Permalänk
Medlem
Skrivet av poppis23:

Ok då tänkte jag fel där. Hade för mig att radiatorn behövde fläkten på sig för att få luft

jo den behöver fläkten men den kan lika gärna suga luft genom radiatorn som blåsa. Om du sätter fläkten mellan chassit och radiator kan inte fläktarna trilla av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matnojje:

jo den behöver fläkten men den kan lika gärna suga luft genom radiatorn som blåsa. Om du sätter fläkten mellan chassit och radiator kan inte fläktarna trilla av.

Då har jag gjort fel. La själva fläkten på radiatorn och tejpade fast den I natt orkar jag inte byta. Det får vänta tills imorgon. Bara tejpen håller så är jag nöjd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av poppis23:

Då har jag gjort fel. La själva fläkten på radiatorn och tejpade fast den I natt orkar jag inte byta. Det får vänta tills imorgon. Bara tejpen håller så är jag nöjd

som folk redan antyt ta bild på hur du tänkt montera fläkten+radiator och gör det rätt (du vill väl inte vakna upp en natt att radiatorn ramlar ner på grafikkortet)... ska fläkten blåsa mot radiatorn skall du från baksidan av lådan montera fläkt till radiator. då ska du kunna skruva fast fläkt och radiatorn så den sitter, går inte detta då är det antingen fel på lådan (nått jag råkat ut för) så fläkt o radiator lossnar (stora skruvhål) eller så är det fel på radiaorns montering hål.

SÅ BILD!!! ingen mer hjälp innan du gjort detta!!!!

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompi8:

som folk redan antyt ta bild på hur du tänkt montera fläkten+radiator och gör det rätt (du vill väl inte vakna upp en natt att radiatorn ramlar ner på grafikkortet)... ska fläkten blåsa mot radiatorn skall du från baksidan av lådan montera fläkt till radiator. då ska du kunna skruva fast fläkt och radiatorn så den sitter, går inte detta då är det antingen fel på lådan (nått jag råkat ut för) så fläkt o radiator lossnar (stora skruvhål) eller så är det fel på radiaorns montering hål.

SÅ BILD!!! ingen mer hjälp innan du gjort detta!!!!

Bilder är bara onödigt om det inte är så att du är ute efter att gotta dig åt andras misstag, ts har ju inte följt instruktionerna på hur grejorna skall monteras och gör han det så lär det ju fixa sig.

Permalänk
Inaktiv

Men shit pomfritt! Lönt att hjälpa honom när han inte ens bryr sig om att läsa instruktionerna!
Jag har monterat säkert 30-40 stycken H60,H80 & H100 i olika chassi och aldrig misslyckats.

Permalänk
Medlem

Tejp, buntband, konstiga överklockningar, ful-warez och massa billig importerad läsk.
Det gäller att leva "On the edge"

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

hur svårt kan de va å montera en fläkt
herregud

Permalänk
Medlem
Skrivet av poppis23:

Då har jag gjort fel. La själva fläkten på radiatorn och tejpade fast den I natt orkar jag inte byta. Det får vänta tills imorgon. Bara tejpen håller så är jag nöjd

Ganska underhållande tråd må jag säga. Du kan inte kollat speciellt noggrant i instruktionen va?
Montera precis som det ser ut på bilden, och jag skulle tipsa att du suger in luft utifrån som sedan blåser genom radiatorn, då får du svalast CPU till bekostnad av att allt annat i datorn blir lite varmare, om inte det är ett problem för dig.

Så alltså: Stoppa in skruvarna utifrån i hålet där du vill ha radiator+fläkt (jag har mina brickor på utsidan av lådan) ,trä på fläkten på skruvarna och avsluta med att skruva dit radiatorn innerst, klart!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puttefnasket:

Bilder är bara onödigt om det inte är så att du är ute efter att gotta dig åt andras misstag, ts har ju inte följt instruktionerna på hur grejorna skall monteras och gör han det så lär det ju fixa sig.

jag förstår din poäng men är det nu så fallet så är det bättre vi får se hans misstag så vi kanske kan se till att han gör rätt. men han vet säkert inte hur man lägger upp bilder på swec heller så. ja vi vet ju inte heller han kan ju ha fått ett felaktigt exemplar det vet man ju aldrig och då tycker man som synd om honom åxå det kan tolkas på olika sätt :D.....

TS; så här gör man har du inte gjort så gör så....

http://www.youtube.com/watch?v=HO9APx2yKrg

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

Tejp, buntband, konstiga överklockningar, ful-warez och massa billig importerad läsk.
Det gäller att leva "On the edge"

fast buntband är bra <3

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av poppis23:

Det är så att installerat mitt H60 från corsair och jag gjorde nog det dummaste som finns. Fläkten som kom med kylaren kunde inte skruvas på radiatorn, så jag tog vanlig tejp och tejpade varje hörn av fläkten. Och nu är jag jätte orolig. Tror ni tejpen kan lossna och att fläkten ramlar på grafikkortet? Blir radiatorn varm? Då skulle jag tro att tejpen kan smälta. Har inte tejpat på själva radiatorn utan det är mer på sidan av radiatorn. Tror ni det kan hända nåt??? Sjukt orolig.

Fläkten skall sitta längst in, och inte ovanpå radiatorn.
Förklaring

Chassiplåt| fläkt| radiator
Inte tvärtom.
Sen ska de långa skruvarna köras från utsidan av chassit och in i gängorna i radiatorn..

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Skrivet av bullen181:

Fläkten skall sitta längst in, och inte ovanpå radiatorn.
Förklaring

Chassiplåt| fläkt| radiator
Inte tvärtom.
Sen ska de långa skruvarna köras från utsidan av chassit och gängas in i radiatorn..

Rätt men skruvarna ska skruvas in,ej gängas.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

Rätt men skruvarna ska skruvas in,ej gängas.

Jo jag menade skruvarna skall in i de gängade hålen i radiatorn.. Jag är lite trött.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av poppis23:

Men herregud. Jag gjorde det. Inte mitt fel att fläkten gick av.

Ja silvertejp har jag. Det lär hålla va?

Har svårt att se att det skulle vara någon annans fel.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Men gud hur svårt kan det vara. Monterade min första H60 i månaden. Inga problem alls. Efter en vecka testade jag att köra Push and Pull istället med två Schyte -fläktar. Går ju knappt att misslyckas.

http://www.youtube.com/watch?v=HO9APx2yKrg
Så enkelt är det.

Visa signatur

"It is ridiculous to say that TV-games is affecting kids. If say for example Pac-Man were affecting kids born in the 80'ies then we would
today have loads of youths running around in a dark room eating pills while they are listening to monotone music."

Permalänk

Haha, detta är ju i klass med att köpa det dyraste grafikkortet (med vattenblock) och sedan undra varför det överhettas

Att man tänker fel förstår jag, men det borde bli uppenbart efter första försöket att hålen till fläkten inte är gängade och därmed inte kommer fastna längst ut på skruvarna...

Edit: TS gjorde dessutom en tråd i ämnet och frågade hur fläkten skulle monteras... Ett råd till nästa gång: ta det lungt och ta till dig hjälpen som ges på forumet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Du har troligtvis skruvat sönder massa kylfänsar om du gjort fel.. roligt.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Du har troligtvis skruvat sönder massa kylfänsar om du gjort fel.. roligt.

Ja det var min tanke också. Risken är ju också stor att det blir en läcka om man kör skruv genom radiatorn.

Permalänk
Medlem

Detta var det roligaste jag läst på länge.
Ibland är forum på SweC den bästa underhållning som finns!!!

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch