Apples nästa Iphone kan innehålla fingeravtrycksläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrills:

Vad händer om du tex bränner fingret/tummen på spisen?
(Utom att det gör ont)

Telefonen går inte att låsa upp?

Lite som Faceunlock som finns på mobiler idag, ifall man skadar ansiktet kan man ju fortfarande låsa upp mobilen med andra sätt

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrills:

Vad händer om du tex bränner fingret/tummen på spisen?
(Utom att det gör ont)

Telefonen går inte att låsa upp?

Har svår att tro att endast fingeravtrycken kommer fungera som upplåsning.

Ta exempelvis Windows 8s alternativ till upplåsning där man får skapa sitt eget mönster. Om du inte har lust eller klarar av att just den dagen få till ditt mönster så kan du välja att logga in med lösenord.

Permalänk
Medlem

Kommer folk börja stjäla tummar tillsammans med telefonerna då? Jag som gillar min högertumme

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

Det här kommer vi Android-användare bli avunsjuka över!
Eller..

Vänta du, Android kommer förmodligen också fixa fingeravtrycksläsare till oss användare också. Men kanske dröjer det några år till

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Proffsmoddare

Apples kommande telefon kunde ha levererats med en kärnreaktor och en espressomaskin och jag hade fortfarande inte brytt mig!!

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Ännu bättre för spionerna på NSA. Då är man nästan helt säker på vem som brukar luren.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Detta är inget intressant med tanke på att atrix har haft det ett tag, men det intressanta är hur apple kommer anpassa tekniken och vilka funktioner de väljer att ha..ser fram emot det iallafall.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrills:

Vad händer om du tex bränner fingret/tummen på spisen?
(Utom att det gör ont)

Telefonen går inte att låsa upp?

Precis som det fungerar nu på tex Samsungs telefoner där du kan låsa upp den med hjälp av verifiering med hjälp av front-kameran - skriv in lösenordet om det inte fungerar.

Du blir ju såklart inte utlåst från din egen telefon... Då hade det inte kommit ur test-stadiet då det hade blivit väääldigt många RMAs med folk som inte kommer in i sina mobiler.

OnT: Jag tycker detta låter toppen så länge det fungerar på några få ms, över 500ms och det blir nog mer irriterande än en förenklade funktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Precis som det fungerar nu på tex Samsungs telefoner där du kan låsa upp den med hjälp av verifiering med hjälp av front-kameran - skriv in lösenordet om det inte fungerar.

Du blir ju såklart inte utlåst från din egen telefon... Då hade det inte kommit ur test-stadiet då det hade blivit väääldigt många RMAs med folk som inte kommer in i sina mobiler.

OnT: Jag tycker detta låter toppen så länge det fungerar på några få ms, över 500ms och det blir nog mer irriterande än en förenklade funktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Det eller så kan man registrera mer än ett finger?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ludde551:

Varför inte våga att stå upp för sin åsikt?.. Enligt lag så har du rätt att göra det iaf, bara du inte bryter mot lagen :P.

Hoppas iaf inte att det blir som du spekulerar kring, kan vara mysigt att vara lite anonym ;), annars kommer det troligen finnas sätt att kringgå detta på.

Tycker annars att det är en trevlig feature, jobbigt med alla lösenord som kanske inte alltid är dom säkraste.
Lite tråkigt om ngn "knäcker" ens fingeravtryck dock.

Ja, alla har en laglig rätt att uttrycka sin åsikt (även om det finns lagar som säger att man inte får uttrycka vissa saker).

Men när folk tvingas identifiera sig vid namn för att uttrycka åsikter så uppstår självcensur.
I sociala medier som på Facebook ser man sällan någon yttra något som någon kan ta illa upp vid, då kanske dom tar bort personen i fråga som vän.
Man ser sällan någon säga minsta lilla som kan uppröra någon, folk är livrädda över att någon ska ta illa upp eller tycka att deras tankar, idéer eller värderingar är dåliga.

Permalänk
Avstängd

Undrar hur den funkar med kladdiga eller smutsiga fingrar...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krushy:

Fingeravtrycksläsare är inget "revovutionerande" då det redan finns på Motorola ATRIX.

Du ska nog se att det blir en världsnyhet ändå och Apple har uppfunnit hjulet igen. T.o.m Swec som inte är en mobil eller apple sida skriver om att dom kanske ska ha det...

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;13735336']Apples kommande telefon kunde ha levererats med en kärnreaktor och en espressomaskin och jag hade fortfarande inte brytt mig!!

Men Greenpeace hade brytt sig, tänk vilket miljöproblem det hade vart med miljontals självlysande gröna äpplen i händerna på folk som inte ens kan använda en Expressomaskin? Rena mardrömmen!

Visa signatur

Kim McWest

Permalänk
Medlem

Senaste laptopen jag skaffa med fingertrycksavkänning ca 2 år sen, fungerade nästan aldrig med det, man fick försöka och försöka och med lite tur så på femte eller tionde gången kom man in.
Gav upp alla försök att använda det.

Lika irriterande som dessa antibot tecken man ska fylla i vid registreringar på nätet, kan fungera bra ibland, men med vissa system går det ofta går det inte urskilja vad det ska vara för tecken, gissningslek på hög nivå bara.

Skrivet av rektor:

Ja, alla har en laglig rätt att uttrycka sin åsikt (även om det finns lagar som säger att man inte får uttrycka vissa saker).

Men när folk tvingas identifiera sig vid namn för att uttrycka åsikter så uppstår självcensur.
I sociala medier som på Facebook ser man sällan någon yttra något som någon kan ta illa upp vid, då kanske dom tar bort personen i fråga som vän.
Man ser sällan någon säga minsta lilla som kan uppröra någon, folk är livrädda över att någon ska ta illa upp eller tycka att deras tankar, idéer eller värderingar är dåliga.

Ja, på IDGs nätverk för kommentarer är jag bannad för gott, råka skriva en och annan kommentar med kritik, inga påhopp, svordomar osv, bara lite kritik om där jag skrev vad jag tyckte om en del saker och ting Tex vid artiklar som Windows 8, copyswede mm
Inte skaffat nått nytt där, märks också där att alla är väldigt positiva till alla nyheter numera där i kommentarer.
Ogillar man nått eller produkt eller tjänst så ska man inte uttrycka det..

Självklart ska man inte gå över gränsen vid sådana skriverier, men flesta sociala nätverk där man uttrycker åsikter har numera rejäl censur på allt som inte följer vad dom stora företagen vill att man ska tycka verkar det som, eller om man inte är 100% "politisk korrekt"

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

enda ändringen i ipood 5? nej vänta nu det blir ipood 6 väll.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Äsch vad gör detta då? Vi har ju ändå NFC i Android, så vi har ju något unikt på vår sida med.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Inaktiv

Genialt. Så när någon läcker databasen med fingeravtryck (vi alla vet att det kommer hända förr eller senare) får alla användare helt enkelt byta fingeravtryck. Lätt som en plätt.

Ibland börjar man undra hur mänskligheten klarat sig så länge korkad som den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Genialt. Så när någon läcker databasen med fingeravtryck (vi alla vet att det kommer hända förr eller senare) får alla användare helt enkelt byta fingeravtryck. Lätt som en plätt.

Ibland börjar man undra hur mänskligheten klarat sig så länge korkad som den är.

Ja för när någon väl fått tag i fingeravtrycken så kan de bara tillverka en form och gjuta dina fingeravtryck för att låsa upp din telefon!
Omg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av krushy:

Fingeravtrycksläsare är inget "revovutionerande" då det redan finns på Motorola ATRIX.

Sådär får du inte säga - det är minsann Apple som har uppfunnit fingeravtrycksläsare! Alla andra har bara kopierat!

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Snart blir man väl knivhotad på stan. - "Ge mig plånbok, mobil och tumme!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Genialt. Så när någon läcker databasen med fingeravtryck (vi alla vet att det kommer hända förr eller senare) får alla användare helt enkelt byta fingeravtryck. Lätt som en plätt.

Ibland börjar man undra hur mänskligheten klarat sig så länge korkad som den är.

Haha, lol och så vidare...
Nej min vän, det är kommentarer som den du just gjorde som sänker hela mänsklighetens iq nivå.
haha "läcker databasen med fingeravtryck" haha, vad ska dom göra med den sen då...hahaha
Jag hoppas verkligen att du inte var seriös med ditt inlägg iaf, för allas vår skull
Jaja, dagens skratt blev det iaf=)

Permalänk
Medlem

Lätt sätt att samla alla fingeravtryck, för "vår säkerhet".

Permalänk
Medlem

Säkerhet är en illusion.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FoxOne:

Sådär får du inte säga - det är minsann Apple som har uppfunnit fingeravtrycksläsare! Alla andra har bara kopierat!

Nä, men Apple kommer vara först med det i telefonen, sen kommer alla andra att ha det också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Om inte det vore nog så lägger folk upp bilder på sina bankkort på instagram, testa bara att söka på #swedbank.

Skickades från m.sweclockers.com

Hahaha, dags att handla lite...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Jag fick för mig att jag läste Macworld för ett ögonblick men hoppsan det var Sweclockers.

Om detta stämmer så kommer apple bli hyllade som inovatörer fast fingeravtrycksläsare, och till och med fingeravtrycksläsare för mobiltelefoner har funnits bra länge. Men det gör inget. Allt med ett äpple på är ju fantastiskt och guds gåva till mänskligheten.

Kommer alla smygsverigedemokrater gå över till Android nu?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av OlleTheGreat:

Siter som bryr sig om anonymitet (flashback?) kommer ju aldrig kräva det ändå.. + En ip är ju inte anonym i vilket fall så länge man inte använder VPN i flera steg osv och till och med det går ju att spåra om man bara vill så man får nog acceptera att COOP Forum kan ta reda på vem som klagade på deras otrevliga kassör om de vill, och Stefan Löfven(stavning?) kan ta reda på vem det var som uttryckte sarkasm över hans vallöften om han vill det. Om de sedan lägger ner tid på det är ju en annan fråga.

On Topic: Tycker det verkar intressant, särskilt på iPhone som ska ha ens iTunes-lösen varje gång man ska göra något litet nånstans, uppdatera nån app eller något.

Skrivet av Teddis:

Sådant här har ju varit populärt i laptopar för säg fem år sedan. Då var det mer en "antingen skriver du lösen eller så drar du fingret"-deal som gällde, och jag skulle tro att det blir likadant här.

Hade för mig att man nästan helt slutade med fingeravtrycksläsare på konsumentgrejor eftersom det gjorde fingrar stöldbegärliga.. och ingen vill bli av med tummen..

problemet med ALLA vpn-operatörer är att dom samarbetar med myndigheterna om dom vill ha reda på någons identitet .. eftersom dom inte vill bli raidade av polisen och få all utrustning beslagtagen.. och dom flesta ljuger om att dom inte loggar trafik

Permalänk
Medlem

LG Will Try to Steal Apple's Thunder on Fingerprint Scanning

http://www.patentlyapple.com/patently-apple/2013/07/lg-will-t...

Dagens sensorer läser i 3d och under ytan, fungerar även ifall du skulle nu råka bränna ditt finger, läser enbart "levande" material och fingeravtrycket lämnar aldrig enheten mot någon databas eller liknande utan genererar en nyckel som matchas mot databasen tex

Visa signatur

----------------------------------------
Beer is the path to the dark side. Beer leads to intoxication. Intoxication leads to hangover. Hangover leads to much suffering. Much beer I sense in you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krushy:

Fingeravtrycksläsare är inget "revovutionerande" då det redan finns på Motorola ATRIX.

Nää, men det kommer ju vara det bästa som har hänt iPhone enligt att iPhone-pojkar...

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Men om någon får tag på ditt fingeravtryck spelar det ju ingen roll.
Inte för att det skulle vara någon stor risk precis. Men jag ser inte fördelen med det
istället för en vanlig PIN kod.

Hoppas du inte satt och spelade hela natten igår utan alibi... för vi har dina fingeravtryck här från en smash and grab kupp...

Snart kommer Kalle Anka med fingeravtrycks-klisterlappar. Kolla - Bush och Mandela drack kaffe här igår! Fattas bara en app som kan scanna dom.

--

Jag har iofs KeePass som räddar mig från oändliga logins men detta ser jag ändå som ett steg framåt.