Permalänk

Speltips önskas.

Har nyss köpt en ny laptop som klarar en del spel och är såklart på jakt efter nått att spela. Tidigare har jag snöat in mig på Skyrim, Alice: Madness Returns och The Sims. Sims är kul, men bara korta stunder, så inte den typen av spel. Har nyss spelat ut The Walking Dead och gärna mer spel i den stilen! Där man själv väljer hur storyn ska fortsätta, alltså. Jag ska köra The Walking Dead 400 Days också, men efter det vet jag inte riktigt vad jag ska pyssla med. Jag vet att Jurassic Park spelet har lite samma stil, men det är jag också färdig med. Och gärna lite mer "intense" än typ The Secret of Monkey Island spelen.

Jag vill inte ha ett rent skräckspel - typ Amnesia eller Slender The Arrival. Jag är lite för töntig för att klara av sånt. Vill helst inte kissa ner mig av skräck.
Skjutspel är helt okej, men då ska det finnas en stark storyline bakom också, annars tröttnar jag ganska fort. Helst inget spel med extremt kluriga pussel heller. Jag tycker det är kul när det är rätt utmanande men mindre kul när man sitter fast på samma ställe i 200000 timmar för att man inte fattar hur fasiken man ska ta sig vidare. Ahum.

Min dator klarar väl rätt mycket spel, men kanske inte de mest krävande eller de där man antingen måste ha på högsta grafiken eller så ser spelet skit ut.

Tips välkomna!

Visa signatur

"I know I'm guilty of something, but punishment hardly ever suits the victims of a crime."

Permalänk
Inaktiv

Payday2? kom precis ut nästan

Permalänk
Lego Master

Halflife och Halflife 2. Awesomeness på burk.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Första Half-life spelade jag mycket som "liten". Tvåan har jag aldrig försökt. Vet inte om jag tycker det är riktigt "rätt" sorts spel för mig, men jag kan definitivt prova. Måste man ha spelat färdigt första för att förstå tvåan? Eller, det där lät korkat, jag menar egentligen: Får man ut mer av tvåan om man har koll på storyn i första?

Visa signatur

"I know I'm guilty of something, but punishment hardly ever suits the victims of a crime."

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuybrushThreepwo:

Första Half-life spelade jag mycket som "liten". Tvåan har jag aldrig försökt. Vet inte om jag tycker det är riktigt "rätt" sorts spel för mig, men jag kan definitivt prova. Måste man ha spelat färdigt första för att förstå tvåan? Eller, det där lät korkat, jag menar egentligen: Får man ut mer av tvåan om man har koll på storyn i första?

Man förstår nog lite mer i HL2 om man har spelat ettan. Men jag spelade aldrig igenom hela HL1 och det var inga bekymmer för mig. HL2 med tillhörande episoder är skitbra.

EDIT: Kanske ska lägga lite förslag själv. =P
Mass Effect serien
Dishonored
Magicka (svenskutvecklat)

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Mass Effect? Den bästa serien som finns enligt mig Just throwing it out there, förstod inte riktigt vad du ville ha för typ av spel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Kerbal space program!:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuybrushThreepwo:

Har nyss köpt en ny laptop som klarar en del spel och är såklart på jakt efter nått att spela. Tidigare har jag snöat in mig på Skyrim, Alice: Madness Returns och The Sims. Sims är kul, men bara korta stunder, så inte den typen av spel. Har nyss spelat ut The Walking Dead och gärna mer spel i den stilen! Där man själv väljer hur storyn ska fortsätta, alltså. Jag ska köra The Walking Dead 400 Days också, men efter det vet jag inte riktigt vad jag ska pyssla med. Jag vet att Jurassic Park spelet har lite samma stil, men det är jag också färdig med. Och gärna lite mer "intense" än typ The Secret of Monkey Island spelen.

Jag vill inte ha ett rent skräckspel - typ Amnesia eller Slender The Arrival. Jag är lite för töntig för att klara av sånt. Vill helst inte kissa ner mig av skräck.
Skjutspel är helt okej, men då ska det finnas en stark storyline bakom också, annars tröttnar jag ganska fort. Helst inget spel med extremt kluriga pussel heller. Jag tycker det är kul när det är rätt utmanande men mindre kul när man sitter fast på samma ställe i 200000 timmar för att man inte fattar hur fasiken man ska ta sig vidare. Ahum.

Min dator klarar väl rätt mycket spel, men kanske inte de mest krävande eller de där man antingen måste ha på högsta grafiken eller så ser spelet skit ut.

Tips välkomna!

Just nu kör humblebundle en kampanj där man får massa schyssta EA-spel och får betala vad man vill (nåja, minst en dollar) och alla pengar går till välgörenhet. Värt att kika in kanske?

https://www.humblebundle.com/

(låter nästan för bra för att vara sant, men det är faktiskt på riktigt)

Burnout och mirrors edge kräver inte sådär jättemycket av datorn, förmodligen inte dead space 1 heller (dock är det ett "läskigt" spel så det kanske inte faller dig i smaken).

Medal of Honor, Crysis 2 och BF3 kräver dock lite mer men om man drar ner detaljnivån ett par snäpp så kommer säkert de vara roliga också!

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk

Sid Meier's Civilization V, Natural Selection 2, Sniper Elite V2, PAYDAY 2, Papers Please, ArmA II/III

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk

Tack för alla tips! Och jag medger att jag nog var rätt luddig på typen av spel som jag söker efter. Kan nog vara för att det var länge sedan jag hade en bra dator så alla spel jag tidigare kört rätt hårt är väldigt utdaterade nu. Vi snackar typ Ages of Empires II, första Battlefield och typ... Monkey Island. Fortfarande sjukt bra spel, men jag söker något "mer", nu. Så att säga.

Dishonored har jag blivit tipsad om tidigare och det lutar väl mot att jag ger det en chans. Inga av de andra spelen har jag någon större koll på så ska googla mig blå tror jag! Är Dead Island spelen något att ha? Jag minns att jag såg trailern till det första och älskade den, men naturligtvis har jag haft en dator som typ plågats till döds om man försökt spela något mer komplicerat än tetris (ok, en liten överdrift, men you get my point).

(Ska kolla HumbleBundle också, jättebra tips!)

Visa signatur

"I know I'm guilty of something, but punishment hardly ever suits the victims of a crime."

Permalänk
Medlem

The witcher spelen, sjukt bra story med flera större alternativ desutom har det grym grafik.

Permalänk
Medlem

Thomas was alone
Dead Island är kul i co-op imo!
Bioshock Infinite

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk

The Witcher spelen verkar definitivt vara något i min stil!

Ska kolla upp de andra spelen också! Thanks!

Visa signatur

"I know I'm guilty of something, but punishment hardly ever suits the victims of a crime."

Permalänk

Jag har skitkass koll på vilka kategorier spel tillhör, men jag gissar att det är mer typ action/adventure spel jag söker efter.

Visa signatur

"I know I'm guilty of something, but punishment hardly ever suits the victims of a crime."

Permalänk
Medlem

Bioshock Infinite och FarCry 3 är dom bästa spelen jag lirat! Men om du vill ha mer multiplayer så kör typ BF3 eller typ MW2, går att få tag i rätt billigt.

Visa signatur

Kör bara köör

Permalänk

Jag vill inte spela med andra, om det var så du menade. Det är inget jag är skapt för, haha. Jag vill lira själv.

Ska kolla upp de spelen också, tack!

(Jag sitter för närvarande och kollar upp vartenda tips jag fått!)

Visa signatur

"I know I'm guilty of something, but punishment hardly ever suits the victims of a crime."

Permalänk

Metro: 2033 och Metro: Last Light kan du nog uppskatta. Storylinen är baserad på en ganska populär bok av samma namn och tycker jag är ovanligt bra för en shooter. Den innehåller också inslag av survival horror då det handlar om en post-apokalytisk värld där människor bor i tunnelbanorna. Man måste vara sparsam med både ammunition och anti-radioaktiva filter till sin gasmask. Grafiken, detaljen på de olika stationerna (där folk bor i tunnebanan) man besöker är något som överraskar mig varenda gång.

Och såklart MULTIPLE ENDINGS shinyshiny.

Permalänk

Metro 2033 verkar galet bra! Att musiken från 28 Dagar Senare används i trailern skadar knappast heller!

Visa signatur

"I know I'm guilty of something, but punishment hardly ever suits the victims of a crime."

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuybrushThreepwo:

Har nyss köpt en ny laptop som klarar en del spel och är såklart på jakt efter nått att spela. Tidigare har jag snöat in mig på Skyrim, Alice: Madness Returns och The Sims. Sims är kul, men bara korta stunder, så inte den typen av spel. Har nyss spelat ut The Walking Dead och gärna mer spel i den stilen! Där man själv väljer hur storyn ska fortsätta, alltså. Jag ska köra The Walking Dead 400 Days också, men efter det vet jag inte riktigt vad jag ska pyssla med. Jag vet att Jurassic Park spelet har lite samma stil, men det är jag också färdig med. Och gärna lite mer "intense" än typ The Secret of Monkey Island spelen.

Jag vill inte ha ett rent skräckspel - typ Amnesia eller Slender The Arrival. Jag är lite för töntig för att klara av sånt. Vill helst inte kissa ner mig av skräck.
Skjutspel är helt okej, men då ska det finnas en stark storyline bakom också, annars tröttnar jag ganska fort. Helst inget spel med extremt kluriga pussel heller. Jag tycker det är kul när det är rätt utmanande men mindre kul när man sitter fast på samma ställe i 200000 timmar för att man inte fattar hur fasiken man ska ta sig vidare. Ahum.

Min dator klarar väl rätt mycket spel, men kanske inte de mest krävande eller de där man antingen måste ha på högsta grafiken eller så ser spelet skit ut.

Tips välkomna!

Inte alltför läskigt spel är Crysis "trilogin", satt med surround ljud, 3D skärm och kändes som att jag fick krypa mig runt varje hörn... Dessutom är du helt själv vilket skrämmer mig ännu mer!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Witcher spelen och Mass Effect har ju redan nämts (kan starkt rekomendera Mass Effect serien, bästa storyn för "current-gen")

Dragon Age serien är lite som ett fantasy skinnat mass effect och kanske också funkar

Borderlands 2 är en grym story och quest baserad co-op shooter med mycket humor

Bio shock spelen har ju också en rätt bra story även om ettan och tvåan kanske är lite väl mörka

Har själv precis börjat köra igenom Deus Ex: Human Revolution men är inte säker på om jag kan rekomendera det än, men det kanske också kan vara ett alternativ.

Permalänk

Crysis verkar också jättebra! Gud så mycket spel det finns! xD

Visa signatur

"I know I'm guilty of something, but punishment hardly ever suits the victims of a crime."

Permalänk
Skrivet av Dr33mcrusher:

Witcher spelen och Mass Effect har ju redan nämts (kan starkt rekomendera Mass Effect serien, bästa storyn för "current-gen")

Dragon Age serien är lite som ett fantasy skinnat mass effect och kanske också funkar

Borderlands 2 är en grym story och quest baserad co-op shooter med mycket humor

Bio shock spelen har ju också en rätt bra story även om ettan och tvåan kanske är lite väl mörka

Har själv precis börjat köra igenom Deus Ex: Human Revolution men är inte säker på om jag kan rekomendera det än, men det kanske också kan vara ett alternativ.

Dragon Age verkar sjukt bra. Mass Effect har jag lagt in på listan. BioShock också. Jesus, too many games!

Visa signatur

"I know I'm guilty of something, but punishment hardly ever suits the victims of a crime."

Permalänk
Medlem

Sorry men jag har inte orkat läsa varenda inlägg ord för ord så jag vet inte riktigt vad som sagts om grafik och dess prio. Men jag nämner gärna FTL, då du bestämmer vad som händer, ditt crew osv, och det är rätt så spännande om man lär sig att värdesätta varje playthrough

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk

tänkte föreslå payday 2, men det verkade inte va din typ av spel. iallafall, definitivt the witcher! KSP (Kerbal space program) är rätt kul om du har mycket tid att lära dig det hela. om du inte har kört bioshock så rekomenderar jag det STARKT! Dont starve är också ett rätt roligt spel. om du gillar strategi så är nog simcity bra (med tanke på sims). Att ingen har föreslagigt fallout förvånar mig, om du gillar multiple endings och svåra "decisions" som ändrar spelet så är alla fallout spelen värda att spela, själv har jag 3:an. om du bara vill ha en extrem upplevelse ska du testa mirrors edge. mount and blade är också riktigt nice, gammalt men roligt.

Permalänk

Tack, återigen, för mer tips!

Jag googlar vartenda förslag och skriver ner de jag tror jag skulle gilla och ska kolla priser och sånt sen. Uppskattar hjälpen! Det kändes så sjukt trist att jag köpte en ny dator för att kunna spela mer spel och inge kunde komma på ett enda spel jag faktiskt ville köra. xD

Fallout ska jag kolla upp, har för mig att en bekant tipsade om det också.

Visa signatur

"I know I'm guilty of something, but punishment hardly ever suits the victims of a crime."

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Bioshock Infinite, sjukt bra story (Du behöver inte spela 1:an och 2:an för att förstå storyn i Infinite)

Permalänk
Medlem

https://www.humblebundle.com/
rekommenderar alla spelen utom MoH och burnout då jag aldrig spelat dom, men ca 32kr för 8 spel är inte fy skam

hur som hälst kan jag verkligen rekommendera metro: last light, ett av de bästa spelen jag någonsin spelat och då har jag aldrig spelat metro: 2033.
andra rekommendationer (förutom de från humblebundle) är alla Mass effect spelen, Skyrim, Payday 2 (om du känner för lite co-op, inte mkt kommunikation, så oroa dig inte), alla Crysis spelen, Hitman: absolution (dålig slut, men man överlever), Sleeping Dogs, Trine 2 (GRYMT om man spelar med en kompis!), Far Cry 3: Blood Dragon (ganska humoristiskt), Splinter cell: conviction, Remember me (blir dock ganska repetetivt tillslut), Borderlands 2 (rekommenderas enbart om du ska spela med andra), Tomb Raider och sist men inte minst, Bioshock Infinite.

är du ute efter MMO's så rekommenderar jag faktist Guild Wars 2 och Final Fantasy XIV: A Realm Reborn.
FFXIV har just nu open beta tills på måndag, så det är ju bara åh testa?
https://secure.square-enix.com/account/app/svc/ffxivbetatop?r...

EDIT: Guild Wars 2 kommer ha en "Free trial" snart också, så då kan du ju alltid prova det också om du vill?
https://www.guildwars2.com/en/news/register-today-for-the-gui...

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk

Tack Icepeak! Ska kolla upp dem!

Visa signatur

"I know I'm guilty of something, but punishment hardly ever suits the victims of a crime."

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuybrushThreepwo:

Tack Icepeak! Ska kolla upp dem!

inga problem, gör det

ett tips till framtiden bara, citera istället så folk ser att du svarat på deras kommentar, annars brukar trådar dö ut ganska snabbt då ingen vet om att dom har fått svar/frågor.

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Skrivet av Icepeak:

inga problem, gör det

ett tips till framtiden bara, citera istället så folk ser att du svarat på deras kommentar, annars brukar trådar dö ut ganska snabbt då ingen vet om att dom har fått svar/frågor.

Ah okej! Jag är ny till forumet och har ingen koll på hur sånt där fungerar. Men jag ska tänka på det!

Visa signatur

"I know I'm guilty of something, but punishment hardly ever suits the victims of a crime."