Permalänk
Medlem

Nootebook grafikkort

Hej!
Jag har tänkt köpa ett grafikkort till min laptop men vet inte var man köper det. Någon som vet?
Tack för era svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ebay är det bästa och billigaste alternativet, jag köper själv sånt där. Annars finns ju forum som notebookreview.com där folk brukar sälja dessa.

Permalänk
Medlem

Okej tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är grafikkorten till laptops samma som till stationära?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WTC1337:

Är grafikkorten till laptops samma som till stationära?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, inte ens nästan. Det går däremot att byta grafikkort på vissa laptops men det kräver att man köper en viss modell specialtillverkad för just den maskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WTC1337:

Är grafikkorten till laptops samma som till stationära?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet du ens om du kan byta grafikkort i den? Känns inte som om du har super koll tbh. Kanske dags att läsa på lite mer

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Nej, inte ens nästan. Det går däremot att byta grafikkort på vissa laptops men det kräver att man köper en viss modell specialtillverkad för just den maskinen.

Hur kan man ta reda på kompatibiliteten för ett visst laptop grafikkort.

Tex om man sitter på en gammal radeon mobility x1800 hur vet man vilka grafikkort som kan passa? Är det endast ur samma generation.
Eller om man har en laptop med geforce 520m, kan man byta tupp till 640m eller liknande?

Permalänk
Medlem

Jo jag vet att man kan det.
Msi gt70

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av WTC1337:

Är grafikkorten till laptops samma som till stationära?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, jag har ju förklarat detta. Laptops med utbytbara grafikkort använder sig av MXM, de nyare använder sig av MXM 3.0b så här ser ett GTX 780M ut

Du kan uppgradera till nästan alla som följer denna standard med undantag för vissa.

Här ser du ett GTX 780 till stationära datorer

Inte ett dugg likt ett MXM-kort.

Permalänk
Skrivet av dontmakeme:

Hur kan man ta reda på kompatibiliteten för ett visst laptop grafikkort.

Tex om man sitter på en gammal radeon mobility x1800 hur vet man vilka grafikkort som kan passa? Är det endast ur samma generation.
Eller om man har en laptop med geforce 520m, kan man byta tupp till 640m eller liknande?

Nej då dessa grafikkort och dess RAM är fastlödda så går detta inte, har man däremot ett gtx-kort så går de att byta ut/uppgradera (förutom gtx 765m som är fastlött)

Permalänk
Medlem

Jag köpte min dator begagnad och han som sålde sa att han hade bytt ut de tidigare grafikkortet mot ett gtx 765

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av WTC1337:

Jag köpte min dator begagnad och han som sålde sa att han hade bytt ut de tidigare grafikkortet mot ett gtx 765

Skickades från m.sweclockers.com

Ok! Jag visste inte att de fanns i MXM då de flesta laptops med detta kort inte har det utan har fastlödda
Jag har uppgraderat min med GTX 770M utan problem,.

Permalänk
Medlem

Adu .|..

Skickades från m.sweclockers.com