Permalänk
Medlem

Klarar Asus RT-N65U 4G-modem?

Hej!

Har nyligen skaffat ett 4G abb. hos Telenor. Köpte till ett Huawei e3276 4G usb-modem. Nu undrar jag om det är nån som vet om Asus RT-N65U router har stöd för 4G-modem på usb-porten?

Permalänk
Medlem

Från produktsidan:
ASUS gives you the first router with two USB 3.0 ports. With SuperSpeed data transfers, they make the RT-N65U perfect for file, multimedia, and 3G sharing, while ASUS AiDisk offers remote access and DLNA-compatible content streaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Från produktsidan:
ASUS gives you the first router with two USB 3.0 ports. With SuperSpeed data transfers, they make the RT-N65U perfect for file, multimedia, and 3G sharing, while ASUS AiDisk offers remote access and DLNA-compatible content streaming.

Så den klarar iaf 3G. Tycker den borde klara 4G också, eftersom det är en så pass ny modell, men det är svårt att få det bekräftat. Ibland skrivs sån här information lite slarvigt. Den kanske klarar både och, men det är bara det ena som står listat.

Permalänk
Medlem

Då går vi till features fliken:
Router Special Features: 3G/4G data sharing AiCloud Printer server Download Master AiDisK Multiple SSIDs Parental Control

Permalänk
Medlem

Tips: Kolla dokumentationen för firmwareuppdateringarna, t ex så står det:

6. More 3G /4G dongles support

Så den stöder 4G, frågan är bara om den stöder DITT 4G-modem.

Edit: Hittade en lista över supportade modem från 2012/1/2 (tolka det som du vill) och där finns ditt modem inte med. Gissar att det kommer att hamna på listan för eller senare.

http://event.asus.com/2009/networks/3gsupport/

Permalänk
Medlem

Wow, tack för hjälpen båda två. Får en att känna sig som en nybörjare på det här

Då gäller det bara att hitta en lista över vilka modem den stödjer. Misstänker att jag måste maila Asus om det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deepy:

Wow, tack för hjälpen båda två. Får en att känna sig som en nybörjare på det här

Då gäller det bara att hitta en lista över vilka modem den stödjer. Misstänker att jag måste maila Asus om det..

Kolla min edit här ovanför. Vet inte om det finns en aktuellare lista men googla.

Edit: Och så hittade jag din fråga på Asus-forumet så där har du uppenbarligen kollat redan.

Permalänk
Medlem

Vet att RT-N56U fick uppdaterat 4g modem stöd för bara några veckor sedan, läs på under firmware uppdateringarna för 65 så kanske det står lite mer exakt vad som stöds.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deepy:

Wow, tack för hjälpen båda två. Får en att känna sig som en nybörjare på det här

Då gäller det bara att hitta en lista över vilka modem den stödjer. Misstänker att jag måste maila Asus om det..

Berätta gärna hur bra de fungerar, är lite nyfiken.
Vad får du för hastigheter och ping med Asus routern?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Berätta gärna hur bra de fungerar, är lite nyfiken.
Vad får du för hastigheter och ping med Asus routern?

Skickades från m.sweclockers.com

Har faktiskt inte packat upp den än, ville få lite klarhet i om den kommer att funka ihop med mitt 4G modem först. Har 14 dagars öppet köp.

Men jag läste att nån annan hade fått sitt modem att funka fast det inte var med på listan. Så när mitt modem kommer i början på nästa vecka så packar jag upp och testar själv. Återkommer med resultat. Valde mellan denna och RT-N66, men valde denna då en del som testat båda fått bättre hastigheter med denna.

Permalänk
Medlem

Jaha, då har jag packat upp routern. Har inte testat överföringshastigheter i det trådlösa nätverket än, men den har iaf bättre täckning än min gamla Zyxel NBG-4115 router. Bättre wifi-täckningen var viktigt för mig, så där är jag nöjd.

Men jag har ännu inte lyckats få varken mitt Telia 3G eller Telenor 4G abb att fungera med routern. Har testat Telia 3G med ett Huawei 1750 modem och 4G med ett Huawei E3276 modem. Har även uppdaterat routern till senaste Asus FW (3004342). Har testat både manuella och automatiska inställningar, men när modemet ska koppla upp sig så händer inget och routern "timar" ut uppkopplingsförsöket.

Får jag inte igång 4G uppkoppling så åker routern tyvärr tillbaka. Funderar på att testa "ASUS RT-N56U/RT-N65U custom firmware" som finns på Google Code. Nån som har erfarenhet av den FW:en?

Permalänk
Medlem

Ok, har fått Telia 3G uppkopplingen att fungera nu. Kör på ett Huawei E1750 usb-modem. Körde en reset på routern så gick det bättre. Från början kunde jag inte få routern att koppla upp alls mot mobilt bredband.

Ska testa om jag kan få igång Telenor 4G också. Läget ser iaf lite bättre ut.

Permalänk
Medlem

Efter allt testande så drar jag slutsatsen att RT-N65U inte stödjer Huawei E3276 4G-modem med firmware 3004342. Routern upptäcker inte modemet helt enkelt och det går inte att etablera nån uppkoppling.

Permalänk
Medlem

Tjena Deepy, har du någon uppdatering?

Permalänk
Medlem

Nej, jag lämnade helt enkelt tillbaka routern och skaffade en Dovado Tiny router istället. Den fungerar däremot klockrent ihop med Huawei e3276 4G modemet.

Permalänk
Medlem

Vill tillägga att e398 funkar med asus 56u med padavans custom firmware.
Gjorde även hastighetsjämförelse och fick samma värde med och utan routern.
Samma custom firmware finns till 65u

Tydligen funkar även era modem
http://rt-n56u.googlecode.com/git/changes.eng.txt

Permalänk
Medlem
Skrivet av raptor18:

Vill tillägga att e398 funkar med asus 56u med padavans custom firmware.
Gjorde även hastighetsjämförelse och fick samma värde med och utan routern.
Samma custom firmware finns till 65u

Tydligen funkar även era modem
http://rt-n56u.googlecode.com/git/changes.eng.txt

Är du uppkopplad 24/7? Om modemet kopplas ner, löser routern det?

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Hej!

Har Padavan 3.4.3.6-064 på RT-N56U och ett Huawei E3276.

Har pillat och läst igenom skripten som routern kör för att koppla upp modemet och kommit fram till att om man bara avaktiverar PIN-koden, TOOLS --> PIN OPERATIONS --> Disable PIN verification, i MobilePartner så fungerar det att ställa in Modem som: NDIS: LTE.

Jag har tele 2 och då blir config på routerns modemsida så här:
Modem Type: NDIS LTE
Country: Sweden
ISP: Other
APN Service: 4g.tele2.se
PIN Code: LÄMNAS TOM!
Username & Password: LÄMNAS TOMMA!
Preferred Network: Auto
Custom AT-command: Samma som uppringningsnummer, *99# för Tele2:s del.
MTU: 1500
ZeroCD: USB-MODESWITCH
Autorun: If wan is down
____________
Jag får nu blinkande blått sken från lysdioden och efter några sekunder byter den om till fast.

Jag pillade lite fram och tillbaka mellan UMTS och LTE inställningarna. På UMTS fick jag blinkande blått sken men sedan gick den inte vidare eftersom den ville koppla upp mot LTE och inte 3G.

Kollade skripten i /etc_ro/ppp/3g och jämförde Generic_conn, för 3G, med NDIS_conn, för LTE. Kom fram till att skillnaden var att den i NDIS-skriptet inte kollade PIN-koden vilket i sin tur ledde till att den inte visade blått blinkande sken. När PIN-verifikation är avaktiverat funkar allting prima!

Var tvungen att återaktivera mitt konto här för att dela med mig av detta, utifall att fler personer sitter och sliter av sig hårtussar i jakten på rätt inställningar! Hoppas att det är till någon hjälp!

Hälsningar

Visa signatur

C2D e6400 @ 2,6GHz | 7600GS | DDR-667 2048 | P5NSLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeb_666:

Hej!

Har Padavan 3.4.3.6-064 på RT-N56U och ett Huawei E3276.

Har pillat och läst igenom skripten som routern kör för att koppla upp modemet och kommit fram till att om man bara avaktiverar PIN-koden, TOOLS --> PIN OPERATIONS --> Disable PIN verification, i MobilePartner så fungerar det att ställa in Modem som: NDIS: LTE.

Jag har tele 2 och då blir config på routerns modemsida så här:
Modem Type: NDIS LTE
Country: Sweden
ISP: Other
APN Service: 4g.tele2.se
PIN Code: LÄMNAS TOM!
Username & Password: LÄMNAS TOMMA!
Preferred Network: Auto
Custom AT-command: Samma som uppringningsnummer, *99# för Tele2:s del.
MTU: 1500
ZeroCD: USB-MODESWITCH
Autorun: If wan is down
____________
Jag får nu blinkande blått sken från lysdioden och efter några sekunder byter den om till fast.

Jag pillade lite fram och tillbaka mellan UMTS och LTE inställningarna. På UMTS fick jag blinkande blått sken men sedan gick den inte vidare eftersom den ville koppla upp mot LTE och inte 3G.

Kollade skripten i /etc_ro/ppp/3g och jämförde Generic_conn, för 3G, med NDIS_conn, för LTE. Kom fram till att skillnaden var att den i NDIS-skriptet inte kollade PIN-koden vilket i sin tur ledde till att den inte visade blått blinkande sken. När PIN-verifikation är avaktiverat funkar allting prima!

Var tvungen att återaktivera mitt konto här för att dela med mig av detta, utifall att fler personer sitter och sliter av sig hårtussar i jakten på rätt inställningar! Hoppas att det är till någon hjälp!

Hälsningar

Om man läser trådar på diverse forum om open source firmware till routrar så är detta en gemensam nämnare. Jag själv har kollat på Shibbys tomato och han skrev då när jag kollade på det att han rekommenderade att man skulle avaktivera pin på modem. Tidigare versioner av huntsman open wrt har man också nämnt detta. Jag har själv två Dovado-routrar där man kommersiellt stödjer pinkod och det fungerar men de kopplar upp snabbare om man avaktiverar pin så något jobb är det med det.

Intressant är att det är i open source mjukvara det verkar ta fart med utveckling med att koppla usb-modem till routrar. Huntsman och padawan är två bra exempel, det finns säkert fler. Asus stödjer officiellt 3G/4G modem men endast med RAS vilket begränsar hastighet till strax över 20 MBit. Ett problem som i alla fall försöker lösas i Huntsman är att vara uppkopplad dygnet runt. Av olika anledningar tappar man kontakt med internet och behöver återkoppla vilket kan lösas med exempelvis att man pingar valfri address med valfri intervall men ibland hänger sig modemet och behöver bootas om. Det har man löst i Huntsman på samma vis som Dovado löst i sina routrar genom att bryta spänningen på USB-porten. Det fungerar med TP-Link men inte med Netgear. Hur görs det med padawan på Asus??

Jag har provat en Asus WL-330N3G med stock firmware och den kopplar upp med RAS men att bibehålla uppkoppling är den värdelös på. Hur är det med prestigemodeller som N56U eller N66U med stock firmware??
Enligt Caroline här på Sweclockers så "jobbar de på det".

Man kan ju fråga sig om det bara är det bara en fluga med USB-modem?

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Hej!

Med paddan stöds högre hastigheter. Jag hade en nedladdningshastighet på 6Mbyte/S, alltså inte Mbps. Vilket jag ser som bra för en temporär lösning i väntan på fiber vid årsskiftet.

Angående uppkopplingstiden så vet jag inte hur det ser ut eftersom jag precis fått igång det men jag får prova lite och återkomma!

Vad är huntsman som du pratar om? Jag är tokigt grön i denna djungel egentligen!

Hälsningar

Visa signatur

C2D e6400 @ 2,6GHz | 7600GS | DDR-667 2048 | P5NSLI

Permalänk
Medlem

Tjena, testade bara snabbt innan. Den kopplade upp men det tog lite tid i början. Sedan funkade det att skriva in pin nummret för att få det att funka. Sedan, om det kopplar ner vet jag inte vad som händer.

Permalänk

e3276 från Tre

Är det någon som lyckats få e3276 från Tre att fungera med antingen n56u eller n65u.
Har båda två och ingen lyckas koppla upp modemet.

Använder Padavan som firmware och har prövat alla från och med 3.4.3.6-064 upp till -071 (senaste)
Följer zeb_666's tidigare inlägg utan framgång.
Har prövat att leka runt lite (mycket) mellan NDIS och RAS och de andra modeminställningarna på flera olika ställen där det finns 3G/4G samt där det bara finns 3G utan någon framgång.
Kan även tillägga att jag har ett e372 som fungerar klockrent på båda två (naturligtvis får jag ändra inställningarna till RAS för att det ska fungera)

Funderar på om det möjligen kan vara så att det är Tre's variant av modemet som inte vill lira med routrarna. E3276 går under lite olika betäckningar beroende på frekvensband, den variant jag har är alltså e3276s-210, har ingen pejl på vilka de andra operatörerna kör med, men det är någon av de nedan.

HUAWEI E3276 Variants

HUAWEI E3276s-152: 4G LTE FDD 800/2600MHz
HUAWEI E3276s-150 and E3276s-151 : 4G LTE FDD (DD800/900/1800/2100/2600MHz)
HUAWEI E3276S-861: Band 38/39/40 (1900/2300/2600MHz) Band 7 (2600MHz)
HUAWEI E3276S-210: B3 (1800 MHz), B7 (2600 MHz), B20 (800 MHz), B38 (TDD 2600 MHz)
HUAWEI E3276s-601: Band 3/7/40 (FDD 1800/2600MHz & TDD 2300MHz)

Jag hoppas att informationen ovan är tillräckligt deskriptiv. Så är det någon som kan hjälpa mig med detta problem, eller peka i rätt riktning så skulle jag vara oändligt tacksam!

/Erik

Permalänk
Medlem

Hej!

Hur beter sig modemet? Vad visar lysdioden? Var ett tag sedan jag fixade med det nu så jag har inte 100 koll på hur nya firmware fungerar men du har provat att avaktivera PIN-koden när du kör NDIS/LTE på routern, om det fortfarande behövs.. Kolla systemloggen på routern också och se vad den skriver ut när modemet försöker koppla upp, kan finnas något matnyttigt där!

//Sebastian

Visa signatur

C2D e6400 @ 2,6GHz | 7600GS | DDR-667 2048 | P5NSLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeb_666:

Hej!

Hur beter sig modemet? Vad visar lysdioden? Var ett tag sedan jag fixade med det nu så jag har inte 100 koll på hur nya firmware fungerar men du har provat att avaktivera PIN-koden när du kör NDIS/LTE på routern, om det fortfarande behövs.. Kolla systemloggen på routern också och se vad den skriver ut när modemet försöker koppla upp, kan finnas något matnyttigt där!

//Sebastian

- Jag har precis samma problem, och undrar hur farao man avaktiverar PIN-koden?

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem

om ni jackar in E3276 i datorn, vad händer då ?

Mitt Telenor-E3276 visar en webbsida med ett användargränssnitt (http://192.168.1.1 (eller om det var .100) ), istf den traditionella programvaran från Huawei.

Permalänk

Lösning som fungerar ganska tillfredställande

Har både en 56u och en 65u. Kör padavan x.072 på båda.
Det finns alltså ett gäng olika varianter av e3276. Personligen har jag två stycken e3276-s210 från Tre.
Från början var problemet med firmwaren att den inte innehöll modeswitch-regler för alla varianter av e3276 vilket för min del löstes med firmware-uppdatering.
Sedan följde jag seb666's guide för modeminställningar men fortfarande ingen uppkoppling.
Noterade då att både routerns och modemets förinställda ip-adressr den samma. 192.168.1.1.
Ändrade då routerns ip till 192.168.25.1. Detta löste problemet och modemen kopplar upp snällt på båda routrarna. 56u står på Lidingö med full 4g uppkoppling, bbk ger ett snitt på runt 35mbit/s. 65u står ute i Sthlms södra skärgård med full 3g täckning och bbk-snitt på 28mbit/s. I början kopplade modemet ur sig titt som tätt på 65u men det problemet är allt mer sällsynt. Den senaste månaden händer det ungefär var tredje dag.

Den som vill lära sig mer i detalj kan gå in på padavans google code sida och titta runt bland issues.
Lycka till och hoppas det hjälpte er!

Permalänk
Medlem

Hört något om Padavan firmware kommer till RT-AC68U också, så man kan få Tele2 Huawei e3276 att funka där också!?

Uppdat: hittade denna länk, och där står faktiskt e3276 med som supporterad 4G dongle, men inget om vilket ISP...
http://event.asus.com/2009/networks/3gsupport/

och så denna video, verkar plättlätt...
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=k5FjpBiYiXo

Permalänk
Medlem

Har en n56 med padavan som bag försöker få igång tele2s mobila bredband på, men lyckas inte. Modemet är ett huawei e173.

Några råd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frosseman:

Har både en 56u och en 65u. Kör padavan x.072 på båda.
Det finns alltså ett gäng olika varianter av e3276. Personligen har jag två stycken e3276-s210 från Tre.
Från början var problemet med firmwaren att den inte innehöll modeswitch-regler för alla varianter av e3276 vilket för min del löstes med firmware-uppdatering.
Sedan följde jag seb666's guide för modeminställningar men fortfarande ingen uppkoppling.
Noterade då att både routerns och modemets förinställda ip-adressr den samma. 192.168.1.1.
Ändrade då routerns ip till 192.168.25.1. Detta löste problemet och modemen kopplar upp snällt på båda routrarna. 56u står på Lidingö med full 4g uppkoppling, bbk ger ett snitt på runt 35mbit/s. 65u står ute i Sthlms södra skärgård med full 3g täckning och bbk-snitt på 28mbit/s. I början kopplade modemet ur sig titt som tätt på 65u men det problemet är allt mer sällsynt. Den senaste månaden händer det ungefär var tredje dag.

Den som vill lära sig mer i detalj kan gå in på padavans google code sida och titta runt bland issues.
Lycka till och hoppas det hjälpte er!

Efter att ha kämpat några timmar med ett USB-modem (E3276) med Glocanet som ISP och en Asus N56U så var det bara så enkelt som en ip-konflikt.

Tack för det frosseman.

Visa signatur

Fractal Design R6 | Intel i7 14700K | Arctic Liquid Freezer II 360
ASUS Prime Z790-A WIFI | ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB ROG
Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Samsung 990 Pro 1TB
Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum