Permalänk
Medlem

Igår och idag har varit hemskt...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Det här vore faktiskt ett ganska intressant ämne att ta upp som en insändare till Sweclockers-redaktionen. Inte för att jag tänker skriva någon, det är jag för lat för

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Her er det siste de postet på facebook angående dette.

Citat:

Telia Kan passa på att gå igenom lite mer om vad som har hänt i detta ärende.

Det började med att vi märkte att kunder har problem med Youtube kring årsskiftet och då kan vi se på våra trafikgrader att på den 20 gigabit / sekund fiberlänken så gick det omkring 6 megabit mot normalt omkring 15 gigabit / sekund och då kontaktade vi Google om detta eftersom att vi inte kunde se att felet var i vårat nät.
Google lyckades efter ungefär en månad åter igen få ordning på trafiken från sin sida så det var ca 15 gigabit / sekund igen.
Efter detta ökade trafiken på länken så den gick i taket och då misstänkte man att det var detta som var problemet.
Vi har varit på Google ett tag om att de ska uppgradera länken till 2 x 20 gigabit / sekund och det gjordes du i juni månad och sen tog det ett tag innan Google utökade hårdvaran för att använda de nya länken.
Den nya länken togs i drift för någon vecka sen. Nu ligger den totala trafiken på ungefär 15-20 gigabit / sekund på bägge linorna tillsammans.

Således är det inte problem med Länken till Telia från Google i Stockholm.
Att felet inte sitter i Telias stomnät (backbone) har vi redan konstaterat eftersom att vi inte har problem med annan trafik än just trafik från Google som inte har den förväntade bandbredden för att det inte ska bli störningar för våra kunder.

När jag tittar på trafiken från Youtube på en dator verkar det som att den verkligen går i vågor, alltså det går fort ett tag sen kommer det inget mer data på ett tag och sen så sätter det fart igen. Det är ibland som så att man tittar snabbare än datat kommer och då upplever man att det hänger sig.
Om man börjar med att sätta filmen på paus ett tag och väntar ett tag innan man tittar på filmen så hinner datorn oftast ladda ner mera och då går det bra att titta på hela filmen utan stopp oftast.

Trevlig kväll! /Markus
Yesterday at 22:40 · LikeReply

Problemet mitt (Telia 100/100 fiber) er , bortsett fra at videoer buffrer, at noen videoer bare lastes inn delvis. Dvs kanskje en video vil spille 35% så stopper den bare og noen ganger hjelper det med refresh av siden, andre ganger vil den absolutt ikke spilles av.

Der mistenker jeg at videoen ikke er på cacheserveren jeg blir dirigert til hos Google så jeg ikke får sett filmen..

Permalänk
Medlem

Först hörde man att det skulle vara fixat 15:e juli, och sen 29:e.

En kompis har precis via mail fått en tredje tid som det ska vara färdigt. Det är inte roligt längre, hittar de på nya tider eller vad händer?

Citat:

Hej!
Tack för din förfrågan.

Klardatum på den driftstörningen är i dagsläget: 2013-08-19 12:00

Med vänlig hälsning

Jo*n Isa*ss*n
Telia Kundservice

Permalänk
Medlem

Fikk følgende fra Telia på facebook:

Citat:

Telia Det har gjorts en åtgärd under natten som kanske kan lösa problemet.

Om det fortfarande är problem så vill Google ha mera information för att felsöka vidare, skulle uppskattas om du återkopplade till oss med svaren på nedanstående frågor, gör helt det I privat meddelande till så skickar vi det vidare.

Tidpunkt när det senast INTE fungerade?
Ungefär hur stor del av de filmer du tittar på fungerar inte?
Vilken DNS server använder du i datorn? (är det 192.168.1.1 som dns server i datorn surfa till http://bit.ly/dnsrgw för att se vilka dns servrar du har)
Om du surfar till http://bit.ly/ytredir så ska en sida med information om IP och vilken youtube server trafiken går via.

Tack på förhand! /Markus
Friday, 2 August 2013 at 13:59 (10 hours ago) · LikeReply

Jeg har nå sendt de en PM med informasjonen de ber om i tillegg til link til en youtube video der den kun buffrer ca 15% og stopper..
Tviler på at det skjer noe men vi får se..

Permalänk
Medlem

Jag har Telia 100/10 Fiber! och mitt Youtube hackar konstant! nada förbättring!
Jag kan gå och fika mellan varje stop i klippen!

Permalänk
Medlem

Detta måste vara nåt slags rekord i långsam felavhjälpning. Det har ju hållit på i månader! Hur svårt kan det vara? Har 100 mbit ner och kan inte ens kolla på filmer i 360p från Youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Min ISP är clocalnet men jag tror de går via telias linor.

Glocalnet ägs av Telenor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Rätt intressant artikel kring alla problem med Youtube.
http://arstechnica.com/information-technology/2013/07/why-you...

Sätter just nu hos föräldrarna där youtube funkar utmärkt (Tele2) medan mitt egna 100/100 snarare fungerar som 0.1/0.1 uppkoppling mot Youtube.

Permalänk
Medlem

Telia här också, bara strul under hela året, jag har lagt ner YT helt och hållet. Drar mig för att skaffa Netflix/HBO etc pga detta.

Visa signatur

Min dator
Storrökande, astmatisk hamster i ett rostigt hamsterhjul.

Permalänk
Medlem

Testa detta, detta snabbade upp buffringen på yt för mig, det är en regel som läggs till som blockerar en ip som yt skickar ut typ

http://mitchribar.com/2013/02/how-to-stop-youtube-sucking-win...

Visa signatur

Chassi: Bitfenix Prodigy M Mobo: Gigabyte Z97mx Gaming 5 PSU: 600w Be Quiet! CPU: Intel Core i7 4790k @ 4.4ghz RAM: 16gb Corsair vengeance 1600mhz GPU: Asus Radeon R9 290x 4gb SSD: Samsung 840 Basic 250gb HDD: Western Digital Caviar Red 2TB Speakers: Audioengine A5+ Headphones: Audio Technica ATH-M50 Tablet: iPad 4 32gb DigitalTablet: Wacom Intuos Pen And Touch Medium

Permalänk
Medlem

Verkar som att tiden går, men inget händer.

Permalänk
Skrivet av Faulisto:

Verkar som att tiden går, men inget händer.

Håller med. Riktigt störande :S

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0lid1ce:

Testa detta, detta snabbade upp buffringen på yt för mig, det är en regel som läggs till som blockerar en ip som yt skickar ut typ

http://mitchribar.com/2013/02/how-to-stop-youtube-sucking-win...

Tack, detta tips har förekommit tidigare i tråden och har inte avhjälpt problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tracer:

Tack, detta tips har förekommit tidigare i tråden och har inte avhjälpt problemet.

Fungerer ikke her heller.

Sånn sett skal det enten funke for ALLE teliakunder, eller ingen. Men jeg tror det er flere problemer med youtube.

1. Videoer som kun buffrer XX% i feks 720p, men kanskje buffrer mer i 480p osv.
2. Videoer som buffrer 100% men som buffrer sakte.
3. Videoer som ikke buffrer i det hele tatt.

Det under er ren spekulasjon:
Hvis en video ligger på en cacheserver så vil den spilles 100% til en klient. Her kan man få problem 3. Dette skyldes en slow link mellom klient og content server.

Hvis deler av en video ligger på en cacheserver så vil den ikke spilles av 100%. Det kan hende man får sett hele men da vil den sannsynligvis buffre, stoppe, buffre, stoppe (hvis man ser "stats for nerds" i youtube avspilleren kan man se at man får god hastighet når den buffrer). Dette tror jeg skjer fordi cacheserveren henter content fra en annen cache og avspilleren buffrer litt innimellom.

Hvis videoen ikke eksisterer på cacheserver vil den sannsynligvis ikke avspilles. Eller den vil spilles men det tar ganske lang tid å buffre.

Så hva jeg tror jeg er problemet er todelt.
Det var en slow link mellom google sin cacheserver for telia men den skal være fikset nå, så da gjenstår linken mellom cachserveren til google og resten av google sitt CDN(Content delivery network, vet ikke om det er riktig å bruke dette navnet i denne sammenhengen men it makes sense..)

Da er det kun google som kan fikse det.

Spørsmålet er om vi kan bypasse den serveren som brukes til Teliakunder ved å feks blokkere den IPen slik at vi sendes til en ANNEN server.. Noen som har synspunkter om dette?

PS: Håper dere forstår Norsk. Jeg bor i Sverige men min Svensk er ikke god nok til at jeg orker skrive Svensk her hvis jeg ikke må. Det kommer til å ta meg hele kvelden..

Permalänk
Skrivet av Tracer:

Tack, detta tips har förekommit tidigare i tråden och har inte avhjälpt problemet.

Har också detta problem (Telia 100/100 via Fiber), men en tanke gällande netsh advfirewall-regeln, kan det vara så att det inte fungerar för "oss" som har Windows Firewall avstängd? Jag använder Avast Internet Security själv och försöker lista ut hur man blockerar, hittar bara tillåta IP-spann =).

Senaste veckan har varit katastrofalt dåligt..

EDIT: Slängde in reglerna 173.194.55.0/24,206.111.0.0/16 i Avast och nu verkar Tuben rulla på, jag har spelat upp ett par 1080p-klipp nu och alla buffrar ungefär 30-45 sekunder framför uppspelningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe_downhill:

Har också detta problem (Telia 100/100 via Fiber), men en tanke gällande netsh advfirewall-regeln, kan det vara så att det inte fungerar för "oss" som har Windows Firewall avstängd? Jag använder Avast Internet Security själv och försöker lista ut hur man blockerar, hittar bara tillåta IP-spann =).

Senaste veckan har varit katastrofalt dåligt..

Ja du må enable windows firewall for at den netshell commanden skal fungere... Alt den gjør er å lage en regel som blokkerer 2 IPer. Denne regelen ble laget for spesifike servere i USA, derfor tror jeg ikke at det funker her. Men jeg kan ta feil.

Permalänk
Medlem

Jeg tror dette er placeboeffekt.

Citat:

EDIT: Slängde in reglerna 173.194.55.0/24,206.111.0.0/16 i Avast och nu verkar Tuben rulla på, jag har spelat upp ett par 1080p-klipp nu och alla buffrar ungefär 30-45 sekunder framför uppspelningen.

Hvis du starter en youtube session og sjekker netstat så ser du at det ikke lages connection til noen av de IPene.

Derimot lages det connection til følgende IPs:

173.194.32.36 arn06s02-in-f4.1e100.net AS15169
GOOGLE - Google Inc.

80.239.174.81 80-239-174-81.customer.teliacarrier.com AS1299
TELIANET TeliaSonera International Carrier

Jeg ser dette ved å bruke Microsoft Network Monitor. Starter en capture og filtrerer på browseren. Brukte internet explorer siden jeg ikke hadde andre tabs åpne der. Du kan se det i netstat også men det er mer oversiktlig å bruke Netmon.

Ifølge linken fra telia som peker til http://redirector.c.youtube.com/report_mapping så skal jeg få content fra: 2.248.154.188 => teliasonera-cph1
Jeg ser ingen connections til den IPen i det hele tatt..

EDIT: Etter å ha kjørt et par captures ser jeg at den første IPen (173...) forandrer seg fra session til session mens den andre (80.239..) ser ut til å være konstant, jeg tror det er denne som sender oss videodata, vet ikke hva den andre er for..

Permalänk

Jag la också in MNM för att testa, körde Youtube ensamt i Firefox och den kopplar faktiskt upp mot 173.194.32 - 44/43/12/2 och 36. Detta oavsett om min regel (två inlägg ovan) är aktiverad eller ej, ren tillfällighet att det fungerade bra med andra ord.

Men av uppgifterna att döma verkar min trafik inte gå via Telias cache-server som din gör nem8!? Annars skulle jag ju fått connections till en 80-adress (eller liknande) i listan? Eller har jag tolkat informationen fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe_downhill:

Jag la också in MNM för att testa, körde Youtube ensamt i Firefox och den kopplar faktiskt upp mot 173.194.32 - 44/43/12/2 och 36. Detta oavsett om min regel (två inlägg ovan) är aktiverad eller ej, ren tillfällighet att det fungerade bra med andra ord.

Men av uppgifterna att döma verkar min trafik inte gå via Telias cache-server som din gör nem8!? Annars skulle jag ju fått connections till en 80-adress (eller liknande) i listan? Eller har jag tolkat informationen fel?

Tror det er jeg som har tatt feil.

Har snakket med Markus i Telia igjen via Facebook pm's og han sier følgende:

Citat:

Den som börjar med 173.194 är den servern som skickar videoströmmen, att den ändrar IP beror på att det är olika servrar som skickar olika saker. 80.239.174.81 är den IP de har av oss på sin router i Stockholm. Här borde inte någon videoström skickas men annan kommunikation sker på det IP:t. /Markus

Så det tyder på at 173.194.xxx.xxx er content/cache servere og den 80.239.174.81 IPen er altså routeren til Google i Stockholm. Hva slags trafikk som går på denne vet jo ikke Telia, men det må vel være der klienten får IP til cacheserveren den skal kontakte (173.194.xxx.xxx) ?

Hmmm..

EDIT:
Kanskje dette kan funke, replaced IPene med de vi ser i MNM, tok ikke hele 80.239 rangen:

netsh advfirewall firewall add rule name="TELIATUBE" dir=in action=block remoteip=173.194.32.0/24,80.239.174.81/16 enable=yes

EDIT2:
Ved første test ser dette ut til å fungere. Men det er vanskelig å være sikker, de to/tre videoene jeg hadde problemer med igår buffrer 100% fint i 1080p nå, men det KAN være på grund av att de er cached idag... Må teste over tid for å være sikker. Man kan jo kanskje utvide den første blokkeringen til å ta hele 173.194 nettet også, jeg ser at min nå bruker SourceAddress: 173.194.40.xxx arn02s06-in-f27.1e100.net

EDIT3:
Får bra hastighet på buffer nå: https://dl.dropbox.com/u/10645532/sharex/2013-08/2013-08-05_2...
70,71mbit/s. Har ingen måte å verifisere resultatet på. Må bare teste det over tid og se om det løser problemet eller ikke.

EDIT4:
Kom over en video idag som buffrer langsomt. Prøvde å blokkere mer av IP rangen (173.194.0.0) men det gir ingen forskjell.
Spørs om blokkering av IPer er en god løsning hvis det ikke løser alle problemer.. Får fortsette å teste ting.

Permalänk

13:52:15 Chatten är placerad i kö
13:52:21 Din handläggare x har kommit in i chatten
13:52:21 x Välkommen, jag heter x, vad kan jag hjälpa till med?
13:54:23 Martin Johansson Hej! Jag har Telia Fiber genom min bostadsrättsförening och framför allt senaste tiden har Youtube fungerat enormt dåligt/inte alls. Alla andra videosajter som Twitch, Vimeo med flera fungerar utmärkt men Youtube buffrar 2-3 sekunder och sen tvärstopp.. Det verkar vara flera som har samma problem och att det hör till cache-servrar som pajar buffringen.. Vad är status på detta felet? När kan vi förvänta oss en åtgärd?
13:57:19 x Det är ett känt fel och Google håller på att förhandla om ytterligare bandbredd då de inte har tillräckligt i dagsläget. Felet ska mer eller mindre vara avhjälpt men vi har märkt att vissa kunder fortfarande har problem.
13:57:47 x Det ska när som helst vara helt färdigt och fungerande.
13:58:25 Martin Johansson Okej.. Kan man få någon form av återkoppling när det är åtgärdat? Typ ett mail eller liknande? Detta är ett stort och enerverande problem som du kanske förstår.
14:00:30 x Dessvärre kan jag inte lägga in någon återkoppling men jag är övertygad om att det kommer skrivas ut på Telia.se samt facebook och liknande när det är avhjälpt.
14:01:55 Martin Johansson Okej tack för hjälpen x!
14:01:59 x Tack och välkommen åter!
14:01:59 Chatten är avslutad

Permalänk

Enklaste just nu är att använda en proxy funkar perfekt för mig då .
Utan proxy så stannar videon hela tiden eller så slutar videon i förtid.

använder proxfree med UK server och det är inga problem att titta 1080p klipp.
Har Telia 24/2.5

Permalänk
Medlem

Brukar köra från denna sida när youtube ballar ur "som det gör nästan hela tiden!"

http://www.proxfree.com/youtube-proxy.php

Permalänk
Skrivet av Byss:

Brukar köra från denna sida när youtube ballar ur "som det gör nästan hela tiden!"

http://www.proxfree.com/youtube-proxy.php

Japp, det fungerar mycket bättre!

Skamligt att det inte rullar på såhär utan proxy.. Detta är med andra ord en förhandling mellan Google och Svenska/nordiska ISP;er och då i huvudsak Telia, hoppas verkligen på en snar lösning..

EDIT: Förresten, ni som upplever problem, hjälp till att klaga på leverantören och fortsätt uppmärksamma att problemet kvarstår.. När jag pratade med Telia ville de i princip säga att problemet är avhjälpt, men det är det långt ifrån!

Permalänk
Avstängd

Fyfan va slött det är just nu... Samma för alla andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShutteN:

Fyfan va slött det är just nu... Samma för alla andra?

Yes, helt oanvändbart

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

På datorerna hemma funkar det bra och även på min raspberry pi som kör xbian.

Där emot så funkar det riktigt kasst på min smart Tv, samt på telefonerna.

Speciellt på telefonerna och då med youtubes egna app.
Videon börjar spela i 720p, vilket gör att det går att läsa eventuell text osv i videon, men i 9 fall av 10 så ddras kvaliten gradvis ner till 240p och då är det lönlöst att titta alls. Der spelar ingen roll om man pausar och låter det buffra en stund, kvaliten hamnar på lägsta i alla fall.

Nätet hemma är Telia fiber 100/10 och det är då Telias Smarta router det handlar om. TV'n förövrigt kör trådat nätverk, men det är ändå samma problem på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- none -

Permalänk
Hedersmedlem

Senaste dagarna har mina videos defaultat till 144p, ändå buffrar det frekvent. Skulle se en 30min lång test och försökte titta i 420p. Det stoppade minst 25 gånger, ibland med 30s+ långa uppehåll. I 144p går det knappt att urskilja vad man tittar på. Youtube borde kanske göras om till en ren ljudtjänst istället?

Vad var det någon sjöng i sången från förr? "Det blir bara bättre och bättre, dag för dag".

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag måste säga att det har flutit på ganska bra idag.. Har kört en hel del 1080p-videos utan proxy och det har vid enstaka tillfällen hackat, men annars har buffringen legat framför igenom hela uppspelningen. Håller tummarna att det fortsätter så/blir ännu stabilare framöver.

Hur har ni andra upplevt det nu i helgen?

EDIT - Idag är det sanslöst segt för mig igen.. Buffrar ca 15 sekunder och sen totalstopp i flera minuter.

Permalänk
Medlem

Byt till BBB, 1080p flyter på som bara den på min annars sketna ADSL2+ uppkoppling.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance