Microsoft Surface Pro och Acer Iconia Tab W3 prissänks

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Surface Pro och Acer Iconia Tab W3 prissänks

Efter ett ljummet mottagande sänks priserna på två framstående Windows-plattor i Microsofts webbutik. Surface Pro och Acer Iconia Tab W810 blir cirka 100 dollar billigare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett välkommet beslut för de som redan gillar Windows 8 på en platta men inte hunnit/haft råd att skaffa en än.

Om Microsoft däremot hoppas på att omvända någon av de som inte gillar Windows 8 så har det tåget nog gått för länge sedan, och en prissänkning hjälper knappast.

Sedan kan det ju vara så att de vill bli minska sitt lagersaldo inför lanseringen av surface 2.0 eller vad det blir, men då 8.1 skall vara en gratis uppgradering känns det inte så troligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Prissänkningar är alltid kul!

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

W3 fanns hos Inet och CDON för 2990 för 32GB-varianten såg jag. Så verkar som att det är på gång

Permalänk

Känns som att surfplattekriget är förlorat för microsofts del.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk

Surface pro har väl ändå sålt rätt okej?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ingen som köper skräpet.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

prisdumpning inför hashwell refresh

Är nöjd med min Iconia W700, lite tung och klmpig i jämförelse med en ipad men samtidigt klart portabel och har inga problem att hålla den med en hand en längre tid. Batteritiden är helt ok för att inte vara hashwell (får ut 8 timmar filmtittande på den, ibland lite mer). Tycker att Win8 är rätt bra också (iaf med 8.1). De gånger jag har testat Surface Pro så har den kännts väldigt bra men hadde för dålig batteritid för min del, ordnar MS det med hashwell så kanske jag köpe en sådan efter jul.

Permalänk
Medlem

Haswell, broadwell eller whatever det är i den. Det är rätt irrelevant vilken X86 CPU de tar till nästa generation Surface för det ska mycket till för att få hela konceptet att tas emot av majoriteten marknaden. För så här långt så verkar hela hybridkonceptet vara en nischprodukt för en viss grupp av människor.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Acer:s uppgraderade version av Iconia W700: W701 då som de verkar hålla tillbaka allt vad de kan, undrar om de är oroliga för att få lager fulla med utdaterade produkter...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

För lite och för sent IMO. Frågan är dock om prissänkningen ens kan hjälpa efter det svala mottagande Win 8 redan fått. 8.1 lär knappast ändra på detta för de som redan bestämt sig för att undvika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mor5ives:

För lite och för sent IMO. Frågan är dock om prissänkningen ens kan hjälpa efter det svala mottagande Win 8 redan fått. 8.1 lär knappast ändra på detta för de som redan bestämt sig för att undvika.

En prisdumpning av det här slaget är närmast ett erkännande att man gjort en oattraktiv produkt Pris är inget som i sig avskräcker konsumenter. Kolla bara på iPad. apple kan utan problem ta 6500 för dem och inte en jävel gnäller om att det är för dyrt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En prisdumpning av det här slaget är närmast ett erkännande att man gjort en oattraktiv produkt Pris är inget som i sig avskräcker konsumenter. Kolla bara på iPad. apple kan utan problem ta 6500 för dem och inte en jävel gnäller om att det är för dyrt.

Apple har ju till skillnad från MS redan ett inarbetat varumärke med ett enormt utbud av tillbehör och appar. MS ligger långt efter vad det gäller hela ekosystemet...

Permalänk
Medlem

Folk vill inte ha deras plattor. Vem skulle vilja ha windows-platta när det finns iPad och android? Inte jag iaf, när man äntligen kan undvika MS-träsket så gör man ju det. På plattor och telefon finns det alternativ, tyvärr inte riktigt på klientdatorerna ännu. Den dagen man blir helt Microsoft-sanerad kommer man må och känna sig mycket bättre.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Apple har ju till skillnad från MS redan ett inarbetat varumärke med ett enormt utbud av tillbehör och appar. MS ligger långt efter vad det gäller hela ekosystemet...

Om Microsoft inte är ett inarbetat varumärke efter att i 20 års tod ha funnits på vatenda NissePelles dator är det endast sig själva de har att skylla.

Men visst, det folk vill ha är ju ett brett apputbud, och det skulle inte Microsoft ha även om de betalade folk för att ta emot plattorna. Så det de måste fixa är apputbudet, NU! Det går inte att grina som en treåring och säga att kunkurrenterna inte hade så många appar heller vid samma tidpunkt, för det har kunderna ingen förståelse för. Även om apparna kanske kommer upp i antal (och framförallt kvalitet) så småningom så lär ju konkurrenterna också fortsätta utvecklas. Därför tror jag att Microsoft är och förblir hopplöst efter på plattor och Mobiler, precis som de var med Zune brun.

Vill du ha en cykel eller en bil? Väljer du cykeln kommer den också att bli en bil så småningom, det är bara det att bilen, om du väljer den nu, kommer att vara en månraket vid det laget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Härligt! Lite synd att den inte har haswell dock, väntar nog på en sån variant.

Så hemskt att försöka surfa på en normal surfplatta (nexus 10), det enda som duger något till är skärmen.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Härligt! Lite synd att den inte har haswell dock, väntar nog på en sån variant.

Så hemskt att försöka surfa på en normal surfplatta (nexus 10), det enda som duger något till är skärmen.

Vad är det för fel på Nexus 10?

Permalänk

Om man kollar priserna på Surface Pro 128GB på någon lite mer välkänd affär (mao inte gråimport) så kostar den ca. 9000:-. Vem vill lägga dessa pengar på en produkt som inte har bevisat sig än? Finns knappt några appar eller andra prylar till den. Samtidigt kan man får marknadens bästa platta, iPad med retina display 128GB för 6895:-. Bästa ekosysemet osv(verkligen löjligt stort utbud av grejer till den). Så länge en Surface Pro kostar mer än marknadens ledande grejer så blir det löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

Om man kollar priserna på Surface Pro 128GB på någon lite mer välkänd affär (mao inte gråimport) så kostar den ca. 9000:-. Vem vill lägga dessa pengar på en produkt som inte har bevisat sig än? Finns knappt några appar eller andra prylar till den. Samtidigt kan man får marknadens bästa platta, iPad med retina display 128GB för 6895:-. Bästa ekosysemet osv(verkligen löjligt stort utbud av grejer till den). Så länge en Surface Pro kostar mer än marknadens ledande grejer så blir det löjligt.

Jämför du på fullt allvar Surface Pro med en iPad? Jag lovar dig att det finns långt fler (och långt mer avancerade) program till Surface Pro än till iPad. Det är ju snudd på en pinsam jämförelse, det ena är ett verktyg och det andra är en leksak.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

Om man kollar priserna på Surface Pro 128GB på någon lite mer välkänd affär (mao inte gråimport) så kostar den ca. 9000:-. Vem vill lägga dessa pengar på en produkt som inte har bevisat sig än? Finns knappt några appar eller andra prylar till den. Samtidigt kan man får marknadens bästa platta, iPad med retina display 128GB för 6895:-. Bästa ekosysemet osv(verkligen löjligt stort utbud av grejer till den). Så länge en Surface Pro kostar mer än marknadens ledande grejer så blir det löjligt.

Men du missar poängen att en Surface Pro även är en fullfjädrad dator som kan köra riktiga program, alltså klarar den mycket mer än vad en iPad klarar av. Jag har min i skolan både som platta till att göra anteckningar via OneNote men kan samtidigt köra riktiga program som word, matlab osv. Som platta duger den också väldigt bra, visst apputbudet kunde varit bättre men går ju att komplettera sånt som inte finns i marknaden med x86 program på skrivbordet. Sen finns ju ändå en del appar som är bra också.
Sen att folk som inte behöver x86 program inte vill lägga pengarna, det kan jag köpa. Men vill man ha tillgång till x86 program så är Surface Pro en trevlig produkt med mycket mervärde i form av gedigen design, bra penna, bra tillbehör och avsaknad av bloatware program vid ankomst. Batteritiden är dock ett minus, men med haswell kan ju detta komma att bli bättre...

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att dom inte bara ger upp, utan försöker göra rätt från sig. Surface har stor potential + att den är snygg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Vad är det för fel på Nexus 10?

Processorn och att det inte går att ha två fönster uppe samtidigt. (Jag vet att man kan installera ubuntu, men det kommer inte hända) Tar ofta många sekunder att få igång ett program, öppna en fil, byta flik och så vidare och det är inte acceptabelt 2013. Jag vill ha x86 och en helt ok SSD. Ljuvlig skärm dock, men har som sagt fortfarande mycket större möjligheter på 1366x768 och windows än 2560x1600 och android, tyvärr. En krasch per dag hjälper inte direkt heller, eller att 4.3 förstörde alla mina widgets under nova launcher. Den är en leksak, surface pro är en bärbar utan tangentbord.

Skrivet av SmörBacon:

Bästa ekosysemet osv(verkligen löjligt stort utbud av grejer till den).

Hört talas om windows? Standarden inom i princip alla företag och skolor i västvärlden?

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Avstängd

Microsoft har ju också på i ett annat fall markerat att de inser, att de inte är med i matchen på Surfplattor (WinRT) och mobiler (WP8).
Genom att släppa Microsofts viktiga MS Office i Android och IOS.

Ursprungligen hade väl man hoppats på att MS Office skulle locka företag och privatpersoner som använder MS Office på datorer också skulle välja WinRT och WinPhone.

Microsoft fick välja att antingen "offra" MS Office eller WinRT/WinPhone.
Så för Androids del finns det nu 4-6 Office program. Bara ett av dessa kräver årlig licensavgift och gör reklam för Skydrive (eller vad det må heta i framtiden), nämligen MS Office. Misstänker starkt att MS Office inte kommer bli så stor på vare sig Android eller IOS...

En bonus för Microsofts när det gäller Android är att samma kod passar för både smartphones, phablets (=stora mobiler) och tablets/Surfplattor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tja, tror att jag hellre tar en OK "vanlig" ultrabook istället för ungefär samma pengar då dessa har riktigt tangentbord och mer anpassningsbar och större skärm, 10" är i minsta laget också om det inte är en renodlad platta.

Surface Pro hamnar i nån slags klass som jag inte riktigt behöver, hade den varit en hel del billigare än dom ca 7500 det kommer bli, så hade den varit mer intressant.
Vill jag sitta och arbeta och jobba med datorn så en bra 13,3-14" ultrabook istället.
Vill man bara surfa kolla mail m.m och ha nåt lite behändigt med sig, en prisbillig platta på 7-10"

Med bägge varianterna kan jag enkelt slippa Windows 8 också, som jag inte har några planer på att använda.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Haha om jag hade velat ha en dator att jobba på hade jag ju köpt en Macbook Air 13" som har 12 timmar batteri. Min iPad behöver jag ladda typ en gång var 5e dag eller något och jag använder den väldigt mycket. Vad är meningen att ha en platta som inte har smidiga apps, bekväm storlek eller någon bra batteritid? Säg mig istället vad fördelarna med Surface Pro är jämfört med en Macbook Air 13".

Permalänk
Skrivet av skewgen:

Men du missar poängen att en Surface Pro även är en fullfjädrad dator som kan köra riktiga program, alltså klarar den mycket mer än vad en iPad klarar av. Jag har min i skolan både som platta till att göra anteckningar via OneNote men kan samtidigt köra riktiga program som word, matlab osv. Som platta duger den också väldigt bra, visst apputbudet kunde varit bättre men går ju att komplettera sånt som inte finns i marknaden med x86 program på skrivbordet. Sen finns ju ändå en del appar som är bra också.
Sen att folk som inte behöver x86 program inte vill lägga pengarna, det kan jag köpa. Men vill man ha tillgång till x86 program så är Surface Pro en trevlig produkt med mycket mervärde i form av gedigen design, bra penna, bra tillbehör och avsaknad av bloatware program vid ankomst. Batteritiden är dock ett minus, men med haswell kan ju detta komma att bli bättre...

Det är samma gamla argument jag hört flera ggr tidigare. Varför vill du sitta och jobba på en strypt laptop med dålig batteritid istället för att bara köpa en riktig laptop om du ändå bara arbetar på den? Vilka appar använder du på den som du hade saknat om du hade en laptop istället?

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Jämför du på fullt allvar Surface Pro med en iPad? Jag lovar dig att det finns långt fler (och långt mer avancerade) program till Surface Pro än till iPad. Det är ju snudd på en pinsam jämförelse, det ena är ett verktyg och det andra är en leksak.

Finns många, många ultrabooks av alla möjliga slag som är billigare, har bättre batteritid och är ett bättre verktyg än en Surface Pro. Surface Pro är en pinsam laptop.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Ett välkommet beslut för de som redan gillar Windows 8 på en platta men inte hunnit/haft råd att skaffa en än.

Om Microsoft däremot hoppas på att omvända någon av de som inte gillar Windows 8 så har det tåget nog gått för länge sedan, och en prissänkning hjälper knappast.

Sedan kan det ju vara så att de vill bli minska sitt lagersaldo inför lanseringen av surface 2.0 eller vad det blir, men då 8.1 skall vara en gratis uppgradering känns det inte så troligt.

Intel har hunnit släppa Haswell så de kan mycket väl arbeta på en ny version med nyare processor vilket eventuellt skulle lösa lite av problemen med batteritiden som verkar vara en av få saker som verkara vara negativt med Surface Pro. Den har ju funnits ute ett tag och standard inom branschen är ju produktcykler på ett år ungefär. Så med en ny generation hårdvara och en ny version av Windows 8 på gång känns det som hög tid att släppa en ny version om de fortfarande vill vara med och leka.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SmörBacon:

Det är samma gamla argument jag hört flera ggr tidigare. Varför vill du sitta och jobba på en strypt laptop med dålig batteritid istället för att bara köpa en riktig laptop om du ändå bara arbetar på den? Vilka appar använder du på den som du hade saknat om du hade en laptop istället?

http://www.penny-arcade.com/2013/02/22/the-ms-surface-pro

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om Microsoft inte är ett inarbetat varumärke efter att i 20 års tod ha funnits på vatenda NissePelles dator är det endast sig själva de har att skylla.

Men visst, det folk vill ha är ju ett brett apputbud, och det skulle inte Microsoft ha även om de betalade folk för att ta emot plattorna. Så det de måste fixa är apputbudet, NU! Det går inte att grina som en treåring och säga att kunkurrenterna inte hade så många appar heller vid samma tidpunkt, för det har kunderna ingen förståelse för. Även om apparna kanske kommer upp i antal (och framförallt kvalitet) så småningom så lär ju konkurrenterna också fortsätta utvecklas. Därför tror jag att Microsoft är och förblir hopplöst efter på plattor och Mobiler, precis som de var med Zune brun.

Vill du ha en cykel eller en bil? Väljer du cykeln kommer den också att bli en bil så småningom, det är bara det att bilen, om du väljer den nu, kommer att vara en månraket vid det laget.

En miljon appar redo vid lansering är vad du hade förväntat dig eller? Det är omöjligt, man hade inte kunnat göra det annorlunda. Eller kanske går det att trolla fram en miljon appar. Dessutom, med den logiken borde t.ex. Canonical lagt ner Ubuntu för länge sen. Fast det har dom inte gjort...

Förresten så tror jag att många satsar på html5. Bara som ett exempel så finns Spotify numera tillgängligt från webbläsaren så någon app behövs inte.