB ~ Corsair Carbide 300R

Permalänk
Medlem

Testar det imorn, lite sent nu. Men det finns inget sätt att ta bort den blockeringen, eller kringgå den utan att ändra på fläktplatserna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limey:

Testar det imorn, lite sent nu. Men det finns inget sätt att ta bort den blockeringen, eller kringgå den utan att ändra på fläktplatserna?

Tror inte det är så mycket av en blockering, men mer att många tillverkare inte vill att alla ska ändra på det utan att veta vad dem gör. Leta runt lite i bios så kan du nog hitta det. Vilket moderkort har du förresten? Finns säkert någon här med erfarenhet av samma moderkort som kan hjälpa dig med att hitta var exakt i bios, om det ens går på ditt moderkort.

Visa signatur

FX-6100 ~ Gigabyte 990XA-UD3 ~ Corsair Vengeance 1600mhz 8GB ~ XFX 7970 Ghz

Corsair AX750 ~ WD Blue 500GB ~ Corsair Carbide 300R

Permalänk
Medlem

Jag vet att på mitt MSI moderkort så stödjer CPU_FAN platsen enbart PWM styrning och inte voltstyrning. Har man då inte en pwm fläkt där så går den inte att styra.
Skulle nog rekommendera att antingen byta till en sys_fan plats eller köpa dig en pwm fläkt.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem

Samma på asus, enbart PWM går att styra via CPU fan header.
En gång i tiden några år sen var det dock inte ovanligt att vanliga volt styrda (3pins) fläktar kunde styras via CPU headern, eller båda varianterna.

Känns lite tokigt att du använder speedfan att styra din andra fläkt när Bios lika gärna kan göra samma sak, utan onödiga programvaror.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Moderkortet är ASRock Z87E-ITX mITX, uppgraderade precis firmware till den med. Det stod att det skulle innehålla CPU fan overclocking behaviour, bland annat. Men inget hände.

Har kollat runt i UEFI och det finns inställningar för fläktarna (Cuztumize, Silent, Standard, Full Performance, Full Speed) men de ändrar inte hastigheten. Liksom speedfan, som jag testade då det i UEFI inte fungerade.

Anledningen till att jag inte köpte PWN fläktar var att jag såg i recensionerna på inet att folk klagade på att de låter förbaskat.
En kille länkade detta http://www.youtube.com/watch?v=41US0XZg-GI&feature=youtu.be&t... och jag känner igen det. Har en Corsair H60 v2 kylare och standardfläkten har 4 uttag och lät sådär highpitchat, vilket är anledningen till att jag skaffade anndra fläktar :/

Hur fungerar det med fläktstyrare? Aldrig hört talas om innan, trodde man nästan enbart styrde sina fläktar med mjukvara.

Permalänk
Medlem

Har kolat lite på inet nu, ungerar fläktstyrare till 3-pins? Och finns det någon speciell att föredra?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Limey:

Har kolat lite på inet nu, ungerar fläktstyrare till 3-pins? Och finns det någon speciell att föredra?

Min http://www.inet.se/produkt/5321611/scythe-kaze-master-pro-5-2... fungerar ypperligt och ser dessutom väldigt snygg ut i chassit om man nu bryr sig om det.
En fläktkontroller är inte mer än vad den låter som så vilken man väljer har ingen större betydelse med den jag länkade såg cool ut tyckte jag och har dessutom 6st fläktanslutningar vilket är exakt hur många fläktar jag har.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limey:

Har kolat lite på inet nu, ungerar fläktstyrare till 3-pins? Och finns det någon speciell att föredra?

Har man många fläktar kan en fläktkontroller vara bra, men Moderkortets fan headers som är 3 pins kan användas att styra en eller flera fläktar direkt via profiler i bios.
Brukar finnas en 3 pins header som det inte funkar med dok brukar heta nått i stil med pow_fan eller liknade,
men cha_fan och sys_fan ska gå bra

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Har man många fläktar kan en fläktkontroller vara bra, men Moderkortets fan headers som är 3 pins kan användas att styra en eller flera fläktar direkt via profiler i bios.
Brukar finnas en 3 pins header som det inte funkar med dok brukar heta nått i stil med pow_fan eller liknade,
men cha_fan och sys_fan ska gå bra

Mitt moderkort har bara 2 fläktuutag (det är ett mITX). cha_fan och cup_fan. CPU fan går som sagt inte att ändra varken i UEFI eller i SpeedFan. Kan det vara så att det går att ända om jag installerar BIOS ist för UEFI eller använder ni ordet av vana?

Och för att vara 100% säker, fläktstyrare som t.ex. den Uzanar länkade fungerar gällande att sytra 3pins fläktar?

Permalänk
Medlem

Många moderkort idag tillåter inte fläktstyrning om det inte är PWM fläktar. Är så på de flesta av mina moderkort jag äger. Är väl någon kostnadsbesparings grej från tillverkarna att bara köra ena lösningen. PWM är ändå att föredra då det blir en mjukare varvstyrning.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Är det ingen här alltså som råkat ut för ett tjutande ljud med PWM fläktar? (http://www.youtube.com/watch?v=41US0XZg-GI&feature=youtu.be&t...) Hade ett liknande ljud från stockfläkten (PWM fläkt) till min Corisair H60 v2.
Står också om samma ljud i recensioner på inet för denna http://www.inet.se/produkt/5321910/cougar-vortex-120mm-pwm-cf....

Är det ett PWM problem eller är det från fläkt till fläkt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ctrl:

Många moderkort idag tillåter inte fläktstyrning om det inte är PWM fläktar. Är så på de flesta av mina moderkort jag äger. Är väl någon kostnadsbesparings grej från tillverkarna att bara köra ena lösningen. PWM är ändå att föredra då det blir en mjukare varvstyrning.

PWM gör att fläkten låter högre vid samma varvtal om varvtalet är lågt än om den regleras analogt, handlar det om en tyst dator vill man inte använda pwm, är det däremot en mer högljudd spelmaskin duger det bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.