Permalänk

Här är mina tester på testmodemet med bredband 200.

Trådat. Vilka grymma hastigheter men sämre ping.

Trådlöst.

Sämre nedhastighet jämfört med Asus RT-N65U där jag låg på 150-160 Mbit/s men Bättre uppload.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Får väldigt ojämna mätningar med mitt testmodem.
Trådat så har uploaden ökat markant. Men down så har det försämrats något.

Dessutom så når jag inte 5G frekvensen med min Mac. Med ipaden och telefonen är det inga problem :S

Ska köra fler mätningar tills i morgon. Sen maila över lite till Comhem.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Skrivet av H-can:

Får väldigt ojämna mätningar med mitt testmodem.
Trådat så har uploaden ökat markant. Men down så har det försämrats något.

Dessutom så når jag inte 5G frekvensen med min Mac. Med ipaden och telefonen är det inga problem :S

Ska köra fler mätningar tills i morgon. Sen maila över lite till Comhem.

Prova att ställa in 5G på 20-40 Mhz istället för 80.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Inget testmodem än, men kommer väl när som.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Prova att ställa in 5G på 20-40 Mhz istället för 80.

Tack för förslaget.
Tyvärr kan jag inte nå modemet via IPn :S

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Skrivet av H-can:

Tack för förslaget.
Tyvärr kan jag inte nå modemet via IPn :S

Logga in på 192.168.100.1 via webben. Skriv sen admin och password som är standard login.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Ganska bra mätvärden.

Permalänk
Tele2

Hej,
Kul att en del av er varit snabba på att koppla in testmodemen. För de som redan skrivit i tråden verkar det mesta fungera som det ska och vi ser ganska bra testresultat på hastigheter från flera av er. Vi har skickat ut modem till ett par personer till som vi först meddelade ej skulle kunna få vara med och testa – ni ska få ett SMS när paketet finns att hämta. Modem till de sista ska vara på väg ut så ni som ej fått det ännu – det är på gång!

Ni som redan är igång får gärna rapportera vilka hastigheter ni får ut i Bredbandskollen och liknande tester. Ni som har det nya modemet, vad är ert allmänna intryck? Känns det stabilt och användarvänligt? Jämfört med tidigare modem, känns det här bättre? Vad använder ni för operativsystem och webbläsare vid test?
Det iller skrivit om att krypteringen på det trådlösa var avstängt, är det fler som upplevt det så? Kryptering ska givetvis vara på som standard.

Vi kommer göra en uppgradering av mjukvaran inom det närmsta dygnet, sannolikt ikväll eller i natt. Eftersom att denna görs manuellt just nu behöver modemen vara inkopplade och på, ni som redan fått modem, koppla därför gärna in dem (i vanliga fall uppdateras ju våra modem automatiskt när de kopplas in i nätet men eftersom att detta modem ännu inte riktigt finns sker uppdateringar manuellt. Är modemet avstängt när vi försöker göra uppdateringen kommer modemet alltså inte få uppdateringen)

Edit: Och ni som vill ha er telefoni kopplad till det nya modemet. Hör av er till oss på den mejladress ni tidigare fått så löser vi det.

Hälsningar,
Ola Eriksson
Com Hem

Permalänk
Medlem

I mitt fall stämde verkligen inte information på klisterlappen och vad som var instället.

Istället för ett SSID med comhem_xxx så var SSID cbn och helt öppet.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

ah det är synd att man missade tillfället att bli försökskanin

Permalänk
Medlem

Trådat.

Trådlöst.

Mitt generella intryck från gårdagen tills idag är goda. Jag gillar den överblick som ges i gränssnittet, inställningarna är lätta att finna. Krypteringen var redan aktiv gällande trådlösa delen när jag kopplade in modemet. Hade dock kraftiga bekymmer med att få behålla anslutning på trådlösa enheter under gårdagen och kopplade därför in en router. Till en början så tyckte jag själva modemet blev väldigt varmt men har efter lite "inkörning" ha funnit en bättre temperatur.

Värt att nämna är att ovanstående hastigheter är tagna med en egen router inkopplad (EA4500 från Linksys) och jag har för avsikt att under morgondagen koppla ur den och övergå till routerfunktionen i modemet med tillhörande trådlös funktion. Operativsystem som använts vid hastighetstest samt webbläsare har varit Windows 8 x64 samt Google Chrome. Även här kommer jag under morgondagen att använda mig av andra operativsystem såväl som webbläsare.

Visa signatur

Spel: Fractal Design R5 | Corsair AX850 | MSI Z170 KRAIT GAMING | Intel Core i7-6700K | Corsair Hydro H100i | Corsair 16GB DDR4 2400MHz | MSI GTX 970 GAMING | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 850 EVO 1TB | Western Digital Green 1TB

Lagring: QNAP TS-419P II | 4xWestern Digital Red 2TB (RAID5)

Permalänk

Jag har en fråga angående väldigt ostabil ping i onlinespel.
Jag spelar väldigt mycket onlinespel, främst inom FPS-genren där en stabil ping är väldigt viktig.

Till exempel till servrar i Stockholm har jag mellan 10-40 i ping, den hoppar konstant och är aldrig stabil. Samma sak gäller till alla servrar men givetvis skiljer pingen beroende på vart servern är. Exempelvis en till tyska servrar så varierar pingen mellan 30-60.
Hastigheterna är det absolut inga problem med.

Är detta något ni undersökt/undersöker eller tycker ni det är godkänt att ha en sån varierande ping? Jag kan tycka en ping på ± 2 är rimlig men inte mycket mer än det.

Jag vet många andra som också har ComHem som har likadana "problem" med pingen och jag vet några som spelar till och med är uppkopplad via 4G och även dom har en mycket stabilare ping.

Jag antar att detta inte är ett problem för de som använder fiber, men det måste ju gå att få bättre även via kabel-tv. Om det är något som går att göra hos ComHem eller om det helt enkelt beror på kabeln vet jag inte...

Btw, är det nya modemet enbart för kunder som använder Bredband 200?

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

Fullt normal ping med koax skulle jag säga. Finns inte så mycket en kund eller comhem kan göra heller. Inte mer än att splitta lokala koaxnätet i bostadsområdena när kapaciteten blir för dålig men då märker du troligen problem med sändning/mottagningshastigheten på bbk innan det ens lär bli tal om. Sedan ska man själv akta sig för att inte ha nått som nyttjar uploaden igång när man spelar, inte ens Spotify som väldigt sporadiskt börjar skicka det du lyssnat på till andra. Det fungerar som en torrentklient typ.

Eftersom man delar på en given "kapacitet" eller egentligen ett frekvensområde i lokala kabelnätet så får man tilldelat givna timeslots där modemet får prata dvs sända. Ju mer trafik i ens egna område, speciellt i sändningen/uploadriktningen destå mer sällan får modemet prata och paketen köas upp tills det är modemets tur igen vilket resulterar i sämre ping och upload. Dethär är inget koaxleverantörerna tinkrar med utan sköts av modemet och deras centralutrustning. Det finns inga pingfilter. Även om man skulle sitta ensam på linan är jag dock tveksam att man får så stabil ping som +-2ms. Tror jag inte ens jag får med adsl från telia faktiskt som endå är rätt bra nät för låg latens. På adsl delar man i alla fall inte på kabeln fram till centralen.

Tycker iofs att upstreambonding som medföljer docsis3 och möjliggör 10+mbit i upload borde kunna förbättra pingen lite? För dåligt insatt i bakomliggande teknik men istället för att bara få sända på en frekvens får man istället sända på upp till 4 samtidigt. Om det möjliggör att man får 4ggr så många timeslots vet jag inte. Det får comhem eller de som testar compalmodemet med 50mbit i upload ovan svara på erfarenheter om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Fullt normal ping med koax skulle jag säga. Finns inte så mycket en kund eller comhem kan göra heller.

Text...

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar för svaret!
Jo, jag försöker att använda så lite som möjligt i bakgrunden, har inte Spotify eller liknande saker installerat.
Det är väl helt enkelt en begränsning inom systemet som du nämner och inget "enkelt" som går att ordna. Kanske det blir bättre med det nya modemet som du säger, får se vad andra användare och/eller ComHem har några erfarenheter av det.

Annars är det väl "bara" vänta på fiber. Samfälligheten i bostadsområdet gjorde något avtal med ComHem för kanske ~2 år sedan och ComHem lovade att fiber skulle installeras inom 5 år, så det är antagligen fortfarande vara några år kvar tills det händer

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Tele2
Skrivet av iller:

I mitt fall stämde verkligen inte information på klisterlappen och vad som var instället.

Istället för ett SSID med comhem_xxx så var SSID cbn och helt öppet.

Tack för infon! Du fick ett modem som vi laborerat lite med och ej återställt den trådlösa funktionen helt. I övrigt är modemet identiskt med de andra testmodemen och den trådlösa funktionen ska vara inställd enligt klisterlappen för alla andra modem.

Hälsningar,
Ola Eriksson
Com Hem

Permalänk

Hej, jag var en av era utavalda men nu när jag läser tråden och ser att de flesta har fått sina modem undrar jag om jag också ska få mitt? Har inte fått något sms ifrån där jag hämtar ut det. Har även mailat till social.media@comhem.com

hälsningar,
emil

Permalänk
Medlem

Uppföljning.
Känns väldigt stabilt. Hastigheten ner ligger mellan 450-500 Mbit/s och aldrig under 50 Mbit/s upp.
Det trådlösa var krypterat enligt klisterlappen och funkar utan problem att ansluta till.

Hur länge kommer vi få ha den högre uppladdningen innan ni stryper uppkopplingen? Och hur mycket har ni tänkt ta betalt för tjänsten?

Permalänk
Skrivet av emilhalla:

Hej, jag var en av era utavalda men nu när jag läser tråden och ser att de flesta har fått sina modem undrar jag om jag också ska få mitt? Har inte fått något sms ifrån där jag hämtar ut det. Har även mailat till social.media@comhem.com

hälsningar,
emil

ComHem skrev ju för 1,5 dygn sedan att modemen är på gång för resten, vänta till måndag så har du säkert fått ditt modem.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk

Tycker hastigheterna pendlar en hel del, allt från 150 till 400 Mbit/s trådat.
Och trådlöst så lyckas jag komma strax på 100 Mbit/s med 5 Ghz bandet som i tidigare test. Kopplar jag in min Asus N65 så ligger jag på 150-160 Mbit/s trådlöst.
Uppload är dock alltid på 50-53 Mbit/s.

Funderar på att köpa ett AC-kort och testa AC bandet med nya modemet.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

Jag skrev några inlägg tidigare om väldigt varierande ping.
Jag testade nyligen att ansluta till en VPN tjänst jag betalar för (OpenVPN med 2048bit kryptering) och pingen ligger extremt mycket stabilare än när jag kör utan VPN.

Till svenska servrar ligger pingen relativt stabilt mellan 9-12ms och bara någon enstaka spike till omkring 20ms.
Till tyska servrar är det runt 40ms med någon enstaka spike till ~50ms.

Vad kan det bero på att jag får mycket bättre ping när jag ansluter genom VPN? Borde det egentligen inte vara bättre utan VPN?

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Inget testmodem än, men kommer väl när som.

Samma här...

Väntar tålmodigt.

Permalänk
Medlem

Sådär, då har jag testat modemet ett par dagar.

Med mitt vanliga modem så ligger hastigheten stabilt på 110Mbit/s Down och 11Mbit/s Up.
Efter att jag har kört med det nya modemet och gjort flertal mätningar så har "topphastigheten" ökat men det varierar väldigt mycket.

Såhär brukar det se ut.

Har gjort mätningar på alla tänkbara tider av dygnet. Som ni ser så varierar hastigheten ner väldigt mycket. Får allt mellan 90 och 240 Mbit/s.
Hastigheten upp ligger som ni ser stabilt på runt 40-50 Mbit/s.

Litet och stiligt modem som står lite ostadigt. Skulle behöva en liten ställning eller ett par ben. Nu välter det av tyngden från kablaget.
Tyvärr får jag varken Xboxen eller AppleTV:n att lira med modemet. Så det blir att koppla in mitt gamla modem igen.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarox:

Samma här...

Väntar tålmodigt.

Fick mitt idag.

får 250/25 just nu, mer tester..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

blir det nåt pris för den som grejar inlägg 10000?

Permalänk
Tele2

Ni som har testmodem, NAT var avstängt för de flesta av er från start. Ni kan gärna aktivera det nu om ni inte redan har gjort det.

Trevlig helg.
Ola Eriksson
Com Hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Ni som har testmodem, NAT var avstängt för de flesta av er från start. Ni kan gärna aktivera det nu om ni inte redan har gjort det.

Trevlig helg.
Ola Eriksson
Com Hem

Har ni skickat ut firmware uppdateringen? Testade att aktivera NAT en stund och jag fick avsevärt sämre hastigheter.

Permalänk

Vad är det Comhem på sin hemsida menar med att 1 miljon hushåll kommer få snabbare bredband om 4... dagar? Hittar ingen mer info om det.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Vad är det Comhem på sin hemsida menar med att 1 miljon hushåll kommer få snabbare bredband om 4... dagar? Hittar ingen mer info om det.

Detta kan ge en indikation
http://www.digitimes.com/supply_chain_window/story.asp?datepu...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Ok tack, intressant.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Ok tack, intressant.

Ja eller kolla det testkunderna skrivit senaste 2sidorna i denna tråd. Vissa verkar testa 250/50 och vissa 500/50. Alla kör dock detdär compal-modemet som nämns på länken ovan. Vad som verkligen lanseras och vad det kommer kosta vet man dock inte ännu. För 250/50 borde det inte krävas ett compalmodem tycker jag, även netgearmodemen klarar 4 kanalers us-bonding. För 500 i download krävs nog compal eftersom det klarar 8 fler samtida downstreams. Vi får väl se till veckan. Om dom lanserar 500/50 lär det bli dyyyrt.

Visa signatur

Dooh!