Permalänk

Få upp webbsida på en server?

Hej!

Har suttit och programmerat en egen liten hemsida under senaste nätterna, väldigt simpel. Men det jag har gjort är ju: Skrivit HTML koderna, skrivit css koder och allt är klart... MEN vill nu få upp allt detta på en server så det faktiskt BLIR en webbsida!

Jag är ny i webbutveckling, har endast arbetat i Java och gjort enkla program/spel tidigare så har inte en blekaste aning om hur jag ska få upp den på en server.

Läget: Jag har WAMP och tagit mig in i PHP my admin och gjort en databas (trots att jag inte vet varför..).
Jag har Filezilla ock.

Jag har min webbsida i HTML format samt css filerna, men vad är nästa steg för att få upp allt det på en server?
Tack!

Visa signatur

Jaaa men just precis.

Permalänk
Medlem

Första frågan är väl vad du har för server du vill få upp dem på. Är det den lokala du verkar köra på samma maskin som du skriver hemsidan i eller är det ett webbhotell från leverantör X?

Är det alternativ 1 så är det ganska lätt, bara leta på vart webb-root ligger för servern och lägga filerna där.

EDIT: Kollade upp vart webroot ligger för WAMP och det verkar ligga i "C:\wamp\www".

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Skrivet av Cheesier:

Första frågan är väl vad du har för server du vill få upp dem på. Är det den lokala du verkar köra på samma maskin som du skriver hemsidan i eller är det ett webbhotell från leverantör X?

Är det alternativ 1 så är det ganska lätt, bara leta på vart webb-root ligger för servern och lägga filerna där.

EDIT: Kollade upp vart webroot ligger för WAMP och det verkar ligga i "C:\wamp\www".

Bara o slänga in alla filer i www mappen? Det ligger en del filer där redan, antar att dem ska ligga kvar som de gör?

Och sedan efter jag fått in filerna?

Visa signatur

Jaaa men just precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bossibula10:

Bara o slänga in alla filer i www mappen? Det ligger en del filer där redan, antar att dem ska ligga kvar som de gör?

Och sedan efter jag fått in filerna?

De filerna som ligger där kan du slänga bort, eller bara lägga dem i en mapp i www, just nu har du antagligen en fil som heter index.html där, men du vill ju att din indexfil ska synas från servern, inte den som följde med servern.

För att sen nå filerna öppnar du din webbläsare och skriver in "localhost" (förutsatt att du inte har bytt port på servern, annars blir det "

localhost:port

").

EDIT: Smileys förstörde läsbarheten.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Skrivet av Cheesier:

De filerna som ligger där kan du slänga bort, eller bara lägga dem i en mapp i www, just nu har du antagligen en fil som heter index.html där, men du vill ju att din indexfil ska synas från servern, inte den som följde med servern.

För att sen nå filerna öppnar du din webbläsare och skriver in "localhost" (förutsatt att du inte har bytt port på servern, annars blir det "

localhost:port

").

EDIT: Smileys förstörde läsbarheten.

Okej tack! Hemsidan dök upp på localhost.

Men den är väll inte fortfarande ''ute''? Jag vill ju inte att bara jag ska ha åtkomst till den.

Visa signatur

Jaaa men just precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bossibula10:

Okej tack! Hemsidan dök upp på localhost.

Men den är väll inte fortfarande ''ute''? Jag vill ju inte att bara jag ska ha åtkomst till den.

För att den ska vara "ute" och du sitter bakom en router så krävs det att du att du portforwardar port 80 till din dator i routern.

Har du ingen router eller redan gjort det så är det bara att ta reda på din publika IP-Adress och ge den till de personerna du vill ska ha tillgång till den.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Skrivet av Cheesier:

För att den ska vara "ute" och du sitter bakom en router så krävs det att du att du portforwardar port 80 till din dator i routern.

Har du ingen router eller redan gjort det så är det bara att ta reda på din publika IP-Adress och ge den till de personerna du vill ska ha tillgång till den.

Antingen har jag missuppfattat dig eller tvärtom. Så som du skriver in Sweclockers.com och hamnar här vill jag kunna göra på min sida. Att den ska bli offentlig, kort beskrivet.

Visa signatur

Jaaa men just precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bossibula10:

Antingen har jag missuppfattat dig eller tvärtom. Så som du skriver in Sweclockers.com och hamnar här vill jag kunna göra på min sida. Att den ska bli offentlig, kort beskrivet.

Detta sköts med så kallad DNS, i stora drag handlar det om att översätta domännamn (sweclockers.com) till en IP-Adress. Internet fungerar nämligen bara på IP-Adresser, domännamn är bara för att människor inte ska behöva komma ihåg en massa siffror som inte beskriver vad som ligger där.

För att skaffa en egen domän måste du betala för den (brukar ligga i storleksordningen om 100kr per år) och sen förslagsvis lägga ett A-Record till din IP-Adress.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av bossibula10:

Antingen har jag missuppfattat dig eller tvärtom. Så som du skriver in Sweclockers.com och hamnar här vill jag kunna göra på min sida. Att den ska bli offentlig, kort beskrivet.

Då måste du fixa en domän. Finns olika se-registrar (för .se-domän) om det är vad du vill ha. Sedan när du väl fixat din domän så kan du konfigurera så att den pekar till din IP-adress (och port). Sedan måste DNS-servrar uppdatera (kan ta runt en dag) och efter det så kan du gå in på [namn].[toppdomän] (t.ex. hej.se) och då pekar den om till din server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

Detta sköts med så kallad DNS, i stora drag handlar det om att översätta domännamn (sweclockers.com) till en IP-Adress. Internet fungerar nämligen bara på IP-Adresser, domännamn är bara för att människor inte ska behöva komma ihåg en massa siffror som inte beskriver vad som ligger där.

För att skaffa en egen domän måste du betala för den (brukar ligga i storleksordningen om 100kr per år) och sen förslagsvis lägga ett A-Record till din IP-Adress.

Skrivet av hejkk:

Då måste du fixa en domän. Finns olika se-registrar (för .se-domän) om det är vad du vill ha. Sedan när du väl fixat din domän så kan du konfigurera så att den pekar till din IP-adress (och port). Sedan måste DNS-servrar uppdatera (kan ta runt en dag) och efter det så kan du gå in på [namn].[toppdomän] (t.ex. hej.se) och då pekar den om till din server.

Jag har egentligen ingen aning om hur det funkar, men det borde väl gå att ordna själv? För hur får dessa stora företag tillgång till så många domäner? Det hostas ju någonstand :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Sedan när du väl fixat din domän så kan du konfigurera så att den pekar till din IP-adress (och port).

Inte för att vara den som är den, men DNS fungerar bara för IP-Adresser, inte portnr. Vill bara försöka undvika förvirring här på forumet och för TS.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Jag har egentligen ingen aning om hur det funkar, men det borde väl gå att ordna själv? För hur får dessa stora företag tillgång till så många domäner? Det hostas ju någonstand :/

Ordna vad själv?

Skrivet av Cheesier:

Inte för att vara den som är den, men DNS fungerar bara för IP-Adresser, inte portnr. Vill bara försöka undvika förvirring här på forumet och för TS.

Japp, menade mer att han inte skulle ändra från port 80 för webbsida (om han inte använder SSL då vilket jag antar att han inte kommer göra).

Permalänk
Skrivet av Cheesier:

Detta sköts med så kallad DNS, i stora drag handlar det om att översätta domännamn (sweclockers.com) till en IP-Adress. Internet fungerar nämligen bara på IP-Adresser, domännamn är bara för att människor inte ska behöva komma ihåg en massa siffror som inte beskriver vad som ligger där.

För att skaffa en egen domän måste du betala för den (brukar ligga i storleksordningen om 100kr per år) och sen förslagsvis lägga ett A-Record till din IP-Adress.

okej då förstår jag.

Men om vi tar som förslag "bloggar". De betalar inte för någon domän, dock får de ju ett fult reklamnamn i deras IP.

Visa signatur

Jaaa men just precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bossibula10:

okej då förstår jag.

Men om vi tar som förslag "bloggar". De betalar inte för någon domän, dock får de ju ett fult reklamnamn i deras IP.

Självklart går det att fixa utan att betala ett öre, men förvänta dig då inte att få "example.com" utan kanske mer "bossibula.dyndns-home.com" eller nånting liknande. Mitt senare exempel använder ett subdomän som heter "bossibula", som i sin tur ligger under "dyndns-home" domänet, liknande kan du skaffa på dyndns.com.

Ett alternativ till att "äga" ett subdomän är Toppomänen(TLD, googla gärna, ".se", ".com", ".net" är 3 exempel på TLD) ".tk". Värt att nämna är att "tk" är ett ganska smutskastat TLD och jag skulle personligen inte besöka en tk domän.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av bossibula10:

okej då förstår jag.

Men om vi tar som förslag "bloggar". De betalar inte för någon domän, dock får de ju ett fult reklamnamn i deras IP.

När det gäller bloggar så används "submappar", t.ex. blogg.se/bloggar/[Användarens_namn] eller bara blogg.se/[Användarens_namn]. Men med dem kan du inte dirigera om till andra adresser utan ligger då direkt på blogg.se.

Om du vill dirigera om till din adress utan att betala något så finns t.ex. no-ip som erbjuder gratis subdomäner (t.ex. [subdomän].no-ip.org).

Permalänk
Medlem

Vill du verkligen ha din dator igång dygnet runt bara för att du ska ha en liten hemsida?
Gör dig själv en tjänst, betala 200-300kr/år för ett webbhotell och lägg sidan där, inte på din lokala dator, då slipper du även strula med att öppna porter, styra en DNS, fixa IP adressen osv..

WAMP är till för att man ska kunna utveckla webbapplikationer på sin hemmadator, den är däremot INTE nödvändig om du bara gjort en HTML & CSS hemsida. Databasen du skapade har du ingen användning av så länge din sida inte använder sig av PHP, .NET eller något annat serverspråk.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Håller med Florrpan helt klart.

Både billigare och bättre att hosta på ett riktigt webhotell.

Permalänk
Skrivet av Florrpan:

Vill du verkligen ha din dator igång dygnet runt bara för att du ska ha en liten hemsida?
Gör dig själv en tjänst, betala 200-300kr/år för ett webbhotell och lägg sidan där, inte på din lokala dator, då slipper du även strula med att öppna porter, styra en DNS, fixa IP adressen osv..

WAMP är till för att man ska kunna utveckla webbapplikationer på sin hemmadator, den är däremot INTE nödvändig om du bara gjort en HTML & CSS hemsida. Databasen du skapade har du ingen användning av så länge din sida inte använder sig av PHP, .NET eller något annat serverspråk.

Skrivet av Barra85:

Håller med Florrpan helt klart.

Både billigare och bättre att hosta på ett riktigt webhotell.

Okej, men jag har försökt mig på det där med att lägga upp den på ett webbhotell men det har ALDRIG funkat. Inloggningen har inte godkänts på Filezilla trots att alla uppgifter är helt korrekt.

Jag är en pank student.. såvida jag inte drar in motsvarande summa från webbhotellets pris genom min hemsida så är det ett gratis hotell som gäller..

Visa signatur

Jaaa men just precis.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna använda Dropbox om det bara är html och css. Borde finnas ganska simpla guider om du googlar för att ta reda på hur du "hostar" med Dropbox.

Permalänk

Man skulle väl kunna använda Heroku eller AppFog väl? Eller tänker jag fel nu :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av bossibula10:

Okej, men jag har försökt mig på det där med att lägga upp den på ett webbhotell men det har ALDRIG funkat. Inloggningen har inte godkänts på Filezilla trots att alla uppgifter är helt korrekt.

Jag är en pank student.. såvida jag inte drar in motsvarande summa från webbhotellets pris genom min hemsida så är det ett gratis hotell som gäller..

Isåfall har du fell uppgifter, säker på att det är en ftp.blabla.xx - adress?
I annat fall, kontakta support och be om hjälp.

Pank student... Betalar du också elräkningen? Blir dyrare att driva en dator 24/7.
Det finns webbhotell som går runt ~100kr också, kan dock inga namn just nu.

Hursom, om du vill synas på nätet så kommer du inte långt med ett gratisalternativ. Vet dock inte vilken typ du är ute efter.
När jag körde gratisalternativet använde jag bythost.com.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti