Permalänk
Medlem

Nyss skaffat fiber

Hej experter, min andra tråd i detta forum. Tack för utmärkta svar senast.

Nu har jag fungerande fiber i villan (100/100) - jag har återaktiverat fiberswitchen från föregående husägare med ISP Bredband2. Jag har ingen ålder på switchen. Som total novis är jag inte riktigt med på hur jag ska använda det - dvs hur ska jag 'sprida' bredbandsuppkopplingen i hela huset på bästa sätt. Därför denna tråd.

Korta fakta om huset:
-2 plan + källare, fiber kommer in på källarplan
-Nätverkskabel finns fördraget från fiberswithchen i källaren till 2st RJ45 uttag i vardagsrummet på plan 1 (tänker IP-tv)
-Nätverkskabel finns också till plan 2

Behov:
-IP-tv till vardagsrummet
-Trådlöst nät med bra täckning i hela huset

Det verkar som att bara första uttaget i fiberswitchen är aktivt - osäker på om det är som det ska eller om jag behöver göra något för att aktivera de andra 3. Eller, rättelse, vet inte om de är inaktiva men jag får ingen signal till en laptop som jag kopplar direkt i uttag 2,3,4 iaf.

Behöver kloka tankar på hur jag ska smartast göra fortsättningen (var ska en trådlös router placeras lämpligast, vad krävs av den för använda max av 100/100 etc)...

Sorry om det är 'för' enkelt...

Thanks

Permalänk
Medlem

Skaffa en bra router som du kopplar direkt mot din ISP. Sedan ska du alltid köra med kabel där det går.
Om du vill ha WiFi så föreslår jag att du har en accesspunkt på varje våning. Du kanske behöver komplettera med fler switchar.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

En bra trådlös router är vad du behöver.
Tänk bara på placeringen och hur antennerna riktas:

Permalänk
Medlem

Ok, en bra router som jag kopplar till uttag 1 på switchen och sedan alla linor till den?

Jag har en time capsule, fungerar den ok eller bör jag skaffa en ny att komplettera med?

Kan jag på något sätt aktivera uttag 2,3,4 eller ska de vara 'döda'?

Permalänk
Rekordmedlem

Switchen är troligen programmerad så den separerar vlanen och den ger då olika tjänster på varje port, troligen har du datatrafik på en och tv och telefon på 2 andra, du ska alltså inte använda den som normal switch utan du får ansluta egna delar efter den och om du ska ha iptv så ska du troligen länka vidare tv porten till en port i rummet där du ska ha tvboxen, exakt hur du gör kan du nog få reda på av din operatör och du måste ändå kontakta dem för att hyra en tvbox.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Gissade att det skulle vara nåt sånt mrgaffe...

Så, jag har en time capsule, ska jag lira en ny switch från uttag 1 från fiber switchen och koppla kabel till den för att sedan sätta time capsule på plan 1, eller 2?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är svårt att sia om hur den trådlösa dämpningen blir mellan våningarna så det får du kolla lokalt och om det behövs kan man använda flera acesspunkter.
Behöver du en switch till eller räcker det med Timecapsulen? Har du tänkt köra trådlöst så har du inte nån direkt nytta av nått mer än den och skulle det bli dålig täckning så får man ordna det senare i så fall när man vet hur det funkade i verkligheten, eller jag kanske missuppfattade att du ville köra enbart trådlöst ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bredband2
Skrivet av mrqaffe:

Switchen är troligen programmerad så den separerar vlanen och den ger då olika tjänster på varje port, troligen har du datatrafik på en och tv och telefon på 2 andra, du ska alltså inte använda den som normal switch utan du får ansluta egna delar efter den och om du ska ha iptv så ska du troligen länka vidare tv porten till en port i rummet där du ska ha tvboxen, exakt hur du gör kan du nog få reda på av din operatör och du måste ändå kontakta dem för att hyra en tvbox.

Hej
Detta stämmer mycket riktigt. Bostadsswitchen är en CPE vilket i slutändan lägger upp de olika tjänster på respektive VLAN. Det som måste göras är att ni ansluter en NAT enhet router eller liknande och sedan allt in bakom den.

Permalänk
Medlem

Vad är en CPE?

Routern, en Time Capule sitter nu i källaren direkt efter fiberswitchen - fungerar bra med lina som dragits till vissa rum.

Trådlöst räcker inte signalen till - hur hanterar jag det bäst?

På time capsule finns bara 3 lediga utgångar, jag behöver några till (NAS, samt några fasta linor upp i huset, ev även en SONOS brygga (?)). Ska jag ha en switch efter routern i källaren därmed eller vad föreslår ni

Permalänk

Vill du köra Apples grejer kan du ju köpa Airport Express och sätta på varje våning, koppla dem med kabel och konfigurera dem för att utöka trådlösa nätverket. Annars går säkert vilken modern router som helst bra att använda.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Rekordmedlem

Jag förmodar att cpe är Customer premises equipment dvs nån apparat som du har i hhemmet.
Switch och accesspunkter är rätt sätt och airport borde funka om du vill ha appleprylar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köpte en airport precis - funkar inte. Bah. Det är lösenordet som spökar verkar det som, när jag ställer in som ett öppet nätverk är det inga probs... Störigt. Aja, ska googla runt och se vad som sägs.

Tack hittills

Permalänk
Rekordmedlem

Använd bara ascii tecken i ssid och nycklar och tänk på att wep inte kan användas i kombination med 802.11n

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.