Skum fps i League of Legends!

Permalänk

Skum fps i League of Legends!

Hallå där, fellow SweC:are!
Jag har stött på ett lite märkligt problem i LoL:
League-programmet är lite halvsegt för mig. (lite längre laddningstider än andra och en liten fördröjning på någon/några sekunder när man klickar på något)
Så när jag kommit in i en match, ungefär 10 sekunder efter alla andra så har jag alltid 1-2 fps i de första 5-7 sekunderna, så jag får vänta de skunderna innan jag kan köpa items, för det går inte att göra något.

När det väl slutat lagga så går fps:en upp i runt 90-100, men sjunker gradvis längre in i matchen. Så när det gått runt 20 minuter i en match, så brukar jag ligga på runt 35-40 frames, som går ner i runt 20-25 i vissa teamfights.

Jag har texture-settings på high-medium, effects på low eller medium och AA av.
Är det något fel på programmet själv, och kan lösas med en ominstallation?

Imo så känns det orimligt att jag som sitter på ett Gtx 760 och en A8 ska ha ett sådant lagg, medan min kompis som sitter på en i3:a och något 5xxx, har allt på High och får 60 solid frames genom ett helt game?.

Tack på förhand!

Permalänk

Polare med A6-3670K har samma problem, trots GTX570 i burken låg han på 40fps oavsett inställning. Han verkade dock lösa det hela med att helt enkelt klocka cpun till 3,2GHz och minnen till 1866MHz mer har jag inte hört från honom.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Skrivet av Kärlekstrollet:

Polare med A6-3670K har samma problem, trots GTX570 i burken låg han på 40fps oavsett inställning. Han verkade dock lösa det hela med att helt enkelt klocka cpun till 3,2GHz och minnen till 1866MHz mer har jag inte hört från honom.

Hmm, minnena klockar jag nog inte och min processor ligger på 3,0 redan.. Det här är jätteskumt..

Permalänk
Skrivet av R4ZORMOUSE:

Hmm, minnena klockar jag nog inte och min processor ligger på 3,0 redan.. Det här är jätteskumt..

Nån expert får slå mig på käften om jag misstar mig men gissar på att avsaknaden från L3-cache i Llano som flaskar med tanke på Phenom II i samma klock funkar perfekt.

Men pröva att öka multipeln till 3,2-3,4GHz. Det ska inte krävas någon spänningshöjning alls så det ska inte göra någon skada.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Körde en likadan cpu i min httpc

fast med radeon 7850

Hade likadant problem när jag testade lol med den kunde gå från 150 fps ner till 10 fps då och då , sökte runt lite å folk påstod att det var något som hette bottleneck som blev till ^^

kanske samma problem?

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Skrivet av Kärlekstrollet:

klocka cpun till 3,2GHz

Tack för tipset!
Klockde skiten till 3.2 och fick 220 frames i earlygame och 50-60 i lategame.
Much love to you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4ZORMOUSE:

Tack för tipset!
Klockde skiten till 3.2 och fick 220 frames i earlygame och 50-60 i lategame.
Much love to you!

Tänk vad mycket 0,2 GHz kan göra...

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Tänk vad mycket 0,2 GHz kan göra...

Tänkte exakt samma sak, nästan lite såhär "Vad i helvete!?"- känsla..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av R4ZORMOUSE:

Tack för tipset!
Klockde skiten till 3.2 och fick 220 frames i earlygame och 50-60 i lategame.
Much love to you!

Skrivet av R4ZORMOUSE:

Tänkte exakt samma sak, nästan lite såhär "Vad i helvete!?"- känsla..

Det kan inte vara som så annars att du nu har satt en fast multipel i BIOS/UEFI? Det kan ha varit att Cool'n'Quiet funktionen buggade med multipeln på auto och klockade ner CPUn i spelet, till 1.6GHz, alternativt 800MHz (League of Legends i detta fall) och orsakade en kraftig flaskhals.

Hursom, kul att det löste sig.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

har samma problem, men med en fx 8320 klockad till 4.0 Ghz, minnet ligger på 1600 mhz.
ibland droppar fpsen ner till så lågt som 10, men oftast ligger den stadigt på 60.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Det kan inte vara som så annars att du nu har satt en fast multipel i BIOS/UEFI? Det kan ha varit att Cool'n'Quiet funktionen buggade med multipeln på auto och klockade ner CPUn i spelet, till 1.6GHz, alternativt 800MHz (League of Legends i detta fall) och orsakade en kraftig flaskhals.

Hursom, kul att det löste sig.

Kan ha varit, men somsagt, det är ju no worries nu längre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Det kan inte vara som så annars att du nu har satt en fast multipel i BIOS/UEFI? Det kan ha varit att Cool'n'Quiet funktionen buggade med multipeln på auto och klockade ner CPUn i spelet, till 1.6GHz, alternativt 800MHz (League of Legends i detta fall) och orsakade en kraftig flaskhals.

Hursom, kul att det löste sig.

kan detta vara felet som jag lider av?
vad jag vet ska den vara avstängd (var det senast)
och det ska vara inställt på performance i uefi.

för mig är det inte akut att få hjälp då jag spelar sällan, men det skulle vara kul att veta vad felet kan vara

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Skrivet av R4ZORMOUSE:

Kan ha varit, men somsagt, det är ju no worries nu längre!

Det är inte så att den överhettar om du kör den i 100% hela tiden? Eftersom du säger att du fick typ 100fps så antar jag att du inte har vsync på, och grafikkortet lär ju knappast flaska så då lär väl prollen gå i 100% hela tiden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Skrivet av R4ZORMOUSE:

Tack för tipset!
Klockde skiten till 3.2 och fick 220 frames i earlygame och 50-60 i lategame.
Much love to you!

Bra att det funkar, och jo som alla andra undrar... hur tusan kan 200MHz påverka så mycket?
Det är något magiskt som händer när man klockar upp sin Llano till 3,2GHz och spelar LoL.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Hoppas ni har det på benchmark, alla andra settings i video är helt värdelösa i lol.
Vad jag än tar under det så hoppar fpsen ner till 50 då och då, omöjligt att spela.
På benchmark så droppar den aldrig under 120+ iaf.

Permalänk

tjena! kan jag kanske låna tråden här och hoppas på något vettigt svar som kanske hjälper ?

det är såhär att jag hade runt 350fps på lol med benchmark inställningarna för ca. 2 månader sen och nu har jag bara 60-70 max..
har återställt datorn till en systemavbild och problemet kvarstår.. har även fps lagg på andra spel som t.ex. Borderlands 2..

ändå har jag fx-6300, gtx 670, 2133Mhz ram 16GB och ett Asus Crosshair V Formula-Z

tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

testa uppdatera era drivrutiner för grafikkortet, hjälpte problemet med en jag känner som hade framedrops ner till 1-5fps (visserligen hade han det i andra spel också, såsom BF3) med ett GTX 660 kort.

Permalänk

har provat!

jo jag har provat det och har alltid nyaste uppdateringarna :/ har prvöva kört utan nvidia experience också, fungerar ändå inte bättre