Permalänk

fiberomvandlare?

Hej!

Flyttade in i min lägenhet i maj och tänkte då att jag väntar med Internet till hösten, så nu börjat det bli dax!

Men något jag upptäckte var att jag ej har ett datauttag i lägenheten, bara ett telejack!
har fiber draget direkt in i lägenheten och det hänger fram en kontakt ovanför dörren.

Det ser ut som att personen som bott här innan tagit med sig fiberomvandlaren som förmodligen suttit där?

Min fråga till er är om en fiberomvandlare är det ända jag behöver och vart jag isåfall kan hitta en sådan till hyfsat pris!

Hoppas någon förstår vad jag menar!

Permalänk
Medlem

Saknas din fiberomvandlare så anmäl det i första hand till din hyresvärd/förening så bör du få en ny installerad. Kan ta en vecka eller två dock men du borde inte bekosta en egen kan jag tycka.

Permalänk
Medlem

Som ovan, säg till den som är ansvarig för fastigheten så får de kontakta leverantören. De måste ändå ansluta grejerna och öppna porten

Permalänk
Medlem

Jag utgår från att det inte är en vanlig nätverkskontakt som sitter vid dörren då? (säger en med en nätverkskontakt precis innanför dörr'n!)

Permalänk
Medlem

Om du inte har ett rj45 uttag så behövs fiberomvandlare. Kontakta operatör/hyresvärd/förening liknande och förklara att grunkan verkar saknas.

Permalänk
Medlem

För att klargöra i tråden; den kontakten som du ser sticker ut ser alltså ut så här?

Vilket för övrigt är den vanligaste fiberkontakten vid lägenhet/bostads -installationer, även kallad SC-kontakt.

Permalänk
Medlem

Var försiktig så du inte tittar in i fiberkablarna. De har osynligt ljus som är skadligt att få i ögonen, jag råkade själv ut för det å hade ont i ögonen i några dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archane:

För att klargöra i tråden; den kontakten som du ser sticker ut ser alltså ut så här?

http://img.diytrade.com/cdimg/173803/7334134/0/1226218864/SC_...

Vilket för övrigt är den vanligaste fiberkontakten vid lägenhet/bostads -installationer, även kallad SC-kontakt.

Som även har smeknamnet Stick and Click Sitter som berget om man inte gör på rätt sätt när man ska plocka ut dem...

Sry för lite of topic.

Till TS. Du behöver antagligen inte bekosta fiberomvandlaren själv. Fiber converters är lite av en djungel och du behöver info om fibernätet du ska koppla upp dig mot om du ska köpa den själv.

Mvh
Mattias