Grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts (Gigbyte GTX 580)

Permalänk
Medlem

Grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts (Gigbyte GTX 580)

Hej, när jag sitter och surfar eller inte gör något så helt plötsligt blir skärmen svart och om jag har tur får jag upp en notis som lyder "Grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts". Det händer aldrig när jag spelar och jag klarar spel på samma prestanda som förut osv.

En annan sak att nämna kanske är att om jag då har otur och datorn kraschar (grafikkortet lägger av skriver vissa) så blir skärmen oftast turkos, ibland andra färger, sen stängs datorn av. Ibland blir skärmen svart och så stängs datorn sakta av och går inte att starta på ~5 sekunder igen.

Detta har börjat hända mer och mer nu sen sommarens start och det är inte överhettning eftersom temperaturen är normal (jag spelar ju inte) när detta händer.

Tacksam för snabba svar!

Permalänk

Det låter som att det är fel på drivrutinerna till grafikkortet. Prova med nyare drivrutiner, och om du har nyaste så kan du prova med äldre drivrutiner. Det brukade hända så för mig med mitt förra grafikkort (HD 7850), och det löste sig när jag bytte drivrutiner.

Visa signatur

MB: MSI Z77A-G45 Gaming - CPU: Intel Core i5 3570K - GPU: Geforce GTX 780 3GB - RAM: Kingston HyperX Beast 8GB 1600 Mhz - SSD: Corsair Force GS 128GB - HDD: 750GB- PSU: XFX Black Edition 750W 80+ Gold - CHASSI: Corsair Carbide AIR 540 COSTUME LOOP: PUMP: Alphacool VPP655 - TOP: Alphacool D5 HF TOP - CPU BLOCK: Alphacool NexXxos XP3 Light - GPU BLOCK:EK-FC 780 GTX Ti RAD: Alphacool NexXxos XT45 360mm - RES: Phobya Balancer 250

Permalänk
Medlem

Har testat minst 5 olika, både betor och icke-betor. Något jag upptäckte var att jag hade ändrat min Core Voltage från 1000 till 1050, när jag drog ner den till 1000 igen så hände det inte igen, men det gjorde de förut även när den var på 1000, det gjorde dock att det hände betydligt oftare. Hände minst 5-6 gånger idag.

Men jag kommer byta grafikkort (beställde idag) och det ska definitivt lösa problemet!

Visste redan om det med drivrutinerna, men tack för att du försökte hjälpa!

(Problemet löst kan man säga).