Permalänk
Medlem
Skrivet av qeckan:

Kör testet nu, processorn gick upp i 72c på sin höjd, alla cores höll sig oftast på 3817 mhz men hoppa ner 1 sec till 3716 mhz men sedan upp till 3817 igen. alla cores va på 100% load. något skumt?

tack

Då verkar den inte klocka ner sig? Någon som är mer kunnig på amd processorer får svara på om det är ok eller inte.

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

installera om.
ladda ner drivrutinerna du behöver - alltså chipset, .net framework 4.0 (http://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=17718), ljud, grafik o allt annat på ett USB minne.

-börja din fräscha windows med att köra in .net framework.
-installera ljud drivrutin, starta om
-installera chipset, starta om
-installera grafik drivrutin, starta om
-installera resterande drivrutiner.

nu borde din dator funka bättre. låter som att du kört in drivisarna i fel ordning, amd e lite känsliga för de..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucasSj:

Hans hårdvara är inte felet, det ska inte ge 20FPS.

Jag spelade BF3 på high med ett 6850 och en Phenom X4 3.4Gh/z

och jag spelade på medium / high med 6970 (1000/1400) + phenom x4 3.8 med ~45-60 Fps

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

oj fan sorry grabbar jag såg inte att ni hade skrivit... suck! ska genast börja pröva det! tack ska ni ha!

Permalänk
Medlem

-Om det e så att min hårdvara är felet-
Jag lyckades hitta en rätt schysst processor (som passar mitt moderkort) http://www.amazon.com/AMD-FD8350FRHKBOX-FX-8350-FX-Series-Edi...
för ett riktigt bra pris! Vad tror ni grabbar duger den? Jag tycker om Intel och jag vet att de säkert e lite bättre till spelande men min budget säger verkligen emot för tillfället... Visst presterar 8350 väldigt mycket bättre än 4130 då menar jag verkligen märkbar effekt?

snabba svar uppskattas eftersom erbjudandet avslutas om 4 h

tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

installera om.
ladda ner drivrutinerna du behöver - alltså chipset, .net framework 4.0 (http://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=17718), ljud, grafik o allt annat på ett USB minne.

-börja din fräscha windows med att köra in .net framework.
-installera ljud drivrutin, starta om
-installera chipset, starta omjh
-installera grafik drivrutin, starta om
-installera resterande drivrutiner.

nu borde din dator funka bättre. låter som att du kört in drivisarna i fel ordning, amd e lite känsliga för de..

Net framework går inte att installera för de finns tydligen redan. Det finns inte chipset drivers till win8 som till win7.. håller på att installerar ljud usb och grafik nu iallafall, jag installerde en tidigare version av bios också för att se om det hjälper. Kommer med update!

Permalänk
Medlem

Är inte temperaturen lite suspekt? En sådan där CPU borde väl inte nå sjuttiotvå grader på sju minuter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Är inte temperaturen lite suspekt? En sådan där CPU borde väl inte nå sjuttiotvå grader på sju minuter?

Det där vet du bättre än mig iaf
hur är det med Core Voltage den ligger hela tiden på 1.000v - 1.400v är det normalt!? Såg just en kille på utube som snackade om nån processor och hans va under 1v.
tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av qeckan:

Det där vet du bättre än mig iaf
hur är det med Core Voltage den ligger hela tiden på 1.000v - 1.400v är det normalt!? Såg just en kille på utube som snackade om nån processor och hans va under 1v.
tack

Spänningen är normal. I idle går den antagligen ner under 1V.

Möjligen påverkas prestandan negativt av den höga temperaturen.

Börja med att titta på benchmarks; jämför med prestandan du får ut.

Permalänk
Medlem

Benchmark

Här är benchmarken. Min processor ser ut att arbeta som den ska samt GPUn. Problemet är nog hårdvaran..
http://speedy.sh/EJHV9/bench.jpg

Permalänk
Medlem

Tycker dock fortfarande att de e sjukt konstigt att jag inte kan lira TERA med 30 FPS om jag inte sänker mina grafikinställningar till absolut lägsta? något måst ju vara fel? Tera-Online System Requirements recommended Athlon 64 X2 Dual Core 6000+/Core 2 Duo E6750 2.66GHz och GeForce 8800 GT/Radeon HD 3870 enligt bechmarksen på dem har jag bättre? förstår verkligen ingenting...

Permalänk
Medlem

Har du något annat program igång samtidigt som du spelar?

Om du startar en task-manager medan du har ett spel igång hur ser fördelningen av processorkraft ut?

Det verkar jättemärkligt att du ska få så låg FPS om du har de senaste versionerna av drivrutiner osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Har du något annat program igång samtidigt som du spelar?

Om du startar en task-manager medan du har ett spel igång hur ser fördelningen av processorkraft ut?

Det verkar jättemärkligt att du ska få så låg FPS om du har de senaste versionerna av drivrutiner osv.

Jag brukar spela med spotify eller skype på, men jag har testat utan och inget vidare resultat. Jag har också provat gamebooster samma sak där inget vidare resultat... Här kommer en bild på efter jag har spelat ca 10 min.
http://www.speedyshare.com/RpTYU/Untitled.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av qeckan:

Jag brukar spela med spotify eller skype på, men jag har testat utan och inget vidare resultat. Jag har också provat gamebooster samma sak där inget vidare resultat... Här kommer en bild på efter jag har spelat ca 10 min.
http://www.speedyshare.com/RpTYU/Untitled.png

Om du mäter GPU-load med GPU-z ( länk ) hur ser det ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om du mäter GPU-load med GPU-z ( länk ) hur ser det ut?

http://www12.speedyshare.com/M2b5A/download/gpu.png
där e GPUn efter kanske 5-10 min spelande

tack

Permalänk
Medlem

Om både GPU och CPU går på halvfart så måste det vara spelet som är problemet.

Att googla på Tera online fps ger ju rätt många märkliga förslag på ändringar i konfigfiler med mera. Möjligen skulle du kunna prova att flytta bort de konfigfiler som är grafikkortsrelaterad så att spelet återskapar dom med fräscha värden.

Go to "C:\Program Files (x86)\TERA\Client\S1Game\Config" and delete the following files. S1Editor S1EditorUserSettings S1Engine S1Game S1Input S1Option S1UI

Dold text

Hur ser det ut i Battlefield 3? CPU och GPU last dvs.

Permalänk
Medlem

Vad använder du för hårddisk? Till OS och dina installerade spel?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om både GPU och CPU går på halvfart så måste det vara spelet som är problemet.

Att googla på Tera online fps ger ju rätt många märkliga förslag på ändringar i konfigfiler med mera. Möjligen skulle du kunna prova att flytta bort de konfigfiler som är grafikkortsrelaterad så att spelet återskapar dom med fräscha värden.

Go to "C:\Program Files (x86)\TERA\Client\S1Game\Config" and delete the following files. S1Editor S1EditorUserSettings S1Engine S1Game S1Input S1Option S1UI

Dold text

Hur ser det ut i Battlefield 3? CPU och GPU last dvs.

Battlefield 3 har jag inte installerat för tillfället så de vet jag faktiskt inte.. Däremot har jag testat typ alla google och youtube lösningar på TERA online utan vidare resultat.. Börjar bli riktigt trött på det här..

Tack för hjälpen, fler idéer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Vad använder du för hårddisk? Till OS och dina installerade spel?

Min C drive: (alla program + os): Western digital (WDC WD6401AALS-00L3B2) 640GB
Min D drive: (alla spel) Samsung HD204UI ATA device 2000GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Köpte mig en EeePC 1005? (RIP) dess BIOS firmware var avsedd för WinXP och under Win7 var datorn så slö att man han skriva flera ord innan det första tecknet kom upp på skärmen (både OpenOffice eller Firefox).
Det rättades till genom att uppdatera BIOS, vilket var lätt med ASUS uppdaterings program.

Har prövat 2 olika bios, den senaste och den NÄST senaste. Inget vidare resultat där heller, tycker ni att jag ska pröva bios ännu länge tillbaka?

Permalänk
Medlem

Kör en benchmark för diskarna och jämför med tester på nätet av samma diskar om du hittar så det inte är diskens/diskarnas fel.
Har haft ett liknande problem och det visade sig att min ena disk höll på att ge upp.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

så såg det ut, har inte jämnfört än, men ska de verkligen vara sådana feta drops?
http://www.speedyshare.com/Q7v3Z/Untitled.png
brb ca 1h, all hjälp uppskattas enormt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av qeckan:

så såg det ut, har inte jämnfört än, men ska de verkligen vara sådana feta drops?
http://www.speedyshare.com/Q7v3Z/Untitled.png
brb ca 1h, all hjälp uppskattas enormt!

Benchmarka den igen då droppa den till 0.8, Men både Crystaldiskinfo och HD tune pro visar att hårddisken är ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Kör en benchmark för diskarna och jämför med tester på nätet av samma diskar om du hittar så det inte är diskens/diskarnas fel.
Har haft ett liknande problem och det visade sig att min ena disk höll på att ge upp.

Fler idéer?

Permalänk
Medlem

Kan datorn vara förkyld måntro? ^^

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Kan datorn vara förkyld måntro? ^^

Ja det verkar ju så, ruttna komponenter helt enkelt