Permalänk

DIR-655 ostabil internetuppkoppling

Hej!
Vi har en Dlink DIR-655 som har börjat tappa internetuppkoppling varannan minut, bokstavligen. Det verkar som att det är endast strul med den utgående internettrafiken då om jag sitter på Google+ så kan jag höra mina vänner men de kan inte höra mig, medans internet är nere dock, det funkar dock inte så med Skype.

Vi har haft problem med att den har tappat uppkoppling förr, men då kunde det vara flera dagar i mellan varje avbrott och då var det oftast endast de som satt på trådlöst som tappade internet och då har det oftast funkat att bara starta om routern.

Så nu skulle vi vilja veta om routern helt enkelt börja bli för gammal eller om det finns någon inställning vi har råkat trycka på. Vi har resetat routern, senast var det igår det var också då det här problemet uppkom.

Om man pingar google och internet är dött så står det: request timed out. Men om man har stängt av routern så står det istället att den inte kunde hitta google.com, hur ska vi tolka detta?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Först och främst kör ni ADSL eller fiber? Eftersom det kan vara ett problem med erat ADSL modem också.

Sen kan jag säga ja som nätverkstekniker har jag sätt en hel del DIR-615 - DIR-655 som har behövt bytas ut nu senaste åren varit med om kanske 2 som gör lite ungefär som du pratar om.

Så det bästa du kan göra om du har möjlighet är att låna till dig en router testa med bara för att utesluta att det är eran router som är problemet och sen om det är det så är de ju bara att investera i en ny router.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Jag har med en 655:a som funkar sådär, blir lätt överbelastad och då är det en omstart som gäller trist nog. Nu har jag flyttat så använder en Netgear från Com hem, om den funkar bättre vet jag inte än men ska bli skönt att slippa 655:an då den funkar dåligt numera.

Permalänk

Jag har på något vänster lyckats fixa problemet, tror jag. Grejen är att vi har två routers, den ena är för ethernet den andra för WiFi. Så jag lät den som tar hand om WiFi få internet först och den som tar hand om ethernet, den fungerar lite som en switch tror jag, fick ta internet ifrån den som tar han om WiFi.
Ursäkta för en luddig förklaring.

Men jag vill tacka för alla svar, det kan vara så att felet är kvarstående och vi har bara inte upptäckt det än.

Permalänk
Hedersmedlem

Använder ni dubbla routers och inte gör speciella inställningar/kopplingar så kommer det krångla.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hade med en 655a som tappade nätet titt som tätt fick starta om den några ggr per vecka osv.

Till slut tröttna jag och köpte mig en netgear 3500 router och den funkar stabilt. så med andra ord råder jag dig att köpa ny router för att ha det problemet är rätt drygt.

Permalänk
Medlem

Om du kan höra dina vänner när ditt internet är nere så är det inte nere. Det behöver däremot inte utesluta att det är fel på routern. Har själv en 655:a och jag har inte haft några problem med den under de 4ish åren jag haft den. Modell spelar ingen roll, ingen router kommer att hålla för evigt.

När ditt internet går ner startar routern om sig själv? Kollar du lampor etc.? Den kanske blir överhettad.

Som Bazze sa, har du möjlighet att testa en router som du vet fungerar så kan du verifiera/utesluta din D-link.