Permalänk

vad tycker ni om hemsidan?

hej har precis fått igång systemet på min nedladdnings och cloud tjänst där målet ska vara att kunna ta med filerna vart du än går likt dropbox men jag ska nog komma på något mer exklusivt men det här är bara grunden.

men iallafall tänkte att ni skulle kunna ge mig lite råd som tex:

1.säkerheten jag vet att det inte låter så säkert på sidan.
2.designen, är den snygg eller ful (kan förbättras).
3.hur ska man få sidan populär?

snart kommer även ett sätt att köpa mer "cloud space" för att tjäna lite på sidan också

www.drivestr.com
mobil sidan är inte fungerande så kolla på datorn

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem

Nu är inte jag professionell på någon nivå alls när det kommer till webbdesign, men i mina ögon ser den snygg och användarvänlig ut, kanske lite ljusare färger. En annan grej som jag la märke till var att engelskan inte låg på topp. Kolla igenom alla meningar du skriver på www.spellcheckplus.com, så blir det bättre.

Annars verkar hela konceptet väldigt lockande, om du känner för det får du gärna pma mig när den är färdig, eller något liknande. Om du har någon kickstarter eller liknande kan jag nog också köpa dig en kopp kaffe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Tyckte detta va väldigt otydligt.

Du pratar om nätverk.
"No need to create a account when you get 100MB for each network, Just upload!"
Men hittar ingen info om vad du pratar om, faktum är att jag inte hittade någon info alls om vad detta är för tjänst.
Sen bör det vara "an account"

Den röda "Upload" knappen brände i mina ögon, den står ut för mycket, medan texten runt den smälter in i bakgrunden.

Loginrutan är väldigt otydligt, förstår inte varför man måste "komma på" att det är en loginruta gömd där. Varför ska man behöva logga in, och vart registrerar man sig?

Drivestr loggan's Bevel and Emboss gillar jag inte direkt, den kanten som går ut från top-vänstra hörnet gör att sidan känns som 90-tal, samt så har du några konstiga svarta kanter runt loggan.

"fade in" effekten varje gång man klickar på sidan känns bara för repetitivt, sen vet jag inte vad sökrutan är till för.

Detta va min ärliga åsikt. Just nu är jag inte intresserad av att använda din hemsida, som jag inte ens vet vad den gör, förutom att "upload" talar för att det är en filuppladdningstjänst.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Skrivet av Vation:

Nu är inte jag professionell på någon nivå alls när det kommer till webbdesign, men i mina ögon ser den snygg och användarvänlig ut, kanske lite ljusare färger. En annan grej som jag la märke till var att engelskan inte låg på topp. Kolla igenom alla meningar du skriver på www.spellcheckplus.com, så blir det bättre.

Annars verkar hela konceptet väldigt lockande, om du känner för det får du gärna pma mig när den är färdig, eller något liknande. Om du har någon kickstarter eller liknande kan jag nog också köpa dig en kopp kaffe

Skickades från m.sweclockers.com

Aa färgerna är rätt mörka har också tänkt på det, försökte gå fram det röda och sedan ska jag nog lägga till fler funktioner för att få den lite mer färg glad och ja skulle kunna pma dig när det är klart men tack för din feedback men engelskan jag vet att den är slarvig jag är inte den bästa på engelska direkt xD och Google is your friend haha

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Skrivet av kallepårymmen:

hej har precis fått igång systemet på min nedladdnings och cloud tjänst där målet ska vara att kunna ta med filerna vart du än går likt dropbox men jag ska nog komma på något mer exklusivt men det här är bara grunden.

men iallafall tänkte att ni skulle kunna ge mig lite råd som tex:

1.säkerheten jag vet att det inte låter så säkert på sidan.
2.designen, är den snygg eller ful (kan förbättras).
3.hur ska man få sidan populär?

snart kommer även ett sätt att köpa mer "cloud space" för att tjäna lite på sidan också

www.drivestr.com
mobil sidan är inte fungerande så kolla på datorn

1.säkerheten jag vet att det inte låter så säkert på sidan.
Fattar inte vad du menar tyvärr.
2.designen, är den snygg eller ful (kan förbättras).
Jag tycker designen är väldigt snygg! Molnet va riktigt snyggt med loggan!(bara lite konstigt där nere vid kurvurna där blev lite svart men det märker man inte om man inte kollar riktigt så noga.) Och det är bra att det är grått och inte vitt. För vitt är så tråkig!
3.hur ska man få sidan populär?
Jag skulle nog ge typ 10 GB gratis första månaden och sedan får man betala en billig peng. Sedan marknad föra den lite smått på sweclockers. (vet att man inte får men man kan skriva så som du gjorde nu fråga efter råd och tips)

Skriv när den är klar!! Jag kommer testa den!

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Skrivet av Florrpan:

Tyckte detta va väldigt otydligt.

Du pratar om nätverk.
"No need to create a account when you get 100MB for each network, Just upload!"
Men hittar ingen info om vad du pratar om, faktum är att jag inte hittade någon info alls om vad detta är för tjänst.
Sen bör det vara "an account"

Den röda "Upload" knappen brände i mina ögon, den står ut för mycket, medan texten runt den smälter in i bakgrunden.

Loginrutan är väldigt otydligt, förstår inte varför man måste "komma på" att det är en loginruta gömd där. Varför ska man behöva logga in, och vart registrerar man sig?

Drivestr loggan's Bevel and Emboss gillar jag inte direkt, den kanten som går ut från top-vänstra hörnet gör att sidan känns som 90-tal, samt så har du några konstiga svarta kanter runt loggan.

"fade in" effekten varje gång man klickar på sidan känns bara för repetitivt, sen vet jag inte vad sökrutan är till för.

Detta va min ärliga åsikt. Just nu är jag inte intresserad av att använda din hemsida, som jag inte ens vet vad den gör, förutom att "upload" talar för att det är en filuppladdningstjänst.

Aa jo måste bli tydligare med infomentor vet jag ville först bli klar med systemet och
Login formen ska jag göra tydligare (slängde ihop den på 3 min) och registration/login fungerar inte för tillfället det är därför det inte är så tydligt men tack för hjälpen

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Skrivet av kallepårymmen:

Aa jo måste bli tydligare med infomentor vet jag ville först bli klar med systemet och
Login formen ska jag göra tydligare (slängde ihop den på 3 min) och registration/login fungerar inte för tillfället det är därför det inte är så tydligt men tack för hjälpen

Inte infomentor "info men"

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepårymmen:

Inte infomentor "info men"

Det finns en "Redigera inlägg" knapp.

Du bad om kritik på designen, så jag antog att det va så du ville ha designen. Om du satt ihop den på 3min eller 2tim spelar ingen roll, det kan jag inte se från denna del av skärmen.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Skrivet av jakob.ee.:

1.säkerheten jag vet att det inte låter så säkert på sidan.
Fattar inte vad du menar tyvärr.
2.designen, är den snygg eller ful (kan förbättras).
Jag tycker designen är väldigt snygg! Molnet va riktigt snyggt med loggan!(bara lite konstigt där nere vid kurvurna där blev lite svart men det märker man inte om man inte kollar riktigt så noga.) Och det är bra att det är grått och inte vitt. För vitt är så tråkig!
3.hur ska man få sidan populär?
Jag skulle nog ge typ 10 GB gratis första månaden och sedan får man betala en billig peng. Sedan marknad föra den lite smått på sweclockers. (vet att man inte får men man kan skriva så som du gjorde nu fråga efter råd och tips)

Skriv när den är klar!! Jag kommer testa den!

Tack gör din feedback! :D, jag pmar eller skriver i tråden när sidan är klar

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem
Citat:

"We recomend Firefox for this site :)"

... I don't even. Skolarbete?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Skrivet av Florrpan:

Det finns en "Redigera inlägg" knapp.

Du bad om kritik på designen, så jag antog att det va så du ville ha designen. Om du satt ihop den på 3min eller 2tim spelar ingen roll, det kan jag inte se från denna del av skärmen.

Alltså jag menar att jag inte är klar med login/register jag la bara in login formen för att liksom visa ungefär hur jag ska ha det

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Skrivet av Sanazin:

... I don't even. Skolarbete?

Haha bara för att jag inte kollat in hur den riktigt ser ut i andra browsers xD

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem

Sidan känns ganska tom, men gillar färgschemat.

Som någon tidigare sagt så är inloggningsrutan ur ett interaktionspersepektiv väldigt otydlig. Molnet är en bra idé men tycker du ska testa skippa bevel and emboss och fila lite mer gradienten så lär det bli modernare. Skuggan är även för lång och skärs av där menyn tar till.

"We recomend Firefox for this site :)" Känns oproffesionellt. Kan förstå något liknande kommer upp till Internet Explorer användare men om man sitter på en modern webbläsare (inkl) Explorer 10, 11 så ska sidan se näst intill identisk mellan dem.

Känns även om informationen hoppar runt väldigt mycket när man byter sida. Försök centrera allt och följa mönstret du har på startsidan

Sist men inte minst, skriv en Om-sektion där du förklarar vad det är för tjänst och vad den ger mig som användare.

Lycka till

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepårymmen:

Haha bara för att jag inte kollat in hur den riktigt ser ut i andra browsers xD

Jag kan yttra mig om designen om du vill ha ett ärligt svar. Det är inte ett design som kommer att fånga någon större intresse. Känns som något som någon har slängt ihop på ett fåtal minuter. Jag skulle personligen göra om allting från grunden då inget verkar gå ihop.
Sedan måste man kika på marknaden, vad är det poäng med detta? Om någon vill använda sig av en cloud-tjänst så använder de Dropbox eller någon annan känd tjänst. Hur ska du kunna konkurrera på ett vettigt sätt?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Skrivet av Neonxz:

Sidan känns ganska tom, men gillar färgschemat.

Som någon tidigare sagt så är inloggningsrutan ur ett interaktionspersepektiv väldigt otydlig. Molnet är en bra idé men tycker du ska testa skippa bevel and emboss och fila lite mer gradienten så lär det bli modernare. Skuggan är även för lång och skärs av där menyn tar till.

"We recomend Firefox for this site :)" Känns oproffesionellt. Kan förstå något liknande kommer upp till Internet Explorer användare men om man sitter på en modern webbläsare (inkl) Explorer 10, 11 så ska sidan se näst intill identisk mellan dem.

Känns även om informationen hoppar runt väldigt mycket när man byter sida. Försök centrera allt och följa mönstret du har på startsidan

Sist men inte minst, skriv en Om-sektion där du förklarar vad det är för tjänst och vad den ger mig som användare.

Lycka till

Tack för feedbacken och vet att den känns lite tom men jag fixar flera funktioner mm under veckan. "om" sidan, klart visste att de var något som saknades jag fixar det imorgon

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Skrivet av Sanazin:

Jag kan yttra mig om designen om du vill ha ett ärligt svar. Det är inte ett design som kommer att fånga någon större intresse. Känns som något som någon har slängt ihop på ett fåtal minuter. Jag skulle personligen göra om allting från grunden då inget verkar gå ihop.
Sedan måste man kika på marknaden, vad är det poäng med detta? Om någon vill använda sig av en cloud-tjänst så använder de Dropbox eller någon annan känd tjänst. Hur ska du kunna konkurrera på ett vettigt sätt?

Jag kom på idén genom att min kompis tyckte att dropbox var lite krångligt det var först då jag tänkte att jag skulle göra en enkel sida som min mormor skulle kunna förstå och jag har även ett par andra idéer som jag fortfarande tänker på som skulle kunna ligga på sidan om några dagar

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk

En förklaring på förstasidan, likt dropbox hade varit trevligt.

Rättelse på det du först skriver (stavningskontroll):

Citat:

"No need to create an account [punkt].
When you get 100MB for each network,
just upload!"

"Det finns inget behov att skapa ett konto. När du får 100 MB för varje nätverk är det bara att ladda upp!"

Förstår inte riktigt hur det fungerar eller vad du vill ha fram.... du skulle kunna förtydliga!
Ser fint ut i övrigt. Lycka till!

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Jag anser mig vara en av de sämsta på "HTML" i världen och om jag reagerar på hur koden ser ut så är det illa.
Du blandar friskt in HTML-taggar där de inte ska vara och upprepar även de taggar de endast ska vara en av.
Vad du än skriver på sidan kommer den inte tas seriöst.
Att ha hand om andras filer på ett säkert sätt är svårt och bör inte ens funderas på att göras av en person som hade problem med att läsa in X rad från en textfil 1-2 månader sedan.
Sidan ligger nu på One. Hur hade du tänkt göra när du får mer trafik än de tillåter?

Men som ett personligt skojprojekt är det väl ett bra sätt att lära sig mer.

Permalänk
Skrivet av iXam:

Jag anser mig vara en av de sämsta på "HTML" i världen och om jag reagerar på hur koden ser ut så är det illa.
Du blandar friskt in HTML-taggar där de inte ska vara och upprepar även de taggar de endast ska vara en av.
Vad du än skriver på sidan kommer den inte tas seriöst.
Att ha hand om andras filer på ett säkert sätt är svårt och bör inte ens funderas på att göras av en person som hade problem med att läsa in X rad från en textfil 1-2 månader sedan.
Sidan ligger nu på One. Hur hade du tänkt göra när du får mer trafik än de tillåter?

Men som ett personligt skojprojekt är det väl ett bra sätt att lära sig mer.

1.läsa in x rad från text fil var i java... Hade inget med webben att göra.
2.fri trafik

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepårymmen:

1.läsa in x rad från text fil var i java... Hade inget med webben att göra.
2.fri trafik

1. Bristen på basal kunskap ger inte förtroende för att din tjänst ska bli "populär". Naturligtvis måste man börja någonstans men...

2. I första klausulen i Ones kontrakt "Subscribers are not permitted to store large amounts of data on the server for free download or reading without prior
agreement with One.com."
Mer från samma klausul : "Traffic is basically unlimited. However, traffic must be normal in nature and not disrupt that of other customers. If a
customer's traffic disrupts that of others, One.com reserves the right to close the customer's web space without notice
and/or make a separate charge for the traffic."

Att göra en fildelningssidan lär inte falla inom "normal".

Permalänk

färgschemat var lite för mörkt. Skulle satsa på lite ljusare och varmare färger.

Om du verkligen vill ha grått så hade jag tittat på sweclockers forums färger. Skulle aboslut inte köra mörkare än det.
#D7D5D1 för menyn och #E7E5E0 för resten av sidan. Loggan kanske i #336699.

Själva loggan tycker jag borde integreras bättre i själva sidan. Ser lite pixlig ut på sidorna. En snyggare font till själva texten också kanske.

Nu vet jag inte om du har det, men jag verkar inte kunna se varken en titel eller keywords när jag inspekterar sidan.

Vad har du tagit för åtgärder för att förhindra andra personer att komma åt våra filer vi laddar upp?

Kommer hastigheten vara begränsad?

Permalänk
Medlem

Den svenska versionen av One.com's avtal.

Citat:

1.1. Användning
Det är inte tillåtet att ha större mängder filer liggande för download eller visning utan föregående avtal med One.com.

Källa: https://www.one.com/sv/affaersvillkor

Sen så har du max 2TB utrymme hos dom ifall du betalar fullt pris, vilket jag tvivlar.
Har du inte en extern server för filerna så kommer du snabbt få problem med lagringsutrymmet.

Vad andra FTP sidor gör är oftast att hyra in sig i ett datacenter med en server, eller att dom kör en egen server hemma. Att hyra ett webbhotell kommer inte gå runt om du ska köra filuppladdning/delning.

One.com kan ge "fri trafik" eftersom dom vet att en hemsida inte drar mer än några Gb i månaden, och så länge användarna inte använder sina sidor för fildelning så står dom i det gröna.

Detta kanske inte va den information du var ute efter när du skapade tråden, men jag tror det är bra att ämnet togs upp så du inser att du troligen inte kommer kunna köra denna tjänst på ett billigt webbhotell.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Ingen upload progressbar

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Du ska ha kredit för ditt engagemang och vilja skapa något.

Dock tycker jag att några saker kan vara bra att förtydliga.

1. Bara för att du har en uppladdnings tjänst till ditt webb hosting konto så är det ingen CLOUD tjänst.

2. En Cloud tjänst består av flera dedikerade servrar som samarbetar som en enhet och där skapas ett moln.

3. Saker och ting skall kallas via deras korrekta namn och funktion, och cloud stämmer inte i ditt fall. Det är en uppladdnings tjänst möjligtvis.

4. Tyvärr måste jag nog säga att designen var under all kritik, i mitt tycke och smak. För att bättra på det hela ta en titt på http://getbootstrap.com/ som grund i din design.

5. Lycka till i dina äventyr i skapandets underbara värld. Ge inte upp.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Skrivet av atriix:

Ingen upload progressbar

vet det kommer

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem

Felen de andra kommenterar på håller jag med om, men du ska ha cred för hängivenheten.
Något som är en stor grej som är ett måste om du vill få sajten "poppis" är ha korrekt SEO (sökmotoroptimering). Ytterst viktigt..
Läs denna guiden, http://static.googleusercontent.com/external_content/untruste...
Och för gudarsskymmning, validera koden !

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk

Börja med att städa upp koden. Design & funktion är inte lika viktig sålänge koden ser ut som den gör. För tillfället ser jag 4st <html>-taggar, 2st <head> resp. 2st <body>. Inget <!doctype> angivet. Ser också en <css />-tagg ett par gånger. Vet inte om jag missat något helt eller om det är såpass få som använder denna, men den kan du ju ta bort.

HTML (5) struktur 101 / exempelkod:

<!doctype html> <html lang="sv"> <head> <meta charset="utf-8"> <title>Drivestr</title> <link href='stylepath' rel='stylesheet'> <!-- .css-fil --> </head> <body> <!-- Placera element här --> <!-- Javascript precis innan </body> --> <script> <!-- I HTML5 behöver du inte ange type='' attr --> alert( 1 ); </script> </body> </html>

Efter detta är fixat, kan du börja tänka på en design. Men 1 sak i taget, fixa koden först tack.

Visa signatur

Mh-hm!