Permalänk

Ny AS5 till kylda delar av moderkortet?

Jag har funderat ett tag på om det är tempmässigt värdefullt att pilla med kylflänsar/heatpipes etc på moderkort såsom att rengöra och applicera ny kylpasta?
Hittills har jag mest blåst på dessa områden och fått bort lite tussar och så, sol ligger på hela dagarna som värst där datorerna står. Mobo temp ca 24-40 +C just nu...
CPU 20-22C och kärnor 30-35C. Alla värden är idle.

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Medlem

PWM brukar ha kylkuddar istället för kylpasta och skulle inte heller rekommendera att byta till kylpasta, men syd- och nordbryggan skulle kunna kylas med kylpasta då de är mer lika CPU/GPU kärnorna, då de är exponerad kisel.

EDIT: Var bara försiktig då Arctic Silver innehåller just silver som är en av de bästa strömledarna, så väldigt små mängder då syd/nordbrygga är väldigt små i jämförelse med CPU/GPU.

Permalänk
Skrivet av swesen:

PWM brukar ha kylkuddar istället för kylpasta och skulle inte heller rekommendera att byta till kylpasta, men syd- och nordbryggan skulle kunna kylas med kylpasta då de är mer lika CPU/GPU kärnorna, då de är exponerad kisel.

EDIT: Var bara försiktig då Arctic Silver innehåller just silver som är en av de bästa strömledarna, så väldigt små mängder då syd/nordbrygga är väldigt små i jämförelse med CPU/GPU.

Okej, tack så mycket!

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

EDIT: Var bara försiktig då Arctic Silver innehåller just silver som är en av de bästa strömledarna, så väldigt små mängder då syd/nordbrygga är väldigt små i jämförelse med CPU/GPU.

"Not Electrically Conductive:
Arctic Silver 5 was formulated to conduct heat, not electricity.
(While much safer than electrically conductive silver and copper greases, Arctic Silver 5 should be kept away from electrical traces, pins, and leads. While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.)"

http://www.arcticsilver.com/as5.htm

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av swesen:

PWM brukar ha kylkuddar istället för kylpasta och skulle inte heller rekommendera att byta till kylpasta, men syd- och nordbryggan skulle kunna kylas med kylpasta då de är mer lika CPU/GPU kärnorna, då de är exponerad kisel.

EDIT: Var bara försiktig då Arctic Silver innehåller just silver som är en av de bästa strömledarna, så väldigt små mängder då syd/nordbrygga är väldigt små i jämförelse med CPU/GPU.

Om man läser på AS hems(k)ida så står det just det att AS 5 inte är ledande men att man ändå inte bör kladda med det där man inte vill ha det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

"Not Electrically Conductive:
Arctic Silver 5 was formulated to conduct heat, not electricity.
(While much safer than electrically conductive silver and copper greases, Arctic Silver 5 should be kept away from electrical traces, pins, and leads. While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.)"

http://www.arcticsilver.com/as5.htm

Fo3

Skrivet av Jalle64:

Om man läser på AS hems(k)ida så står det just det att AS 5 inte är ledande men att man ändå inte bör kladda med det där man inte vill ha det.

Vart har jag skrivit att Arctic Silver 5 är ledande? Ni båda försöker rätta mig på någonting jag inte skrivit, jag skrev att silver är en av de bästa strömledarna.

Jag har själv råkat förstört ett HD7970 DCII kort med för mycket Arctic Silver 5, så jag skrev att han skulle använda små mängder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av swesen:

PWM brukar ha kylkuddar istället för kylpasta och skulle inte heller rekommendera att byta till kylpasta, men syd- och nordbryggan skulle kunna kylas med kylpasta då de är mer lika CPU/GPU kärnorna, då de är exponerad kisel.

EDIT: Var bara försiktig då Arctic Silver innehåller just silver som är en av de bästa strömledarna, så väldigt små mängder då syd/nordbrygga är väldigt små i jämförelse med CPU/GPU.

Skrivet av swesen:

Vart har jag skrivit att Arctic Silver 5 är ledande? Ni båda försöker rätta mig på någonting jag inte skrivit, jag skrev att silver är en av de bästa strömledarna.

Jag har själv råkat förstört ett HD7970 DCII kort med för mycket Arctic Silver 5, så jag skrev att han skulle använda små mängder.

Då är jag väldigt dålig på att tolka din svenska, då du enligt mig insinuerar just att AS 5 innehåller detta och att han ska vara försiktig?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)