Automatiskt posta 5 senaste trådar från forum på index.html

Permalänk

Automatiskt posta 5 senaste trådar från forum på index.html

Jag har blivit lite insatt med det här att göra hemsidor.

Jag har suttit lite på Codeacademy, Codeschool samt tittat på thenewboston och fått häng på vad dom olika språken har för syfte samt dom mest basic taggarna till xhtml och CSS.

Jag har alltid varit ett fan av learn by doing så jag laddade ner ett färdigt template och började mixtra och ta bort kod för att se vad som hände. Fungerade inget eller ville jag ha någon ny grej så googlade jag och testa olika grejer tills jag löste det. Fastnade ännu mer och bestämde mig då för att jag lika gärna kunde göra en hemsida där jag och mina polare kan posta guider och ha lite tävlingar mot varandra.

Men nu har jag kört fast totalt och ska försöka förklara vad jag vill göra.

Skapar jag en tråd i News delen av forumet så vill jag att den automatiskt postar ett litet text urval eller sammanfattning ifrån artikeln till index.html där rubriken är densamma som rubriken på tråden , datumet och att den uppdaterar hur många kommentarer artikeln har dvs hur många posts som har gjorts i den tråden i forumet.

Vill att den också bara ska visa dom 5 senaste där den nyaste tråden i news lägger sig högst upp.

Till höger på sidan har jag också en liten del där jag vill att den visar dom 5 senaste skapade forums trådarna i forumet förutom i contest och news delen med länkar till användaren som skapade den och själva tråden.

Det är likadant med Latest contest delen där jag vill att den ska länka dom 5 senaste trådarna i contest delen av forumet med tråd rubrik och datum. Vill också att om tråden är olåst så ska det visas en liten grön text med Ongoing där. Låser man tråden så vill jag att det ska bytas till en röd text med typ Ended eller något liknande.

Jag har googlat och fått olika svar som RSS News Feed, XML News Feed, CMS och PHP-Script. Är lite osäker vilken väg man ska gå för att på bästa sätt uppnå det jag vill göra.

Jag använder MyBB 1.6.x som forum.

Länk till själva hemsidan så ni förstår vad jag menar http://ferox-gaming.net/index.html

All hjälp uppskattas.

MVH
SRAlfa

Permalänk
Medlem

Du kan ladda ner sidan som ren HTML och parsa ut datan du vill ha.

Finns det RSS så är detta bästa lösningen förstås, då du får den relevanta datan du vill ha (datum, titel och länk).

Permalänk
Medlem

hämta från databasen.

SELECT post
FROM posts
ORDER BY id DESC
LIMIT 5

Permalänk
Medlem

Här är sweclockers RSS feed för forumet:
http://www.sweclockers.com/forum/external.php?type=RSS2

Sen behöver du bara parsa dokumentet, ta de första 5 och lägga upp.

För att kunna parsa är det lättast att göra i backend med t.ex. PHP. - Du kan också göra det med javascript om du vill.

Tänk på att om du laddar in RSS syncront, kommer det slöa ner din sidladdning tills datan från sweclockers är hämtad - Bästa sättet är att hämta RSS-feeden med javascript asyncront (AJAX) vilket du lätt kan göra med jQuery.

Googla lite efter jquery rss parse eller dylikt så bör det gå bra!