Hjälp med router/modem (Bredbandsleverantör ComHem) Ej Fiber

Permalänk
Medlem

Hjälp med router/modem (Bredbandsleverantör ComHem) Ej Fiber

Tjenare!

Har bredband från Comhem (inte fiber) kopplat med koaxialkabel till ett modem (rätta mig om jag har fel gärna) sen en TP-sladd till datorn..
Nu till det stora problemet, jag hade 10/1 tidigare, men nu för en vecka sedan valde jag att uppgradera mig till 100/10.. Men får inte ut den hastigheten pga av modemet är gamalt och inte klarar av 802.11N utan bara 802.11G
Har kört tester på bredbandskollen som visar i snitt 25/11 (olika tider på dygnet) så misstänker att det är modemet som är gamalt..

Så ska jag köpa loss ett modem från ComHem eller köpa egen utrustning? vill få ut det bästa av min uppkoppling.. Kör både trådlöst på (platta/telefon) sladd till datorn.

Om jag nu ska köpa egen utrustning vad behöver jag? Vilken utrustning är prisvärd?

Tack på förhand

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Lovebird:

Tjenare!

Har bredband från Comhem (inte fiber) kopplat med koaxialkabel till ett modem (rätta mig om jag har fel gärna) sen en TP-sladd till datorn..
Nu till det stora problemet, jag hade 10/1 tidigare, men nu för en vecka sedan valde jag att uppgradera mig till 100/10.. Men får inte ut den hastigheten pga av modemet är gamalt och inte klarar av 802.11N utan bara 802.11G
Har kört tester på bredbandskollen som visar i snitt 25/11 (olika tider på dygnet) så misstänker att det är modemet som är gamalt..

Så ska jag köpa loss ett modem från ComHem eller köpa egen utrustning? vill få ut det bästa av min uppkoppling.. Kör både trådlöst på (platta/telefon) sladd till datorn.

Om jag nu ska köpa egen utrustning vad behöver jag? Vilken utrustning är prisvärd?

Tack på förhand

Skillnaden på g/n standarden är bara på wifi, det ska inte påverka om du kör med kabel.
Kan det vara så att du är uppkopplad på det trådlösa och har kabel i datorn?
Får du inget nytt modem/router av comhem?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jaha okey, haha vad dum man känner sig nu ^^
mitt Wifi är helt frånkopplat från datorn så den är endast ansluten med kabel.. (Men hur kollar jag upp det för att vara helt 100%?)
Vad kan annars vara problemet? har ett Cisco 2434 från comhem, vilket har utgått från deras utbud dom har nu.
Sista jag fick höra från dom var att det inte ingick nytt modem när jag ringde o beställde det nya 100/10 uppkopplingen, men kanske får ringa o tjata på dem.

Permalänk
Medlem

Ditt 2434 klarar inte av deras 100-tjänst, ring och påpeka att du borde fått med ett nytt modem.

Max är 25 mbit på ditt modem, därför får du ut det också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Katakana:

Ditt 2434 klarar inte av deras 100-tjänst, ring och påpeka att du borde fått med ett nytt modem.

Max är 25 mbit på ditt modem, därför får du ut det också

Herregud.. Kunde dom inte sagt det när jag beställde skiten.. fan så irriterande...

Tack för all hjälp! skickade iväg ett mail till Comhem nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovebird:

Jaha okey, haha vad dum man känner sig nu ^^
mitt Wifi är helt frånkopplat från datorn så den är endast ansluten med kabel.. (Men hur kollar jag upp det för att vara helt 100%?)
Vad kan annars vara problemet? har ett Cisco 2434 från comhem, vilket har utgått från deras utbud dom har nu.
Sista jag fick höra från dom var att det inte ingick nytt modem när jag ringde o beställde det nya 100/10 uppkopplingen, men kanske får ringa o tjata på dem.

Det är mycket riktigt ett väldigt gammalt modem du har och det är garanterat det som ser till att din hastighet är så låg som den är.
Om du binder dig till ComHem i 12 månader brukar man kunna få ett gratis modem, gjorde det nyligen och fick hem ett Netgear CG3700 utan kostnad. Ring supporten så hjälper de dig.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730