Permalänk

installation av windows via usb stick ?

hej har 2 frågor:

Hej, med nyare moderkort, såsom Z77 och Z87, om jag har Windows 7 på en usb stick (förberett och bootbart enligt en guide jag gjorde), då är det väl inga problem att installera därifrån ? Måste veta detta då jag helst vill undvika att köpa sata dvd brännare till mitt datorköp..

Den här frågan kanske inte direkt är i rätt tråd ? men provar då det gäller samma moderkort för gaming ändå..
Om man har en vanlig hårddisk istället för SSD, blir det någon skillnad vid spel? jag förstår att SSD laddar fortare, men jag tänker mer på när man väl spelar, "hackar" de mer med vanlig hårddisk ?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Hej!

Fråga 1. Inga problem alls, se bara till att BIOS bootdevice är inställd på "USB device".

SSD hjälper mestadels till, precis som du trodde, att ladda upp spelet. Stora banor på BF3 osv. När spelet väl är igång så blir det ingen märkbar prestanda skillnad SSD vs. HDD. (på denna punkt blir jag säkerligen tillrättavisad snart med länk som pekat på statistiksiffror) men som sagt, inget märkbart.

Permalänk
Rekordmedlem

Alla nyare moderkort kan boota från usb så det bör inte vara något problem, om ett spel laddar banor medan du spelar kan det påverka "ryck" med en ssd, men det beror på hur spelet är gjort, vissa laddar inte alls när du väl startat en bana.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

tack, fattar galoppen...

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Får jag stjäla tråden lite och fråga var man får tag på Windows 8 ISO att ladda ner om man har nyckel?

Verkar som man måste vara medlem på MSDN för att kunna ladda ner :(.

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

hej har 2 frågor:

Hej, med nyare moderkort, såsom Z77 och Z87, om jag har Windows 7 på en usb stick (förberett och bootbart enligt en guide jag gjorde), då är det väl inga problem att installera därifrån ? Måste veta detta då jag helst vill undvika att köpa sata dvd brännare till mitt datorköp..

Den här frågan kanske inte direkt är i rätt tråd ? men provar då det gäller samma moderkort för gaming ändå..
Om man har en vanlig hårddisk istället för SSD, blir det någon skillnad vid spel? jag förstår att SSD laddar fortare, men jag tänker mer på när man väl spelar, "hackar" de mer med vanlig hårddisk ?

Om du inte hittar USB:et i Bios så kör med FAT32, jag hade det problemet.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Får jag stjäla tråden lite och fråga var man får tag på Windows 8 ISO att ladda ner om man har nyckel?

Verkar som man måste vara medlem på MSDN för att kunna ladda ner :(.

ingen som vet??

pallar inte köpa dvdläsare när jag köpt OEM licens..

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3lander:

ingen som vet??

pallar inte köpa dvdläsare när jag köpt OEM licens..

http://www.redmondpie.com/download-windows-8-iso-x86-x64-file...

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Tack så mycket

funka dock inte, jag fick aldrig möjlighet att skriva in min produktnyckel och sedan installera till media och usb..

skit.. tack för hjälpen i alla fall.

Permalänk
Medlem

"This product key cannot be used to install a retail version of Windows 8"

Får jag när jag följer de stegen med min win8 OEM Systembyggarlicens.

Permalänk
Medlem

Bryter de svar som skulle lösa problemet mot forumreglerna kanske?

Ja/Nej fråga