Permalänk
Medlem

Nyformaterad dator

Hej! Har nyss installerat om hela min dator, en dator som jag köpte 2011, som verkligen har gått ner sig sedan dess. Hade aldrig formaterat den innan så gjorde det nu. Undrar helt enkelt om datorn nu kommer vara som den var när jag köpte den 2011 eller snabbheten som hade försvunnit innan formateringen kanske låg i något annat snarare än en full hårddisk?
Tacksam för hjälp : )

Permalänk

Omöjligt att svara på. Det kan mycket möjligt vara att datorn var full av skit som gjorde den långsam, men en två år gammal dator är en två år gammal dator. Var det en bra stationär dator du köpte eller möjligtvis en schysstare laptop skulle jag generellt svara ja

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Medlem

Det är svårt att svara på eftersom vi andra inte kan veta vad som fanns på datorn när du köpte den. Men ska jag gissa något så nej, jag tror inte allting är som när du fick den. Men det är en bra sak. Tyvärr brukar tillverkare lägga in mängder med skit i datorerna, allt ifrån antivirus till drivrutiner för specialknappar på tangentbordet osv. Dessa får du oftast endast åter om du kör en återställningsskiva som följde med datorn.

Förutsatt att du fått alla drivrutiner på plats, och Win7 brukar vara skaptligt duktig på att grejja detta själv, så tycker jag du gjort ett steg i rätt riktning. Medföljande programvara är oftast halvtaskigt utvecklad och mer än marknadföringssak riktad mot ointresserade datornavändare. Jag minns med fasa alla "anpassade" varianter av Internet Explorer som operatörerna skickade med en gång i tiden.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Tekniskt sätt blir datorer inte sämre genom tid. Den hårdvara du köpte för 2 år sedan är samma hårdvara idag. Men som Musketör säger det som påverkar är mjukvaran. Alltså hur mycket program du installerar och hur mycket som körs samtidigt. Man kan se det som om man skulle lasta 1 ton på en bil, då blir den ju trögare kontra en olastad bil.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Jag byggde datorn själv med delar köpta från Inet 2011, så inga konstiga mjukvareprogram fanns på datorn när jag köpte den. Då borde den alltså vara som ny nu då? : )

Permalänk
Lego Master
Skrivet av abeeerg:

Jag byggde datorn själv med delar köpta från Inet 2011, så inga konstiga mjukvareprogram fanns på datorn när jag köpte den. Då borde den alltså vara som ny nu då? : )

I praktiken ja. Men objektivt kommer den möjligen kännas segare när du har installerat lite program och uppdaterat en skvätt. Mycket händer på 2 år, och en del av mjukvaran kan vara mer krävande nu än den var då. Kanske. Men en omformaterad dator är ändå mil bättre än ett gammalt nertyngt apskåp med en massa registerdamm.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av abeeerg:

Jag byggde datorn själv med delar köpta från Inet 2011, så inga konstiga mjukvareprogram fanns på datorn när jag köpte den. Då borde den alltså vara som ny nu då? : )

Ja det bör den vara. Så länge allt är "helt och rent". Du får dock ha i åtanke att dagens mjukvara inte har samma systemkrav nu som de hade år 2011. I takt med att hårdvara utvecklas och blir snabbare, blir mjukvara mer krävande.
Vad jag vill säga är att datorn kanske inre UPPLEVS lika rapp idag som för två år sedan. Även om datorn utför beräkningar i samma takt som förr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Alright, härligt med snabba svar Tack för er hjälp!