Corning gör Gorilla Glass för bärbara datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Förstår inte ditt svar riktigt. Du går ut och bara tar fram en siffra, och säger att det är majoriteten.
Och sedan menar att bara för att laptops med pekskärm säljer så är det pga pekskärmen dom säljs? Eller?
Om nu alla Ultrabooks måste ha pekskärm så betyder det ju att folk inte har något val.
(I alla fall om du ska köpa just en Ultrabook)
Man kanske rentav köper en med pekskärm men struntar i att använda den. Lite som med röstsök
såsom Siri och Google Voice eller vad det nu kallas. Känner inte en enda som någonsin använt detta,
men har en mobil som har funktionen. Betyder inte att man vet att den finns eller vill använda sig utav den.

Själv ser jag noll fördel med pekskärm på en laptop. Det blir jobbigt för armen, kladdig skärm
och produkten blir dyrare att tillverka och därmed dyrare i butik.

Poängen är att visa att vi inte är målgruppen för datorerna, entusiaster är så få antal procent, i världen kanske det till och med bara är decimaler. Sweclockers åtsidan jag pratar global skala. Pekskärmar är till för folk som rör sig mycket, som vill bli av med input devices som t.ex lösa t-bord, mös etc. Och jag tror det är här för att stanna även om jag inte tycker om det eller du eller vi får procent. Poängen är alltså att visa hur obetydliga dom procent som entusiaster består av är när vi inte ens är målgruppen för produkten. Det är en siffra menad som en metafor inte som ett faktum.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Poängen är att visa att vi inte är målgruppen för datorerna, entusiaster är så få antal procent, i världen kanske det till och med bara är decimaler. Sweclockers åtsidan jag pratar global skala. Pekskärmar är till för folk som rör sig mycket, som vill bli av med input devices som t.ex lösa t-bord, mös etc. Och jag tror det är här för att stanna även om jag inte tycker om det eller du eller vi får procent. Poängen är alltså att visa hur obetydliga dom procent som entusiaster består av är när vi inte ens är målgruppen för produkten. Det är en siffra menad som en metafor inte som ett faktum.

Jag tror fortfarande inte även i global skala att många skulle föredra det.
Det är skillnad på hybrider, när du snackar om lösa tangentbord, dvs en hybrid.
Vilket är en stor skillnad, då måste du ha touch eftersom det är som en surfplatta med
docka eller som man säger, hybrid. När du pratar vanliga, klassiska bärbara datorer
så är jag bergsäker på att touch är totalt onödigt och inget folk gärna betalar extra för.
Men har du riktig statistik kan du ju framföra det. Dock väntar jag mig inte det.

Konstigt att din poäng tydligen inte alls handlar om detta utan om att vi
är en liten målgrupp, förstår dig inte riktigt då det inte har med saken att göra överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jag tror fortfarande inte även i global skala att många skulle föredra det.
Det är skillnad på hybrider, när du snackar om lösa tangentbord, dvs en hybrid.
Vilket är en stor skillnad, då måste du ha touch eftersom det är som en surfplatta med
docka eller som man säger, hybrid. När du pratar vanliga, klassiska bärbara datorer
så är jag bergsäker på att touch är totalt onödigt och inget folk gärna betalar extra för.
Men har du riktig statistik kan du ju framföra det. Dock väntar jag mig inte det.

Konstigt att din poäng tydligen inte alls handlar om detta utan om att vi
är en liten målgrupp, förstår dig inte riktigt då det inte har med saken att göra överhuvudtaget.

Nej, lösa t-bord som i det du kopplar in till din stationära, tillsammans med din mus, din skärm, dina andra externa enheter, alla kablar som ska hit och dit... det är vad jag pratar om med löst t-bord. De flesta vill ha en enkel maskin som du kopplar in i väggen (om ens det) och sen inget mer än det. INte ens pratat om hybrider.

Hade diskussionen innan om varför jag tror folk hellre väljer en ultrabook framför en desktop replacement laptop här redan, leta upp och läs det. Men i grunden tror jag det handlar om enkelhet och storlek. En dator som kostar 12k som är 17 tum men har X och Y är mindre attraktiv än en som är 13 tum men bara har Y men man får touch för samma pris. Kalla mig CP men det är vad jag tror alla andra som inte bryr sig om massiv prestanda tänker och tycker. Deras behov är inte prestanda det är enkelhet och en hel hög siffror de inte förstår är mer avskräckande än säljande. Siffror säljer inte datorer, konkreta enkla funktioner säljer datorer. Det är vad jag tror.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skiter i vilket om det finns pekfunktion eller inte, så länge skärmen är matt.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Nej, lösa t-bord som i det du kopplar in till din stationära, tillsammans med din mus, din skärm, dina andra externa enheter, alla kablar som ska hit och dit... det är vad jag pratar om med löst t-bord. De flesta vill ha en enkel maskin som du kopplar in i väggen (om ens det) och sen inget mer än det. INte ens pratat om hybrider.

Hade diskussionen innan om varför jag tror folk hellre väljer en ultrabook framför en desktop replacement laptop här redan, leta upp och läs det. Men i grunden tror jag det handlar om enkelhet och storlek. En dator som kostar 12k som är 17 tum men har X och Y är mindre attraktiv än en som är 13 tum men bara har Y men man får touch för samma pris. Kalla mig CP men det är vad jag tror alla andra som inte bryr sig om massiv prestanda tänker och tycker. Deras behov är inte prestanda det är enkelhet och en hel hög siffror de inte förstår är mer avskräckande än säljande. Siffror säljer inte datorer, konkreta enkla funktioner säljer datorer. Det är vad jag tror.

Tror du fortfarande folk hellre köper en med pekskärm? Förklarade jag inte hur det funkar?
Bara för att funktionen finns betyder det inte att man vet om den eller att man vill använda den.

Du säger att man vill ha enkelhet, det är sant, men att ens nämna pekskärm på en laptop
när man snackar enkelhet är väldigt konstigt. Vad är det som gör pekskärm på bärbara datorer
enklare än en pekplatta? Snarare är det åt andra hållet, det blir bara jobbigare och svårare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tror du fortfarande folk hellre köper en med pekskärm? Förklarade jag inte hur det funkar?
Bara för att funktionen finns betyder det inte att man vet om den eller att man vill använda den.

Du säger att man vill ha enkelhet, det är sant, men att ens nämna pekskärm på en laptop
när man snackar enkelhet är väldigt konstigt. Vad är det som gör pekskärm på bärbara datorer
enklare än en pekplatta? Snarare är det åt andra hållet, det blir bara jobbigare och svårare.

Titta på din mobiltelefon, hade den varit enklare med mus och tbord? Kanske till att skriva, men till att bläddra i menyer etc. Windows 8 fungerar ju strålande om du har pekskärm. Det är enklare process att se med ögonen och sen peka på skärmen det du vill ha gjort än att se med ögonen, styra dit och sen klicka. Eller svepa för att scrolla än att använda ett scrollhjul eller gudförbjuder styra bort i kanten och trycka på ner pillen. Eller om du har flera st fönster upp på samma skärm med flera rullningslister, rulla två samtidigt för du har två fingrar men inte två möss(extremt exempel). Dessutom är ju nästan allt i windows 8 byggt kring att använda pekskärmar så givetvis är det enklare, hur får du upp sidomenyn med mus på windows 8? Du styr upp i höger övre hörn och väntar, om du använder mus, vissa pekplattor kan ta fram menyn utan att göra mus gesten. Hur gör du med touch, du drar in den ifrån sidan, det funkar bara med vissa pekplattor. Listan fortsätter. Efter att ha använt en pekskärms utrustad dator i windows 8 kom jag på mig att försöka svepa för att rulla på websidor med fingrarna på min stationära för det är en väldigt naturlig rörelse och interaktion med saker. Det är enklare. Det är för att det är direkt, istället för indirekt som med med platta eller mus. Du styr något att göra något åt dig snarare än bara gör det själv. Därför kommer det fortsätta växa, kan du tänka dig ha en robot som bläddrar åt dig i dina böcker? Nej för det är ett onödigt steg i processen att vända blad. Istället för point and click är det bara tap.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Smuts hör inte hemma på skärmen.. börjar man fingra på skärmen då blir det smutsigt!
Vilket i sin tur leder till huvudvärk.. Nej tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Titta på din mobiltelefon, hade den varit enklare med mus och tbord? Kanske till att skriva, men till att bläddra i menyer etc. Windows 8 fungerar ju strålande om du har pekskärm. Det är enklare process att se med ögonen och sen peka på skärmen det du vill ha gjort än att se med ögonen, styra dit och sen klicka. Eller svepa för att scrolla än att använda ett scrollhjul eller gudförbjuder styra bort i kanten och trycka på ner pillen. Eller om du har flera st fönster upp på samma skärm med flera rullningslister, rulla två samtidigt för du har två fingrar men inte två möss(extremt exempel). Dessutom är ju nästan allt i windows 8 byggt kring att använda pekskärmar så givetvis är det enklare, hur får du upp sidomenyn med mus på windows 8? Du styr upp i höger övre hörn och väntar, om du använder mus, vissa pekplattor kan ta fram menyn utan att göra mus gesten. Hur gör du med touch, du drar in den ifrån sidan, det funkar bara med vissa pekplattor. Listan fortsätter. Efter att ha använt en pekskärms utrustad dator i windows 8 kom jag på mig att försöka svepa för att rulla på websidor med fingrarna på min stationära för det är en väldigt naturlig rörelse och interaktion med saker. Det är enklare. Det är för att det är direkt, istället för indirekt som med med platta eller mus. Du styr något att göra något åt dig snarare än bara gör det själv. Därför kommer det fortsätta växa, kan du tänka dig ha en robot som bläddrar åt dig i dina böcker? Nej för det är ett onödigt steg i processen att vända blad. Istället för point and click är det bara tap.

Varför tar du in mobiler? Det är en väldigt liten pryl med liten skärm och det är inte ansträngande
att använda pekskärm på en mobil eller platta. Då du håller den i handen.

Verkar som du hittar på nya saker allt eftersom, alltså improviserar.
Nu försöker du backa upp argumentet med MUI i Windows 8.
Är det inte så att många inte gillar MUI? Var det inte det som är problemet
med Windows 8? Det som alla klagar över och anledningen att en del väljer
de få W7 bärbara datorer som finns istället?

Citat:

Du styr något att göra något åt dig snarare än bara gör det själv. Därför kommer det fortsätta växa, kan du tänka dig ha en robot som bläddrar åt dig i dina böcker? Nej för det är ett onödigt steg i processen att vända blad. Istället för point and click är det bara tap.

What? Vad är det för fördel att peka istället för att använda mus? Musen är mer precis än ditt feta finger.
Haha, fick mig ett skratt där. Vad är det för onödig process? Tar det längre tid? Möjligt.
Men poängen är att pekskärm på en bärbar gör det jobbigt för din arm.
Jag har använt en surfplatta med tangentbord, det är en pest (iPad som står upp mha ett skydd)
då du måste sträcka fram handen hela tiden. Sen som sagt det där med kladdig skärm.
Tråkigt att jag ska behöva upprepa mig, hoppas detta blir sista gången dock.

PS: Tala inte för en majoritet bara taget från luften, speciellt när vi t.o.m vet att
många ogillar W8 och dess MUI.

Permalänk

Mmmm, Gorilla glass...

Sorry, kunde inte låta bli

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

Ja detta är ju en riktigt bra idé, för de är ju alltid nån som pilla på skärmen t,ex ett barn, katt och vi vuxna datanördar. Hoppas denna funktion kommer till mobilen och surfplattor men förmodligen så kommer de gör det också.

//Ha d gott

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Reptåligt glas kan bli en vanligare ingrediens i bärbara datorer när Corning presenterar Gorilla Glass NBT för morgondagens pekskärmar.

Läs artikeln

Visst är det bra att dom börjar använda reptåligare glas, men det är fortfarande långt ifrån repfritt, vad vi skulle behöva är safirglas. Visst safirglas kostar lite mer än gorillaglas men det är betydligt hårdare. Tror inte så många skulle säga någon om datorn kostade 500kr mer men att skärmen är så repfri det kan bli.

Permalänk
Avstängd

Behövs verkligen Gorilla Glass (eller liknande) på bärbara datorer?
Jag kan förstå att det behövs på telefoner, som man tappar och sånt.
Men behövs de på bärbara också?

Sen förstår jag inte grejen med touchskärmar på bärbara, jag finner det helt onödigt. Vill inte ha det, det är bara onödigt, skulle ändå aldrig använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Varför tar du in mobiler? Det är en väldigt liten pryl med liten skärm och det är inte ansträngande
att använda pekskärm på en mobil eller platta. Då du håller den i handen.

Verkar som du hittar på nya saker allt eftersom, alltså improviserar.
Nu försöker du backa upp argumentet med MUI i Windows 8.
Är det inte så att många inte gillar MUI? Var det inte det som är problemet
med Windows 8? Det som alla klagar över och anledningen att en del väljer
de få W7 bärbara datorer som finns istället?

What? Vad är det för fördel att peka istället för att använda mus? Musen är mer precis än ditt feta finger.
Haha, fick mig ett skratt där. Vad är det för onödig process? Tar det längre tid? Möjligt.
Men poängen är att pekskärm på en bärbar gör det jobbigt för din arm.
Jag har använt en surfplatta med tangentbord, det är en pest (iPad som står upp mha ett skydd)
då du måste sträcka fram handen hela tiden. Sen som sagt det där med kladdig skärm.
Tråkigt att jag ska behöva upprepa mig, hoppas detta blir sista gången dock.

PS: Tala inte för en majoritet bara taget från luften, speciellt när vi t.o.m vet att
många ogillar W8 och dess MUI.

Bah humbug.
Jag har ska dock rätta dig, jag har bara pratat ur min egen synpunkt, med min egen åsikt och jag har bara använt siffror som metafor för att visa en tanke och aldrig för att visa fakta.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pewtah:

Över hälften här på swec säger nej, ungefär 1/4 tycker det verkar va en bra idé och resten bryr sig inte.

Nog för att det är en begränsad målgrupp här på swec för att göra en ordentlig undersökning, men jag tror att resten av världen kanske har samma syn eller en ännu mer konservativ syn på hur en bärbardator ska vara.

Eller inte.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk

varför tycker folk att touchscreens känns som en ny och fräsch idé när tekniken funnits sen början på 1970-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

...
Men visst, det är såklart positivt för de som vill ha touch och även kan tänka sig att betala extra för det.

...
Alla ska tydligen stöpas i samma form är det tänkt. Det blir billigare för tillverkaren.

Du har svårt för att bestämma dig. I ena stunden ger något du inte vill ha högre pris, sen är det massupplagor som pressar priserna som ger dig något du inte vill ha.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Du har svårt för att bestämma dig. I ena stunden ger något du inte vill ha högre pris, sen är det massupplagor som pressar priserna som ger dig något du inte vill ha.

Att det är billigare för tillverkaren att tillverka så få varianter av en produkt som möjligt, att jag inte vill ha just den produkten de valt att masstillvera (med touchskärm), samt att det hade blivit billigare om den inte hade haft touchskärm är inte en motsägelse, så hur exakt har jag svårt att bestämma mig?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.