Extern hårddisk som kan kopplas till 2 datorer samtidigt?

Permalänk
Medlem

Extern hårddisk som kan kopplas till 2 datorer samtidigt?

Tjohoj!

Undrar om det finns någon Extern Hårddisk som helt enkelt går att ha inkopplat i 2 datorer samtidigt, alltså att ha access till den direkt från båda datorerna utan att behöva gå igenom nätverket.
Har kollat runt lite men hittar ingenting modernt så att säga...

Läste nånting om en USB hub eller USB Switch men fanns inga garantier på att det skulle fungera.

Tacksam för svar!

Visa signatur

[Fractal Design Define R4] [Fractal Design Newton R3, 600W 80+Platinum] [EVGA 780 SC ACX] [Intel Core i5 4670K 3.4GHz] [2x8GB Corsair Dominator Platinum 1600MHz] [MSI Z87-G45] [Samsung Basic SSD 250GB] Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Skulle bli problem med delad samtidig åtkomst, därför behövs EN filsystemprocess som samordnar accesserna.

Skulle du kunna utveckla? Förstog inte så mycket.

Visa signatur

[Fractal Design Define R4] [Fractal Design Newton R3, 600W 80+Platinum] [EVGA 780 SC ACX] [Intel Core i5 4670K 3.4GHz] [2x8GB Corsair Dominator Platinum 1600MHz] [MSI Z87-G45] [Samsung Basic SSD 250GB] Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Du behöver någon kontroller eller liknande som hanterar filaccessen till hårddisken. Hårddskens läshuvud kan bara vara på en plats samtidigt, om båda datorerna vill läsa/skriva på olika delar av hårddisken samtidigt så blir det problem.

Har inte sett någon sådan lösning, är dock nyfiken på vad det är för situation där du behöver komma åt hårddisken från två datorer samtidigt, utan att involvera något nätverk?

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns inga usbprylar som klarar det, det är väl inte tekniskt omöjligt via usb men ingen har gjort det eftersom behovet lär vara försvinnande litet, vad är det för fel med nas/san lösning?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Du behöver någon kontroller eller liknande som hanterar filaccessen till hårddisken. Hårddskens läshuvud kan bara vara på en plats samtidigt, om båda datorerna vill läsa/skriva på olika delar av hårddisken samtidigt så blir det problem.

Nyfiken på vad det är för situation där du behöver komma åt hårddisken på två datorer samtidigt, fast utan att involvera något nätverk?

Det hela låter så sjukt när jag tänkte det i huvudet, världens i-lands problem men anyway, here goes -

Har 2 skärmar just nu till min primära dator, planen är att bygga en mITX dator som man lätt kan ta med till LAN och som polare kan spela lite på om dom kommer över. Tänker då ha 1 skärm till varje dator.
Har inte tänkt att ha 2 nätverkskablar in till datorrummet utan tänkte mer lägga en temporär till den andra om den ska spelas på.
Och när jag tittar på film/serier använder jag den vänstra skärmen (som jag tänkte koppla in dator 2 i) och på den högra spelar jag och använder den primära datorn på.
Och istället för att köpa typ 1/2 TB diskar till vardera dator tänkte jag om man bara kunde köra en 3TB Extern på båda, fast allt fallerar lite om det är jätte jobbigt att koppla ihop den så.

Visa signatur

[Fractal Design Define R4] [Fractal Design Newton R3, 600W 80+Platinum] [EVGA 780 SC ACX] [Intel Core i5 4670K 3.4GHz] [2x8GB Corsair Dominator Platinum 1600MHz] [MSI Z87-G45] [Samsung Basic SSD 250GB] Inet Fraktfritt

Permalänk

Men varför inte bara sätta en nätverks-hubb/switch i rummet och ha båda datorerna uppe mot nätet och sedan skaffa en NAS. Annars får du nog skaffa en pocketdrive och flytta mellan datorerna.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swaap:

Har inte tänkt att ha 2 nätverkskablar in till datorrummet utan tänkte mer lägga en temporär till den andra om den ska spelas på.
Och när jag tittar på film/serier använder jag den vänstra skärmen (som jag tänkte koppla in dator 2 i) och på den högra spelar jag och använder den primära datorn på.
Och istället för att köpa typ 1/2 TB diskar till vardera dator tänkte jag om man bara kunde köra en 3TB Extern på båda, fast allt fallerar lite om det är jätte jobbigt att koppla ihop den så.

Köp en switch som du placerar brevid datorerna.
Koppla ihop datorerna i switchen.
Koppla in den externa hårddisken i en av datorerna.
Dela ut hårddisken till den andra datorn genom nätverket.

Då behöver du bara en nätverkskabel in till datorrummet samt två korta nätverkskablar från datorerna till switchen.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Skrivet av d0b:

Köp en switch som du placerar brevid datorerna.
Koppla ihop datorerna i switchen.
Koppla in den externa hårddisken i en av datorerna.
Dela ut hårddisken till den andra datorn genom nätverket.

Då behöver du bara en nätverkskabel in till datorrummet samt två korta nätverkskablar från datorerna till switchen.

Han kan dock inte hämta data från den samtidigt.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Men varför inte bara sätta en nätverks-hubb/switch i rummet och ha båda datorerna uppe mot nätet och sedan skaffa en NAS.

Skrivet av d0b:

Köp en switch som du placerar brevid datorerna.
Koppla ihop datorerna i switchen.
Koppla in den externa hårddisken i en av datorerna.
Dela ut hårddisken till den andra datorn genom nätverket.

Skrivet av mrqaffe:

Det finns inga usbprylar som klarar det, det är väl inte tekniskt omöjligt via usb men ingen har gjort det eftersom behovet lär vara försvinnande litet, vad är det för fel med nas/san lösning?

Känns otroligt korkat att jag inte tänkte på det. Meeen klockan börjar bli mycket.

Tack för era input, imorrn får jag ta och läsa på vad nas och san är då jag inte är helt hemma på vad det betyder. Samt titta på en Switch! Godnatt!

Visa signatur

[Fractal Design Define R4] [Fractal Design Newton R3, 600W 80+Platinum] [EVGA 780 SC ACX] [Intel Core i5 4670K 3.4GHz] [2x8GB Corsair Dominator Platinum 1600MHz] [MSI Z87-G45] [Samsung Basic SSD 250GB] Inet Fraktfritt

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan även dela ut disken direkt via en dator till ett nätverk, om du ändå ska ha datorn igång behöver du antagligen inte nått mer avancerat än ett fungerande nätverk och ett högerklick på disken och sedan välja att dela ut den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.