Hårddisk beter sig märkligt, men enligt test OK

Permalänk
Medlem

Hårddisk beter sig märkligt, men enligt test OK

Hallå!
Min ena hårddisk har krånglat lite smått. Ibland försvinner den från utforskaren (kommer tillbaka efter omstart) och ibland går det inte att ladda ner saker från utorrent till den (cyclic redundancy check på saker som UBCD och Ubuntu). En gång segade den till och med ner hela datorn innan jag tog ut och satte i SATA-kabeln. Trots detta visas inget fel när jag kör WDs hårddisktest via UBCD, och inte heller visas att SMART har trippats eller något.

Någon som har någon idé? Något som går att fixa, eller är det bara att byta disk?

Permalänk
Medlem

Antingen är disken på väg att gå sönder förmodligen styrkretskortet om det inte visar några fel. Men börjar med att byta sata sladd och sata port kan vara glapp kabel undvik adaptrar som kopplas via molex

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Glömde skriva det, men bytte kabel/port igår. Strömmen är av SATA-typ.

EDIT: såg någon liknande post och testade precis CrystalDiskInfo. Den varnar på:
C5: Current Pending Sector Count. Aktuellt: 200, Sämst 200
C6: Uncorrectable Sector Count. Aktuellt: 200, Sämst 200

Det är inte så bra, va?

Permalänk
Medlem

är nog raw man kollar på men varnar den för dessa så är helt klart disken slut bara ta den på garantin

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Synd att garantin gått ut. Men jag har dels denna på 640 GB och en på 320, så kanske köper en på 1-2 TB och slänger över grejerna på den.

Permalänk
Medlem

Apropå detta, någon som har koll på ett bra verktyg för att klona datan från två hårddiskar till två partitioner på en stor? Räcker det med t.ex. Parted Magic? Ingen av dem är systemdisk.

Permalänk
Medlem

Ursäkta alla inlägg, men här kommer ett screenshot av CrystalDiskInfo. Raw-värdet är alltså 8.

Körde WDs test idag, och då sa den faktiskt att den hittat fel - men att de skulle vara reparerade. Kan det stämma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweagle:

Ursäkta alla inlägg, men här kommer ett screenshot av CrystalDiskInfo. Raw-värdet är alltså 8.

Körde WDs test idag, och då sa den faktiskt att den hittat fel - men att de skulle vara reparerade. Kan det stämma?

http://i.imgur.com/auKeFj4.jpg

Well, är problemen borta?

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweagle:

Apropå detta, någon som har koll på ett bra verktyg för att klona datan från två hårddiskar till två partitioner på en stor? Räcker det med t.ex. Parted Magic? Ingen av dem är systemdisk.

Om det inte är systemdisk är det väl bara att flytta över. Är det bara lagring eller även installationer?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Om det inte är systemdisk är det väl bara att flytta över. Är det bara lagring eller även installationer?

Installationer också. Men i och för sig, så länge man ändrar enhetsbokstaven så borde det väl fungera?

Skrivet av P-son78:

Well, är problemen borta?

Bra poäng, min hjärna ville tänka till logiskt där. Ska testa lite. Än så länge finns disken i alla fall i utforskaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Well, är problemen borta?

Näpp, nu vägrade uTorrent igen. Det blir nog till att investera i en ny disk tror jag minsann.