Permalänk
Medlem

låg fps nytt modekort

Hej Köpte mig ett nytt moderkort http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=749862 koppla in mitt grafikkort: Nvidia Geforce 560 Ti. Och jag har sjukt låg med fps ( tappat ca 50 fps sen innan ) ( Arma2 , Counter strike global offensive) . Innan Körde jag med detta moderkort http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=650757

Var inte blyga med att tipsa fler än ett tips hur jag kan gå till väga för att åtgärda mitt problem. Tacksam för så mycket svar som möjligt! Tack på förhand

Övriga specs :
Cooler Master Silent Pro M2 720W PSU
Intel - Core i5 2500K
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB ( Kör på 1333mhz, står i bios)

Permalänk
Medlem
  • rensa drivers

  • installera om spelen

  • installera om windows

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:
  • rensa drivers

  • installera om spelen

  • installera om windows

Tack för svar!

Men ar testat allt det där :/ , fortsätt komma med förslag om du har andra på minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xonic501:

Tack för svar!

Men ar testat allt det där :/ , fortsätt komma med förslag om du har andra på minnet.

har du lust att plåta/undersöka cpu och gpu användning medans du spelar valfritt spel?

Cpu kan du övervaka via taskmanager, gpu kan du övervaka via t.ex msi afterburner

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xonic501:

Tack för svar!

Men ar testat allt det där :/ , fortsätt komma med förslag om du har andra på minnet.

varför böt du till b75 chipset från z68?
usb3.0? är inte det nödvändigt för dig skulle jag säga att du bör prova med det gamla kortet.

annars är det troligen windows som spökar...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

har du lust att plåta/undersöka cpu och gpu användning medans du spelar valfritt spel?

Cpu kan du övervaka via taskmanager, gpu kan du övervaka via t.ex msi afterburner

Ok ge mig några minuter så återkommer jag med bilder.

Skrivet av Nbwu:

varför böt du till b75 chipset från z68?
usb3.0? är inte det nödvändigt för dig skulle jag säga att du bör prova med det gamla kortet.

annars är det troligen windows som spökar...

Bytte för att det förra moderkortet gick sönder :/

Permalänk
Skrivet av xonic501:

Bytte för att det förra moderkortet gick sönder :/

Hur gick det sönder? Hade du ESD-armband när du, eller vem du nu var, installerade modekortet? Det skulle kunnat bli skador på de andra komponenterna på något vänster.

Jag vet dock inte om det kan vara så att eventuella skador skulle kunna sänka frameraten, jag har bara hört talas om att det kan bli artefakter och crasher vid ESD-skador.

Permalänk
Medlem

Dessa värden fick jag med MSI afterburner samt task manager när jag spela arma 2 ( notera att jag tabba ut och in från spelet ibland )
http://i.imgur.com/SeA9mlZ.jpg
Fick endast ut 18 fps, brukar ligga normalt runt 70.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliver0187:

Hur gick det sönder? Hade du ESD-armband när du, eller vem du nu var, installerade modekortet? Det skulle kunnat bli skador på de andra komponenterna på något vänster.

Jag vet dock inte om det kan vara så att eventuella skador skulle kunna sänka frameraten, jag har bara hört talas om att det kan bli artefakter och crasher vid ESD-skador.

Mitt förra modekort hade jag haft i över 1 år innan det gick sönder, Fick även byta ut Nätaggregatet mot ett helt nytt. Vet ej hur den gick sönder, datorn stängdes av förra månaden helt enkelt och gick inte att starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xonic501:

Dessa värden fick jag med MSI afterburner samt task manager när jag spela arma 2 ( notera att jag tabba ut och in från spelet ibland )
http://i.imgur.com/SeA9mlZ.jpg
Fick endast ut 18 fps, brukar ligga normalt runt 70.

som du ser där har du väldigt låg belastning på grafikkortet, det borde ligga på 100% konstant när du är inuti spelet.

tippar på att processorn inte kör full rulle, kan du undersöka vad den ticka i för frekvens medans du är ingame?

Edit:
Det kan vara lite klurigt att ta reda på, på de nyare processorerna vet jag, dock har jag inte personligen lekt med sandy bridge, så jag kan inte tala om vad bästa metod skulle vara, när det gäller att säkerställa frekvens i realtid, men prova med CPU-Z eller TMonitor till att börja med.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Ser ut som du har väldigt lite minne. Försök installera om minnes-stickorna. Sitter processorkylaren ordentligt som den ska?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ser ut som du har väldigt lite minne. Försök installera om minnes-stickorna. Sitter processorkylaren ordentligt som den ska?

skarpt öga!

mjo enligt taskmanagern så verkar bara en sticka vara i ordentligt.
antingen är den lös, trasig eller i fel slot.

Edit: dessutom är driver 280.xx till ditt grafikkort uråldrig, tanka hem 320.49

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

skarpt öga!

mjo enligt taskmanagern så verkar bara en sticka vara i ordentligt.
antingen är den lös, trasig eller i fel slot.

Vid närmare eftertanke tyder det kanke på att det är 32-bitars Windows.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

http://i.imgur.com/9WpUUeK.jpg

Kan även hoppa upp till 2000MHz

Permalänk

Din processor clock speed verkar vara låg. Jag har samma processor som jag har klockat till 4.3 GHZ och den är alltid på 4.3 när jag spelar Arma 3 eller Arma 2.

Permalänk
Medlem

http://i.imgur.com/gSBIt8s.jpg CPU temp, onormalt högt tror jag

Permalänk

Det stämmer så högt ska det inte vara. Min ligger på 65c load när jag spelar Arma3. Misstänker att CPU kylare är felmonterad. Därför sänks hastigheten på din CPU som i sin tur sänker dina FPS.

Permalänk
Medlem

Testa montera om kylaren. Antar att du tog bort den gamla kylpastan och satte på ny?

Permalänk
Medlem

Tack alla för svaren!!! speciellt tack för Devildoll som hjälpte mig att felsöka via irc. Det var ett slarvfel av mig, Jag montera inte Cpu kylaren 100 Procent korrekt, det måste ha saknats kontakt vilket ledde till att cpu tempen låg på 90, nu är den nere vid 35, 40 (ingame) TACK alla återigen!